Åhh, alla dessa täcken?

Matten

Trådstartare
Är det bara jag som har en känsla av att allt fler och fler sätter på sina hästar täcken, vare sig det behövs eller inte? När jag tänker tillbaka, kanske en 10-15 år så nog har jag för mig att det inte var alls lika många som använde täcke (jag tänker mest på vintertäcke) då. Det var i princip bara de som klippte sina hästar, vilket jag naturligtvis förstår. Men nu tycker jag det verkar som att det blivit mer eller mindre en "fluga" och det känns som att många "små tjejer" tycker att det är lite kul att sätta på en massa grejer... Min häst (halvblod) klipper jag inte (ännu i alla fall), och har inte något vinter täcke, där emot kan jag lägga på honom ett lite tjockare regntäcke om vädret är för jäkligt, eftersom han går ute många timmar, men det är inte så ofta. Vissa hästar fryser ju också lite lättare än andra, men så många kan det väl inte vara :confused:? Vad tycker ni?
Mvh Matten

Jag håller med dig.
Hästar klarar av kallt väder bra mycket bättre än vad vi tror. De flesta verkar tro att hästar vill ha det som vi människor, stå inne när det är kallt eller regnar med ett tjockt täcke på.
Sedan finns det ju dem som har täcke på hästen oavsett väder, det är aldrig kul att ta av en häst täcket och märka att den är alldeles svettig under resten av lagret med täcken.
Jag håller också med dig, visst om hästen är klippt, då har den ju inte kvar sitt naturliga "försvar" mot värme/kyla.

Jag håller med och tror att du kan ha rätt, men sen är det många som täckar när det blir kallt för att hästen inte ska få så lång vinterpäls och därmed slipper man klippa.

jag håller också med dig. Har själv en häst med tjock vinterpäls, han har aldrig haft täcke under sina 14 år.
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att lägga på regntäcke under vintern, annars kan jag aldrig rida. Hur bra är det att ta in en blöt och väldigt lerig häst, det hjälper inte att rykta precis.
Alltså, möjligtvis regntäcke när det är blött och äckligt väder. Annars är det hans egna päls som gäller!

Jag tycker att det är upp till hästägaren..Jag täckar min häst större delen av året, han är dessutom klippt och frusen av sig redan från början. Jag tror att dom flesta hästägare är fullt kompetenta att veta vad som behövs till just sin häst. Även om många överdriver så finns det också många som "under driver" Min häst sak iaf inte frysa när det är jag som är ansvarig för honom och att han är klippt.

min förra häst fick bara gå med ett tunt fodrat vintertäcke på vintern. (för att slippa nederbörden) hade fodrat vintertäcke dom absolut kallaste dagarna bara. Men han frös inte (inte synbart) så länge han va torr såklart. Kunde säkerligen ha han helt utan täcke (har haft det med) men då vi red såpass mkt inomhus så kunde liite mindre päls vara att föredra. Klippte honom endast en gång, sen fick han gå oklippt alla andra vintrar men det gick bra det med!

min andra häst har varit väldigt lättfrösen sen föl, har försökt att undvika att täcka så mkt som det går. men när hästen bara ställer sig vid grinden och skakar som betsatt och blir sur och grinig så måste täcket på.
har henne ut dygnet runt nu sen mitten av maj. (utan täcke såklart..det är ju sommar) hade tänkt stalla henne på lösdrift i vinter, men vetesjutton! igår kom det regn i ca 30 min (sommaregn men i lite större mängd dock) och hon frös genast! tog tom in henne på stall (första gången på länge!) och va tvungen att lägga filt på henne för att få´na till att sluta huttra.

Det där beror även väldigt mycket på fodret. En häst som får max. 6 kilo hö i hagen och står utan vindskydd utomhus i ca. 14 timmar kan nog mycket väl behöva täcke; inte för att hästen är frussen, men helt enkelt för att vi inte tagit hänsyn till vad det är för djur vi har. Hästar behöver fri tillgång för att kunna hålla värmen, och de flesta uppskattar att ha hagkompisar att umgås med (detta kan påverka hur hästen trivs mentalt och på så vid även påverka dess imunförsvar och dess förmåga att hålla värmen).

Vindskydd är väl egentligen inte nödvändigt om man tillgodoser hästens behov av grovfoder (och då talar jag inte om näringsmässiga behov; jag talar om fysiska behov; d.v.s. att hästen är skapt för att äta hela tiden och mår dåligt av att stå utan mat i mer än 2 timmar); men för mig känns det alltid tryggare om hästarna har lite skog att gå in i än att de står och stampar i en platt hage och inte har någon möjlighet att gömma sig även om de SKULLE vilja.

Min går utan täcke tills jag hittat honom skakandes och deprimerad ute i hagen när han är blöt; då ska täcke på (annat vore djurplågeri). Sommarregnet går bra än så länge, men till hösten kommer han att behöva ha täcke vid regn (det beror ju inte på temperaturen i sig; precis som människor blir hästar känsligare för kyla när de är blöta; en torr häst tål mer).

Jag har två varmblodstravare på lösdrift året om och de går vanligtvis utan täcke. De är oklippta båda två. Bara om det är riktigt ruskigt väder med blötsnö så lägger jag på täcke och om jag har ridit så att hästen är svettig, då lägger jag på andastäcke och så får dom gå ut.

Jag har valt att använda fodrade täcken, alltså inte bara regntäcken till mina hästar trots att de har vinterpäls. Saken är den att även om hästen har en tjock, fin vinterpäls så isolerar den inte om man lägger på ett täcke, för då kan inte håren resa sig vilket behövs för att de ska kunna hålla värmen. Därför har jag fodrade vintertäcken (ca 300g).

Jag har nu i sommar sett hästar som står med täcke ute när det varit över 20 grader varmt!! Och det har inte varit flugtäcken. Jag fattar inte hur vissa människor tänker. :crazy:

Jag anser att om man vill rida hästen, så är det direkte oschysst mot den att förvänta att den skall kunne prestera när den har 10cm lång päls och blir svettig och överupphettad, för sen att stå och vara blöt och avkyld i dom 7-8 timmarna det tar innan den är torr igen! :mad:

DET är ohälsosamt det! Om man vill ha sin häst "naturlig" så fine, hästen mår inte dåligt av att strosa runt i hagen utan täcke, men då får man låta bli att rida den annat än i skritt i 20 minuter. Eller låta bli att rida alls, det är ju inte heller naturligt... :p

För 10-15 år sen så trodde man också att fång berodde på för mkt protein, att Alla hästar i princip kunne ha en stubben-sadel, och att bettet skulle sticka ut några cm på varje sida..... :crazy:

man måste givetvis skritta hästen torr, alternativt inte rida hästen dyngsvettig. Det är sånt man får ta om man väljer att ha hästen oklippt.

(jag föredrar både klippt samt oklippt häst. men det beror på vad för typ av häst det är)

Fast jag tycker inte att det där stämmer riktigt.

Det tar inte 7-8 timmar för min häst att torka på vintern (och hon har MYCKET päls). Därför gör jag mig inte omaket med att klippa och täcka. De gånger jag rider henne absolut genomsvettig så får hon stå inne med täcke på (brukar byta täcke minst en gång) och när hon är hyffsat torr får hon gå ut med ett regntäcke som andas på. Skrittar man ordentligt länge så hinner hästen torka upp lite redan då.

Andra hästen har jag alltid haft täckad (men utan att klippa) och hon har torkat (med svettäcke på) under den tid som tar att göra klart i stallet. Sedan ut med vanliga vintertäcket på. Men i år då travplanerna definitivt lagts på hyllan så kommer jag inte att täcka. Men under hösten lär hon behöva regntäcke då och då. Och även mot vårkanten då det brukar komma en del blötsnö.

Allra bäst tycker jag hästar med päls torkar om de får gå ut i hagen och äta med ett andastäcke på.

Så lång tid tog det för min häst att torka då jag hade honom oklippt..... :crazy: Och då hade jag ändå täcke på honom, hade han inte haft det så hade pälsen varit ännu tjockare.

Mitt sto som gått täckad tidigare har brukat torka helt på en halvtimme (med ett bra svettäcke givetvis). Vad är det för udda häst du har? ;)

Har de full vinterpäls så tar det givetvis längre tid. Men som sagt var de torkar fortast med täcke på och mat att äta i hagen.

Hästen mår inte dåligt av att ridas som vanligt med vinterpäls!

Men visst måste man ta hand om sin häst efteråt. Jag skrittar av, lägger på ett andastäcke och ut i hagen igen. När hästen sedan är torr så tar jag av täcket. Hästarna har inte dött av det! Inte ens varit sjuka. :)

Nej men då använder ni ju täcken då... Jag ser många slippa ut sjöblöta hästar i hagen utan vare sig täcke eller mat, bara för att "hästar ska inte ha täcken, det hade dom minsann inte förr!". Det är DET jag stör mig mest på.

Men det är ju inte det trådskaparen pratar om utan om de som har täcke på hästen jämt och ständigt, ute som inne fast det inte behövs. Hästar kan få diverse hudproblem av att gå täckade jämt.

Jag har lagt ner mina planer på att ha min arab ute till slutet av september dygnet runt..inatt åkte jag ut till stallet klockan halv ett pga att jag vaknade av att det regnade och gick ut på balkongen för att känna vad det var för typ av regn...varm regn gör inget men när det blir akllt regn...då är det fara och färde!
Det var bara att sätta sig i bilen och åka ut till stallet för att hämta min stackare som stod och huttrade i regnet för att sätta på honom täcke...
I förr går när jag kom till stallet så stod han utan täcke..hade inte tänkt att det skulle behövas men ack så fel jag hade..det toch en yllefilt,ett hansbotäcke,ett tjockt Buccas stalltcäke och ca;45 mins gnuggande innan min gullegris sluttade vibbrera så pass att jag skulle kunna ta av honom något av täckerna för att ersätta det med ett fleecefodrat regntäcke.
Stallägaren kom och tyckte typ jag var knasig och så att:Täcken är minnsann överflödigt!Ebn häst är ett djur och de skan minnsann inte frysa bara för lite regn!
Jag tycker heller inte att man ska tcäka i tid och otid men det kan faktiskt behövas..
En häst kan faktiskt frysa.Framförallt när det är kallt ute runt nollan,rått i luften samt regnar.
Är det kallt och torrt ute så brukar det inte vara någon större fara.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 637
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka