Aha upplevelse vikter!

Y

Yvvi

Tränade igår, och min pålle var helt crazy!!!
Tillslut gav både ja o min tränare upp för dagen o vi börja rida på en 8 volt istället och träna min sits...
Då säger hon att ja ska trycka ner vänster sittben mer än det högra i väntervarvet o tvärt om.. Detta ska ske bara en milli sekund före halvhalten o omställningen... Jag ska inte luta mig, men trycka tydligt!.
:confused:Har ju alltid lärt mig att man ska ha ett jämt tryck över hästen och att man hela tiden ska sitta helt rakt(vilket hon poängterade) Men gud vad han smälte(hästen alltså) !!!!
Så fort ja flyttade tyngden från ena sittbenet till det andra så flyttade han sig automatiskt utan att varken rumpa eller bogar flöt ut! Även i galoppen sedan så blev de typ 6 m volter väldigt enkelt! Vi som haft problem med både 8 o 10! :idea::idea:
Rider alla såhär eller är ja helt efter...?!?!:crazy:

Sv: Aha upplevelse vikter!

Tror inte att alla rider såhär.. Jag använder vikten men kanske inte riktigt på samma sätt(?)

Va kul att det gick bra!!

Ahhdet kändes verkligen helt underbart satt o log för mig sj..!

Jag använder sittbenen som primär hjälp när jag ska böja min häst (volt, öppna, sluta...). Sitter man lite mer på inner sittben blir det ett tryck på ryggens "inre" muskulatur som gör att den drar ihop sig och ryggens "yttre" muskulatur länger sig och vips så har man en jämn böjning genom hela hästen utan att man behöver hålla ihop hästen med en massa mothållande hjälper hit och dit. Är min häst lösgjord så räcker det att jag trampar lite extra i stigbygeln så gör hon en sluta (plus att jag formar mig själv i höfter och axlar som jag vill att hästen ska placera höfter och bogar i slutan).
(Men man ska akta sig för att vika sig i sidan när man sitter på ena sittbenet, vilket är en risk)

Det handlar nog mycket om känsla. Veta när man ska göra det och om det är rätt knappar för sin häst. Alla rider vi olika.

Har en häst som är oerhört viktkänslig och min gamla ponny var likadan och då blir det nog så att man rider väldigt mycket på känsla. Räcker ofta att man tänker lite åt sidan så följer kroppen omedvetet med och likaså hästen. Är jättehärligt när man orkar koncentrera sej men inte lika trevligt när man tappar koncentrationen:angel:

Tränade igår, och min pålle var helt crazy!!!
Tillslut gav både ja o min tränare upp för dagen o vi börja rida på en 8 volt istället och träna min sits...
Då säger hon att ja ska trycka ner vänster sittben mer än det högra i väntervarvet o tvärt om.. Detta ska ske bara en milli sekund före halvhalten o omställningen... Jag ska inte luta mig, men trycka tydligt!.

Det här har jag också lärt mig :p fast snarare slappna av mer i innerhöften så det sittbenet "kommer ner" mer utan att trycka om det går, för då är det lätt att man viker sig eller att vikten hamnar fel. Detta har nämligen inget med vikten att göra utan att man stimulerar insidan av ryggen att korta upp sig vilket brukar ge bättre böjning (yttersidan ska vara lång). Enligt det jag lärt mig :p
Vill jag vara övertydlig mot mig själv så kan jag tynga mer i innerstigbygeln, för när jag "tynger" har jag också lärt mig att man ska slappna av = lättare att komma ihåg. Astufft att t ex rida öppna bara genom att titta lite snett inåt (i vinkel med hästens inneröra) och tynga lite i innerstigbygeln :)

Alla tränare uttrycker sig på lite olika sätt, min tränare i akademisk ridning sa alltid långa ben, långa ben:D tro det är det din tränare kalla trampa ner istället:smirk: Åh, så tjatade hon alltid om innetyglen, den fick man knappt ta i:crazy::D

Nu tränar jag bara vanlig dressyr :)Jag har ridit hela mitt liv, och lärt mig saker från många håll. Och av alla olika intryck jag fått, har format mig och min ridning. Det är viktigt att komma ihåg att man får sin kunskap från sina erfarenheter och från mästares ord;)

Få ahaupplevelse nästan varje gång jag träna, å få jag inte det så är det jag som har en dålig dag och inte hästen:crazy::D

Kämpa på och lycka till med din träning;)

Tack för alla intressanta svar!!
Ridninigen är ju som étt sandkorn i öknen, man kan bara hitta mer:idea:

Jag tycker det är svårt att "trycka ned" inre sittbenet, och samtidigt vara följsam och vara med i rörelsen (bakåtcyklandet).
Känner att jag lätt stelnar till, och då tappar min häst bjudningen...
Gratulerar till Aha-et!

Tänk inte så mycket trycka ner. Du kan sänka inre knäet en aning istället, det ger samma resultat men är lättare att åstadkomma utan att krångla till det. Bara en aning, det krävs väldigt lite.

Tänkte också på det, "trycka ner" innebär ju anspänning, och då blir det lätt låst.
"Sjunka ner" har jag fått lära mig, och då kan det räcka att man känner att man (avslappnat) får mer vikt i inner stigbygel.

Tänkte också på det, "trycka ner" innebär ju anspänning, och då blir det lätt låst.
"Sjunka ner" har jag fått lära mig, och då kan det räcka att man känner att man (avslappnat) får mer vikt i inner stigbygel.

Jag tror det beror på hur man visualiserar saker, olika elever måste ha det förklarat på olika sätt. Får flashbacks till en lektion jag höll, där jag stod och pratade om "sjunka ner", "släppa ner", "bli lååång på den sidan", "långa ben" och allt vad jag kunde komma på. Men ingenting fick riktigt den effekt jag var ute efter... tills jag blev så frustrerad att jag sa "men TRYCK TILL DÅ!" och vips så gjorde ryttaren rätt och hästen fattade och alla blev glada. ;)

Ja alltså jag sitter alltid lite mer på inner sittben när hästen ska vara böjd. Det är en signal till hästen att korta musklerna i inner sida.

Jag tror det beror på hur man visualiserar saker, olika elever måste ha det förklarat på olika sätt. Får flashbacks till en lektion jag höll, där jag stod och pratade om "sjunka ner", "släppa ner", "bli lååång på den sidan", "långa ben" och allt vad jag kunde komma på. Men ingenting fick riktigt den effekt jag var ute efter... tills jag blev så frustrerad att jag sa "men TRYCK TILL DÅ!" och vips så gjorde ryttaren rätt och hästen fattade och alla blev glada. ;)

Haha, så länge det funkar så! :rofl:

Hmm, stämmer nog rätt bra på mig, i vänster varv...

I vänster varv har jag skitsvårt att få ner sittbenet, känner rent allmänt (när jag cyklart t ex) att jag är "låst" i den sidan av höften så sittbenet vill inte ner/bak. I höger varv däremot har jag lättare att böja hästen FÖR ATT det inre sittbenet normalt sett ÄR mer nedsjunket när jag slappnar av, knappt så man behöver tänka på det mao. Men i vänstervarvet blir det knepigt :p enda sättet jag lyckats och verkligen vet att sittbenet kommit ner mer än det andra är när jag har fört fram foten och vridit benet lite utåt så all vikt hamnar på sittbenet och samtidigt spänt högersidan lite :o
(ska se till att få det kollat/behandlat men först ska man ju få arslet ur vagnen :angel: )

Om det är något liknande det här scenariot så tror jag det är svårt att komma ner med sittbenet utan att annat blir fel i samband med det. Det blir ju inte bättre av att spänna ner sittbenet men man kanske kan få samma resultat av att vara övertydlig.

Vet inte om det här hade något att göra med det du skrev, men en liten teori varför "trycka ner" ibland kan fungera bättre... :angel:

Jo, absolut. Sedan blir det ju inte lättare av att hästen inte heller kommer ner på den sidan...
En sidoeffekt av denna svårighet är för mig, att jag måste tänka på hur jag rättar in axlarna (eller magögonen).
Blev longerad förra veckan och då gick det upp ett ljus för mig - hur mycket jag måste vara medveten om detta för att få till det i vä varv...

Hmm, ja för mig känns det knepigt det där med hästen vs. jag? För hästen HAR haft sneda höfter när jag skaffade den och varit rätt stel och oliksidig (har varit skitsvår att ens rida på volt). Men just nu känns den väldigt mjuk och fräsch även om den fortfarande kan gå lite ojämnt i varven.
Då är ju frågan om det är ens egna snedheter/eventuella låsningar som gör att hästen inte släpper det där sista lilla (att den egentligen ÄR bra men att jag stör) eller om jag bara inte alltid lyckas korrigera det pga att man inte är tillräckligt rörlig och precis med sitsen.

Har jobbat nästan enbart med öppna några dagar (med båda kusarna) och insett hur svårt det är fysiskt och koordinationsmässigt att BÅDE sitta på inner sittben, hålla tyngdpunkten i rörelseriktningen OCH vrida fram ytteraxeln, det tar liksom stopp och känns helt fel. Vet inte om det bara beror på mig eller även att hästen tycker det blir för jobbigt :p men på hästen som bara jobbas från marken f.n. så är det HÖGER varv som är svårt....

Det är kanon när man får upp ljus för hur man ska tänka. Och nedslående när man märker att den krävs enormt fysiskt för att genomföra det! ;)

Ja, ET tyckte att hon gjort mycket med hästens snedhet, så jag trodde att det låg mest hos mig nu, men tränaren kollade senast och hon såg tydligt att hästen inte "släpper ned" vänster höft lika långt som höger.
Sedan kvarstår frågan om det beror på mig att hästen är sned...
Ska ta ut ET en gång till, så får hon kolla när jag rider också, kanske kan hon se mer då.
Det lustiga med snedheten och vikten är ju att hon gör kanonfina volter då jag rider serpentiner med ledande, mycket lösa tyglar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 793
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är ny här, men behöver få lite råd om min häst. Hästen är ett sto som är väldigt snäll och trevlig, dock ganska bestämd. Har...
2
Svar
23
· Visningar
5 181
Senast: eggnchips
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka