Åh nej...

Centaur

Trådstartare
Jag tror min häst har börjat sluka luft.:crazy: Har aldrig sett honom göra det innan, men i dag medan jag gjorde i ordning min andra häst, så gjorde han några himla konstiga ljud, och vad jag minns så är det ungefär så det låter när dom slukar..

Ska hålla kolla på honom och se om han gör det igen, och om han verkligen står och slukar luft.. Om han gör det, vad kan jag göra?? Han får redan mkt hö och utevistelse varje dag, har stor box med fönster...
Har en såndär boll med hål i så tänkte att jag kunne köpa pellets (ger bara müsli) och ha i den, så kan han få den när det fodras på morgonen så har han lite mer att pyssla med tills jag kommer upp.

Och hur farligt är det egt för en häst att sluka luft? Vissa säger att det kan ge kolik, andra att det inte är farligt alls. :confused:

Sv: Åh nej...

har haft en ponny när jag va liten som va "luftsnappare" . min erfarenhet är att det inte är så nyttigt, dom (vet. och mamma) sa att det gav kolik, dessutom kan hästarna jämte ta efter beteendet.
han fick en krubbitarrem inne då den skulle försvåra hans luftsnappande, jag va inte så gammal (typ 30 år sen) så jag mins inte om det hade någon egentlig effekt.. men mkt sysselsättning minns jag att han skulle ha.
han hade en stor "koklocka" som han pillade och "ding dongade med"

Dels kan luftsväljandet orsaka kolik, sen är det inte bra för tänderna plus att hästen kan börja utveckla underhalsmuskler eftersom det är de musklerna den använder när den krubbiter. Det där med att grannarna kan ta efter är en myt. Däremot kan ju fler hästar med samma "livsstil" börja, pga. samma orsaker men det är inte för att de tittar på varandra och tar efter.

Det där med leksak tror jag inte alls är en dum idé, sen kan du ha halm i en krubba/hönät så han har nåt att pilla med? Åsså rem på. Vissa hästar börjar för att de är uttråkade och vissa för att de är stressade så det hjälper ju inte alltid med sysselsättning heller.

Men han biter inte i något. Stod med huvudet ut över gången och tittade på mig och kompisen?

Så krubbiter gör han inte. Men dom kan väl svälja luft utan att bita i något också eller hur är det?

Han är inte stressad (visserligen nervig, men ej i stallet) så det beror nog isf på att han har tråkigt tror jag.

Japp det kan dom! Då blir dom luftsnappare.. Det kan orsaa magsår så är det så att han håller på och nappar luft så på med rem direkt!

PathOfClovers skrev:
Det där med att grannarna kan ta efter är en myt. Däremot kan ju fler hästar med samma "livsstil" börja, pga. samma orsaker men det är inte för att de tittar på varandra och tar efter.

.

Hmmmm, därom tvistar de lärda......!!! En av mina ponnies är som en "bäver", hon har stått i många olika stall genom åren. Hon har "smittat" många olika hästar med olika livsstilar med sitt eviga gnagande..... :angel:

i den mån det går skulle _jag_ försöka ge en såndan häst fri tillgång på grovfoder..För att den alltid ska ha nått att pyssla med..Och så mycket stimulerande arbete för den och utevistelse som möjligt.

det är skillnad på å va bäver å att vara krubbitare!!!

min är krubbitare, och ibland även bäver... både hon å grannen var väl uttråkade, för när den andra hästen bytte box så börja han äta upp halva stallet... så att gnaga kan nog smitta, men krubbitning smittar INTE...

svar till "några andra"
ang. rem å kolik... det sägs att kolikhästar kan bli krubbitare, men krubbitare behöver inte få kolik...
min hade rem på sig när hon bodde "hemma"... å fick inte kolik... sen flytta hon å nu har hon inte rem, å hon har inte fått kolik å mår prima...
så remmen är mest för oss människor... luften kommer inte ner i magen eller nått...
magsår av krubbitning???? ehm... snarare tvärt om där oxå, har de magsår så kan de börja suga luft...

luftsnappning... det är väl hästar som krubbiter som sen kan lära sig att snappa utan stöd för tänderna???

CENTAUR: det låter som att de rapar när de snappar...

min har blivit 100 gånger bättre av att gå med kompis å lärt sig äta massa stråfoder! (hon var dålig på det förut)...
biter inte alls så mkt, å hon har som sagt var även blivit av med sin rem!!!

kleta på cribhalt eller vad det heter om han börjar bita!

Idag lutar man mer åt att tro att magsmärtor orsakar krubbitning/luftsnappning än tvärtom.
Kan det bli aktuellt att göra t.ex. en magsårsutredning?

Messy skrev:
det är skillnad på å va bäver å att vara krubbitare!!!

Nu hadlade ju inte mitt inlägg om att krubbitning å gnagning skulle va samma olat, utan hurvida hästarna tar efter varandras beteende/olater.....!!!!
Efter vad jag har lärt mej är inte krubbitning å luftsnappning nödvändigtvis sammanhängande olater, då luftsnappare inte behöver ta stöd såsom krubbitare gör.

men krubbitning är ärvt, inte bäver....
samma som vävare, boxwalker å så... bäver e ju mer... terrorist :p

jag satte upp grenar å sånt på boxväggen, så hon bet på dem istället, men hon blev ju inte stimulerad att göra nått annat på själva krubbitningen...

+ att de tar inte efter varandra på krubbitning då det är något de ärver!
däremot så kan ju flera hästar i samma stall utveckla den "genen" efter som miljön är den samma...

Intressant, det ska jag absolut ha i tankarna... :bow:

Qodrofenia: Han får redan mkt hö så faran är att han blir väldigt tjock, pga han äter så snabbt! :o Annars hållar jag med dig om att det verkar vara bästa lösningen. Ska försöka fixa lite fler leksaker till honom i boxen också, kanske kan binda fast några grenar, och så kan han få mat i sin boll.

Det här med rem, hjälper det verkligen nåt? För många år sen så stod det en krubbitare i samma box och han hade rem men han krubbade ändå.. Verkar fruktansvärt obehagligt att ha en metallgrej som klämmer åt runt strupen.. :crazy:
Helst vill jag ju försöka komma åt Orsaken till att han gör såhär...

Måste tillägga..

Det låter Inte som han rapar. Det låter som han typ sväljer tungt, eller hickar? :confused:

drar man bara tillräckligt hårt så hjälper det... men man får passa sig, en häst i mitt stall har SVIMMAT...
å andra sidan får den hästen kolik lätt om hon inte har remmen.. så det e lite svårt...

jag kör som sagt var utan rem nu för tiden... å hon har aldrig haft kolik för mig *peppar peppar*...

Går han inte att rida alls, eller kan man inte leja någon kompis eller nåt som kanske skrittar ut/promenerar med honom ett par dagar i veckan åtminstone. Eller det kanske ni redan gör iofs men det var bara en tanke jag fick.

Ofta blir dom inte feta av fri tillgång på strå..feta blir dom när det blir obalans i foderstaten och av för mycket kraftfoder..Ofta äter dom mycket i början när man ger dom fri tillgång sedan vänjer dom sig och äter mindre..Och som någon annan sa så tror man Jag för tiden att krubbitning kan bero på att hästen har ont i magen redan som det är och försöker underlätta genom att svälja luft.
Om du överväger att skaffa rem så skaffa en sådan här.
Jag har själv haft krubbitare.Och den här remmen är den som jag tycker funkar bäst.Den här remmen stör inte hästen alls på samma vis som den med metall klyckan som kläms åt kring strupen..
3123.jpg

Senast ändrad:

får jag bara tillägga.... tror att den där remmen bara finns i en strl... passade inte en kompis fullblodssto som var normal i typen... 165 typ...

smart där!!! :banana:

men... hur "annorlunda" påverkar den hästen?
svårare å suga? mindre skav?

jag har lite "beslutsångest"... känner att det inte finns någon direkt anledning att ha på remmen så länge hästen inte får kolik... hon kan ju stå å försöka suga lika mkt med rem (tänderna sabbas)...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar