Åh denna förbannade allemansrätt.

Masse

Trådstartare
Återigen så står det folk på gårdsplanen och försöker öppna grinden in till den ena hästhagen. Ja inte bara folk för dom hade hund med sig också.
Mina hundar som upptäckte dom blev hysteriska, vilket jag förstår. När jag kom ut och frågade vad dom gjorde där så fick jag svaret att det hade dom rätt till för dom var ute och gick och skulle gå över till andra sidan.
När jag sa dom inte alls hade någon som helst rätt att stå på min gårdsplan. Kom svaret jodå, vi vill inte bråka med dig men det har vi rätt till för det går en väg hit.
Dööö det går väl "vägar" till varenda hus som finns och inte sjutton får man gå in i trädgården för det.

Det är alltså en lång uppfart till vår gårdsplan med häststaket på bägge sidor om den och våra soptunnor står där också. Dessutom då så finns det nere vid våra soptunnor en stor fin järngrind som man kan gå igenom för att "komma till andra sidan".
Min enda tröst just nu är att dom kommer att få problem med att "komma till andra sidan" för antingen måsten dom vada över en översvämning eller krypa under ett elstaket. Vilket inte är mitt "fel" för det är kommunens arrendator till grannmarken som satt igen grinden på sin sida, på min finns den kvar ;)

Men jag är ändå väldigt trött på detta "Jag får visst lov" :yuck:

Har haft samma problem tidigare, men nu har jag satt upp en skylt, grindar över infarten och har hundarna lösa innanför. Ingen som går in här längre... :devil:
Vi har visserligen inte grindar, men lösa hundar stoppade inte dessa. Förr hade grindar och skyltar om att här vaktar (bilder på hundarna) vi ingång på egen risk. Men det enda som hände var att någon tog skylten. När jag hittade folk på gården fick till svar man får öppna grindar bara man stänger igen.
Så grinden var mest i vägen för oss själva.

Det är inte allemansrätten det är fel på, utan folk.
Visst är de fel på folk men eftersom folk inte kan "lära" sig är jag som boende på landet väldigt trött på den och skulle inte önska något heller än att vi fick det som det är i stora delar av Europa. Att en markägare verkligen äger sin mark.

Jag bor också på landet och är markägare, och är jätteglad att jag har rätt att rida/promenera på skogsvägarna i området. Plocka svamp, campa nån natt eller rasta hundarna.

Visst händer det att jag har idioter i hagarna som stör betesdjuren och lämnar grindar öppna, men då säger jag ifrån och hänvisar till lagtext.

Vi har visserligen inte grindar, men lösa hundar stoppade inte dessa. Förr hade grindar och skyltar om att här vaktar (bilder på hundarna) vi ingång på egen risk. Men det enda som hände var att någon tog skylten. När jag hittade folk på gården fick till svar man får öppna grindar bara man stänger igen.
Så grinden var mest i vägen för oss själva.

En grind med eltrådar som du styr med fjärrkontroll när du själv ska passera kanske skulle vara grejen. Jag vet dock inte om det finns.

Det är inte allemansrätten det är fel på, utan folk.

Håller med..Bara för att man FÅR göra en sak, behöver det inte betyda att man måste..Är det risk för att man stör kan man låta bli.

Jag begriper mig inte på att man måste passera en hage, måste tälta där det kan finnas boende i närheten osv..När man kan välja att tex gå runt hagen eller välja en bättre lämpad plats för tältning. De flesta hagar i första hand är inte så stora att de begränsar hur stora områden som helst eller att det inte går att välja likvärdig mark i närområdet.

Jag är för en omformatering av allemansrätten, inte på det sättet att det ska hindra eller förbjuda folk att beträda annans mark bara sådär, men i vissa avseenden kan jag tycka att vissa marker ska vara skyddade vissa delar av året och då exempelvis vissa hagmarker där det går djur på bete för de kan absolut störas och stressas.

Senast ändrad:
Håller med..Bara för att man FÅR göra en sak, behöver det inte betyda att man måste..Är det risk för att man stör kan man låta bli.

Jag begriper mig inte på att man måste passera en hage, måste tälta där det kan finnas boende i närheten osv..När man kan välja att tex gå runt hagen eller välja en bättre lämpad plats för tältning. De flesta hagar i första hand är inte så stora att de begränsar hur stora områden som helst eller att det inte går att välja likvärdig mark i närområdet.

Jag är för en omformatering av allemansrätten, inte på det sättet att det ska hindra eller förbjuda folk, men i vissa avseenden kan jag tycka att vissa marker ska vara skyddade vissa delar av året.
Fast i mitt fall så FÅR man inte. Det som klart framgår av rådande lagstiftning är att jag får säga till dom att gå iväg och om dom inte gör det får jag till och med bruka våld för få bort dom. Det handlar om olaga intrång och nödvärnsrätten. Men dessa som paragrafer verkar inte folk har lika lätt att ta till sig som allemansrätten. Så jag tror inte att inskränkningar skulle hjälpa heller. Folk ser/läser det dom vill och inget annat.

Jag vet vad som gäller och dom får inte gå upp till mina hus och in på min gårdsplan. Jag får inte hindra dom att gå över marken så det är därför som det finns en fin järngrind där vägen slutar och vår uppfart börjar. Det finns också grindar visserligen av eltråd men ändå så att man kan passera över hela vår mark. Alltså det finns ingen som helst anledning för någon att fortsätta gå mot våra hus om man inte vill komma upp till oss.

Fast i mitt fall så FÅR man inte. Det som klart framgår av rådande lagstiftning är att jag får säga till dom att gå iväg och om dom inte gör det får jag till och med bruka våld för få bort dom. Det handlar om olaga intrång och nödvärnsrätten. Men dessa som paragrafer verkar inte folk har lika lätt att ta till sig som allemansrätten. Så jag tror inte att inskränkningar skulle hjälpa heller. Folk ser/läser det dom vill och inget annat.

Jag vet inte exakt hur det ser ut hos dig eller vilka marker det gäller :)

Men i överlag så är vissa duktiga på att beträda hagmarker tex som de förvisso har fullt rätt att göra i många fall även..men jag tycker det är totalt onödigt och de skulle lika gärna kunna gå brevid hagen i stället för att ha tillgång till exakt samma närmiljö eller vad man ska säga. Då blir jag också väldigt irriterad och tycker helt klart att allemansrätten borde i vissa avseenden omformateras lite, spec när det går djur på marken och det är sådan miljö att gå utanför stängslet skulle ge samma möjlighet till naturen som i.
Boskapsdjur borde liksom inte vara anledningen till att beträda marken, men i många fall är det rätt uppenbart att det är därför..

Så för mig borde det vara så att markägare inte får begränsa hur mycket som helst men samtidigt för besökare att de också väljer lämpligast ställe och inte stör oavsett om "de får" passera marken.

Sätt upp paragraferna på en skylt då med tillägget att överträdelse beivras.

Om man har djur i hagarna så borde man kunna sätta upp skyltar som varnar för folkilsken häst/tjur/bagge/etc. Det borde ju avskräcka iallafall någon. I övrigt är jag inne på linjen att det skjuts för lite i Sverige. :angel:;)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar