- Svar: 41
- Visningar: 4 113
Fälttävlansryttaren Amanda Wahl ställde i veckan frågan om varför försäkringsbolag inte ersätter behandling av muskelinflammation. Nu svarar Anette Graf, veterinär på Agria, på inlägget.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klart ni skall ha koll på alla patienter....Folk har 0 koll. Det räcker inte med att vi i djursjukvården ska veta vad just deras djur har för försäkring tecknad och om den täcker just den veterinärvården, vi kan även få ta skit för att vi inte vet vad de har för självrisk![]()
Du bör nog öva på din läsförståelse.Jag är själv veterinär och nej, jag kan ALDRIG lova att försäkringen ersätter. Därför använder man sig av förhandsbesked om det är viktigt för en själv som djurägare att veta om en behandling täcks eller inte.
Hur skulle jag kunna veta vilket avtal just du ingått med ditt bolag? Och sedan garantera att något ersätts, utan att ha alla papper framför mig.
Nej, jag önskade att fler djurägare insåg att det är deras eget ansvar att ha koll på sin försäkring och inte belasta veterinären när något inte ersätts.
Jag är utbildad i det medicinska, inte inom försäkringar.
Det fungerar precis likadant på större kliniker när det gäller häst. Att som veterinär garantera en ägare att deras försäkringsbolag ersätter tex en buköppning på jourtid kan få katastrofala konsekvenser.Ja det är nog bäst h*n håller sig där då.![]()
Det var väl ungefär så som det gick till när jag fick förhandsbesked för min ponnys operation, tänker jag, förutom att kliniken var vänliga nog att också handlägga ärendet från början till slut...Alltså, jag fattar faktiskt inte svaren alls här i tråden. Sågar ni Anettes svar på debattartikeln eller?
Sista stycket beskriver exakt så som jag alltid varit med om:
"Hur ska man som hästägare i förväg få veta om behandlingen kommer ersättas av försäkringen?
Det enklaste sättet är att börja med att fråga sin veterinär. Ofta vet veterinären om undersökningen och behandlingen han/hon använder sig av generellt brukar ersättas och hur fastställande av område för behandling behöver ske innan behandling utförs. Men för att veta säkert är det bäst att be om ett förhandsbesked från försäkringsbolaget. För Agrias del innebär det att kunden vänder sig till Agria, uppger sitt försäkringsnummer och ber om ett förhandsbesked. Agrias veterinärer konsulteras och vid behov förs dialog med behandlande veterinär innan förhandsbesked ges.
Anette Graf, hästveterinär på Agria"
Upplever att hon lite lägger ansvaret där det inte hör hemma. Försäkringen är ett avtal mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget, ingenting annat. Det är dock rätt vanligt att folk håller veterinären/kliniken ansvariga när försäkringsbolaget inte täcker det djurägaren trodde.Alltså, jag fattar faktiskt inte svaren alls här i tråden. Sågar ni Anettes svar på debattartikeln eller?
Sista stycket beskriver exakt så som jag alltid varit med om:
"Hur ska man som hästägare i förväg få veta om behandlingen kommer ersättas av försäkringen?
Det enklaste sättet är att börja med att fråga sin veterinär. Ofta vet veterinären om undersökningen och behandlingen han/hon använder sig av generellt brukar ersättas och hur fastställande av område för behandling behöver ske innan behandling utförs. Men för att veta säkert är det bäst att be om ett förhandsbesked från försäkringsbolaget. För Agrias del innebär det att kunden vänder sig till Agria, uppger sitt försäkringsnummer och ber om ett förhandsbesked. Agrias veterinärer konsulteras och vid behov förs dialog med behandlande veterinär innan förhandsbesked ges.
Anette Graf, hästveterinär på Agria"
Upplever att hon lite lägger ansvaret där det inte hör hemma. Försäkringen är ett avtal mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget, ingenting annat. Det är dock rätt vanligt att folk håller veterinären/kliniken ansvariga när försäkringsbolaget inte täcker det djurägaren trodde.
Finns dessutom åtskilliga historier om hur försäkringsbolag pga diverse mer eller mindre oklara anledningar INTE täcker behandlingar som varit tydligt medicinskt motiverade, så jag håller med henne om sista delen: vill man vara säker på att försäkringen täcker bör man kolla med sitt försäkringsbolag.
Tycker uttalandet stärker (den fullkomligt felaktiga) bilden av att veterinären på något sätt är den som ska ha koll på folks försäkringar. Oftast är det ju veterinären/kliniken som djurägaren har kontakt med när djuret är sjukt, och då blir de också de som får hantera missnöje från djurägarens sida. Att tanken på att göra så inte slagit dig beror på att du är en vettig person.Anette? I vilket citat då?
Kanske jag missar det för jag var faktiskt inte medveten om att folk anklagade veterinärerna för detta. Tycker bara jag läser massa negativt om försäkringsbolagen när det handlar om vad som ersätts och inte.
Oavsett nyttigt för mig att bli medveten om denna sidan också för den verkar ju verkligen engagera om man ser till svaren i tråden. Vilket man ju förstår. Är ju helt orimligt att anklaga veterinären för brist på ersättning, den tanken har liksom aldrig slagit mig.
Jag reagerade på svar i tråden som antyder att veterinären minsann skall veta om försäkringen täcker eller ej, vilket för mig är helt orimligt.Anette? I vilket citat då?
Kanske jag missar det för jag var faktiskt inte medveten om att folk anklagade veterinärerna för detta. Tycker bara jag läser massa negativt om försäkringsbolagen när det handlar om vad som ersätts och inte.
Oavsett nyttigt för mig att bli medveten om denna sidan också för den verkar ju verkligen engagera om man ser till svaren i tråden. Vilket man ju förstår. Är ju helt orimligt att anklaga veterinären för brist på ersättning, den tanken har liksom aldrig slagit mig.
Tycker uttalandet stärker (den fullkomligt felaktiga) bilden av att veterinären på något sätt är den som ska ha koll på folks försäkringar. Oftast är det ju veterinären/kliniken som djurägaren har kontakt med när djuret är sjukt, och då blir de också de som får hantera missnöje från djurägarens sida. Att tanken på att göra så inte slagit dig beror på att du är en vettig person.![]()
Jag reagerade på svar i tråden som antyder att veterinären minsann skall veta om försäkringen täcker eller ej, vilket för mig är helt orimligt.
Om det finns en förväntan att denne skall veta och på förhand kunna säga om en viss behandling ersätts så finns ju en överhängande risk att behandlande veterinär sedan blir anklagad om så ej är fallet.
På kliniken jag jobbar är alla veterinärer iallafall otroligt försiktiga med att komma med någon information alls när det gäller enskilda försäkringar, just för att det kan bli så himla fel i efterhand.
Tycker uttalandet stärker (den fullkomligt felaktiga) bilden av att veterinären på något sätt är den som ska ha koll på folks försäkringar. Oftast är det ju veterinären/kliniken som djurägaren har kontakt med när djuret är sjukt, och då blir de också de som får hantera missnöje från djurägarens sida. Att tanken på att göra så inte slagit dig beror på att du är en vettig person.![]()
Jag har hittills haft sex individer försäkrade i samma bolag, med så långt som möjligt samma försäkringsskydd. Villkor och premier har varierat beroende på när de försäkrats, hur gamla de var då, hur gamla de varit vid sjukdomstillfället, osv. Bedömningen av sjukdomen har även berott på kringfaktorer i varje fall.
Det är helt orimligt att tro att en veterinär ska kunna hålla koll på sånt för alla djurslag, raser, användningsområden och försäkringar...![]()