- Svar: 41
- Visningar: 4 113
Fälttävlansryttaren Amanda Wahl ställde i veckan frågan om varför försäkringsbolag inte ersätter behandling av muskelinflammation. Nu svarar Anette Graf, veterinär på Agria, på inlägget.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast alla veterinärer jag varit hos brukar ha koll på vad försäkringsbolagen kräver (generellt). Sen kan ju den specifika individen ha ytterligare begränsningar och det är såklart inte veterinärens sak att hålla koll på.Upplever att hon lite lägger ansvaret där det inte hör hemma. Försäkringen är ett avtal mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget, ingenting annat. Det är dock rätt vanligt att folk håller veterinären/kliniken ansvariga när försäkringsbolaget inte täcker det djurägaren trodde.
Finns dessutom åtskilliga historier om hur försäkringsbolag pga diverse mer eller mindre oklara anledningar INTE täcker behandlingar som varit tydligt medicinskt motiverade, så jag håller med henne om sista delen: vill man vara säker på att försäkringen täcker bör man kolla med sitt försäkringsbolag.
Ja precis. Veterinärerna brukar ju själva säga typ "vi skulle kunna prova med den här behandlingen, men den brukar inte försäkringsbolagen ersätta. Om du vill kan jag ringa och diskutera med dem innan vi beslutar?"Jag läser inte heller artikeln som att det sägs att veterinären ska ha koll eller någon här som ger en veterinär skit för att den inte har koll. Det jag läser är att man kan fråga sin veterinär, och det tycker jag definitivt man kan göra. Åtminstone de veterinärer vi har här sköter ofta direktreglering mot bolaget, jag själv behöver aldrig ha kontakt med dem. Vilket såklart gör att man diskuterar behandlingen med sin veterinär.