Agressiv jack russel terrier!!!

M

marre79

Hej allihopa!
Jag och min sambo har ett stort problem med vår jackrussel...
Vi fick honom för ca 6 månader sedan av en person som inte kunde ha honom kvar pga flytt. Hunden är fyra år.
Problemet är att han är väldigt morrig, elakt gläfsig och allmänt otrevlig så fort han inte får som han vill. Vill man te x att han ska gå och lägga sig när man har gäster och han inte vill gå, så blir han rent ut sagt skitförbannad och hotfull-morrar och gläfser högt och elakt. Eller om man vill att han ska gå ner från soffan och man pekar och säger "gå ner" så händer samma sak fast han ofta hugger i handen också eftersom den är lägligt placerad om man sitter i soffan och pekar ner. Han är också konstig på det viset att han inte går undan när något blir jobbigt eller obekvämt han står i stället kvar och blir aggresiv.
Vi vet ju att detta är en beskrivning av en osäker hund som själv försöker ta på sig ledarrollen.
Men vad ska man göra åt det? Oftast hinner man inte ta ett ordentligt tag i hans öra eller något och skrika fyy när han bits utan man hinner bara fyya och sedan är det för sent att skälla på honom och om man blir arg på honom te x om han är jobbig vid bordet så säger vi oftast åt honom att gå och lägga sig i korgen. Reaktionen blir då att han blir agressiv, morrig och gläfser högt men springer till slut in till sin korg. Oftast verkar han veta att han gjort fel och "skäms".
Jag vet inte vad vi kan göra, kan tillägga att vi "tror" att förra ägaren tyckte att det var kul att reta hunden när den var valp och har sedan inte lyckats få bort det morriga och agressiva beteendet när han blev stor eftersom han är en dålig ledare(det vet vi).
Hunden är annars JÄTTETREVLIG och mysig!!!
Jag skulle bli väldigt tacksam om vi kunde få lite funderingar och tips om detta problem eftersom vi gärna vill ha hunden kvar, dessutom så har han blivit mycket bättre sedan vi fick honom- han bits och morrar inte alls lika mycket och han verkar säkrare på sig själv. Han tycker mycket om andra människor och andra hundar brukar inte vara något problem- inte våra katter heller.
MVH Marre

Sv: Agressiv jack russel terrier!!!

Vi vet ju att detta är en beskrivning av en osäker hund som själv försöker ta på sig ledarrollen.

Låter uppenbarligen som så! Vad bra att Ni inte tror att bara är dum.

Men vad ska man göra åt det? Oftast hinner man inte ta ett ordentligt tag i hans öra eller något och skrika fyy när han bits utan man hinner bara fyya
Jag skulle inte gå in med fysiskt kontakt i detta läge. Jag skulle inte ens skälla på honom. Våld skapar våld. Går du in med fysiskt dominans så kommer han uppenbarligen svara upp med fysisk kontakt/försvar.

Istället för att bestraffa när han gör fel, belöna när han gör rätt. Ha det i åtanke i allt du gör med hundar.

Tänk hela tiden steget före hunden. När du anser att han inte ska störa gästerna längre, gå iväg och ge honom ett godissök i ett rum, stäng sedan av med kompostgaller medans han letar. Eller så innan han börjar bli jobbig mot gästerna, ge honom ett smaskigt ben som tar lång tid att äta upp i hans korg.

När du inte vill ha honom i soffan längre så kan du göra samma sak. Men gör det innan det blir tjafs.

Så småningom kommer han troligen snällt hoppa ner när ni ber om det. Han vet då att ni inte kräver och tar till fysik och då behöver han inte heller göra det.

Har lite ont om tid, men har jag skrivit något oförståerligt så hojta till så ska jag försöka förklara det bättre, när jag har bättre med tid. Sambon rycker i datorn nu och vill ha den... :mad: Att han inte förstår att jag vill ha den till 100% :cool: :angel:

Inget jag normalt sett jag ser som en säker lösning vid den här typen av beteende men hos oss leder JR kastreringsligan pga allmänt jobbigt beteende o det har faktiskt funkat. Alltså som en sista utväg om du inte fixar det med dom bra råden ovan.
PL

Tack så hemskt mycket för detta svar, det är ungefär så vi också har tänkt men jag har en fråga- Detta med att hunden står kvar och blir agressiv i stället för att gå som en "normal" hund gör om den inte vill bli kliad längre eller något annat. Vad gör man åt detta? Man är ju ingen tankeläsare o vet inte när han tycker att saker o ting blir jobbiga. Visst man slutar ju klia men vi kommer -hoppas jag att få en liten bebis i höst och alla vet ju att bebisar kan vara väldigt jobbiga på hundar, vad gör vi ? Han blir förmodligen väldigt irriterad på en bebis och det blir ju svårt att hålla dem åtskilda när bebisen börjar kunna krypa och gå. Jag vill inte ha hunden instängd- det är hans hus också...
MVH Marie

Ska ni ha smått så skulle jag aldrig ha hunden kvar.Visst ni kan säkert träna bort det mesta hos honom men jag skulle då aldrig ha tanken på att ha en sådan dominant hund i samma hem som en bäbis.Ofta så kommer dominansen tillbaka då man får smått i huset och det kan gå så illa att hunden ser bäbisen som inkräktare och hugga/anfalla den vid ett ouppmärksam ögonblick oavsett i vilken ålder bäbisen är i.Försök i stället få hunden omplacerad innan den lilla anländer.

Senast ändrad:

Han är en terrier....

För det första så låter de mycket om dem, oftast utan ngn större orsak. De är också måna om sin sak, och vill gärna framhålla den, lite som en tonåring :o

Men hans aggressiva är helt fel. Jag har också en terrier, en skarp liten sak med mycket vilja, hon har dock aldrig fått den igenom.
Om det hade varit min terrier så hade jag bara lyft ner den när den inte skulle vara där längre. Om det då blir protester så hade jag bara lugnt hållit kvar tills den blev lugn. Sedan berömmt med något.

De flesta terriers tar hellre striden än att erkänna felet, antingen kan du då ta striden, som för varje gång blir värre och värre, eller så förkommer du honom som GA skriver. Glöm inte att han behöver mycket hjärngympa och behöver känna att han gör nytta, det är otroligt aktiva hundar.

När det gäller barn så kan jag bara utgå från min egen. Hon är inte uppväxt med små barn, men har träffat en hel del. Hon är som sagt skarp, men med barn är hon tålig som få, och tydlig. Hon tar också gärna striden i vanliga fall, men med barn går hon undan, bara de inte lyfter henne eftersom hon tycker det är kränkande. Läs gärna en äldre tråd här på forumet om hur man ska hantera hunden när barnet kommer.

Jag hade också kollat ifall han har ont nånstans.

//E

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar