Agressiv hund, vad gör polisen?

inte orimligt för mig att en normal hund kan triggas in i en beteendekedja som avslutas med bett. Och att tex en högdriftig hund som lever ett liv fullt av frustration, som aldrig fått lära sig behärskning, kan triggas väldigt lätt och hårt in i sådana beteenden, i olämpliga situationer. Det betyder ju dock inte att hunden är onormal, bara att den hanterats på helt fel sätt.
Precis.
Viktigare tycker jag det då är att hunden ska tas ifrån ägaren trots att den är mentalt kry - tydligen kan de ju inte hantera den, oavsett att den är frisk helt enkelt.
Vilka möjligheter finns till det idag? Jag vet att ägaren kan åläggas att gå en dressyrkurs med hunden. Men i övrigt?

Har hört att hunden numera ska vara omhändertagen, det har tagit närmare 2½ månad sedan första incidenten där både hund och matte blev bitna och under den tiden har det som sagt skett tre till attacker varav en resulterat i att en hund fått avlivas. Jag tycker att det är synd att ägaren har varit oförmögen att ta ansvar och att det gått ut över både hans hund, andra människor och deras hundar. Jag tycker inte synd om ägaren för att ingen har pratat med denna om vad som endast en idiot inte skulle inse har varit ett problem.

Jag är lite ny här på buke och gissar att jag kanske kapar tråden lite nu, men jag undrar vad ni andra här gör när ni träffar på lösa hundar på det här sättet som TS t.ex.?

Jag är lite ny här på buke och gissar att jag kanske kapar tråden lite nu, men jag undrar vad ni andra här gör när ni träffar på lösa hundar på det här sättet som TS t.ex.?

Jag är alltid mkt vaksam och skulle försvara min hund med allt jag hade. Tvingades jag slå ihjäl den andra hunden så skulle jag göra det utan att tveka.

Polisen gör inte ett skit. En vän blev attakerad av en mastiff nyligen som sargade hennes armar rejält. Trots dokumenterade skador lades utredningen ner efter kort tid, utan att hundägaren ens hörts.

Där jag bor är vi många som haft problem med en person som går lös med sin unghund överallt, en hund som beter sig väldigt konstigt. Ägaren respekterar inte nej från andra hundägare och prackar på sin hund på alla, tar inte bort hunden även om man ber denne osv. Otroligt jobbigt. Polisen kan heller inte göra någonting eftersom resurser inte finns.
Väntar spänt på att jag och min hund ska bli attackerade snart

I sommar har min "stora", Mandy blivit pahoppad av losa hundar tva ganger. En gang en finsk lapphund en gang en rottis blandning. Bada gangerna var Mandy kopplad i kort koppel och stannade nara mig men forsvarade sig sa klart nar den frammande hunden attakerade. Bada gangerna fick agaren bort hunden ganska snabbt ... och bada gangerna tycker agarna att det var en bagatell da det ju inte blev nagra marken eller sar pa nagon.
Sjalv ar jag VANSINNIG pa det hela. :rage: Nu har Miss Mandy fatt en helt annan attityd mot andra hundar och jag kan inte alls lita pa henne langre.:( Det kommer att ta lang tid och mycket jobb att komma over den har sommaren. Och jag som alltid skrytit om hur ansvarsfulla hundagare i Sverige ar.:meh:
Jag ar dock tacksam att det inte var "Lillan" som blev pahoppad, hon ar sa underlagsen och hade det sa besvarligt med sitt jatte sar i sommar att jag bara ar glad att hon inte rakade ut for en trauma till.

Hemma i Sverige bor mina föräldrar granne med en familj som har en stor mastodont till hund. Vettetusan vad det är för ras men stor är den i alla fall. Den har hoppat på sotaren och rivit ut ett örhänge bland annat. För det mesta brukar den hålla sig upp på garden men då och då är deras bar (6-7 års åldern) ute och går med den längs vägen vilket inte känns speciellt säkert. Dem ungarna flyger ju som vantar om hunden bestämmer sig för att gå iväg med dem, finns ingenting dem kan sätta emot. Tack och lov tror jag inte det hänt något värre än den incidenten med sotare än, men det är väl bara en tidsfråga.

Nu har jag ingen hund just nu men kommer nog skaffa en inom en överskådlig framtid. Dock gjorde jag alltid så med mina föräldrars hundar att jag bara fortsatte gå om vi mötte lösa hundar som kom springande. För det mesta brukade dem vända tillbaka när man kommit för långt bort. Dock är väl en av mardrömmarna att man ska möta en lös hund som faktiskt attackerar ens egen hund. I ett sånt läge hade jag nog gjort precis vad som helst för att få den främmande hunden att släppa min egen, om jag så hade varit tvungen att slå ihjäl den på kuppen.

Tycker det är rent skamligt att polisen inte tar tag i det mer än vad dem gör på många håll i landet. Ibland undrar man om det ska krävas att hunden sätter tänderna i halsen på ett litet barn för att det ska bli fart på dem.

Här i Estland är det, iaf i storstan, väldigt strikt med tillsynen av hundar. På bussar och spårvagnar i Tallinn är det t.ex. lag på att man måste ha någon form av munkorg på hunden, om det så är en riktig munkorg eller någon form av grimma eller liknande som gör det omöjligt för hunden att bita andra passagerare. Möjligt att det är så på vissa håll i Sverige också, men där jag bott har jag iaf inte sett det.

Om man inte tycker att är ok,
skall man då inte tala om detta med Ägaren/Föraren?

Naturligtvis. Men i vissa fall hjälper inte det. Jag och sambon har i ett halvår nu kämpat med både länsstyrelse och polis på grund utav att ägaren inte går att prata med personligen. Hunden har vid flera tillfällen attackerat och bitit andra hundar och även våran. Det är inte okej. Och eftersom att hunden i TS inlägg är vid liv och i samma händer så verkar inte ägaren se problemet i det hela. Med andra ord, om inte ägaren förstår allvaret själv då får man helt enkelt ta till med hårdhandskarna. Länsstyrelsen brukar vara duktiga med sådant.

Jag har en "Dog deterrent" spray i fickan. Bada gangerna hon var pahoppad den har sommaren var sprayen med, den forsta gangen ramlade jag baklanges i ett dike, med tva hundar i full attack/forsvars 'mode' ovanpa mig. Andra gangen kom hunden ut genom en dorr inte mer an 5 meter bort och jag hade inte tid att ens sticka handen i fickan. Jag har fortfarande sprayen, men numera ofta i handen i vild forhoppning att om det hander igen ska jag hinna spraya.

Jag har en "Dog deterrent" spray i fickan. Bada gangerna hon var pahoppad den har sommaren var sprayen med, den forsta gangen ramlade jag baklanges i ett dike, med tva hundar i full attack/forsvars 'mode' ovanpa mig. Andra gangen kom hunden ut genom en dorr inte mer an 5 meter bort och jag hade inte tid att ens sticka handen i fickan. Jag har fortfarande sprayen, men numera ofta i handen i vild forhoppning att om det hander igen ska jag hinna spraya.

Ska nog ta och skaffa en sån spray, det verkar ju bra om man som du har den i handen och är beredd. Är dock lite rädd för ägaren till hunden som springer lös i mitt område eftersom denne är rätt hotfull.

Ska nog ta och skaffa en sån spray, det verkar ju bra om man som du har den i handen och är beredd. Är dock lite rädd för ägaren till hunden som springer lös i mitt område eftersom denne är rätt hotfull.

Lite (mycket!) tråkigt att bli liksom bortjagad, men du kan inte gå med din hund någon annan stans istället? :(

Sprayen kanske funkar på hen också ;)

Lite (mycket!) tråkigt att bli liksom bortjagad, men du kan inte gå med din hund någon annan stans istället? :(

Jo, jag försöker alltid hålla mig undan men problemet är att jag måste ju ändå ut ur mitt bostadsområde och det är alltid där jag möter ägare och hund. Dock har jag fått veta att ett flertal hundägare i mitt område är upprörda över den oseriösa hundägarens beteende så jag hoppas att det ska lösa sig utan min inblandning :sneaky:

Liknande trådar

Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 131
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 947
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 242
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 916
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar