Först å främst,
om en hund springer runt å attackerar andra hundar så är det ju stora fel/brister nånstans, det är ingen tvekan om det..
Om man inte tycker att är ok,
skall man då inte tala om detta med Ägaren/Föraren? Kan det inte vara så att dom i den frågan håller med dig?
Om dom dessutom jobbar med problemet, då kan man ju anmäla om man vill. Då har man hela bilden framför sig
Vidare har jag diskuterat ansvars & ersättnings frågan med Länsstyrelsen, som höll med om att det är ju omöjligt att ersätta eller förebygga ett problem man inte känner till..
Det är ju faktiskt inte alltid man märker skador m.m. direkt.. Eller ens vet att folk går runt i allmänhet och är rädda för dom.
Länsstyrelsen uttryckte en önskan om dialog människor emellan.
Vad sägs som att ge folk en chans innan ni dömer ut dom.
Folk bör ju inte gå runt och i allmänhet vara rädda för folk med hundar som dom inte ens träffat eller hälsat på, funderat på det?
Är man inte ute efter å lösa ett problem så visst anmäl, men i 95% av fallen Länsstyrelsen åkt ut till har hundägaren inte varit medveten om något problem, säger en hel del.
Jag säger bara att en diskussion inte skadar..
Jag menar i första hand att anmäla till polisen, vad ska länsstyrelsen göra?
Det är polis som ska utreda ev brott.
Och i händelse av att en hund attackerar.
Dessutom är det jätteviktigt att det finns dokumentation om hunden fortsätter attackera och har en ägare som inte bryr sig DÅ kommer polisen att reagera snabbare. Alla anmälningar leder inte till åtal precis men kan göra det om den anmälda får fler anmälningar.
Det är visst möjligt att ersätta skador och enligt lagen ska du som hundägare göra det också/är skyldig att göra det.
Att prata med vissa hundägare går tyvärr inte. Det kan vara olika anledningar, många människor tar till flykt när det blir fel, eller bara det att många försvarar sina hundar som om det vore deras egna barn och vill därmed inte se det fel hunden gjort..
Många ursäktar sig, kopplar hunden och springer iväg. Det är betydligt fler som gör så än att stanna upp, lämna telefonnummer eller komma hem till den hundägare vars hund blivit attackerad för att reda upp situationen och följa med till veterinär för undersökning som den andra parten (dvs hundägaren med attackerande hund) följer med på och betalar.
Tyvärr är majoriteten av folk så, skiter i sitt ansvar och vill inte ta vid att betala.
Jag tycker absolut att man ska försöka reda ut det på plats, men jag kommer alltid att vid ev hundattack även förklara vad jag kommer att göra om personen inte hör av sig eller tänker på ovanstående att ta kontakt med mig och låta hunden vetundersökas. Samt informera om att jag kommer polisanmäla händelsen.
Precis lika illa är det när folk smiter från bilar de backat på eller smällt upp dörren i..människor är inte ärliga helt enkelt till större del.
Senast ändrad: