Agressiv hund, vad gör polisen?

Viva

Trådstartare
Någon skrev i en tråd att polisen ofta ser ganska allvarligt på hundar som går till attack mot människor, det är tyvärr inte min erfarenhet. Nu är denna hunden antagligen inte specifikt människoaggressiv utan främst hundaggressiv men den har bevisligen lätt att omdirigera sin ilska. Senaste månaderna har det skett 4 olika attacker, två med personskador och den sista resulterade i att den anfallna hunden fick avlivas. En äldre dam som nu förlorat sin livskamrat. Ska det verkligen behöva gå så långt? Vad gör man när polisen verkar göra inget? Det känns varken tryggt eller roligt att behöva gå ut med sina egna hundar.

Tyvärr är min erfarenhet den samma. Mitt enda tips är att anmäla och prata med andra som har varit utsatta så att dom också anmäler.
Mår hunden dåligt eller missköts så kanske det rent av är ett fall för länsstyrelsen?

Jag blev hundbiten av en hund en gång som ofta var utom ägarens kontroll. Det anmäldes, men lades ner. Ca 4 månader senare bet hunden en annan hund allvarligt (slangar i magen bl a) och vid den händelsen så bestämde sig också andra hundägare som råkat ut för samma hund att anmäla. Då fick dom on ca 10 anmälningar och hunden förlades med koppel- samt munkorgstvång.

Två av attackerna är anmälda och troligtvis även den sista, polisen har i alla fall kännedom om den. Sen finns det en del anmälningar om att hunden går lös utan uppsikt. Vad jag förstått är åtminstone några av anmälningarna aktiva (fast de från början lades ner) men vad hjälper den när inget händer. Jag har lyckligtvis inte råkat ut för något själv men skulle det bli så är det en självklarhet för mig att anmäla i en sån här situation.

Någon skrev i en tråd att polisen ofta ser ganska allvarligt på hundar som går till attack mot människor, det är tyvärr inte min erfarenhet. Nu är denna hunden antagligen inte specifikt människoaggressiv utan främst hundaggressiv men den har bevisligen lätt att omdirigera sin ilska. Senaste månaderna har det skett 4 olika attacker, två med personskador och den sista resulterade i att den anfallna hunden fick avlivas. En äldre dam som nu förlorat sin livskamrat. Ska det verkligen behöva gå så långt? Vad gör man när polisen verkar göra inget? Det känns varken tryggt eller roligt att behöva gå ut med sina egna hundar.

Det var jag som skrev det för det är min erfarenhet. Bl a fanns det en hund i Lund som vid ett enda tillfälle bet en annan människa och den hunden fick ganska omgående koppel- och munkorgstvång. Vet att de varit ganska snabba i Göteborg för några år sedan också. Antagligen skiljer det sig åt mellan länen. Sedan kan det ju också vara så att hunden faktiskt har krav på koppel och munkorg, men att ägaren skiter i det. Polisen har nog inte möjlighet att undersöka att kravet efterföljs alla gånger. Men det är bara att fortsätta anmäla så fort det händer något!

Om du inte får gehör hos din polis kan det kanske vara läge att kontakta lokalpressen. Även kvällstidningarna brukar ju vara glada för att skriva om hundattacker.

Jag känner till hundar som blivit både mentalt utvärderade och sedan fått munkorgs-och koppeltvång efter att dom dödat andra hundar - så visst händer det att det görs något även med hundar som "enbart" riktar sig mot andra hundar. Vissa har fått förbud att binda hunden i lina i trädgården osv pga saker som hänt. Men det gäller att saker anmäls och att det gärna finns vittnet alternativt dokumenteras på något sätt.

Det var jag som skrev det för det är min erfarenhet. Bl a fanns det en hund i Lund som vid ett enda tillfälle bet en annan människa och den hunden fick ganska omgående koppel- och munkorgstvång. Vet att de varit ganska snabba i Göteborg för några år sedan också. Antagligen skiljer det sig åt mellan länen. Sedan kan det ju också vara så att hunden faktiskt har krav på koppel och munkorg, men att ägaren skiter i det. Polisen har nog inte möjlighet att undersöka att kravet efterföljs alla gånger. Men det är bara att fortsätta anmäla så fort det händer något!

Om du inte får gehör hos din polis kan det kanske vara läge att kontakta lokalpressen. Även kvällstidningarna brukar ju vara glada för att skriva om hundattacker.
Jag menade inte att ifrågasätta dina erfarenheter, det fick mig bara att börja fundera. Vet att för 5-6 år sedan fick en hund i området koppeltvång med munkorg efter upprepade attacker på andra hundar (bl.a. hunden som dog nu) vilket visserligen inte efterföljdes men ändå. I detta fallet finns inga såna krav, två attacker har ju dessutom skett när hunden varit kopplad så det är ju munkorg som kunnat göra någon skillnad.

I egenskap av drabbad hund och hundägare så kanske jag är lite färgad av händelsen, men jag vill i vilket fall berätta om hur jag ser på saken numera:

I slutet av februari förra året blev vi attackerade av en lösspringande schäfer som bet min dvärgpudel flera gånger i huvudet. Min älskade gammelhund fick djupa huggsår och krampade och skrek hela vägen till veterinären, de kunde inget göra så hon avlivades direkt. Jag har även ett ärr på min hand efter den händelsen då jag försökte skydda henne.

Behöver jag säga att jag fortfarande drömmer mardrömmar om händelsen, jag misslyckades alltså att skydda min hund som litade på mig att jag skulle ta hand om det hela, jag misslyckades grovt med att läsa av den andra hunden ordentligt - hade jag läst den rätt så hade jag agerat annorlunda och tagit upp henne i famnen till att börja med. Jag är idag osäker på att våga skaffa liten hund igen och jag har numera alltid har en kedja i fickan som jag utan att tveka skulle använda för att försvara mina hundar igen. Mår jag fortfarande dåligt av händelsen - ja det gör jag!

I vårt numera hundtäta område så finns det också en stor blandras som för några år sedan bitit två mindre hundar så illa att en av dem tyvärr måste avlivats. Denna hund hade munkorg den första månaden men går numera utan munkorg, i flexikoppel och gör kraftiga utfall när den ser andra hundar.
Behöver jag säga att jag alltid vänder när jag möter dem?

Hundar som utan anledning och utan sjukdomar bakom sig kroppsligen attackerar människor eller andra hundar/djur, skall enligt mig aldrig få vara lösa, de ska alltid ha munkorg och absolut kunna omhändertagas / avlivas om det behövs!

Är man ägare till en sådan hund (oavsett storlek) som kan tänkas reagera onormalt så är det ägarens skyldighet att inte utsätta sin hund för händelser som gör att den måste agera genom att reagera på ett sätt som får konsekvenser för både den själv och andra inblandade. Kan man inte inte det så anser jag att man skall omplacera / ta bort hunden istället.

Naturligtvis är jag även som tidigare småhundsägare medveten om att en liten hund även i vanlig lek kan skadas lättare av en större hund än tvärtom, men just oprovocerade attacker oavsett hundstorlek är det som jag reagerar på. Jag skyller inte allt på hunden som individ/ras, utan det är i de flesta fallen nöten som inte höll i kopplet ordentligt som är den verklige skyldige till min frustration.

Jag har som flera av er andra också väldigt svårt att förstå varför vissa distrikt av polisen/myndigheter är så slappa i sådana här ärenden, speciellt om man då vet vilken hund eller ägare det rör sig om och det dessutom finns vittnen?

/ kayoba

I egenskap av drabbad hund och hundägare så kanske jag är lite färgad av händelsen, men jag vill i vilket fall berätta om hur jag ser på saken numera:

I slutet av februari förra året blev vi attackerade av en lösspringande schäfer som bet min dvärgpudel flera gånger i huvudet. Min älskade gammelhund fick djupa huggsår och krampade och skrek hela vägen till veterinären, de kunde inget göra så hon avlivades direkt. Jag har även ett ärr på min hand efter den händelsen då jag försökte skydda henne.

Behöver jag säga att jag fortfarande drömmer mardrömmar om händelsen, jag misslyckades alltså att skydda min hund som litade på mig att jag skulle ta hand om det hela, jag misslyckades grovt med att läsa av den andra hunden ordentligt - hade jag läst den rätt så hade jag agerat annorlunda och tagit upp henne i famnen till att börja med. Jag är idag osäker på att våga skaffa liten hund igen och jag har numera alltid har en kedja i fickan som jag utan att tveka skulle använda för att försvara mina hundar igen. Mår jag fortfarande dåligt av händelsen - ja det gör jag!

I vårt numera hundtäta område så finns det också en stor blandras som för några år sedan bitit två mindre hundar så illa att en av dem tyvärr måste avlivats. Denna hund hade munkorg den första månaden men går numera utan munkorg, i flexikoppel och gör kraftiga utfall när den ser andra hundar.
Behöver jag säga att jag alltid vänder när jag möter dem?

Hundar som utan anledning och utan sjukdomar bakom sig kroppsligen attackerar människor eller andra hundar/djur, skall enligt mig aldrig få vara lösa, de ska alltid ha munkorg och absolut kunna omhändertagas / avlivas om det behövs!

Är man ägare till en sådan hund (oavsett storlek) som kan tänkas reagera onormalt så är det ägarens skyldighet att inte utsätta sin hund för händelser som gör att den måste agera genom att reagera på ett sätt som får konsekvenser för både den själv och andra inblandade. Kan man inte inte det så anser jag att man skall omplacera / ta bort hunden istället.

Naturligtvis är jag även som tidigare småhundsägare medveten om att en liten hund även i vanlig lek kan skadas lättare av en större hund än tvärtom, men just oprovocerade attacker oavsett hundstorlek är det som jag reagerar på. Jag skyller inte allt på hunden som individ/ras, utan det är i de flesta fallen nöten som inte höll i kopplet ordentligt som är den verklige skyldige till min frustration.

Jag har som flera av er andra också väldigt svårt att förstå varför vissa distrikt av polisen/myndigheter är så slappa i sådana här ärenden, speciellt om man då vet vilken hund eller ägare det rör sig om och det dessutom finns vittnen?

/ kayoba

Som ägare av två småhundar är det du beskriver min värsta mardröm :nailbiting:
Har varit med om några close calls men har hittills haft så tur att inget hänt. Antingen har ägaren fått fatt i sin hund eller så har jag eller min sambo lyckats fiska upp våra, mota bort hunden eller vid ett tillfälle har jag själv flugit på och brottat ner den (stora!) anfallande hunden (kanske inte jättesmart idé såhär i efterhand, men det fanns inte tid att tänka och jag tror lejonmamman i mig vaknade :o).
Jag är numera helt klart vaksam när jag möter folk med större hundar och känner jag mig tveksam vänder jag eller viker av åt ett annat håll.

Himla tråkigt att höra att koppel/munkorgstvång inte efterföljs...

VAD ÄR DET HÄR FÖR SNACK?? ANMÄL???

I första hand om man upplever problem med hundar eller deras ägare så pratar man med ägare till hunden... Man kan ju inte anmäla folk innan man kontaktat ägaren till hunden och talat om hur man känner. Jag tycker att vi i Sverige är otroligt snabba med att anmäla innan man försökt få bukt med problemen, lös problemen tillsammans istället så får vi alla ett trevligare samhälle.

"Hundar som utan anledning och utan sjukdomar bakom sig kroppsligen attackerar människor eller andra hundar/djur, skall enligt mig aldrig få vara lösa, de ska alltid ha munkorg och absolut kunna omhändertagas / avlivas om det behövs"

Det finns alltid en orsak till att något anfaller/attackerar, även om hundar har ett dåligt psyke så finns det ju en anledning till varför. INGEN/INGET anfaller nån annan utan orsak..
Blir man rädd vill man försvara sig, är man dominant så vill man visa sig i överläge.
Har inte sagt att nått är rätt eller fel men en dialog med djurägaren skadar aldrig och sker allt för sällan, särskilt vid problem..

I första hand om man upplever problem med hundar eller deras ägare så pratar man med ägare till hunden... Man kan ju inte anmäla folk innan man kontaktat ägaren till hunden och talat om hur man känner. Jag tycker att vi i Sverige är otroligt snabba med att anmäla innan man försökt få bukt med problemen, lös problemen tillsammans istället så får vi alla ett trevligare samhälle.

"Hundar som utan anledning och utan sjukdomar bakom sig kroppsligen attackerar människor eller andra hundar/djur, skall enligt mig aldrig få vara lösa, de ska alltid ha munkorg och absolut kunna omhändertagas / avlivas om det behövs"

Det finns alltid en orsak till att något anfaller/attackerar, även om hundar har ett dåligt psyke så finns det ju en anledning till varför. INGEN/INGET anfaller nån annan utan orsak..
Blir man rädd vill man försvara sig, är man dominant så vill man visa sig i överläge.
Har inte sagt att nått är rätt eller fel men en dialog med djurägaren skadar aldrig och sker allt för sällan, särskilt vid problem..
Om min hund blir allvarligt skadad eller dödad o/e om jag själv blir skadad är en polisanmälan o vård prio 1, jag skiter faktiskt i orsaken.

Du verkar ha missuppfattat det där med dominans, en dominant hund visar sig inte i överläge, det är övriga hundar som visar sig i underläge.

Eh?

Och om vi vänder på problemet så är det majoriteten av fallet att det sitter en idiot i andra änden av kopplet på den hunden som tagit sig lös, eller ännu värre redan är lös och sedan attackerar andra hundar. Det får inte hända och händer det så bryter hundägaren i de föreskrifter som finns för att hålla hund..Anmäla - självklart! Dessutom är allvarligare hundattacker inte lika vanligt som en hund som sliter sig för att hälsa..Så absolut att det ska tas på största allvar. Dessutom vid såna händelser är det ofta som det upprepas om hundägaren själv inte har nog med insikt att vidta åtgärder..

Även om det är en olycka ska det anmälas - just för att hundägaren vars hund orsakat skada inte ska kunna slippa undan sitt ansvar i vad som ev krävs i veterinärkostnader osv!
Man kan inte kräva något i efter hand på det sättet utan man bör dokumentera direkt vad som har hänt.

Bättre att vi får bort ansvarslösa hundägare än att vi ska tvingas ta till rasförbud.

Ursäkta om det blir lite trådkap här!

I vårt län är aggressiva hundar ett lågprioärende, det har vi fått erfara ännu en gång.
Inatt var en tjej ute och gick med sin kille och deras hundar, den ena av amstafftyp och den andre en chihuahua. De blev attackerade av en kille och hans hundar av amstafftyp. Den lilla hunden hann tjejen få upp i famnen men den större hunden fick ta emot massa stryk. Ena halvan av ansiktet inkluderat örat är sönderslitet samt en tand är av. Även paret blev slagna av killen och spottade på, han hotade dem till livet, även deras lilla son.

Detta är inte första gången något liknande hänt med just dessa två hundar och killen. Hundarna har dödat åtminstone en annan hund och även bitit en människa vid ett tillfälle, vad jag vet. Han är polisanmäld flera gånger men tror många inte vågar anmäla för att han hotat dem, så mörkertalet är stort s.a.s.

Tidigare på dagen igår sågs samma kille stå och slå på sin ena hund, heller inte första gången. 4 barn såg detta och ringde polisen varpå mannen knivhotar barnen. Polisen kan inget göra förrän kniven sitter i ett av barnen. Till barnen säger polisen att de ska komma men de kommer aldrig, barnen ringde 112 två gånger.

Så denna person är polisanmäld flertalet gånger, jag har rekommenderat att anmäla honom till LS, andra har rekommenderat att anmäla honom till hyresvärden då de som bor i samma område är livrädda för honom och hans hundar. Varför gör polisen ingenting? En gång hundarna blivit belagda med munkorg och koppel men inget av det följdes såklart. Vad ska man göra för att få någon rätsida på det? En artikel har även skrivits om det i lokala tidningen. Jag skulle aldrig våga bo med hund där, knappt så jag skulle våga ha hund fastän jag inte bor där med tanke på att vår stad är rätt liten och man kan träffa på den där killen lite var somhelst.
Har ni något mer tips utöver det som gjorts? Jag är asförbannad över polisens nonchalans i dessa ärenden.

Om min hund blir allvarligt skadad eller dödad o/e om jag själv blir skadad är en polisanmälan o vård prio 1, jag skiter faktiskt i orsaken.

Du verkar ha missuppfattat det där med dominans, en dominant hund visar sig inte i överläge, det är övriga hundar som visar sig i underläge.

Beror väl på, hur man ser på saken.
Men då undrar jag följande, om det är två väldigt dominanta hundar som träffas, visar sig då den ena underlägsen direkt (Utan maktkamp/bråk)??

Eh?

Och om vi vänder på problemet så är det majoriteten av fallet att det sitter en idiot i andra änden av kopplet på den hunden som tagit sig lös, eller ännu värre redan är lös och sedan attackerar andra hundar. Det får inte hända och händer det så bryter hundägaren i de föreskrifter som finns för att hålla hund..Anmäla - självklart! Dessutom är allvarligare hundattacker inte lika vanligt som en hund som sliter sig för att hälsa..Så absolut att det ska tas på största allvar. Dessutom vid såna händelser är det ofta som det upprepas om hundägaren själv inte har nog med insikt att vidta åtgärder..

Även om det är en olycka ska det anmälas - just för att hundägaren vars hund orsakat skada inte ska kunna slippa undan sitt ansvar i vad som ev krävs i veterinärkostnader osv!
Man kan inte kräva något i efter hand på det sättet utan man bör dokumentera direkt vad som har hänt.

Bättre att vi får bort ansvarslösa hundägare än att vi ska tvingas ta till rasförbud.

Först å främst,
om en hund springer runt å attackerar andra hundar så är det ju stora fel/brister nånstans, det är ingen tvekan om det..
Om man inte tycker att är ok,
skall man då inte tala om detta med Ägaren/Föraren? Kan det inte vara så att dom i den frågan håller med dig?
Om dom dessutom jobbar med problemet, då kan man ju anmäla om man vill. Då har man hela bilden framför sig

Vidare har jag diskuterat ansvars & ersättnings frågan med Länsstyrelsen, som höll med om att det är ju omöjligt att ersätta eller förebygga ett problem man inte känner till..
Det är ju faktiskt inte alltid man märker skador m.m. direkt.. Eller ens vet att folk går runt i allmänhet och är rädda för dom.
Länsstyrelsen uttryckte en önskan om dialog människor emellan.
Vad sägs som att ge folk en chans innan ni dömer ut dom.

Folk bör ju inte gå runt och i allmänhet vara rädda för folk med hundar som dom inte ens träffat eller hälsat på, funderat på det?
Är man inte ute efter å lösa ett problem så visst anmäl, men i 95% av fallen Länsstyrelsen åkt ut till har hundägaren inte varit medveten om något problem, säger en hel del.
Jag säger bara att en diskussion inte skadar..

Liknande trådar

Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 131
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 947
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 242
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 916
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar