Sv: Agility

Gjorde när jag hade hund, siktar på att återuppta det med nästa vovve när tiden är mogen.

Jag kör agility med min hund =) Det är underbart roligt =)
Jag antar att du också tränar agility, vad har du för hund och hur går det för er?
/ Wellan

Jag har efter flera års uppehåll återupptagit agilitytränandet och tävlandet och blivit ett riktigt agilityfreak. Har inte tävlat officiellt än efter uppehållet men första oficiella tävlingen blir i maj. :D

:)jag har lagt ner träningen med min dv.schnuazer hane men min tik på två år tränar jag med. Jag lånar en Border collie som jag tränar och tävlar sen ska jag nu i vår vara hjälp till på agility kurser

*kl*

Om jag smyger in försiktigt och frågar om när man kan börja träna agility med hunden och om hunden måste ha grundläggande lydnad för detta, är jag då en trådtjuv ?

Agility är att av dom områden som jag funderar att träna med Devin när han blir äldre.

hej, ja börja pyttelite när mn hund va ca 10 månader! men finns dom som börjar tidigare och senare! ja har inte gått nån kurs innan om lydnad men de är lite enklare o ha en hund som lyssnar :)

Har gått två kurser i agility med det sist aåret har vi mest tränat på hobbynivå. Brukar hoppa lite på klubben en kort stund efter att vi tränat med lydnadsgruppen. Min hund älskar det och funderar på att testa tävling till sommaren.

Du behöver en god allmänlydnad då man tränar agility lös och oftast på de klubbar som jag varit är det sällan man får vara ensam på plan. Ska man sen tävla måste man kunna ha hunden lös bland publik och andra hundar.

Runt året kan man börja lite försiktigt att lära in agility - med större raser kan man gott vänta lite till så de verkligen får växa färdigt i kroppen. (men där vet jag att jag är ganska kinkig mot andra).

Med en valp kan man låta dem krypa genom en tunnel eller så men då blir det mera miljöträning.

Mest slitsamt för kroppen (hundens) är slalom, nedfart A och höga hopp.

Jag håller på med agility sen 1998 - har haft två egna hundar Oliver (som nu är död) samt Harry (som är pensionerad pga muskelskada). Bägge var i klass 3 innan vi slutade.

Har en lånehund som jag tävlar med Ripa - men förra hösten hade hon valpar och nu ska jag ha barn i juli och är inte så mobil då jag inte kan springa så tyvärr ligger agility lite nere för tillfället.

Håller en del kurser i agility på min brukshundsklubb här i Umeå samt har utbildat mig till tävlingsledare för ett antal år sen.

Agility är verkligen en hel kul sport!

Jag har tränat agility en del, sen har våran hund blivit tävlad en väldig massa med svägerskan dotter som lånade honom, de vann till och med lag-ungdoms SM, även om våran inte tillförde allt för mycket den tävlingen utan snarare förstörde. :angel:

Men sen deras hund dog så har det inte blivit så mycket tränat eller tävlat alls det sista året, jag har funderat på att ta upp tränandet igen bara för att göra något roligt med Birk. Han tycker att det är jättekul men kräver att man har något nytt för honom att göra hela tiden, annars vimsar han iväg och ska kolla vad de andra gör eller tar ett par extra varv runt, vilket gör att man lätt blir diskad. :crazy::crazy: Men hysteriskt kul tycker han att det är! :D

Menar du en annan hund än en bulle eller menar du hund, för att du inte har kvar din bulle? :angel:
Bullar är ju otroligt smidiga av sig

Felicia med en snarkande bulle brevid sig..

Hur är bullar på agility banan? Jag har aldrig sett en bulle på agilitybanan varken på träning eller tävling.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 776
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 609
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka