Agility Tävlingar !

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare EmmaTkrOmKim
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 911
E

EmmaTkrOmKim

Hei ! Jag & min hund har tänkt & starta i agility.:rofl:

Men jag vill hälst starta i en hopp klass först.:p

Då ahr jag bara det problemet att min hund är ju inte den hunden som ska hoppa jätte höga hinder, efterssom det sliter så pass mycket på hans leder.

Jag behöver lite hjälp om hur jag ska göra & var är igentligen en hopp klass :confused:

Sv: Agility Tävlingar !

En hoppklass är som en agility klass fast utan A:et Gungbrädan och "Balansen"

En hoppklass innehåller alltså:
Hopp
Långhopp
Däcket
Tunnlar (platt & vanliga)
Slalom

Hur högt din hund hoppar beror på hur stor den är.
En small hund (under 35cm) hoppar ca 30cm i en klass 1
En medium hund (mellan 35,1 - 43cm) Hoppar ca 40 i en klass 1
En large hund (över 43 cm) Hoppar ca 55-60 i en klass 1.

Har du gått en agilitykurs? Om inte gör det, där får du jättemånga tips och råd! :bump:

Tack så mycket !

Jag hade hoppats på att det inte fanns slalom i en hopp klass :D

Han tar nämligen inte slalomen åt båda hållen & det sitter inte säkert ennu... ^_^

Hei !

Nej jag har inte gått någon kurs ennu men tänkt göra det.

Jag har tränar in min hund i agility på så vis jag vill ha det, men ändå att det fungerar & att han gör som man ska göra på en agilitybana.

Tunnlarna hemma går toppen men tunnlarna på agility banan springer han inte igenom även fasst det e släp där & släp här...
Han springer bara igenom de med öppen utan släp.

Jag tycker det fungerat bra utan kurs men jag ska gå en någon gång om jag får råd & tid :bump:

Kan ju vara bra att gå en kurs så man får lite koll på regler, hur hindrena ska tas osv. Har du tränat på egna hinder hemma så är det ju bara en fördel att få gå en kurs och träna på riktiga hinder, för det är ju bara sådana ni kommer stöta på ute på en bana.
Se till så att du och hunden är så pass kunniga (teoretiskt för din del, praktiskt för hundens del) att ni klarar alla hinder innan du ger dej ut på tävlingsbanan, det är rättvisast mot både hunden och dej.

Och vad menar du med att hunden inte klarar av att ta slalom från båda hållen? Hunden kan bara ta slalom på ett vis, alltid ingången på samma sätt. Det är DU som kan vara på två sidor..

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 032
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 816
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 167
Senast: Farao
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 228
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka