Aggressiva hundar - ny bebis-attack

Sv: Aggressiva hundar - ny bebis-attack

OT

Vilka raser används oftast som hangarhundar? Är det de vanligaste bruksraserna?

Använder man nånsin typ maremma till sånt?

OT

Vilka raser används oftast som hangarhundar? Är det de vanligaste bruksraserna?

Använder man nånsin typ maremma till sånt?

Jag såg bara Schäfrar och en Rottweiler. nåt annat än dom vet jag inte om det förekommit jag såg bara när dom sattes ut så jag är inte jätte insatt i deras värld men vi hade vakthund utbildning då vi skulle sätta ut dom.

Håller med om att det är förfärligt! Man borde göra sig av med alla agressiva hundar om de blir allt för farliga att hantera!

Men vem hanterar dessa hundar, Hangar/Stakethundarna? Lever dom hela sina liv ensamma, med att vakta? Har varje hund en "ägare" som utfodrar den, kan hantera den, etc? Låter som en grymt liv!

Men vem hanterar dessa hundar, Hangar/Stakethundarna? Lever dom hela sina liv ensamma, med att vakta? Har varje hund en "ägare" som utfodrar den, kan hantera den, etc? Låter som en grymt liv!
Vad är en vakthund?

En vakthund är en specialdresserad, skarpgjord hund med uppgift att vakta. Vakthunden arbetar ensam under dygnets arbetsfria timmar. Under den tid hunden inte är i tjänst hålls den isolerad från andra människor i sin hundgård. Varje hund skall ha 4-6 olika förare och endast förare har kontakt med hunden.

Många privata personer använder hundar för att vakta bostaden eller annan privat egendom. Många kallar dessa för "vakthundar". Dessa hundars arbetssätt och egenskaper avviker dock kraftigt från den riktiga vakthundens. Till skillnad från den riktiga vakthunden lever dessa tillsammans med hundägaren och hans familj under dagtid och stängs nattetid in på det ställe hunden ska bevaka.

Vakthundens dressyr

Vakthunden är aggressiv och uppträder mycket misstänksamt mot främmande personer. Många tror därför felaktigt att man under vakthundsdressyren misshandlar hundarna för att få fram denna misstänksamhet. Inget är mer felaktigt. Vakthundsämnen är individer som har en viss misstänksamhet mot främmande utan att för den skull vara aggressiva. Hundens psyke måste vara oklanderligt och under dressyren byggs hundens självförtroende successivt upp. Detta sker genom att hunden belönas eller uppmuntras så snart den visar aggressivitet mot främmande personer. För att denna misstänksamhet inte skall urholkas låter man aldrig vakthundar under utbildningstiden eller när de är färdigdresserade, träffa andra människor än förarna. Vakthunden ges ingen lydnadsdressyr.

Vilka använder vakthundar?

Vakthundar används av företag och myndigheter som vill ha en högre säkerhet. Ofta anlitas vakthund när det blir inbrott och skadegörelse trots larm och anlitat bevakningsföretag. Vakthundar används också inom försvaret och då främst inom flygvapnet. Inom flygvapnet används vakthundarna framför allt för hangarhund. Inom flygvapnet har man inte haft ett enda inbrott, sabotage eller skadegörelse på vakthundsbevakat område. Varken spioner eller plogbillar går frivilligt in till en vakthund. Vakthundar används även till viss del av marinen.

Vad är vakthundens främsta uppgift?

Vakthundens främsta uppgift är att tala om och markera om någon främmande person kommer in på det område som hunden skall bevaka. Hunden markerar detta genom att ge skall. Skulle någon trots hundens varning fortsätta in i hundens område kan vakthunden gå till angrepp. Under dressyren görs inga försök att styra eller begränsa hundens intensitet vid angrepp. Eftersom inga försök görs att styra eller begränsa angreppets intensitet kan ett sådant angrepp ge mycket allvarliga personskador. Vakthunden kan ha förbindelse med vakten genom så kallad skallförstärkare eller skallalarm.

Senast ändrad:

Wow! Tack! Det var intressant läsning!

Hitta texten i en gammalbok jag har från försvaret hundskola.Så nu kanske ni förstår lite mer undantaget Boccia som inte vill inse att man inte tar hem en vakthund efter dagens slut o kelar med dom.

Det är en sak jag funderat över ganska mycket. För några veckor sedan hittade jag en hund när jag var på väg till jobb strax innan 6 på morgonen. Det var en schäfer som var ganska skygg. På morgonen är där väldigt tät busstrafik där jag hittade den så jag tänkte att den fick sitta i min bil tills jag slutade jobb, så fick jag leta reda på ägaren då. Jag hade en påse frolic i bilen som jag lockade i den med, och så satte jag den i min bilbur.

Vid 10 slutade jag jobb så då åkte jag bort till djursjukhuset med den för att kolla IDmärkning, vi ringde också polisen för att höra om någon hade anmält en hund försvunnen. Vakthundstjänst hade samma morgon anmält två schäfrar försvunna. En hade de hittat på järnvägsspåret inte långt ifrån där jag hittade denna, den andra var just den jag hittat. De hade rymt från området de vaktade.

Jag har funderat en del på det. Var det en sjukt dålig vakthund eftersom jag kunde locka in den med lite frolic dra på den en sele och gå in bland en massa folk på djursjukhuset där den var hur trevlig och gosig som helst, eller kom den av sig när den var utanför sitt område?

Jag tror inte att de finns någon ras som inte har haft i hjäl någon.

Exp..Briard-Siberian husky-alskan malmute-Golden retriver-Kungs pudel med flera...
De händer när de händer hundar är hundar och det är jävligt tråkigt när de händer...

Kan förstå dig PURU med alla desa ungdomar som springer runt med dessa exp kamphundar, kampar med dem för att få respekt med sig.. tråkigt men vi kan tyvär inte göra någonting åt deta.
Tråkigt att kvällstidningarna att dom var tvungna att sätta ut den bild på en arg rottis samt motsägande bild på dena söta Bebis..:eek:

Det beror väl på men skulle nog inte kalla det speciellt bra vakthund. Men man ska också veta att det kostar multum om en hund biter en inbrotts tjuv på ett företag för det är företaget som planterat ut hunden som får stå för all kostnad som hunden orsakar.

Så dom har väldigt höga kostnader just för lösgående vakthundar så det är så få företag som har råd o lägga såna summor på det.För i slutänden är det ju företagen som betalar summan.Men försvaret är det ju en annan sak dom har plan o båtar värda flera hundra miljoner dom kan ta en sån smäll o satsar då på rejäla hundar som verkligen står för det namn dom bär.Stod ju i texten att dom aldrig haft skadegörelse eller inbrott när hundar varit utsatta.

Så därför väljer kanske dom väljer mildare hundar men utrustar dom med skallförstärkare eller skallalarm. Så går det larm istället och det räcker långt o bara sätta upp skyltar med lösgående vakthundar o sen att man visar att man sättter ut hundar varje kväll om nån planerar o kolla om dom verkligen gör det.

Vet i Örebro hade dom en liknande incident på Ericson där bad man ett oberoende företag testa dom lösgående vakthundarna dom hade där o det var skrämmande dåligt hundmaterial dom hade satt ut, en tik kom en av killarna o bar på hon var helt överlycklig att det kom folk. Så det företaget fick packa ihop och gick i konkurs. Men det företaget chansa på att ingen skulle komma på det.

Så därför väljer kanske dom väljer mildare hundar men utrustar dom med skallförstärkare eller skallalarm. Så går det larm istället och det räcker långt o bara sätta upp skyltar med lösgående vakthundar o sen att man visar att man sättter ut hundar varje kväll om nån planerar o kolla om dom verkligen gör det.

Det var lite åt det hållet jag funderade med, att det kanske var tillräckligt avskräckande med hundar som sprang lösa inom området. De vaktar kanske sitt staket, skäller om någon kommer nära menar jag. Det gör ju vanliga svensson-hundar, sen tror jag inte att många av dem skulle göra så mycket om någon verkligen kom in, men skällandet kan ju vara nog så avskräckande för en oinsatt.

Tac för mkt givande läsning! :bow::bow:
Detta borde väl ge många Bukefalister lite mer inblick i vad som är vad inom hundvärlden.. :idea:

Det beror väl på men skulle nog inte kalla det speciellt bra vakthund. Men man ska också veta att det kostar multum om en hund biter en inbrotts tjuv på ett företag för det är företaget som planterat ut hunden som får stå för all kostnad som hunden orsakar.

.

Vet du om hundarna avlivas ifall de någon gång gått till attack? Om det sker en anmälan menar jag.
Eller har vakthundar "dispans" vid skadegörelse just för att de är tränade till det?

Senast ändrad av en moderator:

En annan händelse jag kom på som var ganska komisk angående ämnet i denna tråd.

En god vän till mig (uppfödare) låg på övervåningen och sov när hon hörde ett j-vla liv nere i köket och ute på gårn.
Hon och hennes man springer ner och där i köksfönstret hänger det en stor stark karl och gråter.

På köksidan har han fötterna som en av tikarna hade fått tag byxbenet i, hon var så "lycklig och stolt" och visade "glatt" upp sitt byte för matte och husse. På andra sidan väggen hängde hans överkropp och ansikte, (en tredje hund hade tydligen inte låtit honom komma fram till balkongdörren som han kom in i från första början o då fick han panik och skulle klättra ut genom köksfönstret som var öppet)
det han inte tänkt på när han skulle smita ut genom fönstret var att hundgården låg längs den gavlen, så precis under hans hängande huvud står en förvånad rottweiler som inte riktigt fattar vad det är som händer. Skäller lite och försöker nosa honom i ansiktet men når inte riktigt, såg ut att tänka "vad är du för en konstig filur som hänger här mitt i natten".

Hur som helst så på en ganska kort stund blir ordningen återställd, hundarna i sina biabäddar, köksfönstret stängt och hundgårdhunden tryggt sovandes.
Polisen knackade på och tog in den gråtandes helt förtvivlade inbrottstjuven som försökte hävda att han hade blivit attackerad. Min vän och hennes sambo kontrar med "ja i dina byxben ja, men om vi köper ett par nya byxor så kan ju du köpa en ny balkongdörr åt oss", tjuven blev tyst och polisen hittade massa värdesaker i hans stulna bil... så tänk... vilken pondus deras lilla tjeja hade och på sätt och vis var det ju som om de samarbetade fast de säkert inte visste det själva, haha. En håller i bakbenet, en markerar huvudet och en vaktar dörren så han inte kan smita ut.

Det fyndiga var att vi bara dagarna innan hade spekulerat i hur vi trodde våra hundar skulle agera i en sådan här situation.
Jag trodde att mina hundar skulle vifta på svansen och välkomna tjuvarna hon trodde detsamma om sin tik, men ack så fel... den tjejen hade verkligen stenkoll. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Vet du om hundarna avlivas ifall de någon gång gått till attack? Om det sker en anmälan menar jag.
Eller har vakthundar "dispans" vid skadegörelse just för att de är tränade till det?

nej tror dom är ett undantag regeln då man varnat för dom och att dom är dresserade säkert samma regler gällande polishund och väktarhund att vid hot får dom angripa.

nej tror dom är ett undantag regeln då man varnat för dom och att dom är dresserade säkert samma regler gällande polishund och väktarhund att vid hot får dom angripa.

Ja, det låter ju logiskt.

Och vem utbildar försvarets "hangarhundar"?? Försvarets hundskola, där denna nämnda MP arbetade (som ansvarig) innan beslut togs om att flytta hundutbildningen från den orten. Tror nog han vet vad han pratade om... :angel:

Så på en hundskola då kan man inte utbilda olika typer av hundar?

Då blir det många hundskolor och personal om man ska en för varje typ av hund.

Så det belägget var ju inte så genomtänkt.

Militär polisen använder inte hangarhundar men nu tänker jag inte ältra detta mer för du fattar ju inget ändå.

Jag la upp en text o det står klat o tydligt att FV och Marinen (till viss del) använder stakethundar (hangarhundar)

K3´s hundskola utbildade hangarhundar åt F6 flygflottilj, och hade sina hundgårdar inne på flottiljområdet... På denna hundskola var en MP ansvarig.

Ja och?

För det så är det skillnad på en MP-hund och en hangar hund en MP-hund är ju bara en utbildad hund i klass med polishund. Hangarhund är nåt du inte drar med dig hem som du tror.

Det var ju inget snack vart dom utbildas eller nåt sånt över huvudtaget.Utan du var övertygad i din lilla värld att inga vakthundar är aggressiva det var det vi snacka om.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 528
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 670
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Ja, en lite annorlunda topic kanske. I sommar åker jag tillbaka till Bali igen, där jag volontärarbetade på ett hundhem förra året...
Svar
4
· Visningar
2 741
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka