Aggressiv unghäst

C

Cozmoz

En unghäst har förändrat sitt beteende radikalt. Det har skett efter stallbyte. Jag har sålt den och är där i nya stallet med ägaren. Hästen har flyttat innan men aldrig varit såhär. Eftersom jag är där så är det ju bara en ny människa, dvs nya ägaren.

Hästen visar missnöje med det mesta, dock äter den bra. Men den är riktigt sur på sin boxkompis tillika hagkompis och kan försöka hoppa in o hugga den när den står i sin box o äter (det är öppet, dvs inga galler i boxarna). Kompisen är timid och går inte emot. Hästen är i sig ganska tuff men känslig och inget har ngnsin varit problem innan. Då har den haft ganska hårda kompisar som satt den på plats, men den kom in ganska högt i rang och funkade bra i sin gamla flock. Van vid flock sen den föddes.

Som sagt så surar den mest hela tiden och idag skulle den hugga mig/bita mig i ansiktet. Jag sa nej såklart med mörk röst, hästen visste att den gjorde fel då den stegrade i boxen och gick in i hörnan och skämdes (den brukar göra så, tar tillsägningar och går då bort tills jag "bjuder" in den igen).

Mycket är ändrat och den får gå ute 1/3 av tiden som den är van vid. Hästen behöver gå ute mycket, den har enorm energi och leklust.

Är detta normalt vid flytt? Eller visar den att den vantrivs? Jag skulle tro det sista. Känns så. Dock kan den inte komma tillbaka till sin gamla flock (de är sålda) men det går att byta stall igen.
 
Sv: Aggressiv unghäst

Hästen trivs uppenbarligen inte. Som du säger behöver hästen mycket utevistelse....kan nog säga att min häst lätt skulle ha ätit upp någon om man tog en stor del av utevistelsen då hon stod på box:angel:. Hon går i dag på lösdrift.:idea:
Men som sagt hon verkligen KRÄVDE minst 10 timmar ute när hon stod på box. Kanske kan hästen må bättre om man kan öka utevistelsen till det den är van vid?! Att ta bort 2/3 av den normala utevistelsen kan få den mest enkla häst att vantrivas....
 
Sv: Aggressiv unghäst

Håller med föregående.


Ett tillägg: Det kan också bero på stressen över miljöombytet, kanske är det för stort?
Min häst är extremt stresskänslig, hon fixar inte stall med mer än typ 5 hästar.
Jag lånade ut henne i våras, då 8 hästar i stallet. Hon var stressad och kickade åt de som försökte gå in i boxen (förutom när jag hämtade henne, mattes bortskämda ögonsten gnäggade då :love:).

Jag skulle försöka att övertala den nya ägaren att byta stall, och argumentera för det.
 
Sv: Aggressiv unghäst

Hästen kommer att byta stall igen, hellre det än en häst som mår dåligt. Så bytet kommer ske nästa vecka. Så bra!
 
Sv: Aggressiv unghäst

Det låter inte som en radikal förändring om du bara reagerar med att morra åt den när den försöker bita dig.

Mina skulle aldrig ha kommit på tanken o om så hade den fått veta attt den levde. en häst må bli orolig , men aldrig aggressiv.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 281
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp