Aggressiv Jack Russell

Sv: Aggressiv Jack Russell

Nejdå, du är ingen loonie, du söker ju råd o hjälp.
Stryk det där om dominans o ledarskap ur ordförrådet bara.
;)

Jag har inte hört att nåt hänt på dagis, det jag kan tänka mig är att det är svårt att varje hund ska bli grundligt stimulerad där, och att DET nu tar ut sin rätt hemma?
När, dominans kanske var helt fel ordval.. :) Jag vill att vi ska vara ett team, att han ska tycka bäst om mig i hela världen, och att han ska VILJA göra det vi kommer överens om, ska det vara så svårt? :) Har varit ute i ett par timmar nu, fyllda med massa roliga annorlunda utmaningar, så nu är det en trött hund som ligger här vid mina fötter :)

Mja, men samtidigt så ska ju vi som bor här i huset kunna gå i köket utan att han morrar och vill nafsa oss i fötterna? Det är ju knappast så att vi trampar runt på honom, utan mest befinner oss i hans närhet.

Som det är just nu så är han inte trygg med att ha er i köket när han äter, så antingen får man lämna honom ifred där, för att sakta testa/känna på vart hans gräns går. Men tänka sig för så att man inte testar gränsen så hårt att hunden någonsin behöver använda mer än små bokstäver för att säga vad den vill och tycker, mycket i det här med förtroende handlar faktiskt om att lyssna på sin hund och ge hunden den tid den behöver för att känna sig trygg i en situation.
Om det är så att han är i vägen i köket, eller bara för att se om det blir enklare att få en fungerande rutin vid maten genom att börja ge honom den i ett annat rum?
Jag hade även gjort allt för att kringgå de lägen när han blir blockerad för varje gång hunden hamnar i de sinnestillståendet så tar man minst ett steg bakåt i sin relation till hunden.
Tex när det kommer gäster så istället för att ni säger till honom att sitta, så halsband/sele med koppel på honom så att ni inte fysisk behöver varken ta i honom eller säga åt honom, och sedan får han helt enkelt inte komma fram till gästerna förrän han lagt sig och är lugn.

Och se som tidigare sagt till och kolla upp så att det inte är smärtrelaterat, när det kommer så pass kraftiga beteendeförändringar på en så pass gammal hund.

/Camilla

Senast ändrad:

Det finns dominansrelaterad aggressivitet
http://ae.imcode.com/se/1214?template=ReferenceText

samt en bra förklaring på "ångestbitare"

"Fördelen med denna typ av hund (om det finns någon) är att man ALDRIG blir biten om man låter hunden vara. Man blir bara biten då hunden känner sig trängd".

http://blogg.agria.se/fredriksteen/...aller-det-att-vara-oromantisk-och-tanka-till/

Nu säger inte jag att din hund är något av dessa olika beteckningar, men man kan ha dom i bakfickan. Har själv erfarenheten av en "ångestbitare" som från början hade ett felaktigt inlärt beteende, "jag biter så slipper jag". Familjen vågade inte säga emot, hunden fick bestämma vilket senare eskalerade.

och det finns dem som anser att den artikeln är rent nonsens, att det inte existerar någon sorts hackordning i ett vanligt hundhem eftersom hackordning grundar sig på studier av höns i fångenskap med begränsade resurser av norrmannen Schjelderup-Ebbe. Eftersom just begränsning av en viktig resurs är det centrala för en hackordning, så är det ju frågan om vad som skulle vara den begränsade resursen för hunden.

Vallhund brukar länka till Per Jensens artikel om just den missupfattade dominansen, som skrevs på 80-talet.

Finns i # 16.
Författaren till artikeln om dominant aggression har uppenbarligen inte läst speciellt mycket etologi, att illustrera med en vallningsbild säger väl det mesta.

Finns i # 16.
Författaren till artikeln om dominant aggression har uppenbarligen inte läst speciellt mycket etologi, att illustrera med en vallningsbild säger väl det mesta.

En bild på en tyyyypisk vallningsdominans, hoppas du inte själv har för mycket problem med det.:angel:

Oj, jag trodde inte man kunde skriva sådant längre utan att bli utbuad av forskarkollegor. Någon som läst artikeln som det hänvisas till i första länken?

Ang ångestbitare så har jag träffat några hundar (och ägt en själv) som lätt hade kunnat utvecklats till ångestbitare om de hanterats fel. De har haft ett stort mått av social osäkerhet men de ställer inte till några problem om man a) inte har några barn som får härja fritt med hundarna och b) all hantering sker på hundens villkor. Det betyder inte att man inte kan göra saker som hunden inte vill, men hunden måste känna full tillit. Och så får det bli munkorg hos veterinären.

kl eller nåt.
Surfade runt lite o hittade denna artikelsamling:
http://ae.imcode.com/se/servlet/GetDoc?meta_id=1154&template=GlobalRefPageAltView

Ang halalslakt:
"Emellertid har icke- penetrerande bedövning som orsakar hjärnskakning före slakt erhållit godkännande från vissa muslimska myndigheter. Elektrisk bedövning av boskap och får används vid många muslimska slakterier i Nya Zealand och Australien. "

Nån som vet vad icke penetrerande bedövning som orsakar hjärnskakning är?

Nån som har för mycket tid kan ju regga sig o luska vidare ( http://ae.imcode.com/se/1317 )

Jag skulle råda dig till att veterinären kollar så han inte har någon hjärntumör, för precis som din jrt blev min väns hund och han hade hjärntumör.

Dagens skratt Vallis! Tack för den. Ska komma ihåg det nästa gång någon ber om råd med en aggressiv hund. Rakt till Halalslakt med eländet! :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 562
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix