Aggressiv Jack Russell

JRmatte

Trådstartare
Min 7-åringa JR-hane har gått från att vara en typisk terrier till ett monster. När det ringer på dörren hemma, så skäller han..men istället för som förut, när vi kunde skicka honom på bädden eller be honom sitta ner och vänta tills besökaren kommit in, så taggar han nu upp så mycket att han hugger efter mig eller min man när vi knäpper med fingrarna åt honom för att han ska sitta..
Samma vid matsituationen: han har alltid fått sitta ner och vänta på ett varsågod innan han fått äta, så även nu..men nu äter han nästan i panik, samtidigt som han morrar. Idag nafsade han mig i fötterna när jag gick förbi honom vid maten.
Buren i bilen är samma visa: där har han alltid varit lite irriterad över faktumet att han blir instängd, men nu kan han bita efter händerna när man stänger.
Det går från noll till hundra på bara en sekund, och jag är så jävla ledsen och uppgiven.. Det har gått fort också, jag fattar att jag har en terrier och att han LÄTT kan ta överhanden i familjen..men så här, det trodde jag inte om honom. I övrigt så är han en väldigt lydig hund, han kan väldigt mycket och har genom åren fått beröm på hundkurser och sånt, för att jag och han har så bra kommunikation..and now this. Känns som att allt är mitt fel, och jag grubblar över det varensa minut känns det som..
Jag vill verkligen inte ta bort honom, han betyder så otroligt mycket för mig..men samtidigt så vet jag inte riktigt vad jag ska kunna göra för att det ska bli bättre?
Finns det NÅGON som har nåt tips eller råd?

Sv: Aggressiv Jack Russell

Om det var min hund så hade jag börjat med en seniorkoll hos veterinären. Det är i princip omöjligt att säga varför det har blivit såhär, men det kan eventuellt bero på smärta. Är han kastrerad? Om inte så be att man även kollar prostata. Förklara varför du vill ha gjort kollen när du bokar tiden.

Har något förändrats på sistone? Skaffat barn eller nytt husdjur? Hur aktiveras han? Är han kollad av veterinär?

Aktiveras hunden? Det brukar vara där det felar när terriers tar över allt för mycket

Tack för svar! Han är kastrerad, och aktiveras som han alltid gjort: han går på hunddagis fyra dagar i veckan, där de går på kortare promenader två gånger per dag..koppelpromenad c:a 3-5 km i princip varje vardag med mig, på helgerna längre turer där han får gå lös. Försöker göra promenaderna allt annat än långtråkiga just för att han ska aktiveras.
Så vitt jag vet så är det inget som blivit annorlunda här hemma, förutom att vi försöker få barn, men så smart är väl inte ens han så han räknar ut det ;) ..som sagt så har han alltid varit envis, men det har helt klart gått att "styra" med ganska enkla kommandon..nu gör det inte det.
Vi har tid hos vet. nästa vecka för vaccinering, och då även koll av honom överlag.
Jag känner mig så himla maktlös bara, det känns som att se en olycka hända utan att hittat verktygen så jag kan göra nåt åt det?

Ni aktiverar ju inte hunden alls? Jag hade först kollat upp hunden. Det finns massor av saker som genom smärta kan orsaka sådant beteende hos hund, även om hunden inte direkt visar att den har ont.

Sen hade jag börjat träna med hunden. Promenader är liksom bara kisspaus/motion.

Jo, alltså..ska förtydliga mig: på promenaderna så brukar jag lägga spår, apport-leka, balansera på stubbar och stockar, etc. etc. En helt vanlig koppelpromenadsdag (dom finns dom också) så blir varken matte eller hund särskilt stimulerad. Man kan alltid göra mer träning, det förstår jag.
Ja, han ska bli kollad..förklarade för vet. vad vi haft för problem, så dom vet när vi kommer..

Jag hade börjat med tex agility. Väldigt många terriers älskar agility, det passar deras explosiva, smidiga kroppar och de får tänka ordetligt. Dessutom är det samarbete med mycket tillit.

Först och främst tycker jag ni ska slå undan tanken om att han försöker "ta över". Av det du beskriver som aggressivt beteende är ju alltihop zonförsvar vilket snarare beror på brist på tillit än dominans. Eftersom det kommit så plötsligt och inget i hans liv har förändrats, så hade jag bett om smärtstillande hos veterinären även om de inte hittar något. Och sedan försökt vinna tillbaka tilliten. För även om eventuell smärta är borta så finns ju minnet av obehaget kvar ett tag.

Du skriver inte hur du har reagerat på nafsandet? Tar du tag i honom eller bestraffar på annat sätt? Eller ignoreras det bara? Om det är som jag tror, att han försöker freda sin zon mot er, så blir effekten av bestraffningar att förvaret bara ökar. Han får ju hela tiden sin bekräftelse på att han måste försvara sig. Bäst är att bara ignorera, och jobba på ett positivt sätt med problemet. Som i situationen vid dörren, istället för att knäppa med fingrarna åt honom, släng några godbitar åt honom?

Och så instämmer jag i kören aktivera mera. Men först veterinär :)

Jag har tusen tankar, och jag förstår ju att det på nåt vis bottnar i att han är en osäker hund. Vi har provat det mesta, tycker jag..det kanske är det som är felet, att vi inte stannat konsekvent vid EN "metod"..grunden i ALL uppfostran genom hans liv har varit att belöna det positiva. Men det är så jäkla svårt. Bits han så är det ju svårt att bara ignorera, han är HELT blockerad då, och det enda som tar udden av det är att jag pratar med honom, säger hans namn och på det viset försöker bryta blockeringen. Visst, jag har tagit tag i honom, men det är ingen som helst idé att göra det då det bara gör honom ännu mer rädd, och ännu mer arg.
Ja, smärtstillande kanske vore en lösning..då märker man ju om det som tillkommit den senaste tiden mattas av.
Agility kanske vore något, det är ju lite det jag vill åstadkomma på våra skogsturer. Men det är så konstigt att allt skulle ha blivit så otroligt mkt sämre för honom nu..vi har gård, och han är med och tittar till kor, har varit med som sällskap ute på ridturer..han ÄR en rörlig hund, som får vara med om mycket..och så här har det inte varit förr? Tänker och tänker.. På nåt vis hoppas jag att han har ont. Vill absolut inte att min hund SKA ha ont, men hellre det än att det ska vara nån slags tillits-grej som inte går att jobba bort :(

Jo, men om ni nästan alltid gör samma saker i aktveringen så blir det kanske inte så mycket utveckling? De där små rackarna är ju väldigt smarta och behöver få bli riktigt trötta, vilket är väldigt svårt att få till. På en agilitykurs är det så mycket mer än att göra några hinder, det är handling, små nyanser av kroppsspråk, passivitet osv.

Ja, du har helt rätt. Jag ska kolla upp vad vi har för såna möjligheter här i stan, det kanske får både matte och hund på bättre tankar! Men först: veterinär.
Några tips på hur man gör mat-situationen positiv OCH så han förstår att det är jag som bestämmer över maten? Sitt-stanna-varsågod har varit grejen förut, han har aldrig brytt sig om nån som gått förbi honom när han ätit eller så, men nu är det som förgjort. Det är ju svårt att ignorera ett sånt beteende, men vad kan jag göra för att få det fungerande igen?

Fast varför ska du bestämma över maten? Du ger ju honom maten och han ska få äta den...? Det där hade jag bara släppt och låtit hunden äta i lugn och ro så länge.

Mja, men samtidigt så ska ju vi som bor här i huset kunna gå i köket utan att han morrar och vill nafsa oss i fötterna? Det är ju knappast så att vi trampar runt på honom, utan mest befinner oss i hans närhet.

Alltså, jag fattar grejen..men om han nu helt plötsligt börjat vakta maten och gör utfall om man befinner sig i köket samtidigt som han äter, då känner jag att det är på väg utför? Menar inte att jag ska dominera hans mat, jag vill bara att vi ska kunna vara som vi jämt varit ikring matsituationen!
Läste att man kan "vänja hunden på nytt" vid matsituationer genom att ta för vana att gå förbi skålen när hunden äter, bara för att lägga i nåt som är even better än det som redan ligger I skålen.

Det är en teknik man använder för att bygga upp tilliten till människan. Eftersom du inte vet om hunden har ont eller inte så strunta i sådana övningar tills du vet, tills dess så ge honom mat o låt honom vara ifred, dvs vistas inte i köket när han äter, om det är där han äter.

Någonting är fel, eftersom det kommit så plötsligt.

Om vet inte hittar någonting så be om smärtstillande, kan ibland vara enda sättet att diagnostisera smärta.
En del av det du beskriver skulle kunna vara omriktat beteende:
https://www.google.se/search?q=omri...s=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Ja, vet. först! Just nu försöker jag mest låta bli att hamna i situationer där det kan bli konflikt, bara för att inte behöva fundera på vad jag behöver förändra för att det ska bli bättre. Men SEN, när vet. har kollat och gett smärtis om det är det som behövs, då måste jag ju verkligen ha en klar plan med vad jag ska göra för att vinna tillbaka OSS, både på hemmaplan och när vi får besök etc.
Gud, jag förstår att jag verkar som en okunnig loonie, men det har liksom varit bra i 7 år..jag har gått kurser och engagerat mig så mycket..och nu går så många saker till sin spets liksom, och jag vet inte hur jag ska hantera det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 562
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix