Aggressiv hund

Turnar0und

Trådstartare
Jag/vi (familjen) har en boxertik som blir 4 år gammal. Tyvärr är hon väldigt aggressiv mot andra tikar (aldrig hanar och i princip alla tikar), och jag kan i princip utgå från att hon alltid hoppar på en tik (om hon är lös) och slutar ej även om tiken lägger sig :( Nu har det lyckligtvis aldrig hänt något allvarligt, eftersom vi såklart inte har henne lös nuförtiden. Men jag vill ju allra helst jobba bort problemet!

Det här hände aldrig innan hon hade löpt första gången, då var hon jättesocial och lekte med alla hundar. Någongång efter första löpningen blev hon påflugen av en annan tik vid ett flertal tillfällen (denna tik hoppade på många av hundarna i vårat umgängeskrets som var ute på hundpromenad tillsammans) och sista gången bet hon ifrån. Sen dess har det bara eskalerat.

Alla de tikar som hon var kompis med sen innan är hon dock fortfarande bundis med (t.ex. delar hon rum på dagis med en tik) - men en enda ny tik kör hon över (antagligen tills den dör? Vi vet inte, och tänker knappast prova :p).

Vi tränar en del agility, vilket går bra för då är hon fokuserad på den som kör och struntar i de andra hundarna på sidan av banan. Men OM hon någongång får för sig att springa efter dom istället, ja jag vågar inte ens tänka på det...

Vi vill gärna börja tävla i agility nu, men jag vill inte utsätta någon för den risken. Därför vill jag verkligen få bort problemet nu! men jag har verkligen ingen aning hur... Någon har föreslagit att sätta munkorg på henne och låta henne bli nedbrottad av andra tikar, men jag vet inte jag???

Tankar, hjälp någon?

Senast ändrad:
Sv: Aggressiv hund

Kraftig aggressivitet eller rädsla tycker jag nog att man ska ta hjälp av kunnig på plats. Det är i princip omöjligt att ge bra råd utan att ha sett hunden.

Om jag ska börja utreda en hund med aggressivitet så börjar jag nästan alltid med ett vet-besök.

Vet har gått igenom henne flera gånger, senast för bara en vecka sedan, utan anmärkningar (eller ja, en av gångerna fick hon operera bort livmodern...).

Vi har tagit kontakt med flera olika kunniga människor men inte riktigt upplevt det som att någon lösning/förslag passar oss, därför tänkte jag att ju mer input desto bättre :) Som exempel däruppe skrev jag ju förslaget vi fått om att sätta på henne munkorg och bli nedbrottad, men jag personligen förstår inte hur det skulle hjälpa ("Är du rädd för att bli rånad? Då låter vi dig bli rånad om och om igen" känns väldigt fel :p) . Men om sen fler föreslår just det så kanske det är jag som ska tänka om :)

Åkej, jag förstår. :)

Om vi utgår från frisk hund, så måste nästa grej vara att ställa sig frågan vad det är egentligen hunden gör. Att läsa den helt enkelt, det gör man nästan bäst som hundägare, utan käcka tips från omgivningen.

Ska hon döda? Bara fram? Känner ni att hon har nån plan med sina utfall, eller ska den andra tiken bara gå upp i rök, så vore världen bättre?

Sen när man har en klar bild över vad hunden egentligen gör, är det bara att sätt igång och träna. Bäst om man hittar träningskompisar, kolla på närmaste klubb eller FB efter folk med tikar som kan ställa upp som figuranter.

Jag utgår alltid ifrån relationen mellan hund och förare, den relationen försöker jag stärka, så föraren kan gå in och tala om för hunden att "jag tar över här". Lite först ser vi till att matte är något att lita på, sen måste det vara okej att matte helt enkelt säger "Nu lägger du av".

Hon ska döda (tror vi), speciellt eftersom hon inte ger sig även om en hund lägger sig ner på rygg. Men som sagt har vi ingen större lust att testa och se vad som faktiskt händer om vi väntar ut henne :p

Alltså jag tycker att jag har en iallafall relativt bra relation med henne! Men självklart går det väl alltid att få ännu bättre antar jag :) Men när hon hamnar i killer-mode (eller vad vi nu ska kalla det) så är hon liksom helt borta, jag kan inte få någon kontakt med henne överhuvudtaget. Hur jag än vrider och vänder och lockar med snäll röst eller säger till på skarpen eller lockar med godis eller vad som så är det som att jag inte finns.

Det enda som jag har kommit på som gör att jag faktiskt kan få lite "hallå jorden anropar"-känsla är att lägga henne ner på rygg. Då menar jag inte att jag slänger ner henne på rygg för att uppfostra henne (som vissa tycker att man gör, om du förstår hur jag menar?), utan jag har bara insett att nej det hjälper inte att vända henne därifrån, det hjälper inte att stoppa köttbullar framför näsan, men om jag lägger henne på rygg lyckas hon inte (fysiskt alltså) se den andra hunden och kan då hitta mig igen.

I början var min känsla att hon var rädd, nu har det övergått till att hon är förbannad. Men ändå kanske det ligger rädsla i grunden kvar?

Rädsla och aggressivitet går alltid hand i hand, rädd för eller rädd om ger agg.

Det enda du kan göra om hunden är i sk "killing mode" är att ta dig ifrån platsen, att försöka lugna ner på något som helst sätt ser jag som omöjligt. I så fall så måste korrigeringen komma innan det slår över.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka