Aggressiv häst

M

Malinski

Hej! Tänkte försöka söka lite tips och hjälp då jag själv känner att jag har svårt att få bukt m detta problem.

Har sedan 2½ år tillbaka tagit över ett varmblodssto på som nu är 10 år gammal. Började med att vara fodervärd i ett år, och de gamla ägarna sa sedan att om inte jag ville ta över hästen skulle de avliva henne med tanke på att hon är som hon är. Jag kan börja med det positiva, en mkt känslig häst som stundom kan vara supergo och mysig. Försöker alltid göra sitt bästa i ridningen och växer mkt av beröm. En häst man kan göra allt med, rida ut, köra, hoppa, dressyr... Uppfattningen jag haft om henne är att hon är en känslig häst, med en del humör, som någonstans har varit med om något otäckt och inte vågar lita på människor.

Problemen då. Blir hotfull ibland, och fullföljer dessa med bett om personen inte drar sig tillbaka. Framför allt i stallgången, då man är runt huvudet (borstar, täckar etc). Eller i boxen, den är som hennes revir. Kan göra utfall i hagen, främst då hon har hö eller något som hon vaktar. Viftar m bakbenen, främst för att visa missnöje om hon blir kittlig när man borstar vid flanken.
Idag senast, bet hon tag i min överarm och lyfte upp mig i luften.
Tidigare har hon "bara" bitit, utan att göra försök till att lyfta upp en.

Hur har jag försökt åtgärda beteendet:
Vara lugn, parera med en stöt innan hon hinner få tag i mig. Hjälper oftast bra. Och sedan fortsätta borsta lugnt och metodiskt.
Bli arg, ryta till, varpå hon rycker till lite men blir sedan mer aggressiv.
Gallskrika, för att försöka överrumpla henne. Först blev hon lite förvånad, men sen hade det inte längre någon effekt då hon blivit van oljudet.
Smocka till henne på halsen eller bogen (aldrig i ansiktet). Då har hon ryckt tillbaka något men verkar inte ha någon stående effekt.

Andra i stallet har blivit bitna någon gång, en tjej blev sparkad i skinkan. Nu vågar de inte längre ta in henne.
Jag känner själv att det är svårt att ha hand om en häst man inte kan lita på, men att jag älskar henne. För hon är inte alltid på detta viset. Ibland har hon perioder då hon inte verkar brydd alls och hon kan göra ett halvhjärtat försök till ett nafs som för att säga: låt bli det där!
När hon är tränsad och ute på uteritter är hon helt annorlunda. Skulle aldrig göra ett försök till att göra illa mig utan stortrivs och är hur go som helst. Men hanteringen i stallet är ett stort problem, och jag litar inte på någon tränare som ska komma in och försöka "läxa upp henne", det gör nog bara det hela värre.

Hon verkar trivas m sin hagkompis, de går ute minst 12 tim om dygnet, och kommer bra överens. Hon är uppstallad i ett litet stall m fyra hästar, olyckligen är stallgången ganska liten och snäv så det finns inte mkt utrymme.

Tacksam för all hjälp och förslag jag kan få. Vill inte ge upp på denna fantastiska häst och vän.
 
Sv: Aggressiv häst

Svår sits du sitter i men den behöver ju inte alls vara omöjlig att komm ut från. Situationen liknar lite den som jag bara för 2 månader sedan hade med min 2½ åring, doch låter din lite värre än min. Min dam flyttade på mig, bet på mig, hotade att sparka mig, levde rövarn i stallgången, jag fick inte röra henne i varken hagen eller i boxen speciellt inte när hon hade mat. Jag hade innan mest litat mig på mitt Nh rep och andvände det mycket, dock blev bestraffningarna sena. För två- tre månader sedan kände jag att nu fick det vara nog, hon fick inte bete sig så här mot mig, det var respektlöst och farligt. Måste bara säga att Spön är underskattade och många tycker det är hemskt att andvända det i bestraffnings syfte. Men i mitt fall har det hjälpt mig att få min unghästa att bete sig som en pärla i stallet, istället för att knuffa, bita och leva rövarn står hon ny helt avslappnad och vill mysa. Samma gälle ri både boxen oxh hagen. Jag andvände spöt för att bestraffa och hade det med mighela tiden när jag borstade. Jag andvände aldrig spöet och bestraffade för attt jag blev arg och frustrerad. så fort hon föröskte bitas eller drig upp benet för att sparka fick hon en klatsch på rumpan, visst blev hon sur i typ 2 sek men det hände inget mera. Jag läre henne även att ett visst ljud betydde att jag inte tycker om det och just nu behöver jag nästan bara andvända det för att hon ska sluta.
Hotar hästen att göra något - varning. Gör hästen något - klatsch med spöet..

Jag antar att jag kommer få en del personer på mig för detta. Man ska ju inte slå hästar men spöet är min förlängda arm och om hästen inte alls lyssnar och nästan skadar mig måste jag få försvara mig.

Jag ångrar inte för en sekund att jag andvänder spöet och gör det om jag behöver, För tack vare min förlängda arm har min unghäst förstått att hon kan inte bete sig hur som helst mot mig utan konsekvenser.

Ibland hjälper det ju inte att bara slå till med handflatan för oftast bryr sig inte hästen så mycket om det. spöet har mera effekt. Men kom ihåg andvänd det inte när du är arg!
 
Sv: Aggressiv häst

Jag har faktiskt aldrig provat spöet.
En annan tjej i stallet hade besvär m sin nordis som började vifta m benen när hon skulle sadla. Ett rapp i arslet räckte för att hon skulle sluta med det för gott.
Kanske kan prova det och se om det har effekt.
Jo, det känns tungt att överväga att göra mig av med henne. Jag undrar om hon alltid kommer att vara så här eller om det någonsin blir bra. Om hon alltid vore hästen som hon är vid uteritter skulle det inte vara några problem, men nu är det ju inte så. Skönt att höra att din häst blev bättre, det uppmuntrar lite iaf. :crazy:
 
Sv: Aggressiv häst

testa spöet och kolla vad som händer, varna och sen rapp och gör det varje gång hon gör något dumt så hon inte slipper undan varannan gång. Min häst är ju väldigt trevlig mot mig men inte mot min syster så nu har jag tvingat henne att ta kampen mot min häst så att hon ska vara trevlig mot henne med.Dock är ju syrran lite räddare för min unghäst så vi får se hur det går.. Men spöet har verkligen hjälpt mig och jag önskade att jag hade kommit på att andvända det tidigare.
 
Sv: Aggressiv häst

Hej! Tänkte försöka söka lite tips och hjälp då jag själv känner att jag har svårt att få bukt m detta problem.

Har sedan 2½ år tillbaka tagit över ett varmblodssto på som nu är 10 år gammal. Började med att vara fodervärd i ett år, och de gamla ägarna sa sedan att om inte jag ville ta över hästen skulle de avliva henne med tanke på att hon är som hon är. Jag kan börja med det positiva, en mkt känslig häst som stundom kan vara supergo och mysig. Försöker alltid göra sitt bästa i ridningen och växer mkt av beröm. En häst man kan göra allt med, rida ut, köra, hoppa, dressyr... Uppfattningen jag haft om henne är att hon är en känslig häst, med en del humör, som någonstans har varit med om något otäckt och inte vågar lita på människor.

Problemen då. Blir hotfull ibland, och fullföljer dessa med bett om personen inte drar sig tillbaka. Framför allt i stallgången, då man är runt huvudet (borstar, täckar etc). Eller i boxen, den är som hennes revir. Kan göra utfall i hagen, främst då hon har hö eller något som hon vaktar. Viftar m bakbenen, främst för att visa missnöje om hon blir kittlig när man borstar vid flanken.
Idag senast, bet hon tag i min överarm och lyfte upp mig i luften.
Tidigare har hon "bara" bitit, utan att göra försök till att lyfta upp en.

Hur har jag försökt åtgärda beteendet:
Vara lugn, parera med en stöt innan hon hinner få tag i mig. Hjälper oftast bra. Och sedan fortsätta borsta lugnt och metodiskt.
Bli arg, ryta till, varpå hon rycker till lite men blir sedan mer aggressiv.
Gallskrika, för att försöka överrumpla henne. Först blev hon lite förvånad, men sen hade det inte längre någon effekt då hon blivit van oljudet.
Smocka till henne på halsen eller bogen (aldrig i ansiktet). Då har hon ryckt tillbaka något men verkar inte ha någon stående effekt.

Andra i stallet har blivit bitna någon gång, en tjej blev sparkad i skinkan. Nu vågar de inte längre ta in henne.
Jag känner själv att det är svårt att ha hand om en häst man inte kan lita på, men att jag älskar henne. För hon är inte alltid på detta viset. Ibland har hon perioder då hon inte verkar brydd alls och hon kan göra ett halvhjärtat försök till ett nafs som för att säga: låt bli det där!
När hon är tränsad och ute på uteritter är hon helt annorlunda. Skulle aldrig göra ett försök till att göra illa mig utan stortrivs och är hur go som helst. Men hanteringen i stallet är ett stort problem, och jag litar inte på någon tränare som ska komma in och försöka "läxa upp henne", det gör nog bara det hela värre.

Hon verkar trivas m sin hagkompis, de går ute minst 12 tim om dygnet, och kommer bra överens. Hon är uppstallad i ett litet stall m fyra hästar, olyckligen är stallgången ganska liten och snäv så det finns inte mkt utrymme.

Tacksam för all hjälp och förslag jag kan få. Vill inte ge upp på denna fantastiska häst och vän.

Skrev faktiskt ett passande blogginlägg för någon dag sen. Du kan ju läsa om du har lust och se min syn på saker och ting.
http://meiam.blogg.se/2008/november/det-har-med-lastning-och-hasthantering.html
 
Sv: Aggressiv häst

testa spöet och kolla vad som händer, varna och sen rapp och gör det varje gång hon gör något dumt så hon inte slipper undan varannan gång. Min häst är ju väldigt trevlig mot mig men inte mot min syster så nu har jag tvingat henne att ta kampen mot min häst så att hon ska vara trevlig mot henne med.Dock är ju syrran lite räddare för min unghäst så vi får se hur det går.. Men spöet har verkligen hjälpt mig och jag önskade att jag hade kommit på att andvända det tidigare.

Frågan är ju då om det är dig eller spöet som hästen har respekt för? Vill du ha en häst som är skrämd till lydnad, eller vill du ha en häst som lyder dig för att den själv vill?

Bara en fundering..
 
Sv: Aggressiv häst

Spöet är den del av människan som inger respekt liksom hoven och tänderna är den del av hästen som den försöker skapa respekt med. Hästen verkar vara rätt hanterad från början i ridning och arbete och inkonsekvent behandlad på marken. Då kan det bli så här. Tur det inte är tvärtom.

Det går inte att ha samtal med hästen för att försöka få den att sluta bitas och sparka.

Ledarmänniskan – ts - bör använda sitt redskap när stoet hotar med sina.
Problemet, som jag ser det, är att om många med olika hästvana ska hantera hästen på marken finns det risker med ett inkonsekvent och felaktigt användande av spöet. Då kan det bli värre ändå. Det bästa vore ju om bara några få väl införstådda i träningen hanterade hästen under en period. HH
 
Sv: Aggressiv häst

Ja det är ju svårt att säga men eftersom jag själv inte har något annat val med min unghäst så spelar det ingen roll. För hon respekterar mig mera nu och det är inte bara för att jag andvänder spöet. Jag kan flytta henne, klappa henne i hagen när hon äter mat (vilket inte gick innan) och då har jag inte spöet med mig. Spöet är en del av mig, min förlängda arm, precis som en häst varnar först när den andra gör fel gör även jag det. Lyssnar inte hästen på mina varningag blir mitt spö en spark eller ett bett. Då måste det ju vara fel på den metod hästarna andvänder mot varandra för att få respekt oxå.
 
Sv: Aggressiv häst

-kl-

Ang spö..

Arbetade 2004 i ett travstall & fick in ett sto på 5 år i "pass". Hon var en sk surmärr, men fin att köra & absolut inte dum men hon testade sin nya människa.. Bla i duschen efter snabbjobb. Var gång jag kom in på hennes hö sida så klämde hon fast mig, första gången kom jag loss själv men andra gången var 3 st tvugna att hjälpa mig loss. Jag satt så fast att jag fick panik & inte kunde andas. Juh mer jag puttade på henne juh mer tryckte hon emot.

Tredje gången tog jag faktiskt med mig körpisken in i duschen, och vä sida gick som vanligt bra. Å så kom hö... denna gång var jag beredd & hon fick ETT rapp på hasen. Det räckte.

Från den dagen var vi ler & långhalm, hon har aldrig gjort mig ngt igen. Och hon är inte rädd för mig öht. Det var som om proppen gick ur mellan oss den gången. Hon är idag 9 år & jag har henne hemma i mitt eget stall & respekten oss emellan är ömsesidig.:love:

Så har man vanan & gör det vid RÄTT ögonblick så kan det bli bra i slutändan.
 
Sv: Aggressiv häst

Efter att ha testat spöet kan jag säga att det hade god effekt på benviftandet. Det upphörde bums. Bitandet verkar svårare att få bukt med. Hon gjorde några försök, men det har varit svårt att hinna med att pricka in bestraffningen vid rätt tillfälle. Så det har inte riktigt funkat än. Sen känner jag mig lite osäker på var jag ska använda spöet när hon försöker bitas. JAg har petat henne på bogen då hon kommer runt och hotas, då rycker hon tillbaka huvudet. Men hon kommer tillbaka igen då hon får tillfället.

Jag vill gärna få ha mina lemmar i behåll. Har tappat känseln i armen där hon lyfte upp mig.

Stalljourerna har jag själv funderat på. Många olika som hanterar henne försvårar det hela lite eftersom alla gör olika. Försöker att åka till stallet på kvällarna och ta in henne själv, men det håller inte alltid eftersom jag jobbar shift.

Däremot verkar hon mer avslappnad när jag har spöet med mig. Hon ser det och bara det räcker för att hon lägger ner en del av striden. Förhoppningsvis kan det bli så även utan att ha spöet med mig i framtiden.
 
Sv: Aggressiv häst

Jag sålde en C ponny en gång i tiden som var som den du beskriver. Min fd ridlärare köpte honom till sin ridskola. Han var verkligen en djävul utan dess like. Men tids nog blev han bättre och bättre och det handlade helt enkelt om att han fick jobba och jobba, han gick ju på en ridskola. Dom lyckades focusera hans ilska på jobb. Och när dom väl lyckades med detta blev han en utav de bästa ridskoleponnyerna där. Lyckas man få en sådan häst att focusera på annat, dvs jobb/träning, ja då kan dessa sk problemhästar gå mycket mycket långt. Min fd C ponny blev en rosettknipare utan dess like. hoppade som en gud och vände på en femöring..och hade sååå mycket energi, som egentligen handlade om ilska. Men ilskan hade ersatts av annat, villket var presis vad han behövde. Han blev aldrig någon ängel i stallet, men han slutade åtminstone hugga/sparka. visst han grinade illa när folk kom för nära, men det kunde han få göra så länge det bara stannade vid det.
 
Sv: Aggressiv häst

Hästar är extrema vanedjur och blir ibland slavar under betingade reflexer. På en ridskola stötte jag på en jättebra lektionshäst som dock skapat skräck bland eleverna. Så fort ngn kom med borste eller träns och sadel där han stod i sin spilta blev han vild, sparkade och bets.
Då gjorde vi den enkla förändringen att vi ställde hm med huvudet mot stallgången i stället. Innan borste eller sadel kom inom synhåll. Simsalabim. Det bröt den betingade reflexen och det blev en ny häst.

På ett annat stall fanns ett sto som vägrade ledas in från hagen. Antingen försökte hon slita sig bakåt eller kasta sig före ledaren. Då släppte vi henne lös. Och den ”vilda” hästen började spontant gå fot med ledaren, En betingad reflex var bruten..

Så om du kan identifiera det som utlöser hennes hugg och göra det momentet på ett helt annat sätt kan korrektionen gå fortare. Alltså bryta en väl inövad reflex HH
 
Sv: Aggressiv häst

Det du kan testa med bitande om du tex står vid sidan av henne och hon hugger efter dig. slå ut med armbågen mot henne alltså mot hennes mun, lyckas du träffa så bra då då blir det inte som om att du slår till henne utan att kommer hon ivägen för din armbåge så får hon en liten nock mot mulen, det andvänder jag mot min flicka. Eller så avled henne med att kanske backa eller flytta bakdelen.
 
Sv: Aggressiv häst

hur tänker du dej framtiden med stoet nu då? är du beredd på att ha med dig spöet kanske resten av din tid med henne (om det vill sig illa)?
om någon annan ska hantera henne kan du då lita på att det används korrekt så att hon inte får stryk för minsta lilla.
jag hade nog låtit min häst få somna in även om den hade haft sina härliga stunder . att aldrig riktigt kunna lita på sin häst till hundra procent är inte en framtid som jag skulle vilja ha för vare sig min eller hästens skull..
 
Sv: Aggressiv häst

Bara för att hästen har en period där den är helt repsektlös betyder inte det att den kommer vara den sen. Spöet kommer ju sjävklart försvinna efterhand, det börjar den redan göra hos mig och min unghäst. Sen finns det ju faktiskt dessa hästar som har svårt att respektera de andra männsikor som inte håller på med hästen Och så är fallet hos mig, min unghäst är en enmans häst som igentligen bara respekterar och lyssnar mest på mig, när min syster ska ta hand om henne är hon helt jävlig. Men bara för att hon är en enmans häst betyder inte det att jag kommer avliva henne. Och det tror jag att T också känner. Får du hästens respekt och den förstår och känner attt det är skönt att man tar kontrollen så kommer det inte vara några problem. Och har man en enmans häst så kanske man inte lämnar ut den till vem som helst. Självklart ska man kunna leda hästen, vad jag förstått är detta problemet bara i stallet.
 
Sv: Aggressiv häst

Har även haft en huggande bortklemad unghingst i "pass", han var 2 år när han kom i min vård. och jag är sån som helst inte har kedja på mina hingstar.
Denna högg i ryggen, sidorna ja överallt när man gick till hagen.
Honom tog jag på stigbett, men "använde" det inte så att säga & hade med långpisken till hagen. Jag ruttnade helt enkelt på att avvärja med min fot i bringan, vifta repet mm pga att det inte "tog" på honom.

När han kom med sitt vackra gap tillrättavisade jag honom med pisken på framknäna ( obs ej hårt) var gång samtidigt som ett starkt "Nej!" . Detta var under en lördag & den dagen räckte och på söndagen bet han inte efter mig. Under veckan som kom testade jag med vanligt grimskaft & han gick som vilken häst som helst igen.

Men jag var tvungen att aldrig låta honom nafsa ens och vid skötarbyte senare under året så rämnade allt & han var samma odrägliga kille igen.

Idag är hästen 6 år & i artiklar som står om honom i travronden bla " att han är inte riktigt klar i huvudet" i kommentar från den nuvarande tränaren.

Men det är samma där, tillrättavisning vid rätt tidpunkt.

I båda mina fall har jag bara behövt pisken 1 gång/ 1 dag. Aldrig mer.
 
Sv: Aggressiv häst

hur tänker du dej framtiden med stoet nu då? är du beredd på att ha med dig spöet kanske resten av din tid med henne (om det vill sig illa)?
om någon annan ska hantera henne kan du då lita på att det används korrekt så att hon inte får stryk för minsta lilla.
jag hade nog låtit min häst få somna in även om den hade haft sina härliga stunder . att aldrig riktigt kunna lita på sin häst till hundra procent är inte en framtid som jag skulle vilja ha för vare sig min eller hästens skull..

Oj. blir ett antal att döa då pga ledarskap..
 
Sv: Aggressiv häst

Jag har haft en ponny som man nog skulle kunna kalla aggresiv... Öronen platt bakåtstrukna, "krigsdans" och högg i gallret när man närmade sig boxen. Men som tur var mycket snäll när man väl kommit in i boxen, i alla fall till mig :)
MEN för att hon skulle kunna tygla sitt humör gällde de att hon inte var hungrig, för då kunde minsta småsak leda till ett rejält utbrott...
Så jag löste problemet med alltid se till att hon fick lite mat innan jag skulle göra nåt med henne. Hon var alltid arg när hon åt, hagkompisen fick alltid flytta sig från alla höhögar, innan surpuppan bestämmt sig vilken hon ville ha. Dock kastade hon sig runt bland alla högar de första minuterna innan hon insett att hon nog skulle bli mätt denna gången också...
 
Sv: Aggressiv häst

Hej

Förstår att dettta är jobbigt.
Var bor du någonstans i Sverige?
Vet om en fantastisk bra kurs som går av stapeln nästa helg om just sådana här saker.

Mvh
 
Sv: Aggressiv häst

Hej!
Bor uppe i Norrbotten. Jag tar gärna lärdom av andras erfarenheter (inkl misstag) och kan tänka mig att få hjälp från vilket håll som helst så länge den känns vettig och rimlig. Var hålls kursen i fråga? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp