hej! jag har ett stort problem. Min häst som jag haft i snart 3 år, som alltid varit jätte snäll och trevlig mot människor har helt plötsligt blivit jätte konstig. Det började i höstas, jag red som vanligt och skulle fatta trav från skritt. Hon la av en jätte bock och jag ramlade nästan av. Jag krävde då att hon skulle gå i form vid fattningen. Hon hade aldrig tidigare bockat när jag haft henne.
Nu har jag ridit midre i vinter pga olust och hon har mest stått, nu hade jag tänkt att "få igång" henne igen men det går inte bra alls. Min pappa som brukar ta ut hästarna på mornarna blev sparkad av henne. Som han säger det, från ingenstangs.
Då till mig, jag ryktar henne, hon är trevlig och visar inte det minsta temperament. Jag går med henne i träns och ska hoppa upp, då gör jag som jag brukar göra från marken, flyttar henne åt sidorna och backar henne, för att bara se så att hon lyssnar. Då bara plötsligt när jag visar med en hand rörelse vilket håll hon ska gå åt så slänger hon frambenet åt mig, lägger öronen rakt bakåt och hotar mig. Slänger sig efter mig så jag får hoppa bak och stegrar och bockar runt mig. Helt galen. Jag vet inte vad som är fel, jag har ingenting att komma med mot en så stor varelse så jag ryggar av självförsvar bakåt och visar rädsla. Hur skulle jag inte kunna bli rädd? Såhär är hon varje gång jag umgås med henne.
Jag har kännt henne i 3 år snart, jag har lärt hon massor, hon har lärt mig massor och jag har alltid varit den hon har respekt för. Aldrig har hon tidigare gjort någonting sånt här innan hösten förra året. Jag känner inte igen henne. Försöker hon ta makten från mig? Har hon ont? Jag är rädd för hästen nu, jag har ännu mindre lust att umgås med henne. De förra ägarna kunde släppa en liten pojke på ryggen hennes och han kunde rida iväg själv, hon var som en klippa sa dem.
Det som jag har gjort med henne är att skola henne till en ridhäst, lärt henne hoppa och lärt henne inom dressyr. Jag har varit tydlig och hon har inte bossat över mig från marken tidigare. Kan det ha blivit för mycket för henne? Vi fick också tillbaka min förra häst, en shettis i somras. Kand et ha någonting med rangen i hagen att göra? Jag har ingen aning hur jag ska kunna låna ut eller sälja henne nu när jag börjar gymnasium till hösten, vem vill ha en sån här häst?? Snälla skriv vad ni tror! tack