Hoppas det blir rätt kategori på tråden nu... jag har en häst som är väldigt dominant i vissa situationer och kan i andra sekunden vara super snäll och följa efter en som en hund. Han kan vända rumpan mot en i hagen/stryka öronen bakåt eller göra utfall. När jag tex ska svampa av honom gör han detta om han är lös. Om han är uppbunden rör han knappast en fena. Innan ni börjar, nej han ska kunna stå lös utan att han vänder röven och tänker sparka. Han kan vara likadan i ridning, bocka stegra osv om han inte tex vill lämna gården eller gå åt ett visst håll. Man kan aldrig gå på för hårt då han är lättstressad, och blir farlig om man blir för arg. När han väl börjar slutar han aldrig! När hag fick honom gjorde han utfall mot mig och högg mig i ansiktet första dagen, redan då insåg jag att något var fel.. försökt hitta nh tränare i närheten av Stockholm utan någon direkt framgång. Han är supersnäll men från ingenstans verkligen kan det vända och han försöker dominera mig att flytta på mig. Hur ska jag bäst visa att det är jag som bestämmer på ett väldigt bestämt men ”lugnt” sätt? Dvs inte stressa honom för mycket då stänger han av..