S

Sandra_93

Min katt har blivit aggrevis.. Hon är 3 år och har fått kattungar en gång. Hon har annfallit människor jag vet inte hur många gånger, men 3 ordentliga varav 2 av dom var mot mig. Varför tror ni hon beter sej såhär? Jag måste få hjälp innan mamma avlivar henne..

Sv: Aggresiv

Understimulans?

Har själv en katt som av många anses vara "världens snällaste" men som ibland får ryck och ska bitas och klösas, gärna så man skriker och tills det blöder. Jag ser samband mellan hans beteende och avsaknad av stimulans. Han beteende upphör också när han får uppmärksamhet och i förlängningen stimulans.

Men min katt är tvärtom. Hon blir galen om jag lyfter upp henne. Morrar och fräser. Kan detta bero på att hon har sin dotter boende i samma hus, som får mycket av min uppmärksamhet? Eller är hon bara allmänt osocial och skygg? Kan hon ha ont? :crazy:

Att hon morrar och fräser kan ju vara ett tecken på att hon har ont någonstans, speciellt som hon inte har visat upp beteendet tidigare. Har hon varit keligare/mindre aggressiv tidigare?

Innan kattungarna var hon iaf inte aggresiv. Hon har aldrig gillat människor direkt, men såhär har min kisse aldrig bettet sej förr :( Hon är snäll ute, men inte inne också...

Det kan bero på att hon har en unge kvar hemma (min kattmamma är inte jätteglad över att ha sin ohängde son kvar hemma kan jag säga, hon är märkbart irriterad över det), men det kan även vara så att hon har ont.

Få henne undersökt av veterinär och bedöms hon som frisk kan ni prova att ha henne boendes hos någon bekant (där inga andra katter finns). Om aggressiviteten lägger sig beror den mest sannolikt på dottern hemma.

Min första katt var så där, att hon lade öronen bakåt och flög på mig, mot mitt ansikte. Det enda som hjälpte vara att gå till ett annat rum. Att försöka tillrättavisa katten var helt lönlöst. Det försvann helt och hållet när jag skaffade en kompis till henne. Klart tecken på understimulans mao.

Vår hona blev aggresiv både mot kattungarna och oss en period när hon vart riktig trött på dem. Hade haft flera kullar i rad och till slut valde vi att kastrera henne och då var hon självklart dräktig igen trots p-piller. Det blev bättre men inte helt bra förrän sista ungen flyttat.

Som dom andra sa låt en vetrinär kolla på henne. Min katt var likadan när vi skaffade en lillebror till han men nu efter 3 år så har han fått tillbacks sitt gammla ja.
Håll inte på och lyft på henne eller tränga sig på henne utan låt hon komma fram till er, hon blir glad om hon får mat och värme hos er.
När min katt bet mig tog jag han i nackskinnet och fräste till backa :o
ja vet det låter ju hemskt men han höll sig till mig och jag var den enda som han riktigt myste med han började sova i min säng och vart mysigare. Ja vet det jag gjorde kanske låter hemskt i hos vissa men enligt mig var det rätt eftersom jag vissade att jag bestämmde. Efter att jag flyttat till skolan nu så sitter han i trappen och väntar på att jag ska komma hem eller han gjorde det i början nu har han blivit sitt gammla jag igen mot hela familjen. :banana:

;) Ok men jag har upptäckt felet :banana:

Hon blir svartsjuk på sin unge :rofl: Så det är bara det :) Tack för alla tips

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 502
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar