Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd
*knapp*
Hjälp... så tonen ligger i denna tråden...
Så här ser jag det... Det är FEL med svartslakt, och de som sysslar med det ska med alla rättsliga medel som finns stoppas! Svartslakt är fel oavsett om det gäller häst, ko, gris, får eller höns. På den punkten är nog alla överens och rörande eniga, eller hur?
Vad gäller VL:s beteende med att "lura" till sig hästar så är det givetvis inte moraliskt eller etiskt riktigt, men jag håller med folk som tidigare skrivit, och förlåt mitt ordval, men skänker man bort en häst gratis eller mycket billigt till nån man inte känner så får man skylla sig själv. Visst är det hemskt för hästen, men är den nu slaktad så ser inte jag det som det värsta öde den kunnat drabbas av. Att vara utmärglad, felriden, bortglömd, vanskött och misshandlad eller vad som helst betraktas av mig som värre.
Hästen lever här och nu, glöm inte det.
Sen visst, VL verkar inte vara en direkt sympatisk människa, det tycker inte jag heller, men jag tycker nog att man ska tänka ganska noga innan man skänker bort en häst istället för att ta sitt ansvar. och JA, jag tycker det är bättre för en häst att bli avlivad än att man inte vet var den hamnar. och NEJ jag tror inte att det bara finns EN bra hästmänniska i sverige, utan det finns absolut fler som är bra hästägare och djurälskare. vill man gardera sig att hästen inte ska hamna i ett dåligt hem, bli såld vidare, slakttransport, vanvård etc så får man vara jääkligt noga att kolla upp köpare. och det räcker inte med att kolla med kfm. Där kan man för övrigt hamna utanatt vara djurplågare.
Vill passa på att be om ursäkt för ett virrigt inlägg.