Ägare som ej kan släppa taget.

Wildchild_84

Trådstartare
Efter att ha läst ett par trådar här inne angående tvister mellan fodervärdar/ägare så vill jag nu ha åsikter. Anser ni att en ägare som lämnar hästen på foder ska släppa kontrollen helt eller fortfarande vara delaktig på något sätt? Jag lånade för ca 2 år sedan en helt underbar liten Connemara tös som jag hade i nästan ett år, men efter en lååång tids duster med ägaren om maten, om utrustningen om hur hästen skulle ridas så orkade jag inte mer. H*n la sig i precis allt, och ändå så såg hon mycket bättre ut när hon lämnade mig än när hon kom! Så nu vill jag höra både från fodervärdar och ägare vad tycker ni?

Sv: Ägare som ej kan släppa taget.

Jag är hästägare som har en av mina hästar ute på foder. Jag lägger mig inte i någonting så länge hästen ser ut att må bra. Jag tycker nog att man ska släppa taget. Litar man inte på fodervärden ska man ta hem hästen. Själv är jag jättenöjd. Att ringa ibland (kanske någon gång varannan månad) och ett personligt besök någon gång tycker jag är fullt tillräckligt för att konstatera att min häst har det bra. Dock vet jag med mig att han är av den kalibern att hade han det inte bra hade fodervärden haft ett litet helvete. Inte länge hon suttit kvar på den hästen om han inte tyckt om henne.

Jag tycker inte att hästägaren ska släppa allt helt, absolut inte. Det är ju faktiskt dennes häst, men samtidigt kan det ju bli problem om den lägger sig i för mycket.
Jag tycker att ägaren kan få säga vad de tycker om hästens hull osv, även kunna stoppa om de känner aatt ne nu behöver hästen mer mat för jag känner h*n och h*n tappar allt så otroligt fort när det börjar gå utför osv. :p

Hoppas ni fattar vad jag menar:angel:

En hästägare som lämnar ut sin häst på foder äger ju fortfarande hästen, och har alltså "rätt" att lägga sig i, om man sen själv tycker att man ska göra det är en annan sak.

Om jag lämnade ut min häst på foder skulle jag nog vilja ha lite "koll", men skulle inte lägga mig i så länge hästen har det bra, skulle kanske vilja diskutera vissa saker om jag är osäker på vad som är bäst för hästen. Sen är det nog annorlunda om man lämnar iväg hästen för en bestämd, kortare tid, eller på "livstidsfoder", för då ser jag nog hästen som i praktiken såld.

Jag har haft ett par foderhästar under åren. En på långtidsfoder när jag var mindre, och en nu för några år sedan, som jag senare köpte.
När jag var liten så var det ju mamma som hade kontakten, de la sig inte i alls, hörde bara av sig när det var dags att ta hem/hämta henne. Hon åkte hem ett par månader om året då hon var avelssto, åkte hem när det var dags för fölning, åkte till hingst och sen kom hon och fölet tillbaka.
Att vi inte hade nån kontakt var i det fallet inte så lyckat, för en gång när de kom och hämtade henne så sa de bara att "hon är såld, så hon kommer inte tillbaka, hon åker till sandviken istället". Vi hade alltså haft hästen de senaste 10 månaderna och ingen hade varit och kollat på hästen och ingen hade antytt någon. När man är 10 år blir man rätt ledsen.. Men som sagt, det var deras häst, och de får göra vad de vill.

Den senaste hästen la sig inte heller ägaren i, däremot hörde hon ofta av sig och ville veta hur det gick (och om vi bestämt oss för att köpa..), hon höll koll på våra tävlingsresultat, hon kom och hälsade på nån gång. Både när jag hade honom på foder och när jag senare blev ägare så hade jag mycket god kontakt med henne, jag rådfrågar ibland hur han varit och reagerat på olika saker (foder o sånt t ex), eftersom hon haft honom i 14 år så vet hon mycket om och känner honom. Hon har väldigt många gånger sagt att när hon skulle sälja, så var hon glad att det till sist blev till mig (var några turer däremellan), för att jag behandlar honom "som en kung" och att vi har roligt ihop. Det är skönt för mig att höra, jag vill inte att någon ska tro att jag inte tar väl hand "deras" häst! Jag förutsätter alltså att hon inte haft något att klaga på, men jag är övertygad om att hon hade sagt ifrån om det var något. Oftast känner ju hästägaren hästen bäst, och man kan som fodervärd/ny hästägare inte alltid kunna/tänka på allt. Det behöver för den sakens skull inte betyda att amn missköter hästen, då är det ett annat ärende.

Olika människor vill ha det olika. Vissa hästägare vill ha mer "kontroll" än andra. Om man som tagit häst på foder inte kan acceptera hästägarens roll, då får man leta efter en annan foderhäst, eller helt enkelt köpa en egen häst, då kan ingen lägga sig i.

De gånger jag haft andras hästar har jag sökt hålla en bra dialog med ägarna. Vad det gäller foder, omvårdnad, försäkring och ridning har viktiga saker skrivits in i avtal.

Skulle jag själv lämna ut någon häst framöver på foder kommer jag att upprätta ett omfattande avtal precis som när jag hade foderhästar. Där jag också gör klart för fodervärden att då hästen är min så har jag huvudansvaret för hästen. Det innebär att jag kommer att lägga mig i om något inte är till min belåtenhet enligt avtalet. Regelbundna besök är då givet...Så länge avtalet hålls och hästen mår bra finner jag inte någon anledning till att tjafsa.

Jag är både ägare ocgh fodervärd.
Som ägare lägger jag mig inte i ett dugg i skötsel och ridning så länge hästen mår bra och trivs. Jag skulle aldrig skaffa en fodervärd som jag inte efter x antal provridningar visat att den klarar av hästen och har den kunskap tid och perngar som krävs för att klara av en häst.
Ca. i Gång i halvåret åker jag förbi och hälsar på. En gång har jag varit med om att jag tyckte att min lille ponny var lite mager och det påtalade jag för fodervärden som förklarade det med att stona brunstar och han har inte tid att äta (mycket hingstig) Då gav jag tipps om ett högenegifoder osv och de låvade att åtgärda. Sen om de valde just det eller ett annat alternativ vet jag inte men efter nån månad körde jag förbi igen och då såg han mycket bättre ut. Lagom koll vill jag ha så att hästen inte far illa men att lägga sig i mer blir väldig energikrävande för den stackars fodervärden.
Sen så slänger de i väg ett mail då och då när det är nån tävling i närheten och då är det jätteroligt att åka och titta:)

N'är jag varit fodervärd så har ägarna antingen aldrig hört av sig eller väldigt sellan. Vilket passat mig bra men lite kontakt tycker jag hade varit trevligt.

Senast ändrad av en moderator:

Ägaren ska Absolut inte släppa taget!

Lånade ut min unghäst i somras och trots daglig kontakt med fodervärden möttes jag av ett vandrande benrangel när jag hälsade på efter ett par månader...inte så rolig överraskning..

Därimot så tycker jag att man som ägare ska vilja att fodervärden ser det som "sin egna" och tar hand om hästen därefter..

Jag hade min ena häst utlånad ett tag i fjol och jag klarade inte att släppa taget. Men jag hade varnat fodervärden innan att jag kanske kunde bli jobbig så det visste hon om, jag hjälpte henne också att sköta om hästen då hon inte kunde ibland.
Jag försökte verkligen låta bli att lägga mig i men det var en hel del som vart galet och i efterhand ångrar jag att jag inte la mig i ännu mer. Så kanske jag hade fått hem en frisk häst också..

Har även varit foderväd. Både till en där ägaren inte kunde släppa taget, vilket jag har full förståelse för nu men då var det skitjobbigt, och till en där ägaren inte kunde ha brytt sig mindre om vad hände med hennes häst..

Senast ändrad:

Har både haft foder häst och lämnat ut häst på foder.

Jag tycker att självklart ska ägaren ha koll på sin foder häst. Men det får inte gå till överdrift. Den första hästen vi hade på foder hade vi i fem år. Ägaren hade från början andra hästar i mitt stall. Så det fungerade utmärkt. Hon la sig inte i över huvudtaget i vad vi gjorde även fast hon stod i samma stall. Sen slutade tyvärr det med att hon flyttade sina hästar (dom skulle på betäckning och sen hämtade hon dom inte) och att det tog mig 9 månader efter uppsagt kontrakt att få henne att hämta hästen.
Den andra vi hade fungerade oxå jätte bra. Hon hörde av sig någon gång i månaden, antingen sms eller mail. Var det något så ringde jag. Hon var uppe några gånger i början när vi hade hästen för att se att allt fungerade.

När jag lämnade ut min ponny på foder så var det så att han stod väldigt nära där jag hade min andra häst. Så vi sågs ofta när vi var ute och red. Men det fungerade oxå jätte bra. Hon ringde mig när dom skulle tävla eller träna så jag kunde komma och titta om jag ville. Hon var var verkligen en toppen fodervärd. Och jag litade till 100% på att hon tog hand om min häst.

Så jag anser att man som ägare ska ha lite kontroll men inte lägga sig i för mycket så länge det går bra. För vitsen med att ha en foder häst är ju att man har den som sin "egen".

MVH Russin8

Jag tycker inte att ägarna skall släppa taget helt! Men inte vara överbeskyddande!

Jag skall snart låna ut min ena pålle och ajg har fått massvis av svar! Sååå himla skönt! Jag kommer ge dem vissa krav på maten men mycket rekommendationer! Och jag kommer åka dit många gånger o se så att han har det bra!
Hur dem rider struntar jag i bara de inte överanstränger honom!
Jag känner på mig att detta kommer bli bra! Jag kommer dock ha ett krav på att de skall maila en gång i veckan och berätta lite om hur man mår och vad de har gjort osv!

Då behöver jag inte lägga mig i onödigt och jag vet ändå vad som händer!

Jag tycker att man som ägare ska släpppa taget ganska mycket, men inte helt. Det är bra om man gör upp om hur mycket ägaren ska "bestämma" medan hästen är utlånad. Min kompis har en foderhäst, där de kommit överens om (i fodervärdsavtalet!) att matförändring och byte av utrustning ska diskuteras med ägaren. Detta tycker jag är bra, då blir det liksom inga missförstånd. Sen tycker jag att ägare och fodervärd ska vara i kontakt med varandra då och då så att man uppdaterar varandra om nya saker osv, och ytterligare för att motverka missförstånd. Dessutom får ju ägaren en chans att kolla upp så hästen fortfarande mår bra. Mår den inte bra tycker jag att det är en självklarhet för ägaren att lägga sig i!

Min historia vet du ju redan ;) Och av det har jag lärt mig att det är viktigt att ägare och fodervärd har samma åsikter gällande hästhållning och ridning.
Jag tycker det är jättebra om ägaren är engagerad i sin häst, trots att den lånas ut, hör av sig och hälsar på då och då. Däremot är det svårt om man tycker och tänker olika för beroende på var meningsskiljaktigheten ligger så har ju oftast ägaren sista ordet.

Personligen så aktar jag mig noga för att låna en häst igen då jag vill kunna göra på det vis jag anser är rätt (även om jag är öppen för andras förslag vill jag själv känna att jag kan välja) utan att bli stoppad av en annan människa.

Sedan finns det gränser för vad ägaren får göra med hästen under utlåningstiden. Att ta in och se över, borsta och pyssla med utan att fodervärden är närvarande anser jag är helt ok, men att utan fodervärdens medgivande rida/motionera/aktivera hästen anser jag är fel.

som fodervärd har man rätt att lägga sig i tycker jag, för där kommer det ju kanske en dag då man får tillbaka hästen. fast lägga sig i låter fel kanske, snarare så att man ska ha en dialog och kunna diskutera saker på ett moget sätt utan att någon tar illa vid sig. det tycker jag är hundra gånger bättre än att man är tvungen att storma in till slut och bli arg, eg. har man ju bara sig själv att skylla då iom att man varit för passiv.

har man sålt en häst beror det lite på situationen tycker jag, själv får jag panik av tanken på att inte ha rätt att säga vad jag tycker, om en häst som varit min. därför jag nästan aldrig säljer någon häst antar jag :p har tre hästar nu, med har grymt bra relation till alla ägarna. två av dem håller jag bara kontakt med, skickar lite bilder ibland, dem har hälsat på osv - men dem håller sig helt utanför sålänge jag inte ber om råd. men dem har å andra sidan aldrig haft anledning att säga till om något, mina hästar har det vädligt bra och det syns :p

den tredje är mer som ett bollplank, ffa vad det gäller ridning, men det är på mina villkor och hon skulle aldrig gå in och säga hur jag ska göra om det inte var jag som tog första steget... tycker det är ganska ultimat.

summan av kardemumman: lagom är bäst :idea:

Jag skulle nog inte klara av att lämna ut på foder. Finns nog bara två tjejer som skulle få ta mina ponnyer på foder.

Min första foderhäst höll vi aldrig på att bli av med. Ägarn ville knappt hämta hem honom. Andra foderhästen fick jag efter ett år som foderhäst. Tredje foderhästen fick vi besök en gång i månaden ungefär av ägarn. Tycker det är helt okej.

Jag har erfarenhet av både fodervärd och ägare, samt av hästägare som helt släpper taget samt de som fortfarande håller kontakt och ger tips/tankar.

Skulle själv aldrig helt släppa kontrollen över häst jag har ute på foder, men ändå inte lägga mig i den dagliga skötseln (sålänge hästen verkar må bra). Har åkt ut o hälsat på fodervärd och häst med jämna mellanrumm, dock alltid efter att ha avtalat med fodervärden först.

Som fodervärd har jag dels haft turen att ha hästägare som visat intresse (åkt ner till tävling/träning ibland och tittat på) och hållt en kontinuerlig kontakt (ca en gång/månad). Känns jätteskönt med sådana hästägare tycker jag.

Har även varit med om hästägare som totalt ger blanka sjutton i sin häst efter att ha lämnat den. De lämnade hästen den enda dagen de visste att jag inte skulle vara hemma, gick sedan inte att nå på telefon och de få tillfällen jag lyckades nå dem så verkade de helt likgiltiga. Fick verkligen anstränga mig för att öht kunna lämna tillbaka hästen efter de avtalade 2 åren, och under de åren såg jag aldrig skymten av vare sig vacc-intyg, reg.bevis, fodervärdsavtal (eftersom jag betäckte ville jag ha ett avtal där det stod att jag var uppfödare) eller försäkringsbrev. Efter lite luskande lyckades jag dock ta reda på att hästen var oförsäkrad (försäkrade henne själv kvickt som attan) samt att ägarändring till avelsförbundet aldrig gjorts (jag var uppfödare till hästen) så jag stod fortfarande som ägare till hästen, och blev således även uppfödare till fölet.

Så, min uppfattning: Hästägare ska absolut inte släppa kontrollen, men dock inte lägga sig i daglig skötsel om så inte är absolut nödvändigt för hästens välbefinnande

Jag är hästägare som har en häst ute på foder. Som ngn skrev så "går det väldigt fort utför" om fodervärden börjar missköta hästen, ngt jag smärtsamt fått erfara. Inte en utan FLERA ggr!

Hade min häst utlånad till vad jag trodde var vettigt hästfolk flera ggr. En gång blev hästen så nedgången att han var halt och hade tappat alla ryggmuskler, såg ut som ett tak. Det visade sig att fodervärden ljög mig rätt upp i ansiktet hur hon red och i övrigt skötte hästen, ngt det tog månader för mig att upptäcka. Jag ville ju då även lita på fodervärdens ord, vi hade ju varit kompisar i flera år. Fick tillbaka en häst som det kostade tusentals kronor att få i skick igen, men det värsta var ju att hästen mådde så dåligt!

Lånade ut till ny fodervärd, nu med "ögon i nacken". Den fodervärden fick jag efter en tid börja kolla upp om hästen fick motion över huvud taget. Även där kände jag fodervärden sedan innan.

Lånade sedan ut pållen till en fodervärd på annons, och hon är verkligen, verkligen en drömfodervärd! :bow::bow:
I början kollade jag så diskret jag kunde upp hur hon skötte hästen, trots att det lät helbra de ggr vi pratade i telefon innan hon bestämde sig och vid provridning.
Så efter ngt halvår kände jag till 100% att jag kunde släppa taget i stort sett helt, enda kontakten vi nu har är den jag vill ha för att få hälsa på pållen ibland. Jag har världens bästa fodervärd, finge alla hästägare en sådan fodervärd, då kunde vi skita i både kontrakt och veterinärbesiktningar! ;)
Och nu skulle hon om hon ville få köpa hästen, ngt jag absolut inte kunde tänka mig förut.

Jag har både lånat ut och lånat. Jag har som ägare skrivit in i kontraktet vad som gäller och sedan har vi haft kontakt minst en gång/månad eller om det hänt något särskilt. Jag har varit och tittat när det varit någon tävling eller träning i närheten och hela kontakten med fodervärden kändes bra.
Just nu är jag fodervärd och Ägaren är en mycket seriös ägare. Allt står i kontraktet tom vid vilka situationer jag får ta beslut om akut avlivning om jag ej får tag i henne. (hu, hemska tanke!) Jag skickar mail och bilder ofta så hon vet att hästen mår bra och ser fin ut. Jag tycker det är roligt att berätta vad vi gör och hur det går och hon tycker det är roligt att få veta. Vår relation känns bra och jag kan nog erkänna att jag är mer noga med den lånade hästen än de egna.

Oj, frågan är nog snarare vart gränsen går...

Hade min lilla ponny utlånad till en helgullig familj. Eftersom han har lite dåliga tänder så här på ålderns höst så hade han sen innan haft vääldigt svårt för att hålla hull :( Men Jag och familjen var överens om både foderstat och hurvida mycket han skulle motioneras, men ändå så fick jag hämta hem ett benrangel. Oj va tankarna gick på vägen hem...skulle han få åka hem eller direkt till "de gröna ängarna"? Jag beslutatde mej för att ta hem honom och idag två år senare finns han kvar och i gott hull :) Klandrar inte familjen för fem öre, de va både kunniga höll sej till överenskommelserna...problemet där var att även fast han fick den mängd han skulle ha så gjorde hans långsamma ätande pga tänderna att någon annan i hagen hann äta både sitt eget och resten av min ponnys mat :crazy: Idag går han på lösdrift och har fri tillgång till mat vilket passar honom ypperligt då han kan äta precis i den takt han vill och det tar aldrig slut :)
Tror att har man bara en bra relation till den andra, oavsett om man är ägare eller fodervärd så löser man det mesta...dvs man kan även tycka till om dåliga saker.
Lånade en häst en gång...den ägaran kom aldrig och hälsade på, trots att jag ringde ofta och rapporterade...en dag då jag kom hem hade ägaren hämtat hem hästen, heelt plötsligt var det fel på allting...lämpligt till betäckningsdax :mad: vem vet, hon kanske nog bara behövde stallplats över vintern :devil:

Ägaren ska Absolut inte släppa taget!

Säger det samma!

Jag var naiv och litade på min fodervärd efter att hon haft min häst under väldigt lång tid.

Nu har jag fått hem en häst i underhull och en tvist om förfalskade ägarpapper.

Jag har just lämnat ut en häst på foder, och jag kommer definitivt inte att släppa taget. Räknar med att kunna hälsa på i det nya stallet ett par gånger i månaden.

Immer

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 165
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 907
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar