Sv: Ägare som ej kan släppa taget.
En hästägare som lämnar ut sin häst på foder äger ju fortfarande hästen, och har alltså "rätt" att lägga sig i, om man sen själv tycker att man ska göra det är en annan sak.
Om jag lämnade ut min häst på foder skulle jag nog vilja ha lite "koll", men skulle inte lägga mig i så länge hästen har det bra, skulle kanske vilja diskutera vissa saker om jag är osäker på vad som är bäst för hästen. Sen är det nog annorlunda om man lämnar iväg hästen för en bestämd, kortare tid, eller på "livstidsfoder", för då ser jag nog hästen som i praktiken såld.
Jag har haft ett par foderhästar under åren. En på långtidsfoder när jag var mindre, och en nu för några år sedan, som jag senare köpte.
När jag var liten så var det ju mamma som hade kontakten, de la sig inte i alls, hörde bara av sig när det var dags att ta hem/hämta henne. Hon åkte hem ett par månader om året då hon var avelssto, åkte hem när det var dags för fölning, åkte till hingst och sen kom hon och fölet tillbaka.
Att vi inte hade nån kontakt var i det fallet inte så lyckat, för en gång när de kom och hämtade henne så sa de bara att "hon är såld, så hon kommer inte tillbaka, hon åker till sandviken istället". Vi hade alltså haft hästen de senaste 10 månaderna och ingen hade varit och kollat på hästen och ingen hade antytt någon. När man är 10 år blir man rätt ledsen.. Men som sagt, det var deras häst, och de får göra vad de vill.
Den senaste hästen la sig inte heller ägaren i, däremot hörde hon ofta av sig och ville veta hur det gick (och om vi bestämt oss för att köpa..), hon höll koll på våra tävlingsresultat, hon kom och hälsade på nån gång. Både när jag hade honom på foder och när jag senare blev ägare så hade jag mycket god kontakt med henne, jag rådfrågar ibland hur han varit och reagerat på olika saker (foder o sånt t ex), eftersom hon haft honom i 14 år så vet hon mycket om och känner honom. Hon har väldigt många gånger sagt att när hon skulle sälja, så var hon glad att det till sist blev till mig (var några turer däremellan), för att jag behandlar honom "som en kung" och att vi har roligt ihop. Det är skönt för mig att höra, jag vill inte att någon ska tro att jag inte tar väl hand "deras" häst! Jag förutsätter alltså att hon inte haft något att klaga på, men jag är övertygad om att hon hade sagt ifrån om det var något. Oftast känner ju hästägaren hästen bäst, och man kan som fodervärd/ny hästägare inte alltid kunna/tänka på allt. Det behöver för den sakens skull inte betyda att amn missköter hästen, då är det ett annat ärende.
Olika människor vill ha det olika. Vissa hästägare vill ha mer "kontroll" än andra. Om man som tagit häst på foder inte kan acceptera hästägarens roll, då får man leta efter en annan foderhäst, eller helt enkelt köpa en egen häst, då kan ingen lägga sig i.