Ägare som ej kan släppa taget.

Sv: Ägare som ej kan släppa taget.

Jag har en underbar häst på foder sedan juni förra sommaren och det fungerar bra med hans ägare,
h*n ringer eller smsar ibland och hör hur allt går och jag gör samma om det är något jag behöver fråga om eller berätta,
h*n har varit ut och hälsat på en gång och ska komma ut snart igen.

Jag gjorde julkort på hästen och mina barn i julas och vi skickade ett till ägaren oxå och det tror jag uppskattades

jag har sagt att h*n är välkommen att komma ut när h*n vill och hälsa på eller om h*n vill rida någon gång.
H*n lägger sig inte i men vill såklart veta att allt fungerar bra och hästen mår bra och det tror jag h*n vet att han har det jättebra.

tycker det är viktigt att ha en bra kommunikation och förståelse från båda håll.

Hade en foderhäst i ett halvår och det fungerade inte alls bra. Jag fasade över att fara till stallet för möjligheten att ägaren skulle vara där. H*n kom och gick som hon ville utan att meddela mig eller stallägaren. H*n litade inte alls på varken mitt eller stallägarens omdöme men lät mig ändå ta hästen på foder. Hon klagade på allt. Jag va inte direkt duktig på den tiden men gjorde ju så gott jag kunde och hade mycket hjälp av stallägaren. Dock så ljög hästens ägare om allt från hästens utbildning till temperamentet. Hästen va sjövild och kunde inte alls MVS dressyr som ägaren sagt (verkade komma direkt från galoppbanan). Hästen skadade sig oturligt nog i hagen och hon hotade direkt med advokat om inte vi köpte hästen till ett sjukt stort överpris :cry: H*n gav mig ångest och jag grät alltid när jag pratat med henne, hon skrek alltid i telefonen och när man träffades personligen. Vi hade ett kontrakt som räddade mig från henne till slut. Hela historien slutade med att hon (utan att ha sagt till innan) hämtade hästen. Jag får ångest nu när jag tänker tillbaka också, jag kommer aldrig mer ta en häst på foder pga henne. Tillägger att hästen hade det bra, så hon hade egentligen inget att klaga på.

Om man som ägare lånar ut sin häst och verkligen släpper taget så är man åtminstone halvkorkad.
Man kommer ju någon gång (förmodligen, om den inte säljs till fodervärden vill säga) ta tillbaka hästen och får då ta den som den är. Om hästen är halt? Om den blivit sjuk av dåligt foder? Om den fått ryggont av dålig sadel? Osv.
Tyvärr har jag så dåliga erfarenheter av dylikt att jag aldrig skulle våga släppa taget. Knappt låna ut öht. Oftast är intentionen god men det är absolut ingen garanti för att det blir bra. Om man har kontakt med fodervärden och får regelbundna uppdateringar, hälsar på då och då, då kan man åtminstone ha en chans att säga till om fodervärden gör något allvarligt fel som man ser det.

När jag hade SÅLT en häst (med prövotid på 3 månader) och fick tillbaka hästen ett par månader senare, då hade den en (!) sko kvar trots att den var senskodd (vilket jag förvarnat om redan innan köparen kom och provred) pga hovslagarbrist och hade tappat en sko precis dagen innan den åkte. Den hade alltså inte skotts eller verkats alls på ca 4 månader. Hästen var halt. Dessutom hade den fått stå ensam utan hästkompisar vilket inte alls vad var man sa till mig vid köpet, den var ett nervvrak! :eek: Vaccinationen hade gått ut trots att jag förvarnat även om det (hade lite mer än en månad på sig) osv.

Det slutade med att den så kallade försäljningen blev dyrare för mig än vad hästen kostade i inköpspris för köparen.
Nu var ju inte det här en fodervärd, men såhär hade det ju likagärna kunnat bli för en fodervärd om man inte har minsta koll över situationen.

Senast ändrad:

Efter att ha läst ett par trådar här inne angående tvister mellan fodervärdar/ägare så vill jag nu ha åsikter. Anser ni att en ägare som lämnar hästen på foder ska släppa kontrollen helt eller fortfarande vara delaktig på något sätt? Jag lånade för ca 2 år sedan en helt underbar liten Connemara tös som jag hade i nästan ett år, men efter en lååång tids duster med ägaren om maten, om utrustningen om hur hästen skulle ridas så orkade jag inte mer. H*n la sig i precis allt, och ändå så såg hon mycket bättre ut när hon lämnade mig än när hon kom! Så nu vill jag höra både från fodervärdar och ägare vad tycker ni?

Som hästägare så lägger jag mig inte i så länge kontraktet följs och det som är brukligt i tränings/tävlingsmässigt följs. Givetvis måste hästen må bra med.

Jag känner dock att jag nog inte skulle vilja lämna ut en häst på foder igen. Har gjort det en gång. Har jag inte möjlighet att ha hästen så blir det försäljning i fortsättningen. Har sålt ett antal hästar och är där lika nyfiken på hur det går och hur hästen mår som om hästen är på foder. Har själv haft en hel del foderhästar då har ägaren inte lagt sig i något alls utan litat på mig.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

jag har min häst ute på foder. O jag brukar skicka ett sms lite då o då o fråga hur det går o ber henne skicka bilder på honom lite ibland då ser jag om han har det bra eller inte. Ska åka o hälsa på honom snart tänkte jag. Jag vill inte lägga mej i. Men jag vill ändå bara veta att han har det bra. Tjejen brukar ringa ibland o rådfråga mej om en del saker. Tycker inte fodervärden ska lägga sej i så mkt. Men sjklart vill man veta att allt går bra.Hade min häst ute på foder för några år sen också o den tjejen skötte inte alls bra om min häst så då tog jag tillbaka honom.
Men enligt min åsikt så tycker jag att det duger bra om hon skickar nån bild lite då o då för då ser man ganska tydligt hur hästen ser ut!
Jag o fodervärden kommer bra överrens o det e skönt att hon ringer mej o rådfrågar om saker m, m o hon har sagt att jag alltid är välkommen att hälsa på honom o även rida då.. så det känns tryggt att hon har honom. va lite jobbigt i början eftersom den innan inte skötte honom men alla människor e juh olika som tur e!!

Jag skulle nog inte klara att släppa taget om min häst.. Men skulle säkerligen försöka hålla god ton med den som hade min häst.

Sen beror det lite på gällande foder och ridning. Vissa hästar bör ha en strikt foderlista. Och bryts den då hästen är hos fodervärd så kan det bli problem. Hade en Nordis som inte fick äta havre tex. Hon stog på en ridskola ett tag o de "glömde" att hon inte fick äta havre. "fast det stog på tavlan".. Hästan va sjövild när vi hämtade henne!

Även gällande ridning.. Finns saker som ägare har rätt att bli irriterad över o få lägga sej i..

Därför ska sådant göras klart innan man lämnar bort sin häst. Alla punkter ska vara glasklara.

Usch vilken otur du haft!

Just det att få tillbaka en häst i dåligt skick så kan man i allafall skydda sig lite genom att veterinärbesiktiga hästen innan den åker till foderväden. Då är ju både hästägare och fodervärd skyddade lite i allafall, för hästägaren vet vad den skickade och fodervärden vad den fick rent kliniskt.
Förhoppningsvis så slipper det då bråkas om huruvida hästen var i dåligt skick redan vid fodertidens början eller om den blivit det hos fodervärden.

När min fodervärd var och provred så kände jag att vi tyckte samma sak i de saker jag ansåg viktiga. Tex hur hästen rids på olika underlag, hur hästen ska utfodras osv.
Jag "fiskade" på ett snyggt sätt ut vad hon tyckte i de fallen, ville inte ställa en direkt fråga, då finns ju chansen att spekulanten försöker säga precis det hästägaren vill höra.

Jag anser att man inte ska släppa taget helt. Lånar jag ut en häst, då vill jag ha tillbaka en häst som enligt mig är skött på ett sätt som i mina ögon är bra.

Dock har jag de få ggr jag lånat ut häst på foder sett till att betsämma allt sånt där INNAN hästen åker till fodervärden. Jag menar inte att man skall lyda allt jag säger bara för att man lånar min häst men det är ändå viktigt att fodervärd har samma grundtanke som jag själv har. Så jag ser hellre att man är noga med valet från båda håll, dvs att fodervärd är ute efter samma som jag som ägare.

Jag har haft det motsatta problemet, alltså ägare som helt släpper sin häst och knappt hör av sig trots att jag skickar sms och bilder så ofta jag kan. Jag tycker att det är bra när ägaren är engagerad och vill veta hur hästen har det, men självklart kan det ske missuppfattningar ibland. Vi hade en hästägare som hämtade hem hästen därför att vi enligt henne hade för lite spån i boxarna, och det hade strulat till sig med foderleveransen den ddagen hon var där och hälsade på (detta löste vi dock samma dag och vi skulle ALDRIG låta hästarna gå utan foder, men efter denna incident har vi alltid ett "nödfalls-lager" hö uppe på skullen).

Sedan kan det kanske varit andra faktorer som spelade in, men dem nämnde hon inte. Jag blev dock ledsen över detta, eftersom jag bryr mig om mina hästar och de har det väldigt bra. De får gå ute mycket, har rymliga boxar och får bra foder i rätt mängd. Bägge har sedan de blev uppstallade fått glansigare päls, bättre hull och gladare humör (vi har även torvbäddar i boxarna som är torra, tjocka och fina).

Men jag tycker att om man som ägare har något att anmärka på så ska man ju självklart göra det, men också låta fodervärden få en chans att ta till sig råden och tipsen. Vi hade just stallat upp hästarna, och jag har inte haft min unghäst uppstallad på 2 år, så det är klart att det tar ett tag att komma in i rutinerna.

Den bästa ägare jag haft är den föredetta ägaren och uppfödaren till min unghäst (hon är min egen:)). Hon har verkligen varit en klippa och hjälpt och stöttat mig i allt, och hon har dessutom litat helt på mitt omdöme. Jag är henne evigt tacksam.

Nu har vi hittat en häst som vi ska ha på prov ett tag, och om allt faller väl ut så blir det köp. Jag har även en hemsida med information om stallet som jag uppdaterar ofta, så ägaren kan gå in där och kolla så att allt är väl.

Detta blev långt, men jag behövde skriva av mig. Har så mycket erfarenheter :)

//Ebba

Det beror på, jag har min ponny ute på foder, har hittat en fodervärd, som det kändes rätt med redan vid ''första ögonkastet''.
Hon har varit utlånad i ca 4 månader, jag besökte min ponny efter första veckan, samt för ca tre veckor sedan.
Vi har pratas vid, och skickat sms sammanlagt ca 4-5 tillfällen.
Jag tycker det är lite väl lite, jag känner mig tvärtom skyldig att jag inte träffat min häst / pratat med fodervärdarna oftare, för även om jag vet att hon har det bra, så bryr jag mig ändå otroligt mycket om henne, så jag har lite dåligt samvete.

Där finns alltid en gräns för HUR mycket man ska lägga sig i, för har man valt en fodervärd, är det väl likamed att man tror att hästen får det bra där? Lite hjälp och tips är alltid bra, men som andra skrivit, litar man inte på fodervärden, vad gör hästen där då?

Sen tycker jag faktiskt att ägaren har rätt att komma och hälsa på hästen oanmäld, man vill kanske känna att allt är frid och fröjd även när besöket inte är planerat. Sen att komma titt som tätt är en annan femma... :smirk:

Till sist råder jag alla att skriva ett bra fodervärdskontrakt, så man t ex inte riskerar att få tillbaka trasig utrustning, dåligt skodd häst, häst som använts t ex i kommersiellt syfte, osv osv osv, så man kan , vid problem, ta hem hästen omgående.

Hej.

Jag tycker inte man ska släppa taget helt. Har haft ute min häst på foder och fick hem den efter tre månader eller rättare sagt hämtade hem den efter tre månader då tjejen som hade hand om min kära häst inte tog hand om henne. Stod i avtalet att hon skulle ombesörja transport hem men när hon skulle hem fick jag ett sms att tyvärr jag har inte tid idag! Självklart hämtade jag hem hästen iaf och har sedan fakturerat henne utan att hon betalar.

Hon var tunn, ej skodd sedan början på september och detta var sista november endast satt på skor utan att verka henne... Hon gick med sommarskor i värsta ishalkan och har gjort sig så illa att hon nu går till avel. FD. fodervärden betalar inte alla omkostnader jag fått efter hemkomsten och struntade fullständigt i att hästen var två gradigt halt...

Jag kan skriva en hel bok om alla turer... Skriv ett ordentligt och utförligt avtal, ett tips från en som varit ut för en mycket oseriös människa. Trots ett utförligt avtal kan det sluta på detta sätt... Och hälsa på eran häst! Känns något lurigt i magen, kolla upp och ta hem hästen om det inte fungerar.

Tack för mig.

Usch vilken otur du haft!

Just det att få tillbaka en häst i dåligt skick så kan man i allafall skydda sig lite genom att veterinärbesiktiga hästen innan den åker till foderväden. Då är ju både hästägare och fodervärd skyddade lite i allafall, för hästägaren vet vad den skickade och fodervärden vad den fick rent kliniskt.
Förhoppningsvis så slipper det då bråkas om huruvida hästen var i dåligt skick redan vid fodertidens början eller om den blivit det hos fodervärden.

Nu var det här ju inte en fodervärd utan en köpare. Givetvis är vet.besiktning väldigt bra i det fallet också men som säljare (till "billig" häst avsedd för promenadridning) tänkte jag inte på det.

Fodervärdar har jag inte direkt bra erfarenheter av heller, så jag skulle förmodligen vilja ha stenkoll till en början för att sen *eventuellt* släppa på kontrollen successivt om man märker att det fungerar bra.

Att helt släppa hästen vore att överge den. Man har givit en person ett stort förtroende, men det funkar inte alltid. Jag lämnade ut ett sto på foder till en person som verkade mycket kunnig. När jag kom förbi några veckor senare för att se hur hästen acklimatiserat sig hade människan plockat av skorna på alla fyra och hästen kunde knappt gå! Utan att fråga hur hästen funkade oskodd. Det var ett fullblod, och fullblod har som bekant inte alltid de bästa hovarna. En enda grej glömde jag att skriva in i kontraktet: att den måste vara skodd. Det tog jag för självklart att hon skulle sko henne. Men det var inte självklart.
Därför anser jag att man måste titta till sin häst någon gång ibland även om man lämnat ut den på foder.

En enda grej glömde jag att skriva in i kontraktet: att den måste vara skodd. Det tog jag för självklart att hon skulle sko henne. Men det var inte självklart.

Det blir MASSOR med saker att skriva in i kontraktet när man börjar tänka efter! :p Eftersom det är så mycket som faktiskt inte är självklart för alla. Jag ville inte att fodervärden skulle klippa bort hårtofsarna vid öronen, hovskägget och klippa manen - det var en självklarhet för mig (särskilt eftersom det just då bara var en medryttare) men uppenbarligen inte för dåvarande medryttaren som skulle ta hästen på foder. Inte självklart att inte byta utrustning, följa instruktioner om hur hårt man fick rida (hade varit konvalescent och skulle bara skrittas, tjejen bestämde själv när hon kunde börja rida trava/galoppera/hoppa...) osv.

Risken när man skriver in så mycket i avtalet, försöker få med alla smådetaljer är kanske att den som får det upptryckt i ansiktet inte tar så seriöst på alla "petiga smågrejer". Så jag håller med - även om man har ett utförligt avtal så bör man ändå hålla koll, åtminstone ett tag så man kan se vad personen ifråga går för och ha en chans att rätta såna "missförstånd".

Jag har en foderhäst och världens bästa hästägare som äger hästen. Hon har fullt förtreoende för mig och hon vet att hästen har det bra. För hästen är lite speciell, framför allt när det gäller maten, och på det andra stället hon varit på innan så vissa dagar har hon inte fått mat pga sitt humör när det är matdags.
Hon ser också att hästen trivs bra hon hos. Så det slutar med att vi ska skriva över papperna på henne i sommar så att vi får henne. Hästen är utbildad och tävlad medelsvår dressyr:D

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 165
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 907
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar