B&B

Trådstartare
Nu är jag himmelskt less på ägaren till min häst. Låter konstigt, men jag fick hästen i maj i år från en travtränare. Dock är det inte travtränarens häst heller utan han har ett stall som står som ägare. Fick efter flera månader tag på travtränaren som gav mig numret till en av delägarna i hästen. Han hade såklart glömt bort att han hade hästen men lovade att skicka papper så att ägarbyte kunde ske. Inga papper kom så jag ringde och påminde. "Just ja" var det igen. Skulle skicka papper, inga papper kommer. Samma sak en tredje gång. Jag vill nu försäkra hästen och det har jag sagt för att påskynda ägaren. Nu ska jag dessutom låna ut hästen på foder och vill ju inte göra det i tredje hand. Hästpass vill jag också ordna men inget kan göras innan han är min på papper. Undrar om man på något vis kan göra ägarbyte per telefon eller så istället? Jag bor 30 mil från han som ska skicka papper så att åka dit är ju inte aktuellt.
Jag orkar inte ringa och tjata mer nu. :mad:

Sv: Ägarbyte

Tyvärr är ju inte ägaren tränare. Utan han som hade hästen innan är tränare.

Du kan ju säga till honom att du ska ta hästen till en ATG klinik och då skickas räkningen automatiskt till den som står registrerad som ägare...

Finns ingen diciplin nämnd att anmäla till inom STC? eller inom travkretsar?
Det ska ju straffa sig att göra som tränaren gör, man måste överlåta/skicka alla papper när man sålt hästen!Det är ens skyldighet.

Ja jag ser det, men har han inte fler hästar i träning hos tränaren? I så fall kan han skicka papperen med tränaren.. eller han kanske kommer själv för att titta.

Annars var det en bra ide med kliniken.. Är det dags att vaccinera? Gör det på en ATG-klinik.

Förresten har du betalat hästen? Du kan ju hota med att skicka tillbaka honom o det vill han nog inte.. det är dyrt att ha häst. Men risken är ju förståss att han vill det :-(

Du ska få ett tips!
Så här gjorde jag:
-beställde underlag för pass hos STC och fick det skickat till mig.
-gjorde IDbeskrivning och fyllde i allt och skickade tillbaka till STC.
-STC skickade passet och fakturan till den registerade ägaren som fick betala.
Enligt JSV:s regler så är det ju säljaren som ska stå för passet när en häst säljs, så ägaren hade inget att sätta emot där utan fick betala. Men han skyndade sig att ändra uppgifterna innan det eventuellt skulle komma fler räkningar.

Försäkra hästen kan du göra utan att du står som registerd ägare på den. Se bara till att du står som förmånstagare i försäkringen.

Haha ja det borde ju skynda på honom. Ingen vill väl ha extraräkningar! Smart :rofl:

Jag har beställt passunderlag jag med och tänkte snart ta iväg honom på veterinärbesiktning och få papper ifyllda. Jag ringer och hotar med att jag ska göra det och att han kommer få räkningen om han inte fixar med bytet snarast. Då får han ju skylla sig själv om han inte skickar dem. Tack för tipset :p

Nej jag fick pållen helt gratis så jag vågar inte säga något om att skicka tillbaka honom eller hota på annat sätt för då kanske risken finns att han skickas till slakt eller så istället och det vore ju hemskt!
Men jag ringer ikväll igen och säger att jag ska skicka in hästpasspapper och att räkningen kommer komma till honom om inte detta ordnas snarast så får jag hoppas på det bästa!

Tack ändå :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar