Ägarbyte på importerad häst

millan71

Trådstartare
Har en fråga om hur man gör? Jag är helt novis på området. Jag ska köpa en häst från ett annat land men var och till vilka ska jag anmäla ägarbytet. Den har pass och den är ett tjeckiskt halvblod. Någon duktig bukefalist som vet var man vänder sig? :bow:

Sv: Ägarbyte på importerad häst

7. Vad gör jag om min häst har ett utländskt registreringsbevis eller pass?

Kravet på pass gäller även importerade hästar. En del hästar har ett utländskt registreringsbevis eller pass. Dessa handlingar ska tillsammans med importhandlingarna skickas in för registrering till din svenska rasförening. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller en stämpel i det utländska passet. Din rasförening kan informera dig om vad som gäller för just din häst.

/SJV

Hur vet man vilken rasförening man ska skicka in sina handlingar till då? Jag har ett kwpn sto så hennes pass är ju giltigt även här, behöver inte jag registrera mig som ägare då?

7. Vad gör jag om min häst har ett utländskt registreringsbevis eller pass?

Kravet på pass gäller även importerade hästar. En del hästar har ett utländskt registreringsbevis eller pass. Dessa handlingar ska tillsammans med importhandlingarna skickas in för registrering till din svenska rasförening. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller en stämpel i det utländska passet. Din rasförening kan informera dig om vad som gäller för just din häst.

/SJV

FEL

Har hästen utländskt pass så behöver man inte skaffa nytt pass här i Sverige.

Detta finns det en EU dom på från 2004! Vilket gjorde att man inte behöver regga utländska hästar i resp Svenska rasförbund.

Europa har haft pass till sina hästar betydligt längre än i Sverige.

Senast ändrad:

Hur vet man vilken rasförening man ska skicka in sina handlingar till då? Jag har ett kwpn sto så hennes pass är ju giltigt även här, behöver inte jag registrera mig som ägare då?

Nej det behöver du inte! Passen anger inte ägarskap utan det gör köpekontraktet.

Köpekontraktet och kvitto är det enda som är bevis på att hästen är din.

När du skall lösa licens så räcker det med att ange hästens utländska regnummer/passnummer

Man ska alltid registrera sig som hästägare, ring till svenska häst avelsförbundet svehast.se och fråga hur du ska göra.

Varför då???

Finns inga regler för det och är det dessutom en KWPN så tillhör den ASVH godkända raser och behöver inte reggas där.

Ägarskapet är INTE giltigt via pass/registreringsbevis utan det är endast köpekontrakt.

Kravet på pass gäller också för importerade hästar. En del hästar har ett utländskt regístreringsbevis eller pass. Är detta inte EU-godkänt skall ägaren i sådana fall skicka in det utländska registreringsbeviset eller passet tillsammans med import-handlingarna, en svensk signalementsbeskrivning, avläst chipnr i de fall detta finns samt ägarbevis. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller det utländska passet kompletterat.

IMPORTERADE HÄSTAR (häst med utländsk reg.handling )
Importerade hästar måste inte längre registreras i Sverige för att kunna lösa tävlingslicens, däremot om de skall delta i ASVH:s verksamhet (har hästen inte EU-godkänt pass måste man dock ansöka om sådant i svenskt avelsförening). Originalet av den utländska handlingen (OBS! kopia är ej giltigt!) skall då skickas till ASVH tillsammans med en signalementsbeskrivning gjord av en svensk godkänd ID-kontrollant* (se www.svehast.se). Kopia av något som styrker att Du äger hästen (t.ex. köpekontrakt, kvitto el dyl.) måste bifogas samt ifylld "Ansökan om utfärdande av pass". Handlingar för utländska hästar bör alltid skickas rekommenderat!
Här står klart och tydligt att det är endast om hästen INTE har godkäntpass som det måste skickas in.

Ok, tack för alla svar! Skönt att man slipper krångla med svenska papper också när han kommer.

Jag köpte häst från Wales för snart 1,5 år sedan och han kom med sitt pass och säljaren reggade mig som ny ägare innan avfärd så det står snyggt o prydligt i hans pass! Behöver inte byta passet.
Vi har förutom passet självklart ett köpekontrakt.

Vet ej om det spelar någon roll att det är en valack jag importerade. Kanske är det krångligare med häst som kan användas i avel?

Vet du vilka utländska raser som är godkända här och inte behöver reggas hos ASVH :confused:

Inga. Vad jag vet så har hästen EU pass så behövs ingen registrering alls i Sverige :D

kl

Åhh, vilken bra tråd! Har i ett års tid inte orkat ta reda på om jag måste registrera min häst i sverige också, skönt att veta att det inte behövs! Tack!

Men varför säger du det till mig ? Är det inte till SJV du ska ringa/maila eftersom dom inte kan skriva rätt på hemsidan ? :confused:

Jag skrev ju källa.

Därför att det du skriver är fel!

Om hästen har ett EU pass är det godkänt i hela EU. Om du ser längre upp så har jag citerat ASVH

Citat ASVH

Kravet på pass gäller också för importerade hästar. En del hästar har ett utländskt regístreringsbevis eller pass. Är detta inte EU-godkänt skall ägaren i sådana fall skicka in det utländska registreringsbeviset eller passet tillsammans med import-handlingarna, en svensk signalementsbeskrivning, avläst chipnr i de fall detta finns samt ägarbevis. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller det utländska passet kompletterat.

IMPORTERADE HÄSTAR (häst med utländsk reg.handling )

Importerade hästar måste inte längre registreras i Sverige för att kunna lösa tävlingslicens, däremot om de skall delta i ASVH:s verksamhet (har hästen inte EU-godkänt pass måste man dock ansöka om sådant i svenskt avelsförening). Originalet av den utländska handlingen (OBS! kopia är ej giltigt!) skall då skickas till ASVH tillsammans med en signalementsbeskrivning gjord av en svensk godkänd ID-kontrollant* (se www.svehast.se). Kopia av något som styrker att Du äger hästen (t.ex. köpekontrakt, kvitto el dyl.) måste bifogas samt ifylld "Ansökan om utfärdande av pass". Handlingar för utländska hästar bör alltid skickas rekommenderat!

Är det lättare att den som säljer hästen i utlandet fixar in ägarbytet i hästens pass innan den lämnar sin nuvarande ägare eller är det bättre att fixa allt på plats i Sverige?

När du skall lösa licens så räcker det med att ange hästens utländska regnummer/passnummer

Är du säker på det? Det står såhär på förbundets hemsida under licenser:

Hästen/ponnyn måste före inbetalning vara registrerad i en officiell rasförening. Är du osäker på vilken rasförening din häst tillhör kan du kontakta Svenska Hästavelsförbundet, tel. 0511-672 30. Är det en ponny måste den dessutom ha ett mätintyg.

Kan inte officiella rasföreningar även vara utlänska då? Det borde stå i passet vilken rasförening hästen tillhör.

Ja, det har du förstås rätt i! Det står ju inte uttryckligen "i Sverige". :idea:

Nä, det var lite det jag funderade på... Men jag är inte säker, det känns dock rätt troligt. Hoppas att Olgaklara ser detta och kan klargöra detta :)

Jag hade iaf inga problem att lösa licens till min importerade häst endast med tyskt pass.

Jag står som ägare i passet, ägarbyte gjort i Tyskland.

Frågade en gång någon i asvhs monter på en mässa och hon sa att man kan skicka in passet och få en stämpel i passet (frivilligt) och att det isf skulle kosta några hundralappar. De hundralapparna behöll jag hellre :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA