Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
7. Vad gör jag om min häst har ett utländskt registreringsbevis eller pass?
Kravet på pass gäller även importerade hästar. En del hästar har ett utländskt registreringsbevis eller pass. Dessa handlingar ska tillsammans med importhandlingarna skickas in för registrering till din svenska rasförening. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller en stämpel i det utländska passet. Din rasförening kan informera dig om vad som gäller för just din häst.
/SJV
Hur vet man vilken rasförening man ska skicka in sina handlingar till då? Jag har ett kwpn sto så hennes pass är ju giltigt även här, behöver inte jag registrera mig som ägare då?
Kravet på pass gäller också för importerade hästar. En del hästar har ett utländskt regístreringsbevis eller pass. Är detta inte EU-godkänt skall ägaren i sådana fall skicka in det utländska registreringsbeviset eller passet tillsammans med import-handlingarna, en svensk signalementsbeskrivning, avläst chipnr i de fall detta finns samt ägarbevis. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller det utländska passet kompletterat.
Här står klart och tydligt att det är endast om hästen INTE har godkäntpass som det måste skickas in.IMPORTERADE HÄSTAR (häst med utländsk reg.handling )
Importerade hästar måste inte längre registreras i Sverige för att kunna lösa tävlingslicens, däremot om de skall delta i ASVH:s verksamhet (har hästen inte EU-godkänt pass måste man dock ansöka om sådant i svenskt avelsförening). Originalet av den utländska handlingen (OBS! kopia är ej giltigt!) skall då skickas till ASVH tillsammans med en signalementsbeskrivning gjord av en svensk godkänd ID-kontrollant* (se www.svehast.se). Kopia av något som styrker att Du äger hästen (t.ex. köpekontrakt, kvitto el dyl.) måste bifogas samt ifylld "Ansökan om utfärdande av pass". Handlingar för utländska hästar bör alltid skickas rekommenderat!
Kravet på pass gäller också för importerade hästar. En del hästar har ett utländskt regístreringsbevis eller pass. Är detta inte EU-godkänt skall ägaren i sådana fall skicka in det utländska registreringsbeviset eller passet tillsammans med import-handlingarna, en svensk signalementsbeskrivning, avläst chipnr i de fall detta finns samt ägarbevis. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller det utländska passet kompletterat.
IMPORTERADE HÄSTAR (häst med utländsk reg.handling )
Importerade hästar måste inte längre registreras i Sverige för att kunna lösa tävlingslicens, däremot om de skall delta i ASVH:s verksamhet (har hästen inte EU-godkänt pass måste man dock ansöka om sådant i svenskt avelsförening). Originalet av den utländska handlingen (OBS! kopia är ej giltigt!) skall då skickas till ASVH tillsammans med en signalementsbeskrivning gjord av en svensk godkänd ID-kontrollant* (se www.svehast.se). Kopia av något som styrker att Du äger hästen (t.ex. köpekontrakt, kvitto el dyl.) måste bifogas samt ifylld "Ansökan om utfärdande av pass". Handlingar för utländska hästar bör alltid skickas rekommenderat!
När du skall lösa licens så räcker det med att ange hästens utländska regnummer/passnummer