Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller hur! Mitt ex köpte sin lägenhet i Vasa (Gbg dock men ändå "piffigt" ) för ca 800,000kr för sisådär 15-20 år sedan och när vi 2014 skulle göra en värdering tyckte mäklaren att uppåt 5 milj skulle vara ett lagom pris, då skulle vi få sålt snabbt..
Du tror inte att mina föräldrar tog sig för pannan och bara varför visste vi inte detta och köpte varsin lägenhet åt mig och min syster för 25 år sedan
NEJ NEJ NEJ
STOPP STOPP STOPP
Det dumma vore att dra sig ur.
Du vet inget om skinn att reducera så kanske landstinget tycker att du kan få det betalt - det vet du inte!! Dessutom ligger det ett helt gäng år framåt i tiden.
Klokast idag är att köpa den. Du har bättre ränta på pengarna i den än du någonsin kommer att få på banken.
Dvs pengarna är kvar (i lägenheten) och de ökar i värde.
Det du vet är:
- Den dagen du behöver pengarna säljer du och får MER pengar än du har idag.
- Lägenheten är en ekonomisk trygghet.
Jag tror att du kommer att ångra dig resten av livet om du inte köper lägenheten.
Jag har inga lån att betala. Bor i hyresrätt nu och köper jag lägenhet betalar jag den kontant.
Det är ju ett alternativ; lär dig mer om fonder och aktier och låt pengarna jobba för dig.Ja det är det jag lutar åt också.
Pengarna är redan investerade i fonder, så lite växer de iaf. Skulle mest vilja att de vuxit tillräckligt för att täcka hyran, då vore det en nobrainer.
.
Det är ju ett alternativ; lär dig mer om fonder och aktier och låt pengarna jobba för dig.
Det är därför jag skrev att det var ett alternativ. Det är ju bara ts själv som kan känna om det är ett relevant alternativ eller inte. Pengarna finns ju i fonder redan idag, såvitt jag förstår.Fast @gul_zebra är väl sjukpensionär av en orsak, dvs hon är sjuk? Det kanske inte alltid finns ork/energi/kunskap/”vad som” att lära sig tillräckligt om fonder och aktier?
Hur smart och klok jag än tycker ts verkar finns det ju en problematik av något slag som gör att lönearbete är uteslutet.
Handlar man med fel aktier förlorar man ev allt.
Nej jag vet såklart inte hur det blir med skinn iom att jag inte vet om jag bedöms som en lämplig kandidat för operation ens. Men om jag opereras och om jag går ner efter en operation så kommer jag ha skinn, det kan jag garantera.NEJ NEJ NEJ
STOPP STOPP STOPP
Det dumma vore att dra sig ur.
Du vet inget om skinn att reducera så kanske landstinget tycker att du kan få det betalt - det vet du inte!! Dessutom ligger det ett helt gäng år framåt i tiden.
Klokast idag är att köpa den. Du har bättre ränta på pengarna i den än du någonsin kommer att få på banken.
Dvs pengarna är kvar (i lägenheten) och de ökar i värde.
Det du vet är:
- Den dagen du behöver pengarna säljer du och får MER pengar än du har idag.
- Lägenheten är en ekonomisk trygghet.
Jag tror att du kommer att ångra dig resten av livet om du inte köper lägenheten.
Ja typ så, förutsatt att inget händer som gör att pengarna försvinner och förutsatt att jag går ner i vikt inom den här tidsperioden givetvis. Men... Man måste satsa för att vinna, right? Sålänge det inte är på en bostadsrättSå behåller du hyresrätten kan du änd göra skinnreduktion? Men binder du i br måste du sälja för att göra det?
Då skulle jag bo kvar, unna mig lite fin inredning eller en semester om du kan och vill och sen fixa huden. Du ska inte betala en gbp privat bums då? Så det blir av asap?
Ja, typ. Jag har noll ekonomiskt sinne och att lära mig sånt känns som överkurs och dömt att misslyckas. Däremot får jag hjälp av min pappa och vi har gemensam bankkontakt som ordnar med fonder och sådär. Han har bokat in en tid hos henne idag så får vi diskutera eventuell omplacering till lite högre risk än i dagsläget.Det är ju ett alternativ; lär dig mer om fonder och aktier och låt pengarna jobba för dig.
Det som strular med just den här biten är en aspergerdiagnos. Impulsivitet och dåligt ekonomiskt sinne är en kass kombination alldeles oavsett vilka starka sidor som finns i övrigt Helt fel ute är det dock inte, som synes här ovanför.Fast @gul_zebra är väl sjukpensionär av en orsak, dvs hon är sjuk? Det kanske inte alltid finns ork/energi/kunskap/”vad som” att lära sig tillräckligt om fonder och aktier?
Hur smart och klok jag än tycker ts verkar finns det ju en problematik av något slag som gör att lönearbete är uteslutet.
Handlar man med fel aktier förlorar man ev allt.
Ja reduktion är de stenhårda med här nuförtiden så jag räknar med att få betala själv. Har jag tur står landstinget för magen men annat betalar de inte alls. Den infon har jag redan fått via bariatrin.Googlade runt och det verkar finnas möjlighet att få skinnreduktion betalt av landstinget, men man måste uppfylla vissa krav och de har blivit hårdare. Nu är det här inte aktuellt för dig på ett tag som jag förstår det? Men jag skulle kontakta landstinget/sjukhus och fråga vad som krävs. Även diskutera det med läkaren som utför GBP på dig. Som du beskriver din situation tror jag att du har en chans.
Vad gäller lägenheten, svårt, hur är bomarknaden där du bor? Finns det en realistisk chans att, eftersom du inte kommer bo kvar där mer än några år, få igen eller gå med vinst vid en försäljning? Beroende på hur många år fram så är det ju svårt, men om/när räntorna går upp stagnerar priserna. Amortering behöver du ju inte bry dig om eftersom du betalar hela inköpspriset. Spontant känns det som du verkligen inte vill flytta, trivs otroligt bra där du bor, men att du tvingas pga ekonomin. Förstår verkligen din sits. Du har inte möjlighet att hyra ut i andra hand ett år eller så och sedan utvärdera situationen?
Ja reduktion är de stenhårda med här nuförtiden så jag räknar med att få betala själv. Har jag tur står landstinget för magen men annat betalar de inte alls. Den infon har jag redan fått via bariatrin.
Är det ens lagligt?Tja, du kan vara lite kreativ, kolla runt i Sverige vilka landsting som är mer generösa och skriv dig sedan på en adress i den landstingsregionen. Som jag förstår det verkar det diffa ganska mycket i olika landsting. Skulle dessutom inte bara nöja mig med informationen från en källa. Särskilt som det inte är aktuellt just nu.
Är det ens lagligt?
Tror att det alldeles oavsett strular till det med FK.Ingen aning men värt att kolla upp? Det är många som är folkbokförda i ett annat landsting än de bor i.
Ingen aning men värt att kolla upp? Det är många som är folkbokförda i ett annat landsting än de bor i.
Tror att det alldeles oavsett strular till det med FK.
Däremot kanske man kan lista sig i annat landsting för sånt? http://www.vardgivarguiden.se/AvtalUppdrag/Styrdokument/Lagar-och-forordningar/Patientlagen/
Väl värt att kolla upp när jag väl står där, men inte helt bra att luta mig tillbaka på i nuläget.
Tror att det alldeles oavsett strular till det med FK.
Däremot kanske man kan lista sig i annat landsting för sånt? http://www.vardgivarguiden.se/AvtalUppdrag/Styrdokument/Lagar-och-forordningar/Patientlagen/
Väl värt att kolla upp när jag väl står där, men inte helt bra att luta mig tillbaka på i nuläget.