Medlemsavgift i föreningen tillkommer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det avgiften man betalar månatligen, eller tänker jag fel nu?Medlemsavgift i föreningen tillkommer.
Jag förmodar att det är den avgift föreningen behöver för de utgifter man har för husets drift o underhåll.Är det avgiften man betalar månatligen, eller tänker jag fel nu?
Är det avgiften man betalar månatligen, eller tänker jag fel nu?
Jag tror jag betalade 100 spänn när jag blev medlem i min bostadsrättsförening, tror till och med att jag får tillbaka dem om jag flyttar så iaf i vår förening är det endast en symbolisk summa.Är det avgiften man betalar månatligen, eller tänker jag fel nu?
Hur kommer din boendekostnad bli jämfört med hyran idag?Tack för svar!
Får se hur jag gör, föreningen har inte helt bra ekonomi tydligen och har enligt allabrf.se ett B i betyg, hög belåning och ovanligt hög avgift (33% högre än kommunens medel). Jämförde med resten av kommunen och det såg sjukt ovanligt ut med ett så pass lågt betyg.
Så frågan är väl om jag ska satsa ändå eller leta vidare - nackdelen är att det inte direkt kryllar av tvåor i min prisklass, jag har typ 100-150.000 kr för lite för de flesta och för att kunna hosta upp såna pengar får jag offra min buffert - vilket känns sjukt orimligt med min låga inkomst
Fast ett bolån på 100' kanske du kan få även med din låga inkomst?Tack för svar!
Får se hur jag gör, föreningen har inte helt bra ekonomi tydligen och har enligt allabrf.se ett B i betyg, hög belåning och ovanligt hög avgift (33% högre än kommunens medel). Jämförde med resten av kommunen och det såg sjukt ovanligt ut med ett så pass lågt betyg.
Så frågan är väl om jag ska satsa ändå eller leta vidare - nackdelen är att det inte direkt kryllar av tvåor i min prisklass, jag har typ 100-150.000 kr för lite för de flesta och för att kunna hosta upp såna pengar får jag offra min buffert - vilket känns sjukt orimligt med min låga inkomst
Det kan det absolut, men pengar till att betala för en dyrare lägenhet finns liksom inte. Avgiften kan jag få bostadstillägg för så den gör egentligen ingen skillnad sålänge den inte är extrem.Jag tänker att det kan vara värt att köpa en lite dyrare lägenhet hos en förening med lägre avgifter och bättre ekonomi. Om avgiften är 1500kr mer i föreningen med billigare lägenhet, blir det ändå 18 000 extra/år.. I en förening med dålig ekonomi riskerar man ju alltid avgiftshöjningar också tyvärr.
I det här fallet blir det 1000 kr mindre per månad i hyra/avgift, vilket isf går att få bostadstillägg för. Därtill ingår bredband och digitaltv i avgiften vilket jag just nu betalar drygt 600 kr/månad för så jag personligen får så sett en bättre ekonomi månatligen, vilket givetvis vore guld värt - blir lite lättare att spara till något eller komma ut på någon aktivitet som jag inte har råd med i nuläget. Heck, det skulle göra att jag har råd att börja rida igen när jag gått ner i viktHur kommer din boendekostnad bli jämfört med hyran idag?
Du är i en speciell situation iom att dina pengar ändå kommer försvinna om du gör ingenting.
Då kan andra risker i ekonomikalkylen vara rimliga för dig.
Värsta scenario? brf i konkurs. Konsekvens? pengar borta,
Men det är ju inte värre än om du inte tagit chansen
Boendekostnadsbaserat bidrag (?) gör också att högre månadsavgift betyder mindre för dig än andra. Dvs.din relativa nackdel är mindre i förhållande till nyttan av det lägre inköpspriset. Så sett till att du måste ha en lgh med någon prissänkande nackdel, så är detta en av de bättre nackdelarna att ta just för dig?
Men den verkar bara ha sämre ekonomi såpass att det ger högre avgift?
Inte vara misskött på annat sätt eller vara i något direkt problem med ekonomin?
Så inköpspriset ska vara lägre av det, men det är ändå inte en högriskaffär?
Om jag förstått är alternativen:
Lgh med hög avgift
Lgh med låg avgift men annan betydande nackdel.
Fortsätta hyra.
Inte en enbart bra lgh med låg hyra pga ekonomins gränser?
Tänk på att du jämför med de andra realistiska alternativen.
Nej tyvärr inte. Det är knapert redan som det är och jag kommer inte klara av en höjd ränta.Fast ett bolån på 100' kanske du kan få även med din låga inkomst?
Speciellt som det är en lägenhet med betydligt högre väde du lånar till. Räntan på 100' är under 200 kr i månaden med dagens ränta. Så du kanske kan lägga till lie amortering och ändå klara det? .
Prata med olika banker.
nu är jag inte superexpert på brf... men, ja nyare förening har högre lån för bygge/köp av fastigheten. De lägsta avgifterna brukar vara i äldre hus där man bara behöver pengar till renovering och underhåll, men själva inköpet från start är avbetalt. Nybyggen är mest belånade.Nej misskött vet jag inte, det är svårt för mig att avgöra. Föreningen bildades på tidigt 90-tal, så den är ju inte lastgammal heller - brukar det kunna innebära högre belåning i den åldern månne?
Jo, precis. 25 år är kanske inte gammalt nog helt enkelt?nu är jag inte superexpert på brf... men, ja nyare förening har högre lån för bygge/köp av fastigheten. De lägsta avgifterna brukar vara i äldre hus där man bara behöver pengar till renovering och underhåll, men själva inköpet från start är avbetalt. Nybyggen är mest belånade.
Hur stor är föreningen? Kan antas vara stabilare ekonomi och finnas tillgång till vettigt folk som vill engagera sig i styrelse etc. om den inte är för liten. (liten < typ 12 lgh).
Låter bra!Jo, precis. 25 år är kanske inte gammalt nog helt enkelt?
En liten förening är det inte iaf. 198 lägenheter samt en del lokaler som hyrs ut, så sett känns det stabilt
Prima!Låter bra!
Många lägenheter innebär att många delar risk och kostnader. Det ger trygghet för den som är med i föreningen.
Låter som mycket talar för att du ska slå till då,Prima!
Känns som en bra lägenhet i övrigt - lite mindre än nuvarande, men nu har jag mycket döyta och den här har klädkammare istället (vilket är guld värt för mig som just nu har dammsugare, sop osv stående framme ) och en bra planlösning. Central och nära till allt, stort plus för gångavstånd till en fin promenadslinga vid älven. Lite ny färg i taken och nya tapeter bara så blir det tiptop
Jomensåatteh... Såvida inget skiter sig nu skriver jag på papper på fredag