Äga sitt boende?

Ja, typ. Jag har noll ekonomiskt sinne och att lära mig sånt känns som överkurs och dömt att misslyckas. Däremot får jag hjälp av min pappa och vi har gemensam bankkontakt som ordnar med fonder och sådär. Han har bokat in en tid hos henne idag så får vi diskutera eventuell omplacering till lite högre risk än i dagsläget.

Det som strular med just den här biten är en aspergerdiagnos. Impulsivitet och dåligt ekonomiskt sinne är en kass kombination alldeles oavsett vilka starka sidor som finns i övrigt :p Helt fel ute är det dock inte, som synes här ovanför.
Kan jag så kan du. ;) Det är inte svårt, och man kan ta en bit i taget. Bra start med banken, låt dem inte binda något på lång tid bara. Om du vill rodda sen själv, menar jag. Det finns massor av lättförståelig info på nätet (tipsar o Economista-gruppen på fb) och det är lätt att bli hooked!

Kan jag så kan du. ;) Det är inte svårt, och man kan ta en bit i taget.
Jag tror du kan räkna med att @gul_zebra väl känner sina styrkor och begränsningar.

Sen måste jag fråga bara: hur vågar du sitta på nätet och råda någon att göra nåt sånt? Utan att du känner personen och trots att personen sagt att hen inte har fallenhet för det? Är du där och hjälper till sen då om hon förlorar pengar också?

Med den aspekten att du tänker dig att bara ha lägenheten i ett par år så lutar jag också åt att du gör rätt. Tänkte det var mycket mer långsiktigt innan.

Du kan inte låna ut pengar till din pappa? Skriva ordentligt skuldebrev med ränta och allt. Eller ska skuldebrev också redovisas som tillgång till FK då?

Även om det ekonomiskt blir tufft tror jag ändå att du valt rätt. Ditt mående är prio ett och mår du piss om du flyttar, vilket enligt vad du skrivit i tråden antagligen kommer att göra, så är det kanske inte värt det. Särskilt som det inte är en långtidslösning?
Ja precis. Visst hade det kunnat vara en långtidslösning men då utan hopp om viktminskning. Älven ligger förvisso nära så det vore lätt att hoppa i, typ.

Ja då jämför du bara med hur mycket ditt kapital har ökat i värde de senaste 3 åren med hur mycket bostadsrätterna har ökat..då ser du vilket val du bör göra...
Priserna har såklart gått upp mer än mitt kapital som snarare gått ner. Ekonomiskt är det givetvis bäst att köpa. Nu blir det inte så då jag helt enkelt tycker att det inte är värt priset jag betalar för att ha kvar pengarna.

Kan jag så kan du. ;) Det är inte svårt, och man kan ta en bit i taget. Bra start med banken, låt dem inte binda något på lång tid bara. Om du vill rodda sen själv, menar jag. Det finns massor av lättförståelig info på nätet (tipsar o Economista-gruppen på fb) och det är lätt att bli hooked!
Fruktansvärt provocerande och förminskande kommentar. Nej, jag varken kan eller vill sätta mig in i sånt och riskera mina pengar på det viset när folk som har koll kan sköta det åt mig.

Med den aspekten att du tänker dig att bara ha lägenheten i ett par år så lutar jag också åt att du gör rätt. Tänkte det var mycket mer långsiktigt innan.

Du kan inte låna ut pengar till din pappa? Skriva ordentligt skuldebrev med ränta och allt. Eller ska skuldebrev också redovisas som tillgång till FK då?
Ja först var det ju långsiktigt tänkt, men... Verkligheten hann ikapp lite.

Nja, jag skulle tippa på att de ser det som någon form av tillgång eller inkomst. Får se vad som sägs på banken ang aktier eller fonder med högre risk istället. Kan jag bara få det att gå +/- noll så är jag hur nöjd som helst.

Fruktansvärt provocerande och förminskande kommentar. Nej, jag varken kan eller vill sätta mig in i sånt och riskera mina pengar på det viset när folk som har koll kan sköta det åt mig.
Ehh, okej, då missuppfattade jag det du skrev helt. Trist att du tog det så.

Ja först var det ju långsiktigt tänkt, men... Verkligheten hann ikapp lite.

Nja, jag skulle tippa på att de ser det som någon form av tillgång eller inkomst. Får se vad som sägs på banken ang aktier eller fonder med högre risk istället. Kan jag bara få det att gå +/- noll så är jag hur nöjd som helst.
Tänk bara på att risk är RISK också, inte bara högre avkastning när/om det går bra.
Så bankmannen verkligen fattar att det är dina enda pengar och du aldrig kan få nya.

J

Priserna har såklart gått upp mer än mitt kapital som snarare gått ner. Ekonomiskt är det givetvis bäst att köpa. Nu blir det inte så då jag helt enkelt tycker att det inte är värt priset jag betalar för att ha kvar pengarna.

?
du ser och inser att det vore bättre att placera i en bostad och ändå gör du det inte??

Jag tycker att du gör rätt val @gul_zebra Jag hade personligen inte satt mig i den sitsen att äga och inte ha någon buffert alls. En bekant till mig ärvde en bostadsrätt och när vitvarorna gick sönder en efter en så stod hen där. Hen hade inga tillgångar, fick inga lån, bostadsrätten gick inte att avyttra och hen och hens familj kunde ju inte heller bo där. Efter år av dubbel hyra gick bostadsrättsföreningen tillslut med på att ta tillbaka bostadsrätten. Det här hade jag i bakhuvudet när jag blev erbjuden en bostadsrätt som "hyresrätt" när jag var ensamstående med två barn och låg inkomst. (En variant som då fanns i min lilla stad när bostadsrätterna blev värdelösa i finanskrisens spår och man som boende kunde välja och vraka mellan hyreslägenheter). Mitt krav var att det skrevs in i kontraktet att jag inte skulle behöva betala mer än själva månadsavgiften och att de skulle stå för allt som gick sönder pga normalt slitage i 5 år. Det finns nämligen inga försäkringar i världen som ersätter vitvaror som går sönder, läckor eller annat som kostar om det beror på normalt slitage. Saker blir gamla och det kan man aldrig försäkra sig emot. Jag fick det jag ville inskrivet och flyttade innan de fem åren hade gått.

Tänk bara på att risk är RISK också, inte bara högre avkastning när/om det går bra.
Så bankmannen verkligen fattar att det är dina enda pengar och du aldrig kan få nya.
Absolut, det är därför jag har låg risk nu, var för nojig förut. Blir ingen superhög risk men lite högre än nu iaf, förmodligen.

?
du ser och inser att det vore bättre att placera i en bostad och ändå gör du det inte??
Har du läst mina inlägg ens?

Absolut, det är därför jag har låg risk nu, var för nojig förut. Blir ingen superhög risk men lite högre än nu iaf, förmodligen.

Har du läst mina inlägg ens?
Just därför blir ditt inlägg "Priserna har såklart gått upp mer än mitt kapital som snarare gått ner. Ekonomiskt är det givetvis bäst att köpa. Nu blir det inte så då jag helt enkelt tycker att det inte är värt priset jag betalar för att ha kvar pengarna." en smula konfundernade..

Just därför blir ditt inlägg "Priserna har såklart gått upp mer än mitt kapital som snarare gått ner. Ekonomiskt är det givetvis bäst att köpa. Nu blir det inte så då jag helt enkelt tycker att det inte är värt priset jag betalar för att ha kvar pengarna." en smula konfundernade..
Det vore inte ett dugg konfunderande om du läst mina övriga inlägg där det klart och tydligt framgår att priset för att göra den här investeringen är för högt. Ekonomiskt är det bäst att köpa ja, men pengar är inte allt.

Det vore inte ett dugg konfunderande om du läst mina övriga inlägg där det klart och tydligt framgår att priset för att göra den här investeringen är för högt. Ekonomiskt är det bäst att köpa ja, men pengar är inte allt.
Om priset för bostadsrätter är för högt..ja då lär du få vänta tills bubblan brister....

Om priset för bostadsrätter är för högt..ja då lär du få vänta tills bubblan brister....
Jag vill inte ha en bostadsrätt så jag ser inte hur det skulle spela mig någon roll.

I det ena inlägget säger du att du ska skriva på papperen nu på fredag..och sedan?
innebär inte det att du lagt ett vinnande bud?
Jag la ett vinnande bud ja, men drog mig ur. Förstår inte vad det är du inte förstår, allt står klart och tydligt i tråden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka