Äga sin lägenhet

Armani__

Trådstartare
Vilka här inne gör det?
Fördelar?
Nackdelar?

Jag och min sambo har ju ett tag letat hus, men har nu mer eller mindre börjat övergå till att leta lägenhet istället.
Vi är ju bara 21, och båda kommer förmodligen plugga till hösten. Pluggandet var verkligen inte tänkt titidgare, från sambons sida, men det kom plötsligt med i bilden för ett litet tag sedan, därför börjar vi nu se oss om efter lägenhet istället för hus, alltså ltie en ekonomisk fråga också.

Hur mycket får man egentligen göra i sin egna lägenhet? Byta kök, renovera badrum, riva väggar etc.? Inte alls aktuellt, men vill bara bilda mig en uppfattning om hur det egentligen fungerar, har alltid bott i villa, men hyr nu lägenhet med sambon. Trivs inte alls med att hyra, någon av oss, även om det klart är väldigt "nimmt", utan skulle vilja äga vårt boende helt enkelt, i den mån det går.

Sv: Äga sin lägenhet

äger du din lgh får du göra i pricip vad du vill,men den ägandeformen är ju ovanlig i sverige (finns den?) Annars äger du ju bara rätten att bo där..

Du får byta kök, renovera badrum, slå ut icke bärande väggar, lägga in nytt golv, måla o tapetsera. Det mesta som inte påverkar fastigheten. Du får t.ex inte glasa in balkongen utan föreningens medgivande. Fördelen är att det man fixar och renoverar höjer (oftast) värdet på lägenheten och det är ju en fördel den dag man ska sälja. Idag är det guldläge att köpa dessutom, om man har hyfsat med pengar att sätta i kontant och alltså inte behöver låna alltför mycket.

Jag talar om Bostadsrätt.

Senast ändrad:

äger du din lgh får du göra i pricip vad du vill,men den ägandeformen är ju ovanlig i sverige (finns den?) Annars äger du ju bara rätten att bo där..

Förlåt, ni ser jag är verkligen grön på detta!
Menade ju självklart som en bostadsrätt, alltså man äger rätten att få bo där :o

Okej, ja jag menade också bostadsrätt ;)

Ja, det verkar som att det är bra läge att köpa, man vill ju såklart gå med vinst den dagen man säljer. Vi har en del pengar undanstoppade, men kommer ändå att få låna en hel del iallafall.
Jag är ju studerande och sambon arbetar, vill helst inte använda alla våra sparpengar, då det känns tryggt att ha en buffert ifall något oförutsätt händer (bilar, hästar etc.).

Men vad tror ni, kommer priser på hus och lägenheter fortsätta stiga? Tänker just på detta med vinst om man någon gång säljer. Man vet ju självklart aldrig, men helst vill man ju inte gå med en förlust :crazy:

Det är en god idé, kolla på hemnet.se.
Är det Kristianstad som gäller så finns det en hel del att välja på.

Det är en god idé, kolla på hemnet.se.
Är det Kristianstad som gäller så finns det en hel del att välja på.

Nja, vi har funderat på stan (Kristianstad alltså =)) också, men det blir nog Hässleholm för vår del. Trivdes så himla bra när vi bodde där och vi längtar tillbaks!
Nu gäller det bara att hitta ett trevligt objekt!

Tänk på att granska föreningens årsredovisning noga innan ni lägger några bud, inte kul att drabbas av en stor avgiftshöjning om föreningen måste renovera något och måste ta stora lån. Om det är en äldre lägenhet (20-30 år) så kolla om föreningen har stambytt fastigheterna detta är en mycket stor kostnad för föreningen, om det inte är stambytt så bör det vara en god ekonomi i botten för att föreningen ska klara det utan allt för stora avgiftshöjningar. Om ni är gröna på att granska årsredovisningar så ta hjälp av någon som kan, att kolla föreningens ekonomi är nästan det viktigaste utöver själva lägenhetens skick o.s.v.

Tack för tipsen. Hade ingen aning om något sådant, tur att någon tog upp det så man har lite koll på sådant också innan man börjar leta mer seriöst.

Förresten, vad menas med "stambytt"?

Förresten, vad menas med "stambytt"?

Det innebär att man måste byta avloppsledningar, kall- och varmvattenledningar och såna saker. Många föreningar passar på att renovera badrummen i samband med stambyte, då får man också ett bättre pris på att revonera alla badrum på en gång.

Annars är generellt så att den som har bostadsrätten står för allt underhåll inne i bostaden och föreningen för det yttre underhållet. Så därför är det ju bra att ha en buffert precis som du är inne på för oväntade utgifter.

Här kan ni få en del bra tips på vad ni ska tänka på:
http://www.synabrf.se

Men ta gärna hjälp av en kunnig person också och räkna på vad som händer om räntorna går upp, klarar ni att bo kvar då? Men det och lånelöfte från banken kanske ni redan har koll på om ni har letat efter hus ett tag?

Ja koll på räntor, amorteringar och lånelöfte har vi, så det behöver vi inte tänka så mycket på. En sak mindre iallafall :D

Tack för alla dina synpunkter och tips, väl värda ska du veta!

Vi bor ju som sagt i bostadsrätt och jag skulle aldrig kunna tänka mig en hyresrätt. Jag vill kunna ändra och hålla på utan att behöva ta hänsyn till nån hyresvärd :) Dessutom betalar man ju "till sig själv", istället för att som i hyresrätt betala till värden och aldrig få tillbaka de pengarna igen.

Vi bor i en tvåa på 50,5 kvm (58,5 med balkongen) och när vi köpte den var den väl sisådär fin... Nu har vi ju snyggat upp den en del och hoppas, och tror, att vi kommer gå med vinst när vi väl säljer den, med tanke på att den ligger i ett attraktivt område och har en så pass låg avgift (2200 kr/mån och då ingår el, vatten, värme, kabeltv, parkering osv. ). Fast då måste man ju sälja när tiden är rätt och det inte är lågkonjuktur ;)

Men visst längtar jag efter ett hus... Skulle vi köpa hus här i stan får man dessvärre lägga ut en mindre förmögenhet och det har vi inte råd med. Nåt som är ganska ironiskt är att vi betalade bra mycket mer pengar för våra 50,5 kvm motför min syster som fick ett helt hus i min hemby för en mindre slant.

Är helt inne på ditt spår, att man betalar till sig själv, vilket vi känner att det spelar en stor roll och en stor anledning till att vi inte vill hyra. Dessutom är det ju underbart att man får rumstrera om och fixa som man vill (i princip).

Vi kikar ju också efter lägenheter i stan inom ett hyfsat attraktivt område, men även med en lagom månadshyra.

Och som läget är (och även om vi nu båda skulle studera..), så har vi råd med en bostadsrätt och känner att vi inte har råd med hus. Just nu har vi, men inte om vi båda kommer plugga, inbillar vi oss. Tycker inte det låter rimligt att vi har ett hus (och jag har två hästar ju!) om vi båda ska plugga, eller vad säger ni? Gud vilket flummigt inlägg, börjar bli trött och har bara min tenta i huvudet :D
Därför har vi bostadsrätt i tankarna!

Jag har köpt motsvarigheten till bostadsrätt här i danmark.

Tycker det känns mycket bra. Fördelarna är friheten, att man får göra det mest och att det man gör inte känns som om man kastar pengarna i sjön. För mig blir det också billigare per månad, men det beror ju mycket på vars man bor, på vissa ställen blir det mycket billigare månadskostnad att hyra.

Den stora nackdelen är när något går sönder. Tidigare har man kunnat ringa hyresvärden som fixat men nu måste man ordna det själv. Mina spotlights i köket har varit trasiga i snart en vecka, misstänker att det är hm grejen som ändrar voltstyrkan mellan vägguttag och lampor som är trasig, måste klura ut 1) vad det heter och 2) hur fasiken man fixar skiten. Fördel är om någon i bostaden är tekniskt smart :p

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 330
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar