Äga häst på island?

kvandi

Trådstartare
Jag har suttit o klurat lite på möjligheterna att köpa ett föl/unghäst på island och låta denne gå kvar där för uppväxt. Men hur fungerar det med betalning för uppehället? (dvs skickar de räkningar, överför man till konto, cash?)

Någon som äger en häst på island? Hur fungerar det i övrigt?

Sv: Äga häst på island?

Hästar som importeras när de är äldre är känsligare för eksem än hästar som importerats tidigt i livet. Vill du riskera det? Och västra götaland är tydligen den sämsta miljön att ha en importerad häst på.

Jag har ägt flera hästar på Island, oftast ston som jag köpt som föl eller 1 åringar och sedan låtit dom gå kvar tills dom är 3 innan jag betäckt och tagit hem.

Där jag haft mina hästar så kommer vi bara överens om hur mycket jag ska betala (dom flesta tar mellan 3-5 000 SKR per år) och sen för jag över pengar till deras konto.
Det är väldigt vanligt att utlänningar äger hästar på Island och jag tycker det är en otrolig miljö för hästarna att få växa upp i. Stora ytor och stora flockar ger musklade hästar.

Hittar du en häst du vill köpa så fråga säljaren om hästen får gå kvar eller om denne vet om någon gård som tar emot på årsbasis.
Och naturligtvis OM man kan få hjälp med transport dit om man inte själv åker till ön. När jag har betäckt mina ston så har jag försökt att välja någon av hingstarna som dom på gården ändå skulle åka till för att slippa ge dom extra bekymmer :-)

Hästar som importeras när de är äldre är känsligare för eksem än hästar som importerats tidigt i livet. Vill du riskera det? Och västra götaland är tydligen den sämsta miljön att ha en importerad häst på.

O speciellt hemma hos oss i knotthålet där vi bor. Men det var bara en tanke att köpa så. Uppväxt på island ger ju mentalt bra hästar, en trädgårdsuppfödd dansk har jag redan -det räcker :D Att importera hästen som föl o behöva köpa nytt exemtäcke varje sommar känns ju som en nackdel, för ung eller gammal importerar jag en häst så är det exemtäcke på hela sommrarna oavsett om den får exem eller inte -för att minska risken för att de utvecklar det.

Tydligen är det mycket knott i dessa regioner.

Man gjorde en eksemstudie för några år sen och då framkom att det var så illa där borta.

Jag jobbar med att importera hästar från ISland och förmedla köp därborta, så vill du ha lite info om att köpa häst eller hitta plats åt den på Island är det bara att du hör av dig så ska jag hjälpa till med vad jag kan!

www.nasislandshastar.se

/Kristina

Det har gjorts en omfattande studie om sommareksem på SLU och där framkommer det att det INTE är högre risk för eksem om hästen är äldre. Risken är densamma oavsett ålder på hästen när den importeras. Så det du skriver stämmer inte.

Jag har ägt/äger flera hästar på Island. Inga som helst problem att ha dem där. Betalar in på gårdens konto vad de vill ha betalt (efter ök). Om det är en dyr häst kan det vara idé att försäkra den där. Det är billigare än hemma men det går ej att försäkra mot spatt.

Varför är just västra götaland sämst?

Huruvida v.götaland är sämst kan jag inte svara på, men knott frodas i vattensjuka marker, myrmarker, mossar, småsjöar etc. Så där det finns dessa förutsättningar finns det säkerligen mkt knott, men knott lever lokalt "i myrmarken" så bor man ett par km ifrån så har man oftast inga knott. Våra grannar 3km bort har nästan inget, medan vi knappt kan gå ut på kvällen... (men vi jobbar på det, vår senaste investering har ihjäl säkert tusentals varje dygn, hoppas de tar slut snart :devil:)

Foldar: Det låter ju enkelt, jag har fått för mig att det är krångligt att överföra pengar till utländska konton, men jag har nog fått det om bakfoten.

Varför har du hästar på island? Är det för avel, uppväxt för framtida import? :)

Ok, jag har alltid hört att en äldre hästar har sämre motståndskraft än unga hästar som importeras, men då hade jag fel där. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 261
Senast: iiantazie
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 318
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 957
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar