Aftonbladet-artikel om fång

Sv: Aftonbladet-artikel om fång

Skummade bara och tänkte direkt. Rätt har han i sin rubrik, fång är inte en hovsjukdom. Men den behandlas för det mesta som det, även om viss förändring har skett i folks beteenden. Men ofta gör man något efter hästen har fått fång, inget före...

Ridsport har artikel om betesreducerare. Som vanligt botar vi symtom om och om igen. Vi måste titta på vad vi ger för mat till våra hästar. Det är inte betesreducerare som är lösningen. Det är kunskap hos stallägare och hästägare och vilja att förbättra både beten, grovfoder och val av kraftfoder.

Det är påväg, men det tar tid. Hästsverige borde titta mycket mer på de länder som har hållit på med detta. Det finns så mycket kunskap i andra länder som vi inte tar del av i den utsträckning vi borde.

hmm lite överdrivet e det väll.. har ju mina hästar barfota efter AANHCP metoden.. o min ponny har nu haft fång.. "kronisk fång".. o efter hans verkning.. stog han fortfarande i fångställning o i några dagar efteråt.. o inte det minsta intresserad utav o vilja springa.. ne lite överdrivet..

Flipp_86 skrev:
hmm lite överdrivet e det väll.. har ju mina hästar barfota efter AANHCP metoden.. o min ponny har nu haft fång.. "kronisk fång".. o efter hans verkning.. stog han fortfarande i fångställning o i några dagar efteråt.. o inte det minsta intresserad utav o vilja springa.. ne lite överdrivet..

Jag har läst artikeln och kan bara hålla med om att det ligger en stor sanning i det "han" skriver:

Tyvärr så framkommer dock inte belastningsfång vilket är en mkt vanlig secundär åkomma utifrån både AANCHP:s och Dr. Strassermetodens utövande utifrån verkningsmetoder.

"Mr själv" har även utifrån
helt egen verkningsmetod blivit "dokumenterad"och anmäld från högre instans enbart genom egen påverkan och verkning utlöst denna belastningsfång.

Man skall dock inte "peka finger" på endast honom utan pekar man lite åt höger och vänster oxå så finns det mer flertal fall utifrån Dr Strasser metoden.

Pekar man fingret rakt upp ja då kommer man nog hästens välbefinnande till känna utifrån deras verkningsfilosofi.

P.S. Det är för dagen allmänt känt att alla hästar som i ett akut skede besitter fång (förutom utlösande belastningsfång orsakat av AANCHP eller Dr. Strasser metoden) skall återhämta sin stabilitet och hållbarhet i hovarna genom strikt boxvila barfota i djup ströbädd. Detta enbart för att hästen själv skall kunna utan yttre påverkan belasta sig utifrån sin egen frivillig rörelse och smärta.

*kl*

Hur tolkar man följande citat?

KUNSKAPEN OM HUR MAN VERKAR EN HÄSTHOV till naturlig form är tyvärr dåligt spridd, men det är ändring på gång inom bland annat hovslagarföreningen.

Klippt ur artikeln.

Snacka om flummig formulering. :eek: Ska vi tolka det som att Hovslagarföreningens medlemmar inte vet hur man verkar fötter eller? :crazy:

Lines skrev:
Hur :devil: kan aftonbladet publicera detta utan någon som helst oberoende granskning och kritik :crazy:
länk

För att det är just en insändare/läsarartikel, inte vetenskap.

Sen kan jag hålla med om att A-B, borde bättre poängtera att detta just är en synnerligen subjektiv artikel.

*KL*
Jag tror att de har plockat bort den o ersatt den med Wattles.:)

Var och en är salig på sin tro. HALLELUJA

Visst, han verkar en smula påläst, men ändå vrider han det till sin egen fördel hela tiden.
Vill han framstå som bättre än de traditionella hovslagarna kan han ju börja med att inte klanka ned på sina "kollegor".

Mitt plattfotade fbl kan säkert gå barfota med "naturlig" hovform (kommer hon aldrig att få) då enbart på gräs och aldrig ridas. :cool:

Den naturliga hästen finns knappast kvar längre pga människan, då vi har avlat med andra mål än att de ska kunna ridas och köras barfota.

Mer eng fbl åt Barfotatalibanerna :devil:

Att låta hästar gå månader med hälta är för mig djurplågeri.

Vad det gäller fång överlåter jag forskningen till de kliniker som kommit längst inom det och följer deras senaste rekomendationer.

Och Ja, jag är utblidad hovslagare.

Blå bergen som gärna har sina hästar/ponnyer oskodda så långt det är möjligt.

ghost skrev:
*kl*

Hur tolkar man följande citat?

Klippt ur artikeln.

Snacka om flummig formulering. :eek: Ska vi tolka det som att Hovslagarföreningens medlemmar inte vet hur man verkar fötter eller? :crazy:

Humm,,,,, det citatet missade jag. Nu hirttar jag inte artikeln heller,, Någon som kan länka till den så jag för lösa om det en gång till.

Sedan lovar jag att svara på detta både utifrån min personliga åsikt samt Citat: från Hovslagarföreningens ordförande som gett mig förtroendet att framföra föreningens ståndpunkt.

Tacksam för länken.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 588
Senast: YlvaG
·
Skola & Jobb Jag startade en hemsida för snart 10 år sedan om ett intresse jag har. Då var jag långtidssjukskriven. Sajten började som en hobby men...
Svar
2
· Visningar
1 486
Senast: Magiana
·
Hästvård Hittade en ny artikel på the Horse om vildhästar och fång. Den bygger på forskning av Hampson i Australien. Något av det mest...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 851
Senast: mackan
·
Hästvård Var in till veterinären idag och kollade igenom min hästs ben. Det visade sig att hon hade en liten hovbensrotation på båda frambenen...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka