Affärsidé

alazzi

Trådstartare
Haha, såg precis på fb att en person erbjöd sig att banda manen för 20 Euro. Jag skulle lätt betala någon 20 Euro fär att banda hästens man. Ett tips för andra som också kan konsten att banda :)

Eller kan någon berätta tips på hur man gör?

Sv: Affärsidé

Utomlands använder dom flesta sig av proffisionella bandare/flätare...

Tips är svårt att ge skriftligen, det som gäller är att någon visar och sedan träna träna och träna ännu mer.

Grundläggande är väl att:
-tunna ut manen och göra det jämt (!)
-använda kam eller annat med mått så alla tofsar blir exakt lika stora
-dra mantofsen nedåt när man bandar
-anpassa antalet och tjocklek på tofsarna till hästens hals
-använda bra gummiband som ej är för stora
-att snurra banden på samma sätt och lika många gånger på varje tofs.
-använda någon produkt som gör manhåret strävt
-inte klippa rakt av efter utan använda effileringssax eller vara duktig på tekniken att klippa med vanlig sax

Utomlands använder dom flesta sig av proffisionella bandare/flätare...

Tips är svårt att ge skriftligen, det som gäller är att någon visar och sedan träna träna och träna ännu mer.

Grundläggande är väl att:
-tunna ut manen och göra det jämt (!)
-använda kam eller annat med mått så alla tofsar blir exakt lika stora
-dra mantofsen nedåt när man bandar
-anpassa antalet och tjocklek på tofsarna till hästens hals
-använda bra gummiband som ej är för stora
-att snurra banden på samma sätt och lika många gånger på varje tofs.
-använda någon produkt som gör manhåret strävt
-inte klippa rakt av efter utan använda effileringssax eller vara duktig på tekniken att klippa med vanlig sax

*asg* vilken detaljerad beskrivning, perfekt Wranglan...lägger till en pinne;
Lägg sista varvet snodd "nedanför" dom andra varven, hjälper också till att hålla manen nere. Går super att banda innan tävling, täck med lycra hood, sen håller det oftast hela tävlingshelgen. Skulle också rekommendera nätta/smala tofsar, aldrig tjocka, ser prydligare ut samt hjälper till att hålla manen nere.

*Proffsbandaren som skulle ta E100 lätt för att banda andras...och som idag tog värsta slöa IKEA saxen och choppade av Walters man, ojämnt och hit och dit...och ingen urtunning...:o
Kändes bara så fel med den hästen i värsta 40cm reiningmanen:crazy:

Haha, såg precis på fb att en person erbjöd sig att banda manen för 20 Euro. Jag skulle lätt betala någon 20 Euro fär att banda hästens man. Ett tips för andra som också kan konsten att banda :)

Eller kan någon berätta tips på hur man gör?

Fingertopparna är slarvsylta efter 3:e hästen ungefär...:crazy:

Egentligen borde det finnas en kursmarknad för "Utställningsfin häst". Tror att det är flera som skulle vilja lära sig av proffsen hur man bäst gör. Alla har ju inte gått som hästskötare och lärt sig som unga.

Egentligen borde det finnas en kursmarknad för "Utställningsfin häst". Tror att det är flera som skulle vilja lära sig av proffsen hur man bäst gör. Alla har ju inte gått som hästskötare och lärt sig som unga.

Blir en veckolång kurs ungefär...ska det vara så ska det....ÄLSKAR att se en välgroomad häst efter konstens alla regler. Jag lärde mig av Ted Turner, USAs halterguru... :love:

Ibland bränner det till, även hos en groomingnörd som jag... :o

*skäms faktiskt lite, dock finns inga bildbevis på mordet* :angel:

Har sett en hel del långa manar i WP de senaste 2 säsongerna! Det är snyggt om hästen har en fin platt man som inte är tjock!

Annars är jag helt för att raka bort manen numera :love: Iaf hellre än en ful bandning o dom är ju rätt vanliga :angel:

Tycker iaf det är kul att det finns lite att välja på i WP'n numera. Men inget slår en riktigt snygg bandning!

Har sett en hel del långa manar i WP de senaste 2 säsongerna! Det är snyggt om hästen har en fin platt man som inte är tjock!

Annars är jag helt för att raka bort manen numera :love: Iaf hellre än en ful bandning o dom är ju rätt vanliga :angel:

Tycker iaf det är kul att det finns lite att välja på i WP'n numera. Men inget slår en riktigt snygg bandning!

WRAAAANGLAAAAN!!! För f*n...:eek: INGA reingingmanar på pleasurepållar det går bort!!! Reiningman på reiningpålle i Pleasureklass det kan väl gå an då...:cool:

*muttrar över Wranglan som likagärna kan börja avla reiners låter det*

....fin, platt man som inte är tjock...? :confused:

Senast ändrad:

Måste finnas massor av tips från folk ju....

Bilder??

*kl*

Men, nu när proffsen ändå är samlade och ämnet är på topic!

Om man då har en treåring som kaaaaanske kan bli en reiner eller en cowhorse ( ;) ) och man verkligen inte viiiiiill kapa manen och ändå ska rida någon WP och någon WH, vad ska man då göra med den ändock hyffsat välformade långa manen? :)

Om den inte är för tjock och ligger helt platt och still så kan du bara glansa till den och låta den vara. Inte att rekommendera dock om man har en häst som "bobbar" mycket med halsen och huvudet!

Du kan också banda den som man gör med en vanlig kort pleasureman. Lite trixigt men det kan hjälpa manen att ligga ner och är snyggt (om man bandar snyggt dvs :D )

Långa "jämsmedhalsen" flätor blir sällan (aldrig) snyggt och fisknät, långa flätor och dylikt stör för mycket. Tycker JAG :cool:

Men tjocka ostyriga manar är svårt att få till nåt snyggt med alls. Oavsett vad man gör ska man tunna ut!

Jag får övningsbanda och se om jag lyckas helt enkelt! Men den brukar vara ganska väldresserad. Manen alltså. Fast, hästen oxå... ;)

Håller med Wranglan, inga ardennerflätor, det ser för bedrövligt ut och halsarna blir GROOOVA...hu! :crazy: En "vanlig" pleasurebandning är stilrent och håller ofta manen på plats, ett minus för slitaget på manen om man har en lång reiningman i bra skick. Fisknät tycker jag också är stilrent (till skillnad från Wranglan)..dock skall nätet vara med mycket nätta tofsar och inte så mycket bredare än en handflata (nedåt alltså)...

Har man en halvtaskig "lång" man som man inte vill klippa av skulle jag rekommendera att bara spraya med hårspray och låta den vara som den är, det är skitfult med bandad lång eller halvlång man om den är raggig eller i dåligt skick...det värsta är ju dock för tjocka bandningar vilket man ser alltför ofta...:grin:

:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 967
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 001
Senast: inverterad
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Svamp?
  • Oseriös avel 2023