Äter du hästkött?

Sv: Äter du hästkött?

Min favoritkorv heter just "Hästkorv" och lokalt tillverkad här i Värmland och gick det att hitta hästbiff i butikerna skulle jag köpa det också.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag har valt att inte äta hästkött av den enkla anledningen till att jag inte äter "mina vänner", ett töntigt argument kanske men jag vet att om jag ens försöker så kommer det att växa i munnen på mig. Tror säkert att jag har ätit det utan att själv veta om det, men det man inte vet mår man inte dåligt av.

Däremot så är jag van att ha hästkött som pålägg i kylen då min övriga familj äter det med god aptit och jag försöker heller inte stoppa dem. Tycker att det är deras val och jag tycker att det är bra att de kan äta det också, för visst hade jag ätit det om jag kunde.

Är av åsikten att det är bra att man slaktar hästar och använder som mat. Tycker att fler borde göra det, som tidigare nämnts i tråden så sparar det en hel del resurser samt att djuren slipper lida under långa perioder, om man skickar en häst på slakt här i Sverige så är det snabbt avklarat och hästen sköts bra, det vet jag med säkerhet.
 
Sv: Äter du hästkött?

*kl*

jag har ätit men väljer hellre vanlig skinka på mina mackor

har en kollega som kände en som hade en islandshäst (4 år), men den hade något fel psykiskt, så dom slaktade den och min kollega fick halva hästen. Hon säger att hon har aldrig varit med om något så finare kött.

En kväll bjöd hon hem bekanta (bekanta till mig med) och bjöd på gryta. Efter måltiden berättade hon att det va ****** de nyss hade ätit. Flickan i familjen som då en vecka tidigare hade varit och klappat unghästen blev vegan några år efter det:angel:
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag är en sånhär dubbelmoral människa :crazy:
Jag tycker att man ska äta mer hästkött (svensk producerat), men jag fixar inte att äta det själv. Mår så himla illa bara jag ser förpackningen, har faktiskt tänkt att jag ska försöka mig på att äta hästkött igen, utan att få kväljningar denna gången...
Men å andra sidan är jag ingen stor köttätare. Klarar inte av att äta fläskkött tex, tycker inte om smaken. Nötkött går bra, dock inte i förstora bitar. Dock slinker kyckling och fisk ner lätt som en plätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Äter du hästkött?

Jag gör ingen skillnad på val vad det gäller hästkött, eller nöt eller fläskkött. Jag äter enbart svenskproducerat kött.
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej, jag äter inte hästkött, men enbart på grund av att jag inte tyckte att det var gott (har såklart smakat)
Tycker absolut att "vi" ska börja äta mer hästkött här i Sverige. Hellre att det tas omhand här hemma än att hästarna ska skickas ner till Italien (till exempel)
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag har inget emot att äta svenskproducerat hästkött, bara jag inte vet att det är häst när jag äter det.:)
Köttet blir inte så gott när man samtidigt sitter och funderar på vad det är för häst man tuggar på..
 
Sv: Äter du hästkött?

Ja, jag kan utan problem äta hästkött. Nästan enklare att äta häst än andra sorters kött. Man avlar ju inte på hästar endast för att dom ska gå till livsmedelsproduktion så som man gör med t.ex. kor. Därför känns det mer humant för mig att äta hästkött.

Dom flesta backar ju för att äta t.ex. hästkött o hundkött osv endast för att djuren är gulliga. Men man får ju också tänka att i så gott som alla fall då man har avlivat hästar/hundar är för deras egen skull.


Men kan tillägga att jag faktiskt inte äter mycket kött. Jag blir väldigt äcklad av tanken att äta något som varit levande (oavsett vad).

roligt tråd föresten! Roligt att höra andras argument!
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag är "militant köttätare" och äter med förtjusning hästkött, tycker att det smakar gott. Tyvärr är det svårt att hitta i butikerna (förutom hamburgerkött och korv där hästkött ingår). Skulle gärna se att det fanns filé och entrecote.

Jag frågade efter svenskstyckad hästfilé i går när jag var och handlade. Det gick att ta hem på beställning.;)
 
Sv: Äter du hästkött?

jag äter inte häst och skulle aldrig pröva det heller:crazy: Men det beror inte på att jag är "kött-rasist" :):D Jag äter varken häst, ko, fisk, skaldjur, gris, kanin, hund eller katt:p
 
Sv: Äter du hästkött?

Näpp!
Jag äter inte hästar... en gång gjorde jag misstaget att köpa korv utan att läsa innehållsdeklarationen (vilket jag alltid brukar göra annars :grin:) - när jag kom hem så sa min sambo till att det var hästkött i korven :eek:, den korven vart liggande länge... usch !

När det gäller argumentet med att äta mera häst för att dom inte ska transporteras långa sträckor för att slaktas - så tycker jag att man kan vända på det hela, om alla låter bli att äta hästkött så finns det ingen industri runt det hela... då blir det "vanlig" avlivning för alla hästar istället.
Och om alla låter bli att köpa billigt hästkött från Italien så minskar man industrin runt det hela och intresset av att köpa slakthästar från Sverige minskar - vilket också leder till att risken för "slakt-skräck-resor" minskar !

Köp lokalt producerat kött eller ekologiskt istället för billiga köttprodukter från utlandet, eller ännu hellre - handla direkt från gården eller föd upp eget kött och ät mycket viltkött. Då är det färre djur som drabbas av "slakt-skräck-resor" oavsett vilken ras det rör sig om !

Hur ska du kunna påverka ALLA att inte äta hästkött? Anledningen till att så många hästar (tusentals) åker till bla Italien för att slaktas är för att det finns en efterfrågan på hästkött där. Människor i många länder GILLAR hästkött.
 
Sv: Äter du hästkött?

Äter också hästkött. Då mina av en anledning inte längre skall vara vid liv, har jag låtit slakta och stycka dem. Jag har inga problem med detta. Jag ger hästen ett bra liv, när den är död är den för mig bara x antal kilo kött.
En häst ger en hel familj gott om mat i ett år!
Tror inte att någon som ätit hos oss, efter kryddning och tillagning känt "hästsmak". Möjligtvis någon kock...

Däremot köper jag aldrig hamburgerkött som pålägg. Gillar ej smaken.
Undrar över er alla som ej gillar smaken, är det hamburgerpålägget eller ex köttfärsen ni ej gillar smaken på? Själv har jag aldrig sett rått hästkött i butik.
 
Sv: Äter du hästkött?

För övrigt känns det som om folk sätter nån slax cred i att äta kött, det verkar nästan som om dom tycker det är lite coolt att slakta en lammunge för att sen käka upp den.

Och jag tycker tvärt om, allt för många veganer sätter ngn sorts cred i att de är så mkt duuuuuuktigare än andra för att de väljer bort kött.

Jag ser människan som ett djur precis som andra djur, vissa djur är skapta att enbart äta grönt, tex hästar och kor. Andra djur är skapta till att äta bara kött, tex kattdjur. Andra djurslag är skapta till att äta i både kött och grönt, då är det ju fritt att välja vilket man vill äta, och sådana djur brukar få olika favoriter eftersom de har så mkt mat att välja på.

Skulle man tvinga alla djurslag att äta kött skulle naturen kollapsa, den har inte avsett det ska vara så. Precis som naturen skulle kollapsa om alla djurslag helt avstod kött. Min filosofi är att inte våldföra sig i onödan på naturen.
 
Sv: Äter du hästkött?

Då förutsätter jag att du inte äter medicin heller? För den är ju till stor del framtagen genom djurförsök...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
498
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp