Äter du hästkött?

Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inget kött från djur som springer omkring på land.
Men i princip så undrar jag vad det är för skillnad på häst ,gris,kycklin,hund mm.? Alla är dom djur och det är väl inge skillnad på ett djur bara för att vi använder djuret för vårt höga nöjes skull?
För mej har alla djur samma värde ;)
 
Sv: Äter du hästkött?

Men i princip så undrar jag vad det är för skillnad på häst ,gris,kycklin,hund mm.? Alla är dom djur och det är väl inge skillnad på ett djur bara för att vi använder djuret för vårt höga nöjes skull?
Jag anser också att alla varelser har samma värde. Det innebär också att människan inte heller har ett högre värde än ngn annan varelse. Men jag skulle inte äta människa pga att det känns onaturligt och dessutom snuskigt. Och jag äter inte hund, häst eller katt för att jag personligen inte tycker att det känns lockande. Jag äter inte heller sniglar. Inte heller lockande.

Så det beror ju helt enkelt på vad man tycker känns lockande att äta.
 
Sv: Äter du hästkött?

Anledningen till att så många hästar (tusentals) åker till bla Italien för att slaktas är för att det finns en efterfrågan på hästkött där.

Jag har hört att det handlar om EU-bidrag till slakterierna i Italien.
Det är bidragen som gör att de kan betala bra för slakthästar.
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej, jag äter inte hästkött. Jag äter inte kött, ägg, mjölkprodukter öht.

1. Hindu. Allt liv är heligt och ska inte dödas, våld är totalförbjudet (även oavsiktligt), jag cyklar tex alltid med sjal för munnen för att inte få in nån insekt och därigenom råka döda ett liv. Skulle jag palla så skulle jag sopa framför mig...

Jag anser att djur har lika värde som människa och ofta har de mer tur än oss då de tack vare djurskyddslag slipper bli kollin på ålderns höst.

Men som bifråga till ditt val och din religion:

Vad 'r det för material i sadel, träns och grimma du använder? Även dins stövlar ock skor?

Vad många inte tänker på är att ofta är de skor och stövlar vi använder, inte bara ridstövlar, som är fodrade i skinn fodrade med just hästskinn. Jag tror att både Petrie, Cavallo och Königs stövlar är fodrade med hästsskinn. I stort sett alla skor från Italien är det.

Så vi som äter kött men inte hästkött går ofta omkring med hästskinn på fötterna.

Kan vara värt att tänka på.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag har hört att det handlar om EU-bidrag till slakterierna i Italien.
Det är bidragen som gör att de kan betala bra för slakthästar.

Och jag att det handlar om exportbidrag till den som exporterar, i detta fallet transportfirmorna eftersom de köper upp hästar för att köra på slakt till utlandet. Sedan att det just i Italien och Ungern förekommer stort behov av hästkött beror ju på att de anses vara en delikatess.

När jag var barn kunde man hitta hästkött i saluhallarnas charkuterier. Har inte sett det på många många år.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag har ätit hästkött uppblandat med annat (ren och hjort) i salami, men aldrig ätit rent hästkött.
Kan inte bestämma mig vad jag tycker om det, å ena sidan ska det ju inte vara någon skillnad om köttet kommer från en ko eller en häst, men å andra sidan har man ju en mer romantisk bild av just häst, vilket gör att jag inte finner hästkött så lockande.
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej det finns inga exportbidrag inom EU. Däremot till länder utanför EU dit en del riktigt vidriga transporter gått.
PL
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej det finns inga exportbidrag inom EU. Däremot till länder utanför EU dit en del riktigt vidriga transporter gått.
PL

Ja, men går inte dessa transporter via länder utanför EU där de s.a.s byter ägare för att sedan exporteras därifrån tillbaka in i EU till slakterier.

Har för mig det var så innan många öststater kom med i EU.

Och så svårt är det inte att passera ett icke eu land på väg till Italien. Schweiz ingår inte i EU. Dock enorma vägskatter för lastbilar och stränga tidsregler på när man får och inte får köra lastbil genom landet.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inte hästkött.
MEN, bara pga den anledningen att jag inte äter kött överhuvudtaget.

Förr i tiden, medans jag åt kött, så åt jag även hästkött. Ser ingen skillnad på att välja bort ett slags kött bara för att man har relationer till ett djur av det slag som man äter. Jag tror att man kan få en lika stark relation med både grisar och kossor, som man får med hästar. Så, om man äter gris, varför inte äta häst liksom? Det är väl lika "hemskt" båda två.

Men, jag är av den åsikten att vi borde äta mer hästköttt i sverige, så vi slipper alla hemska djurtransporter nedåt europa :( . Folk brukar gärna försöka reta upp mig med att säga att hästkött är såå gott osv, men det rör mig inte i ryggen, tycker det är bra att de äter det.
 
Sv: Äter du hästkött?

Hästkött är mycket gott, dessvärre alldeles för sällsynt utom om man äter på restaurang. Ofta är biffarna typ dagens tips etc just hästkött, inte många tänker på det men så är det.

Jag har inga problem med att äta hästkött, däremot skulle jag av förklarliga skäl inte vilja äta upp mina hästar här hemma. Men det beror inte på att jag har antipati mot hästkött, utan därför att det skulle bli jobbigt om jag visste vem som låg på min tallrik. Å andra sidan så hade jag haft samma problem med Rosa också, om jag hade haft mycket kontakt innan kon slaktades.
 
Sv: Äter du hästkött?

Att man har den uppfattningen att vi i Sverige borde äta mer hästkött är för att undvika plågsamma transporter för hästarna till utlandet. Eftersom vi svenskar generellt sätt inte äter hästkött så tjänar man mer på att låta hästarna åka plågsamma transporter utan vare sig varken mat vatten eller vila. Det hästkött som faktiskt säljs här i Sverige är ofta importerat styckat och klart.

Man kan ju få sig en tankeställare när man först skickar iväg hästarna levande för att sedan importera hem dem som köttbitar istället.

Vill man att sin häst ska bli föda efter att den är död kan man lämna dem till Kolmårdens djurpark. Bengt Röken avlivar hästen på plats och sedan tas köttet om hand för att bli föda till bland annat lejonen.
 
Sv: Äter du hästkött?

Både Italien och Ungern hör väl till EU numera, så några exportbidrag förekommer knappast.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jo, visst kan man passera Schweiz på vägen till Italien.
Men jag har svårt att tänka mig att man förtullar in slakthästarna där för att sedan exportera dem till Italien.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jo, visst kan man passera Schweiz på vägen till Italien.
Men jag har svårt att tänka mig att man förtullar in slakthästarna där för att sedan exportera dem till Italien.

Med tanke p åatt det var så de gjorde innan Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern etc kom med i EU så varför intevia Schweiz?

Visserligen är då Schweiz inget billigt land.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag anser att djur har lika värde som människa och ofta har de mer tur än oss då de tack vare djurskyddslag slipper bli kollin på ålderns höst.

Men som bifråga till ditt val och din religion:

Vad 'r det för material i sadel, träns och grimma du använder? Även dins stövlar ock skor?

Vad många inte tänker på är att ofta är de skor och stövlar vi använder, inte bara ridstövlar, som är fodrade i skinn fodrade med just hästskinn. Jag tror att både Petrie, Cavallo och Königs stövlar är fodrade med hästsskinn. I stort sett alla skor från Italien är det.

Så vi som äter kött men inte hästkött går ofta omkring med hästskinn på fötterna.

Kan vara värt att tänka på.

Jag använder ingenting med läder/skinn från häst (japp, har kontrollerat).
De lädergrejor jag har är gjorda i nöt, i vissa fall fårskinn.
Häst ger mycket fint läder, minimalt med skador m.m. Men för mig känns det konstigt på något sätt, så jag använder det inte.

Många ifrågasätter att jag är vegetarian pga jag utbildar mig till sadelmakare (använder läder). Mitt svar på det är i regel: "När köttindustrin läggs ner ska jag sluta använda läder." Läder/hudar är en biprodukt till slakten, som annars skulle kastas och därmed skulle djurens död bli ännu mer meningslös.
(lite *kl*, sorry :p)
 
Sv: Äter du hästkött?

*kl*
Jag äter inte hästkött, har inte ätit något kött alls på....hm... ca10år. Om jag åt kött skulle jag dock inte göra skillnad på att äta häst eller ko.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag gillar hinduismen på det sättet att de anser att alla varelser har samma värde. Det är iaf min upplevelse att det är så. Sen tycker jag nog att naturen inte har fel, dvs det som är naturligt som att arter äter arter. Men det är upp till var och en. :)

OT, jag vet. :o

Håller med, jag tycker att alla varelser är lika mycket värda.

Men för att svara på frågan, jag äter inte hästkött men det därför att jag är vegetarian. Om jag inte hade varit det vet jag inte om jag skulle ätit häst eller inte, troligen undvikit det. Hästen är ju en vän, det blir ju lite som att äta en människa som några tidigare nämnt. Men sen som andra säger; dött är dött.

Ja, blev kanske lite rörigt.
Men jag föredrar att inte äta kött. ;)
 
Sv: Äter du hästkött?

kl

Jag äter inte heller kött öht, för jag inte tycker om det. Det hade känts lite fel att äta häst tror jag nog just för att hästen är en vän men jag hade nog testat iaf.
 
Sv: Äter du hästkött?

Med tanke p åatt det var så de gjorde innan Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern etc kom med i EU så varför intevia Schweiz?

Det kostar säkert en del att förtulla in hästarna i Schweiz, så man undrar om det kan löna sig att gå den omvägen. Dessutom krävs säkert ID-handlingar och annat - finns det sådant?

Det är möjligt att man körde via Polen, tjeckien osv tidigare, men jag tror inte att man förtullade in hästarna där heller. Dels saknas erforderliga handlingar, dels skulle kostnaderna äta upp förtjänsten.
 
Sv: Äter du hästkött?

kl

Jag köper inte rent häskött "av princip".
Men jag är inte rabiat, skulle de ingå i ngn korv eller jag kanske ätit det på restaurang så får det vara så.

Men jag gillar inte tanken på att lägga en skiva häst på mackan....

Allra helst inte om det var ngn häst jag kände.

Har hittills skickat dom hästar som tagits bort till destruktion. Dom ska inte bli korv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
498
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 163
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp