Äter du hästkött?

Sv: Äter du hästkött?

Skulle heller inte ge mig till att slakta upp o stycka en egen häst både av känslomässiga o praktiska skäl. Har däremot inga problem med lamm men är de fler än ett så kör jag hellre till slakteriet.
PL
 
Sv: Äter du hästkött?

Det är lustigt ändå att det går en gräns där. Undra om det skulle vara så även om man skulle ha haft ett får och en häst lika länge...

Jag har aldrig gjort det men känner inget speciellt inför att slakta lamm eller gris. Men så är vår kultur lagd åt det hållet också... Gris/lamm slaktas och grillas hemma inför högtider.
Häst kan jag köra till slakt, men skulle aldrig kunna göra jobbet själv.
 
Sv: Äter du hästkött?

Inte så konstigt med tanke på att sättet vi använder hästen på kräver o ger en mer personlig relation. Sen bävar jag rent praktiskt inför jobbet att slakta upp o stycka en häst även om jag i princip kan jobbet.
PL
 
Sv: Äter du hästkött?

Ja det är klart men visst skulle man väl kunna binda sig på samma sätt till ett lamm?

Min käre morfar råkade köpa en gris lite väl tidigt och vid slaktdags hade den både namn och personlighet... Så den levde i säker 8 år hos dem.

Nåväl, sidospår, ignorera mig :cool:
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag skulle nog inte själv kunna göra det. Grundsynen på får som rena produktionsdjur är för stark.
Skulle knappast låta en gris stå över i åtta år heller.
PL
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inget kött för att jag tycker att det är vidrigt och sinnessjukt att stoppa i sig delar av ett lik, och tillika fd. levande varelse, när vi idag inte behöver det för att överleva.
Skulle jag äta något kan jag lika gärna äta människa som häst och så även katt, skalbagge etc.
Det är min åsikt, jag gör ingen skillnad på några djur, och äter därför inget av dem heller.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag ser hästen som ett sällskapsdjur liksom katt eller hund som jag sätter i samma kategori, därför äter jag inte häst.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inte hästkött. Jag gillar inte smaken, och det känns dessutom fel.
 
Sv: Äter du hästkött?

Ja jag äter hästkött och skulle önska att det var ett mer populärt kött här i Sverige, vilket skulle bidra till färre slakt tranporter.

Men jag respekterar de som inte äter hästkött, hade någon frågat mig om jag år hästkött när jag var yngre hade jag helt klart skrikit NEJ och kallat alla som åt det för mördare :D
Förstår även tanken med att det är våra husdjur och att det kan ta emot att äta dom.

Själv tyckte jag i början att det var jobbigt att äta djur som jag kände ex, egen gris, tjur osv. Idag har jag lärt mig det och tänker som så att jag hellre äter djur som jag vet haft ett bra liv och slut, men visst min egen häst skulle jag nog ha väldigt svårt för att äta.........
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej jag äter inte hästkött, tanken har alltid äcklat mig då jag känt allför många hästar & ponnyer som stått mig mycket nära som gått till slakt.
Jag är dessutom vegetarian sedan augusti 2007. Jag kan inte äta kött längre, en kompis kompis lurade i mig en macka med häst och sedan dess blir jag grovt illamående av kött. Jag kan inte svälja det. Och jag har märkt att jag det senaste året blivit piggare, så jag saknar ingenting i min "gamla" kost. Jag mår ju bra som vegetarian.

Vad andra äter är inte mitt problem, jag försöker inte att "omvända" folk. Men jag kräver att andra ska respektera mitt val så som jag accepterar att deras.
 
Sv: Äter du hästkött?

knapp

Ska inte säga att jag äter det regelbundet men får jag det serverat så visst går det ner.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inte det, gillar inte smaken, men för de som gillar det har jag väl inget direkt emot det...Är ju bättre om de äts mer i Sverige så hästarna slipper åka till Italien(Tex).
 
Sv: Äter du hästkött?

Du tror väl inte på fullaste allvar att slakttransporterna skulle minska om vi började hiva i oss hästkött <? Ska vi liksom äta oss till ett djurskydd menar du ? Nej, problemet sitter ju högre än så..det sitter ju hos makthavarna = EU har bestämt att det ska vara så och svennarna var ju så jävla dumma och röstade ja till denna klubb.

Nog kan väl vi svenskar ta lite mera ansvar över våra djur så dom inte hamnar i vare sig mage eller italien ? Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Slakttransporterna handlar inte om man äter kött eller inte. för varför har ni köttätare då inte ätit så mycket kött så kor, grisar, får osv inte heller hamnar på sådana transporter...vilket dom gör. Ni äter för lite kött...Hör hur dumt det låter...:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Äter du hästkött?

jag försöker inte att "omvända" folk. Men jag kräver att andra ska respektera mitt val så som jag accepterar att deras.

Precis.

Jag äter inget kött. Det är mitt val och att andra äter kött är deras.
Jag kan däremot tycka att det vore önskvärt att fler "köttätare" tog ansvar på så sätt att de såg till att äta kött från gårdar med god djurhållning/jägare med bra inställning till jakt. Men även det är Min åsikt och alla är inte så engagerade i vad de sätter i sig (jag tror dock att folk skulle vinna mer på det i längden med tanke på att jag vet många som blir sjuka av vissa typer av "fabriksproducerat" kött, säkerligen pga diverse fodertillsatser).

Så ja, min åsikt är väl att det inte är fel att äta kött oavsett djurtyp, men jag tycker att om man väljer det så kan man åtminstone se till att inte sponsra dålig djurhållning/-hantering. Jag tycker inte att det är för mkt begärt.
Det är vad jag tycker men jag mässar inte om det så länge det inte kommer till diskussion - likväl som jag inte vill ha diverse religiösa dörrknackare mässandes om Gud hos mig om jag inte bett dem prata om sin tro.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
498
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp