Äter du hästkött?

Sv: Äter du hästkött?

Jag gillar hinduismen på det sättet att de anser att alla varelser har samma värde. Det är iaf min upplevelse att det är så. Sen tycker jag nog att naturen inte har fel, dvs det som är naturligt som att arter äter arter. Men det är upp till var och en. :)

OT, jag vet. :o
 
Sv: Äter du hästkött?

Det är ju större chans att man inte har ihjäl nåt om man cyklar, däcken är ju smalare än fötterna... :P
Ja de e klart att det skulle va det bästa, men då kan man ju å andra sidan inte göra något för att hjälpa nån om man sitter inne hela dygnet. Det är en balansakt, och nu känns det som om den här diskussionen har spårat ur och vandrar iväg från huvudämnet. Men kolla på Wikipedia eller liknande, eller spring till Fridhemsplan i Stockholm om ni vill lära er mer om hinduism.
 
Sv: Äter du hästkött?

Ingen aning alls. Men det vore ju inte konstigt om ett kanibalistiskt beteende leder till sjukdommar. Jag tror inte att det är naturligt att äta sin egen art. Iaf inte för människan. Det finns ju arter som gör det men som sagt tror jag inte att det är ett naturligt beteende för oss människor. Men jag vill inte påstå att jag har ngn bra källa för den tron. Jag har nog bara inte fått bevisat motsatsen bara, helt enkelt.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag gillar hinduismen på det sättet att de anser att alla varelser har samma värde. Det är iaf min upplevelse att det är så. Sen tycker jag nog att naturen inte har fel, dvs det som är naturligt som att arter äter arter. Men det är upp till var och en. :)

OT, jag vet. :o

Precis, folk får ju göra som dom vill, men jag tycker att eftersom människor har en förmåga att tänka på ett helt annat sätt än ett djur så kan vi också välja vad vi ska äta. Man överlever faktiskt utan att äta animaliska produkter...
 
Sv: Äter du hästkött?

Näpp!
Jag äter inte hästar... en gång gjorde jag misstaget att köpa korv utan att läsa innehållsdeklarationen (vilket jag alltid brukar göra annars :grin:) - när jag kom hem så sa min sambo till att det var hästkött i korven :eek:, den korven vart liggande länge... usch !

När det gäller argumentet med att äta mera häst för att dom inte ska transporteras långa sträckor för att slaktas - så tycker jag att man kan vända på det hela, om alla låter bli att äta hästkött så finns det ingen industri runt det hela... då blir det "vanlig" avlivning för alla hästar istället.
Och om alla låter bli att köpa billigt hästkött från Italien så minskar man industrin runt det hela och intresset av att köpa slakthästar från Sverige minskar - vilket också leder till att risken för "slakt-skräck-resor" minskar !

Köp lokalt producerat kött eller ekologiskt istället för billiga köttprodukter från utlandet, eller ännu hellre - handla direkt från gården eller föd upp eget kött och ät mycket viltkött. Då är det färre djur som drabbas av "slakt-skräck-resor" oavsett vilken ras det rör sig om !
 
Sv: Äter du hästkött?

Så du menar att djurskyddslagen tvingar dig att avliva djur i förtid?
Bättre att låta den självdö på gatorna?
Jag tycker att djurskyddslagstiftningen ger en ganska stor frihet att vänta om djuret står under veterinär behandling.
PL
 
Sv: Äter du hästkött?

Ja, jag äter hästkött i form av "hästskinka" och om det eventuellt finns i korven... Dock skulle jag nog avstå om det serverades file eller biff (om jag visste att det då var häst):D
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter gärna hästkött, men det blir väldigt sällan. Inte ofta det finns hästkött att köpa i vår lilla butik, men tkr att det är väldigt gott.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter det inte, pga av att jag helt enkelt inte tycker om det. Har smakat många gånger, men jag gillar det inte i ngn form.
Efter att ha avlivat min första häst, som inte ens gick till mat, så kan jag inte med att ens smaka.
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej, äter inte hästkött. Äter inte heller får eller lamm.

Tycker det blir lite fånigt när folk skriver att vi "borde äta mer hästkött". Vad vi istället borde äta mer av i det här landet är frukt och grönt i alla dess former!!
 
Sv: Äter du hästkött?

kl

Jag äter inget kött som kommer från djur som levt i fångenskap. Så ingen hästkött då i heller, precis som jag inte äter kalv, lamm, gris, nöt m.m.
Äter till största delen vegetriskt men även vilt i mindre mängder.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag personligen äter inte hästkött, det känns för mig fel, på samma sätt som jag inte skulle kunna tänka mig att äta katt och hund.

Men så länge djuret blivit avlivat på ett bra sätt så får folk äta vad dom vill.
Dvs att jag inte ser något fel i att andra äter häst så länge hästen får ett bra avslut.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter hästkött ibland, det enda hästkött jag hittar i affären är ju tyvärr pålägg men skulle vilja se lite mer utav sortimentet som finns inom nöt.

Tycker också att det borde ätas mer hästkött i Sverige så vi slipper dessa hemska transporter utomlands.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jösses! Jag skulle eg äta mer hästkött om det fanns ett större utbud, hästar går ute bra mycket mer än våra andra slaktdjur i Sverige och då vet jag att köttet med all säkerhet är bättre än tjuren ferdinads som stått inne i en mörk ladugård halva året.

Nu föds de flesta inom köttproduktionen upp i lösdrift men långt ifrån alla. På Island äter de bl.a mycket mer hästkött än annat kött.

Liknelsen att man lika gärna kan äta sin hund eller katt är ju så dum så hälften vore nog. Bara för man äter kött äter man ju inte gladeligen sin egen häst, men det man inte vet lider man inte av. Det är väl inte alla turister som åker till Kina som vet om det är hund de blir serverade ;)
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag skulle kunna äta hästkött men har aldrig snubblat över det i affären. Och mamma är känslig, hon kanske inte ens skulle klara att ha det i kylskåpet...? En på jobbet (hästmänniska) anser att hästkorv är väldigt gott. Kanske ska testa nån gång.

Sen vet jag ju inte om jag tycker det smakar gott. Gillar kött men t.ex. lamm tycker jag inte är nån höjdare. Så jag skulle ju inte sätta mig och äta hästkött av ren princip om det smakar illa... ;)

Har två hästar som har gått till slakt så det känns lite som dubbelmoral att köra dem dit och sen själv vägra äta hästkött.

Jag förstår att många har en romantiserad bild av hästen som vän och livskamrat på ett visst sätt. Jag själv skulle nog inte gilla att äta katt eller hund, men å andra sidan är de ju inte något köttdjur i våra länder. De är ju rena sällskapsdjur. En häst är mer som en ko, för mig. Mycket mat som kan gå till spillo där. Visserligen kanske inte vi har köttbrist i landet direkt men på något lustigt sätt vill min hjärna resonera så.
På ett sätt känns det ju bättre att köpa hästkött för de kan ju ha haft ett mycket bättre liv än en ko eller gris innan avlivningen. Svårt att veta. Men det kan vara så.
 
Sv: Äter du hästkött?

nej det gör jag inte, skulle inte äta människokött eller hundkött heller. Hästar skickar jag inte heller till slakt.
 
Sv: Äter du hästkött?

jag skulle mer än gärna äta hästkött,men har svårt att få tag pådet.
Hästarna är sådana enorma resursslukare att jag tycker man bör kunna ta tillvara det bättre.
jag vill väldigt gärna också ha hästkött tillmin ahundar,men återigen,ni som hittar det,hur bär ni er åt?

Min enda absoluta nej är att slakta o stycka min egen häst,där går min definitiva gräns.
slakt,ok,vid nödfall så bultar jag den,hellre det än att den skal lid ai timmar,men stycka,njae,nog för tat jag ör tuff,men -så-tuff är jag inte...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
498
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp