Äter du hästkött?

Sv: Äter du hästkött?

Ja, om jag hittar lokalslaktat från hästar som haft det bra. Vilket är omöjligt, eftersom det inte finns hästkött i den formen att få tag på i butikerna...
 
Senast ändrad:
Sv: Äter du hästkött?

Jag tycker att vi gärna kan äta mer hästkött även om jag personligen inte gillar smaken.
Men det är ju knappast så att slakterierna har svårt att bli av med hästkött här i landet, däremot tar många slakterier inte emot hästar för att det innebär mer arbete o stör det normala flödet.
PL
 
Sv: Äter du hästkött?

KL

Jag skulle gärna äta det om jag hittade något! :mad:
Jag gillar inte det rökta pålägget, men skulle absolut kunna äta filé eller liknande, men vart köper man sånt?

Kan man fråga efter det på restaurang? Känns inte som alla restauranger har det?


Jag skulle ju inte äta min egen häst eller någon häst jag känner mycket väl, likaså med ko osv osv. Äter ju inte vänner :D

Jag skulle också vilja ha möjlighet att köpa svenskslaktat hästkött (inte pålägget) i affären. Vi äter upp hästarna som vi slaktar hemma, men det händer ju inte varje dag precis, så det är bara korta perioder som vi har hästkött i frysen.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag skulle också vilja ha möjlighet att köpa svenskslaktat hästkött (inte pålägget) i affären.

Pålägget i affärerna häromkring kommer uteslutande från hästar utomlands.
Och skulle oxå vilja ha möjligheten att köpa svenskslaktat kött, både i bit och som pålägg, i affären.
Vi brukar ha skickebud av Gustafskorven, för den säljs inte här heller och trots påstötningar så tar inte affären in korven här pga för lite intresse från konsumenterna (tydligen).
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag håller med om att det vore bättre om vi åt mer hästkött i Sverige. Jag har sett många dokumentärer o liknande om diverse djurtransporter som går till utlandet. Det är hemskt hur det går till med våra stackars djur!

Jag äter inte hästkött, men det beror på att jag inte gillar smaken. Jag åt det när jag var mindre och det serverades hemma, men jag uppskattade som sagt aldrig smaken. :crazy:
 
Sv: Äter du hästkött?

Ja, det gör jag...
Hellre det än gris om jag får/kunde välja!:idea: Fast älgkött är favoriten:d
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag tycker vi skall äta mer. Men jag personligen tycker inte att det smakar gott. Därför äter jag inte häst( eller ko, eller gris heller för den delen)
 
Sv: Äter du hästkött?

Har inga problem med andra som äter hästkött men skulle aldrig kunna äta det själv. Det tar bara emot.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag är "militant köttätare" och äter med förtjusning hästkött, tycker att det smakar gott. Tyvärr är det svårt att hitta i butikerna (förutom hamburgerkött och korv där hästkött ingår). Skulle gärna se att det fanns filé och entrecote.
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej, jag äter inte hästkött. Jag äter inte kött, ägg, mjölkprodukter öht.

1. Hindu. Allt liv är heligt och ska inte dödas, våld är totalförbjudet (även oavsiktligt), jag cyklar tex alltid med sjal för munnen för att inte få in nån insekt och därigenom råka döda ett liv. Skulle jag palla så skulle jag sopa framför mig...

2. Laktosintolerant

3. Litar inte alls på slakterier, skulle inte äta kött ens om jag inte var hindu.

För övrigt känns det som om folk sätter nån slax cred i att äta kött, det verkar nästan som om dom tycker det är lite coolt att slakta en lammunge för att sen käka upp den.

Det du borde fråga är om folk skulle äta människokött, det är väl trevligt med lokalslaktad herr Andersson ist för att importera Muhammed från Iran?
 
Sv: Äter du hästkött?

jag ser inget fel att äta hästkött

åt det innan jag slaktade min första häst och efter det kan jag bara inte, jag vet inte varför, men det går inte! jag har nog oxå en för romantiserad syn på hästar...

Jag är i samma läge som kimmis. Med tillägget att jag äter väldigt lite kött överhuvudtaget.

men jag tycker att vi borde slakta mer hästar i sverige och jag har inget problem med att slakta min häst, men då jag ska göra det inom 2 veckor nu med min ena så ja... det känns som att jag kommer få svårt att gå förbi köttdisken utan att böla åtminstone de första månaderna... så jag vet inte riktigt hur jag ska göra...

funderar så det knakar...

Min första häst slaktades och gick till konsumtion. Har fortfarande slaktsedeln här i en pärm trots att det var många många år sedan.

Efter det kunde jag inte äta hästkött. Åt annars tidigare mycket som smörgåspålägg och gillade smaken mycket. Nu går det bara inte.

Ingen av våra hästar går till konsumtion. Min vallack har livstidskarens efter en operation och fullblodet vet jag inte vad hon behandlats med genom livet. De övriga har en hel del karens på sig med. Sedan är det att vi med gott samvete vill kunna gå förbi köttdisken.

Ironiskt nog hade vi nötdjursproduktion för en massa år sedan. Det var ofta vi sa till "kan vi hälften av den tillbaka, grovstyckad" när vi lastade på djuren för slakt och halvan kom tillbaka och vi finstyckade hemma. Inte sjytton brydde jag mig om det då. Så egentligen finns ingen anledning till att jag skulle bry mig om att ha halva hästen i frysen. Fast det går bara inte. Inte en chans att jag gör det.

Vet dock att det finns de som gör så.
 
Sv: Äter du hästkött?

Nu vet jag inte om du har något eget djur men skulle du kunna låta avliva det om det behövdes.
PL

Jag visste att den frågan skulle komma upp. Jag har häst. Har även haft en häst som blev avlivad, du har ingen aning om hur många Hare Krishna jag sa innan, under och efter det... Mår fortf jättedåligt över det, men jag kommer aldrig tveka att avliva något djur som verkligen inte har någon chans i världen... Jag vet, motsägelsefullt, men Sveriges lagar ser ut så.
 
Sv: Äter du hästkött?

OK men vad har det med sveriges lagar att göra?
Du menar säkert inte att du inte skulle låtit avliva om inte djurskyddslagen fanns.
PL
 
Sv: Äter du hästkött?

Det du borde fråga är om folk skulle äta människokött, det är väl trevligt med lokalslaktad herr Andersson ist för att importera Muhammed från Iran?
Jag skulle inte äta människokött. Tycker återigen att det är osmakligt men ffa snuskigt. Däremot instämmer jag att jag hellre skulle äta Herr Andersson än Mohammed efter som att jag då känner mig mer hemma på vad herr Andersson lever i för matkultur själv bla. Men jag äter nog lika gärna en irländare eller dansk som en svensk. Jag känner mig relativt trygg med deras kultur också. mer än med Mohammeds om han var från tex Pakistan.

Jag tycker återigen inte heller att det är fel att äta människokött heller faktiskt. Dött som dött. Det borde vara upp till var och en.
 
Senast ändrad:
Sv: Äter du hästkött?

Nej, jag äter inte hästkött. Jag äter inte kött, ägg, mjölkprodukter öht.

1. Hindu. Allt liv är heligt och ska inte dödas, våld är totalförbjudet (även oavsiktligt), jag cyklar tex alltid med sjal för munnen för att inte få in nån insekt och därigenom råka döda ett liv. Skulle jag palla så skulle jag sopa framför mig...

2. Laktosintolerant

3. Litar inte alls på slakterier, skulle inte äta kött ens om jag inte var hindu.

För övrigt känns det som om folk sätter nån slax cred i att äta kött, det verkar nästan som om dom tycker det är lite coolt att slakta en lammunge för att sen käka upp den.

Det du borde fråga är om folk skulle äta människokött, det är väl trevligt med lokalslaktad herr Andersson ist för att importera Muhammed från Iran?

Hur gör du för att undvika skada/döda de små djur som lever på marken då?:confused:
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej det menar jag inte, men jag skulle vänta betydligt längre om inte lagarna fanns. När ett djur/människa VERKLIGEN inte VILL leva, slutar äta, slutar sova, blir apatisk osv. Då är det dags att ta adjö och hoppas på det bästa från karma.
 
Sv: Äter du hästkött?

Ser mig för vart jag går. Som sagt skulle jag sopa framför mig om jag orkade, men där är jag tyvärr för lat.
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej jag äter ej häst kött jag försökte en gång men spydde bara av tanken jag kan bara inte,
har en kompis som har en häst i frysen och mår illa av tanken bara.

däremot så skulle det vara bätre om alla åt mer häst kött det vet jag så slipper dem långra transporterna,

jag äter mest vegetariskt
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
498
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp