Äter du hästkött?

Sv: Äter du hästkött?

Att man har den uppfattningen att vi i Sverige borde äta mer hästkött är för att undvika plågsamma transporter för hästarna till utlandet. Eftersom vi svenskar generellt sätt inte äter hästkött så tjänar man mer på att låta hästarna åka plågsamma transporter utan vare sig varken mat vatten eller vila. Det hästkött som faktiskt säljs här i Sverige är ofta importerat styckat och klart.

Man kan ju få sig en tankeställare när man först skickar iväg hästarna levande för att sedan importera hem dem som köttbitar istället.

Vill man att sin häst ska bli föda efter att den är död kan man lämna dem till Kolmårdens djurpark. Bengt Röken avlivar hästen på plats och sedan tas köttet om hand för att bli föda till bland annat lejonen.

Håller med! :bow:
 
Sv: Äter du hästkött?

Ja jag äter hästkött och skulle önska att det var ett mer populärt kött här i Sverige, vilket skulle bidra till färre slakt tranporter.

Men snälla...sluta. Så är det alls inte. De hästar som faktiskt åker på dessa transporter 'är hästar som som varken registreras för slakt eller lämnas till destruktion, vilket sker med hästar som är medicinerade. Men du kanske ska ta och äta dessa hästar. Kom inte här och skyll på oss som inte äter hästskött att det skulle vara vi som orsakar dessa transporter. Sedan inträdet i EU finns ingen som helst kontroll med utförsel av hästar...så slaktransoprtfrågan ligger högre upp än hos Svensson som inte vill äta kött.

Sen kan var och en faktiskt försöka ta liite mera ansvar över sina djur. Tex ser man DAGLIGEN bortskänkes travare, eller travare säljes för fickpeng typ.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inget kött från djur som springer omkring på land.
Men i princip så undrar jag vad det är för skillnad på häst ,gris,kycklin,hund mm.? Alla är dom djur och det är väl inge skillnad på ett djur bara för att vi använder djuret för vårt höga nöjes skull?
För mej har alla djur samma värde ;)

Varför äter du inte djur på land då? Äter du djur från havet då? Är inte det att göra skillnad??
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej jag äter inte hästkött.

Dock ser jag inga problem med att andra gör det..
 
Sv: Äter du hästkött?

Ja jag äter hästkött. Letar inte efter det dock men har inga problem med att äta om jag kommer över något. :)

Varför jag gör det - tja jag har ingen speciell tanke bakom det, det är som vilket annat kött som helst för mig.

Däremot vill jag inte äta min egen häst och han ska inte gå till livsmedelsproduktion. :)
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter hästkött. Tycker det är riktigt gott faktiskt. Men jag ska inte säga att jag äter det regelbundet, men visst det händer. Men jag tror inte att jag skulle klara av att äta min egen..
Här i Sverige anses hästar vara ett hobbydjur, därför föds dom inte upp på samma vis som t.ex. kor bara för att ätas (vad jag vet). Ofta handlar det ju om att dom har skadats och måste avlivas, då kan vi väl lika gärna äta dom? Då dödas dom ju av en anledning. Håller med om att vi borde äta mer häst här så att dom inte behöver transporteras till t.ex Italien under vidriga förhållanden.
Det är kanske just för att vi ser dom som hobbydjur och "husdjur" som vi inte vill äta dom? Ingen vill väl äta upp en vän.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter hästkött när någon annan köper hem det, men jag köper det inte själv. Pappa brukar äta det ofta, och han är noga med att det är svenska hästar. När jag var mindre vägrade jag äta det av principskäl, 'inte äta mina vänner' ungefär, men efter att jag smakat fastnade jag lite för smaken och nu slinker det ner då och då.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inte hästkött.
Men det är av anledningen att jag bara äter kött vi har producerat och slaktat här på gården. Vi har inte slaktat någon häst, inte heller skulle jag äta någon av dom om vi gjorde det eftersom jag har en annan relation till dom än till ex. korna. (Det finna också några kor jag heller inte skulle kunna äta.)

Det är helt av sentimentala orsaker. Hade jag ätit kött "utifrån" hade jag också ätit hästkött.
 
Sv: Äter du hästkött?

KL

Jag äter inte särskilt mycket kött alls (var vegetarian i omkring sex-sju år och kommer nog aldrig bli komplett köttätare igen, snarare lär jag gå tillbaka till att enbart äta vegetariskt i så fall) och hästkött är ju inte det vanligaste köttet som finns, så det äter jag aldrig. Jag gör dock inte själv någon större skillnad på hästkött och annat kött.
 
Sv: Äter du hästkött?

KL

Jag tror inte att jag har ätit hästkött ngn gång så jag vet inte hur det är. Men jag har svårt att tänka mig att äta det. Jag tycker nog att min häst är nästan det bästa som finns. Tanken på att äta henne får mig faktiskt att må illa. Jag är medveten om att det kanske är ett tramsigt sätt att tänka. Jag har inte ngt problem med att andra äter det. Jag inser också vilket enormt slöderi det egentligen är att inte äta dem.

Däremot har jag inte några problem med att äta de lamm vi själva har fött upp. Det är inte alls samma sak som svar på ngt av de tidigare inläggen i tråden. Dessa djur föder vi upp för att de ska slaktas. Det vet jag från början. Idag har vi haft lammgryta till middag, inte ngt konstigt alls.
 
Sv: Äter du hästkött?

Frågan kvarstår, vad har det här med moral att göra? God sed enligt vem? Med tanke på hur många som äter häst både i Sverige och utomlands så verkar det som du är helt ute och cyklar. :cool:
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inte hästkött, jag mår illa av blotta tanken. Samma sak om det skulle erbjudas kött från hund, katt, kanin osv. Det är något med att äta kött från husdjur som min mage/hjärta säger väldit mycket emot. Däremot så säger jag inget om att andra äter det och jag äter kött från ko och gris.
 
Sv: Äter du hästkött?

Fast då är det ju lättlöst. :grin:

Tänk bara från början, som på Island, att hästarna förds upp också för att kunna slaktas.

Skulle vi tänka så med våra hästar här i Sverige skulle många, många otäcka ridolyckor undvikas. Betydligt mer effekt än att lagstifta om hjälm och västar. För att det ska funka måste dock den inhemska efterfrågan på hästkött stiga rejält.
 
Sv: Äter du hästkött?

Fast då är det ju lättlöst. :grin:

Tänk bara från början, som på Island, att hästarna förds upp också för att kunna slaktas.

Skulle vi tänka så med våra hästar här i Sverige skulle många, många otäcka ridolyckor undvikas. Betydligt mer effekt än att lagstifta om hjälm och västar. För att det ska funka måste dock den inhemska efterfrågan på hästkött stiga rejält.

Nu är jag inte med.
De djur som ska slaktas har vi inte namn på. Det är klart att de får mat osv..
Men min lilla häst har ett namn och är ett djur som betyder mkt för mig. Jag har faktiskt tänkt på detta sedan jag skrev mitt inlägg. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att äta henne och därmed inte ngn annan häst alls.
Jag vet inte om de har en annan inställning till hästar på Island, ingen aningf. Det är möjligt att jag är tramsig. Jag inser ju samtidigt det meningslösa med att avliva djur som sedan ska destrueras (eller vad det heter).

Men nästa stycke du skriver håller jag inte med om. Det är inte hästarnas fel att de är omöjliga. Det är i så fall mkt ovanligt. Det tror i alla fall jag.
Antingen avlivar man "besvärliga" hästar eller också ser man till att de blir ordentligt ridna????
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag önskar jag kunde äta hästkött och faktum är att jag tycker det är ganska gott men tyvärr så går det inte hur jag än försöker.

Det bara växer i munnen på mig pga. av det faktum att det är just hästkött.

Men jag skulle tycka det vore bra så vi slipper skicka våra hästar utomlands.
 
Sv: Äter du hästkött?

Att påstå att lynnet inte har med genetik alls att göra, vilket du gör, är inte i linje med gällande vetenskap.

Ja, på Island slaktar man bort olämpligt hästmaterial. En häst får inte särskilt många chanser om den beter sig på ett sätt som är farligt. Då blir det slakt. Sedan är man mer noggrann med aveln - lynnet står väldigt högt upp på listan över prioriterade egenskaper.

Om vi skulle göra likadant i Sverige - skulle ridolyckorna minska, det är min övertygelse. Jag tror inte alls att det dominerande är icke-ordentlig ridning, i så fall mer av icke-ordentlig hantering och bristande ledarskap. Men jag påstår inte att det bara är genetik heller, det är en mix av gener och miljö.

Om tröskeln för att slakta en häst i Sverige skulle vara lägre - skulle vi få en mycket högre kvalitet överlag på hästmaterialet i landet. Så länge folk behåller och till och med avlar på sina halvdana, halvfriska, besvärliga och ouppfostrade hästar - kommer det bara att bli värre. Gäller det ett sto är det inte bara gener - ett sto som inte förstått människans ledarskap lär sitt föl exakt hur det ska vara, och bekymret går vidare.
 
Sv: Äter du hästkött?

Allt fler borde äta hästkött.
Jag har dessvärre aldrig ens smakat hästkött.
Kan inte komma mig för att få in det i munnen.
Bilden av hästar är för mig allt annat än 'mat'.
Men jag VET att det är fel.
Det skulle minska slakttransporter från Sverige drastiskt om fler gjorde det till en vana att äta hästkött.

Men jag kan bara inte..:crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
498
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp