Äta nyttigt är dyrt

Rekommendera att de har med sig frukt till skolan? Så man försöker liksom slingra sig förbi bestämmelserna istället då?
Jo, men så är det med insamlingar till klassresor/blomma till fröken också. Min son skulle ha lön att lämna in till en sån i samling. 200 spänn från ett jobb han skulle göra hos en släkting/någon vi känner Inlämningen var den 19 december. Jag var ensamståend i en stad utan nätverk och hade inte 200 spänn. Mailade rektorn som slog ifrån sig med att "nån har ni väl som kan hjälpa till".
 
[
Man har fruktstund, och oavsett hur frivilligt finns en social press.
Exakt! Och inte bara press på ATT man har frukt med sig på sin fruktstund, som numera bara heter långrast eller liknande, utan också att det är RÄTT sorts frukt. Ibland är det till och med så att man har med sig MER/Festis att dricka, riskakor eller risifrutti eller liknande.

I grunden är det också föräldrar som skapar en del av den här statusgrejen. Jag vet skolor som fått gå ut med att man inte får skicka med olika saker utan det är frukt eller smörgås som gäller och skolor som också serverar vatten så att man inte ska ha med sig någon dricka eller liknande.

Samma skolor började också med att skicka med matsäck på utflykter från matsalen. Man fick kryssa i en lapp om man ville ha matsäck från matsalen eller fixade egen. Jag fyllde alltid i att barnen skulle ha från matsalen. Visst kunde jag stå och steka pannkakor åt mina ungar de få gånger de var på utflykt, men jag ville visa att hela grejen var bra och behövs, man ska inte skämmas för att skolan fixar maten och det barnet vars föräldrar INTE har råd, skulle inte behöva vara ensam i alla fall. Det bästa vore om det inte ens fanns några alternativ.
 
Ja jag gick i grundskolan från 1984 så det är ungefär tio år senare och då verkar det vara ungefär en tredjedel av barnen som går på fritids i ålderskategori 7-9. I stort sett alla mina klasskamrater hade mammor som arbetade. Men hade man stora syskon som inte behövde gå på fritids var det inte helt ovanligt att man följde med dom hem.

Det hände ju en del där från 60-talet och framåt med kvinnors förvärvsarbetande den största förändringen skedde mellan 60-80. Sen vet jag inte om fritids var något som var vanligare i större städer.

Jag gick i förskola och lågstadiet senare 70-tal och då var det fortfarande vanligt med ”dagmamma” snarare än fritids , precis som statistiken ang barn på fritids illustrerar . Precis som du säger hände det massor ang fritidshem på väldigt korta år just pga att medelklassens föräldrar arbetade 👍
 
Jo, men så är det med insamlingar till klassresor/blomma till fröken också. Min son skulle ha lön att lämna in till en sån i samling. 200 spänn från ett jobb han skulle göra hos en släkting/någon vi känner Inlämningen var den 19 december. Jag var ensamståend i en stad utan nätverk och hade inte 200 spänn. Mailade rektorn som slog ifrån sig med att "nån har ni väl som kan hjälpa till".
Så gjorde dom här också, tror det anmäldes och de fick tillsägelser av skolinspektionen. Någon måste ju anmäla.
 
Jo, men så är det med insamlingar till klassresor/blomma till fröken också. Min son skulle ha lön att lämna in till en sån i samling. 200 spänn från ett jobb han skulle göra hos en släkting/någon vi känner Inlämningen var den 19 december. Jag var ensamståend i en stad utan nätverk och hade inte 200 spänn. Mailade rektorn som slog ifrån sig med att "nån har ni väl som kan hjälpa till".
Det är de *censurerat ord* klassföräldrarnas fel. Skolan har sett till att flytta ansvaret från skolan, eftersom det inte är tillåtet, till klassföräldrarna, eftersom det är tillåtet. Grejen är ju det samma, men skolan kan ju skylla att allt är frivilligt, man måste inte och det är ju klassföräldrarna som håller i det, inte skolans ansvar inte.

Frivilligt? Jo tjena, hade en diskussion med en förälder när jag vägrade låta min ena son sälja blomsterlökar av en blomma jag absolut inte tål. Hon tyckte att släktingar kunde hjälpa och de kunde ju förvaras ute osv.... Jag meddelade att min unge inte säljer en enda lök eftersom jag inte tål dem och inte tänker bli sjuk. Fick då höra att "då kan han inte följa med på klassresan ju". Nej.... fast vi flyttade till sommaren så han hade ju inte kunnat följa med på deras klassresa i alla fall....
 
[

Exakt! Och inte bara press på ATT man har frukt med sig på sin fruktstund, som numera bara heter långrast eller liknande, utan också att det är RÄTT sorts frukt. Ibland är det till och med så att man har med sig MER/Festis att dricka, riskakor eller risifrutti eller liknande.

I grunden är det också föräldrar som skapar en del av den här statusgrejen. Jag vet skolor som fått gå ut med att man inte får skicka med olika saker utan det är frukt eller smörgås som gäller och skolor som också serverar vatten så att man inte ska ha med sig någon dricka eller liknande.

Samma skolor började också med att skicka med matsäck på utflykter från matsalen. Man fick kryssa i en lapp om man ville ha matsäck från matsalen eller fixade egen. Jag fyllde alltid i att barnen skulle ha från matsalen. Visst kunde jag stå och steka pannkakor åt mina ungar de få gånger de var på utflykt, men jag ville visa att hela grejen var bra och behövs, man ska inte skämmas för att skolan fixar maten och det barnet vars föräldrar INTE har råd, skulle inte behöva vara ensam i alla fall. Det bästa vore om det inte ens fanns några alternativ.

Gud ja. BÄR. Ultimata statusfrukten. En ask hallon för 40 spänn.
 
Men fakta att rött kött bidrar till cancer och hjärt- och kärlsjukdomar, smör täpper igen blodkärl o.s.v

Delvis KL

Det här är faktiskt väldigt relevant för trådämnet!

Avseende påståendet ovan, så säger forskningen "Njee".

Det finns få tillräckligt bra studier, som verkligen klarar av skilja ut de där socioekonomiska faktorerna från de kostrelaterade faktorerna.

Det verkar som om "rent kött" är harmlöst vad avser cancer, medan processat kött (korv, bacon m.m) eventuellt är riskabelt.
Det där med att animaliskt fett "täpper igen blodkärl", verkar vara resultatet av forskning med ungefär samma kvalitet som den som har fått folk att tro att barn blir autistiska pga av vaccin...

Men då är vi där med de socioekonomiska faktorerna igen:

Det är de med minst utbildning och stressiga låglönejobb, som oftare drabbas av övervikt, högt blodtryck, diabetes 2, hjärtproblem, samt avlider av cancer. Dessutom är det vanligare med rökare i den här gruppen. Den här gruppen har dessutom ofta sämre tillgång till bra sjukvård i rätt tid.

De med mer utbildning, har mer stimulerande jobb med bättre löner, har en lägre medelvikt, drabbas mer sällan av högt blodtryck, diabetes två, eller hjärtproblem och överlever ofta cancer. Det är ovanligt med rökare i gruppen. I den här gruppen har man också god tillgång till sjukvård, så att många sjukdomar aldrig hinner utvecklas till allvarliga tillstånd.

De med minst utbildning och stressiga låglönejobb, äter mer snabbmat, mer helfabrikat, mindre frukt och grönt, röker, dricker mer alkohol och motionerar mindre än de som har mer utbildning och trevligare och mer stimulerande jobb med högre lön, som snarare (globalt) har råd att äta kött.

Så det är definitivt inte kosten enbart som avgör hur hälsa och livslängd utvecklas.

Det är snarare hela livssituationen. Personer som är utsatta för en ständig stress för att få livet att alls fungera och för kunna sätta mat på bordet och kläder på kroppen, får en fruktansvärt stor påfrestning som drabbar både kropp och psyke.

Och att enbart lasta kött eller ens kosten för diverse hälsoproblem, utan att ens definiera vad kött är, är en extrem överförenkling.
 
Delvis KL

Det här är faktiskt väldigt relevant för trådämnet!

Avseende påståendet ovan, så säger forskningen "Njee".

Det finns få tillräckligt bra studier, som verkligen klarar av skilja ut de där socioekonomiska faktorerna från de kostrelaterade faktorerna.

Det verkar som om "rent kött" är harmlöst vad avser cancer, medan processat kött (korv, bacon m.m) eventuellt är riskabelt.
Det där med att animaliskt fett "täpper igen blodkärl", verkar vara resultatet av forskning med ungefär samma kvalitet som den som har fått folk att tro att barn blir autistiska pga av vaccin...

Men då är vi där med de socioekonomiska faktorerna igen:

Det är de med minst utbildning och stressiga låglönejobb, som oftare drabbas av övervikt, högt blodtryck, diabetes 2, hjärtproblem, samt avlider av cancer. Dessutom är det vanligare med rökare i den här gruppen. Den här gruppen har dessutom ofta sämre tillgång till bra sjukvård i rätt tid.

De med mer utbildning, har mer stimulerande jobb med bättre löner, har en lägre medelvikt, drabbas mer sällan av högt blodtryck, diabetes två, eller hjärtproblem och överlever ofta cancer. Det är ovanligt med rökare i gruppen. I den här gruppen har man också god tillgång till sjukvård, så att många sjukdomar aldrig hinner utvecklas till allvarliga tillstånd.

De med minst utbildning och stressiga låglönejobb, äter mer snabbmat, mer helfabrikat, mindre frukt och grönt, och motionerar mindre än de som har mer utbildning och trevligare och mer stimulerande jobb med högre lön, som snarare (globalt) har råd att äta kött.

Så det är definitivt inte kosten enbart som avgör hur hälsa och livslängd utvecklas.

Och att enbart lasta kött eller ens kosten för diverse hälsoproblem, utan att ens definiera vad kött är, är en extrem överförenkling.
Ja du.. Definiera kött?
Känns rätt uppenbart att jag inte syftar på fruktkött utan kött som kommer från döda djur.
 
Det blev det inte.
Fettskatt hit, kalorier dit, kalorier hit och dit typ tusen gånger till, folk äter för mycket, yada yada yada... Jo, det är rätt talande. Det är väl bara en tidsfråga innan det dras in sockerskatt också som i flertalet tidigare trådar.
Även om just ni inte syftar på att folk är för feta så är det ju liksom där det landar och det är garanterat tjockisarna som kommer få ta smällen när Bertil är sur över att få betala 3 kr mer för sina chips.

Själv ser jag hellre att man jämnar ut klyftor så att jag som fattig får möjlighet att välja själv. Det skulle dessutom minska andra hälsoproblem som rökning med tanke på att fattiglappar tenderar att sluta röka först när de inte är fattiga längre. För att inte tala om stress! Herregud, tänk att slippa stressa över att pengarna inte räcker månaden ut, rena drömmen! Då kanske man rentav har kvar lite energi till att laga bättre mat och slipper få en stressrelaterad hjärtinfarkt samtidigt, två flugor i en smäll.
 
Fettskatt hit, kalorier dit, kalorier hit och dit typ tusen gånger till, folk äter för mycket, yada yada yada... Jo, det är rätt talande. Det är väl bara en tidsfråga innan det dras in sockerskatt också som i flertalet tidigare trådar.
Även om just ni inte syftar på att folk är för feta så är det ju liksom där det landar och det är garanterat tjockisarna som kommer få ta smällen när Bertil är sur över att få betala 3 kr mer för sina chips.

Själv ser jag hellre att man jämnar ut klyftor så att jag som fattig får möjlighet att välja själv. Det skulle dessutom minska andra hälsoproblem som rökning med tanke på att fattiglappar tenderar att sluta röka först när de inte är fattiga längre. För att inte tala om stress! Herregud, tänk att slippa stressa över att pengarna inte räcker månaden ut, rena drömmen! Då kanske man rentav har kvar lite energi till att laga bättre mat och slipper få en stressrelaterad hjärtinfarkt samtidigt, två flugor i en smäll.

Men ingen har väl pratat om kalorier och vikt öht?
Utan att det är svårt att få en liten inkomst att räcka till bra mat.
Jag önskar bara att det skulle vara enklare och billigare med bra mat för alla, så inte bra mat är en klassfråga. Att det är så snålt för den som är låginkomsttagare eller sjukpensionär är inte heller mitt önskescenario, långt ifrån. Alla behöver inte äta hummer, men alla borde ha råd med frukt och grönt dagligen utöver mat.
 
Men ingen har väl pratat om kalorier och vikt öht?
Utan att det är svårt att få en liten inkomst att räcka till bra mat.
Jag önskar bara att det skulle vara enklare och billigare med bra mat för alla, så inte bra mat är en klassfråga. Att det är så snålt för den som är låginkomsttagare eller sjukpensionär är inte heller mitt önskescenario, långt ifrån. Alla behöver inte äta hummer, men alla borde ha råd med frukt och grönt dagligen utöver mat.
Jo, det pratas friskt om kalorier och överätning i flertalet inlägg. Vikt har inte nämnts men liksom... 1+1.
I övrigt håller jag med. Jag vill inte ha hummer men jag vill gärna ha lite groddar på mackan även i slutet på månaden. Det svåra är ju även att även om jag skulle få en bättre ekonomi så skulle grönsaker vara svårt, för jag har inte det där kulturella kapitalet (tänker jag på rätt begrepp nu?) bakom mig. Jag är helt lost på grönsaksavdelningen. Jag vet inte vad man gör med en majrova eller en aubergine liksom. Jag är knappast den enda, utan det krävs nog en mer långsiktig utveckling för att bättra på där. Jämna ut klyftor så kommer förändringen med generationerna liksom.
 
Jag har inte tagit upp kalorier och överskott som någon värdering av personer utan enbart hur det samverkar med kostnad och näringsintag. Ett problem med billigare mat är att näringstätheten är lägre dvs du får in mindre näring på samma mängd energi. Då blir det relevant att välja energifattigare alternativ av näringskällor (grönsaker vs frukt) där man kan välja så för att göra det bästa möjliga av kosten.
 
Helt OT, men jag måste få veta. Varför?
Små barn är ofta lite hungrigt gnälliga medan man fixar med maten och då skulle en bit rå kålrot få dem på gott humör. Plus at rå kålrot skulle innehålla något nyttigt, jag har glömt vad.

För den händelse någon som läser detta känner igen problemet med otålig hunger, rekommenderar jag äpple skuret till små båtar/klyftor, för bättre effekt.
 
Små barn är ofta lite hungrigt gnälliga medan man fixar med maten och då skulle en bit rå kålrot få dem på gott humör. Plus at rå kålrot skulle innehålla något nyttigt, jag har glömt vad.

För den händelse någon som läser detta känner igen problemet med otålig hunger, rekommenderar jag äpple skuret till små båtar/klyftor, för bättre effekt.

Stackars ungar. Men det var säkert nyttigt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp