Äta nyttigt är dyrt

Och det har jag redan klargjort att det är godare. Det jag syftade på är att man inte behöver stressa och fokusera på att få med frukt som en del av kosten om man i te annars har det.
Om man inte har frukt som en del av kosten så är det rätt sannolikt att man inte är någon grönsaksfantom heller. Och är man då en barnfamilj är det lättare att jobba upp frukten är grönsakerna.
 
Om man inte har frukt som en del av kosten så är det rätt sannolikt att man inte är någon grönsaksfantom heller. Och är man då en barnfamilj är det lättare att jobba upp frukten är grönsakerna.
Ja men återigen så är det inget måste.

Man rekommenderar sällan att folk ska äta det man kan av frukt och/eller grönsak utan det ska vara frukt och grönsaker.
 
Lite statistik ang fritids på 70 talet och framåt :


1975 var 5 % av alla barn 7–9 år och 1 % av alla barn 10–12 år inskrivna på fritidshem.

2006 var 78,3 % av alla barn 6–9 år och 11,3 % av alla barn 10–12 år inskrivna på fritidshem.

2012 var 82,8 % av alla barn 6–9 år och 18,0 % av alla barn 10–12 år inskrivna på fritidshem.[2]

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fritidshem
Ja jag gick i grundskolan från 1984 så det är ungefär tio år senare och då verkar det vara ungefär en tredjedel av barnen som går på fritids i ålderskategori 7-9. I stort sett alla mina klasskamrater hade mammor som arbetade. Men hade man stora syskon som inte behövde gå på fritids var det inte helt ovanligt att man följde med dom hem.

Det hände ju en del där från 60-talet och framåt med kvinnors förvärvsarbetande den största förändringen skedde mellan 60-80. Sen vet jag inte om fritids var något som var vanligare i större städer.
 
Jo, men till skolan tar de flesta barn helst med just frukt till fruktstunden. Jag tycker också att frukt borde få rymmas i nästan vilken budget som helst. Att det kostar mer att skicka med äpplen än kex till skolan är ju idioti.
Min äldsta son älskar morötter. Han valde hellre morötter framför frukt och ingen var gladare för det än jag. Tyvärr var det några ungar när han gick i 6an som började reta honom och kalla honom för kaninen och han vägrade då att ta med morötter längre.
Det var alltså samma son som vid ett tillfälle, dagen efter jag hade köpt en ny påse 1 kg morötter, smusslade med sig hela oöppnade påsen till skolan och käkade upp alla morötterna samma dag. Jag däremot, undrade var morötterna var, kanske hade jag glömt dem i affären? :confused:
Synd bara att min kaninunge slutade med sin vana.
Frukt är dyrt att skicka med barnen, alldeles onödigt, för det är nyttigare att äta en frukt på fruktstunden än att inte äta något alls.
 
Ja men återigen så är det inget måste.

Man rekommenderar sällan att folk ska äta det man kan av frukt och/eller grönsak utan det ska vara frukt och grönsaker.
Inte på frukt men på grönsaker vore bra. Frukt är väldigt överskattat som hälsofaktor.
Alltså, frukt är nyttigt, det finns massor av nyttiga ämnen i olika frukter (olika ämnen i olika frukter precis som det är olika ämnen och nyttighet på olika grönsaker), det är inte överskattat som hälsofaktor.
Sen så måste man givetvis inte äta frukt, man måste inte äta grönsaker heller. Men det går att överleva på frukt och det går att överleva på grönsaker det går även att överleva utan vare sig frukt eller grönsaker. De flesta människor vill dock inkludera båda dessa i sin kost och det är ju bra eftersom BÅDA är nyttiga.

Jag förstår inte din argumentation överhuvudtaget.
 
Jag ser gärna höjd skatt och att alla barn blir erbjudna gratis frukt i skolan! Gärna en macka också. Alla har inte råd med det som barnen faktiskt gillar=äter, och det tycker jag är jäkligt orättvist.
 
Min äldsta son älskar morötter. Han valde hellre morötter framför frukt och ingen var gladare för det än jag. Tyvärr var det några ungar när han gick i 6an som började reta honom och kalla honom för kaninen och han vägrade då att ta med morötter längre.
Det var alltså samma son som vid ett tillfälle, dagen efter jag hade köpt en ny påse 1 kg morötter, smusslade med sig hela oöppnade påsen till skolan och käkade upp alla morötterna samma dag. Jag däremot, undrade var morötterna var, kanske hade jag glömt dem i affären? :confused:
Synd bara att min kaninunge slutade med sin vana.
Frukt är dyrt att skicka med barnen, alldeles onödigt, för det är nyttigare att äta en frukt på fruktstunden än att inte äta något alls.
Det känns konstigt att det inte ingår i skola/fritids/förskola om de ska äta den där borde väll skola/fritids/förskola erbjuda den. Jag trodde inte man fick göra så i Sverige.
 
Som jag skrev så är grönsaker i allmänhet better bang for the buck såväl kalorimässigt som kostnadsmässigt och att det jag motsatte mig var stämpeln på frukt som ett måste att äta och som något väldigt nyttigt.

I kontext av trådens titel om att nyttig mat är dyrt så är svenska rotfrukter och andra liknande billiga basgrönsaker ett bättre val än i princip alla frukter näringsmässigt. En person med pressad ekonomi bör välja att fokusera på t.ex. Morötter och potatis snarare än t.ex. Äpple och banan. Det ger både mer näring per kg och är billigare men lämnar också större kaloriutrymme för övrig mat.
Jag tror att det är just så många personer med pressade ekonomier rent faktiskt gör, men det finns ju tillfällen där man hellre vill stoppa isig en frukt framför en grönsak. Tex på fruktstunderna i skolan om man är ett barn. Inte många är som min son där.
Det handlar om att passa in i en grupp, att inte skilja sig från mängden, att vara som andra.

Så varför måste frukt vara dyrare än kex eller chips? Det är ju ändå nyttigare än både kex och chips.
 
Ja jag gick i grundskolan från 1984 så det är ungefär tio år senare och då verkar det vara ungefär en tredjedel av barnen som går på fritids i ålderskategori 7-9. I stort sett alla mina klasskamrater hade mammor som arbetade. Men hade man stora syskon som inte behövde gå på fritids var det inte helt ovanligt att man följde med dom hem.

Det hände ju en del där från 60-talet och framåt med kvinnors förvärvsarbetande den största förändringen skedde mellan 60-80. Sen vet jag inte om fritids var något som var vanligare i större städer.


Det var just en reflektion ang nyckelbarn på 70 talet jag kommenterade i sammanhanget .
 
Det känns konstigt att det inte ingår i skola/fritids/förskola om de ska äta den där borde väll skola/fritids/förskola erbjuda den. Jag trodde inte man fick göra så i Sverige.
Man får inte ha fruktstund på skolan om man inte erbjuder frukt,
Vi får inte begära att de har med sig .
Vi kan rekommendera men inte kräva.
 
Ja men återigen så är det inget måste.

Man rekommenderar sällan att folk ska äta det man kan av frukt och/eller grönsak utan det ska vara frukt och grönsaker.
Fast om man har en grönsakshatande unge så är det väl bättre att man lyckas byta ut en del av det onyttiga chips/godis/kex/annat mot frukt? Det känns som ett mycket enklare steg att åtminstone börja med än att satsa på att grönsaker helt och hållet för att man inte MÅSTE köpa frukt.

Man ska ju sikta på stjärnorna men når ofta trädtopparna. Om nu grönsakerna får vara stjärnorna så är det väl okej med frukt som trädtoppar, framför allt när alternativet är kex eller chips som ju inte alls är nyttigt? För många barn är grönsaker stjärnorna för det är äckligt, så om det är omöjligt att nå dit får man väl välja ett nåbart mål som är nyttigare än det onyttiga kan jag tycka.

För mig personligen föredrar jag grönsaker framför frukt.... käkade en banan fem dagar i veckan i 18 månader på frukosten på jobbet för att hålla mig mätt, jag som inte ens tycker om banan men det var det som mättade och som var enkelt och jag ville inte kränga några grönsaker där. Ändå visade ett blodprov för ett år sedan att jag hade B-vitamin/folsyrabrist.
Åt en äcklig banan till ingen nytta!:rage::yuck:
 
Man får inte ha fruktstund på skolan om man inte erbjuder frukt,
Vi får inte begära att de har med sig .
Vi kan rekommendera men inte kräva.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fruktstund-i-skolan-vad-galler ni får nog inte rekommendera det heller. Skolan förväntas se till att barnen får i sig mat så de klarar sig hela dagen. Man får inte uppmana till att ta med frukt, däremot så är det okej att barnet tar med frukt, men det ska inte vara för att skola rekommenderat det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp