Äta nyttigt är dyrt

Jag är definitivt inte lcfhivrare och det är ingen myt att frukt inte är något större nyttighetskälla. Du har helt rätt i att det innehåller kostfibrer och vitaminer (mest c) och det är inget större problem att äta det men det är inte heller något direkt måste och ingenting man inte får i sig i större utsträckning och bättre med grönsaker. Ett äpple är inte sådär jättespännande näringsmässigt, det är inga problem med att äta det men det är inte heller något som kommer tillföra något av värde till en kost som redan innehåller grönsaker.
Vad har du fått det där ifrån? Det är helt enkelt inte sant. Med tanke på hur många olika sorters frukter det finns att i sin tur jämföra med oändliga mängder grönskar blir väldigt varierande.
 
Vill man komma åt variationen i hälsa hos olika samhällsklasser gör man nog bäst i att jämna ut förutsättningarna. Se till att alla har goda inkomster, lika möjlighet till vård, samma förutsättningar för utbildning osv osv, så kommer hälsan på köpet.
 
Vad har du fått det där ifrån? Det är helt enkelt inte sant. Med tanke på hur många olika sorters frukter det finns att i sin tur jämföra med oändliga mängder grönskar blir väldigt varierande.
Fått vad ifrån? Det är bara titta på näringsinnehållet på frukter och se att det är vatten, kolhydrater, kostfiber, lite vitaminer (mest c) och ibland mineraler. Men det är inte något som man behöver äta och som inte grönsaker gör bättre. Oftast har frukter dessutom högre pris och större miljöpåverkan/sämre hållbarhet. Det är inget fel att äta frukt men det är i mitt tycke väldigt överskattat som "nyttigt" (vilket är en sorts kategoriskt uttryck jag ogillar i allmänhet), det är dålig bang for the buck både när det kommer till nytta/krona och nytta/kalori. Gott kan det vara däremot och det är bättre än godis såklart men att ersätta ett äpple med en morot är bättre näringsmässigt och att inte äta någon frukt så länge man äter grönsaker kommer inte göra någon hälskoskillnad.
 
Att hel- och halvfabrikat innehåller mycket fett beror ju på att det är billigt, precis som att man använder mycket vetemjöl. Billiga råvaror som gör att man kan ha låga priser.

Fett är inte onyttigt i lagom mängd, men äter man mycket färdigmat blir det lätt för mycket fett. Det är bara fakta.

Det är hur man gör bra mat billigare eller lättare tillgänglig som jag tycker är spännande, utan att man samtidigt skuldbelägger eller stigmatiserar.
Man får ju faktiskt välja själv, men jag vill att man ska ha ett reellt val. Inte ett val som kräver att man gör ohemula uppoffringar.
 
Jag tycker du sätter fingret på det på ett väldigt bra vis. Jag har bara haft det extremt snålt som ung, ensamstående singel och hela tiden med vetskap om att mamma och pappa kan rädda. Det är inte samma sak.
Det jag kan relatera till är bekanta med väldigt små medel, och det är fasen inte lätt. Jag kan ju från min sits se att: jomen, man man kan laga god mat på linser och bönor men faktum är att just de jag tänker på inte kan det. Nånstans har jag haft förmånen och intresse av att laga mat utöver normen, och då kan jag svänga ihop en god böngryta. Jag fattar varför man väljer fiskpinnarna istället.
Men jag funderar på hur vi kan minska skillnaderna i kvalitet på mat. Borde fettskatten på mat införas?
Ja, om man kan det här med matlagning så är det ju så lätt, så många dörrar öppnas!
Jag har aldrig haft intresset, det har alltid varit tråkigt och fullständigt ointressant. Ett növändigt ont för att överleva. Mammas matlagningsgener gick inte i arv! Senast i dag blev jag skitarg när brunsåsen kokade över och hällde då ut allt, jag hatar bränd sås! Bara att göra om. Och ja, jag tänkte genast på vilket ekonomiskt slöseri med såsen som ju i stort sett redan var klar, men bränd. Barnen, som ju är tonåringar, var ju genast där och var ekonomiska och sa att den går ju faktiskt att äta trots allt, onödigt att göra ny. Men för mig var det bara ett enda stort NEJ, jag ville inte äta bränd sås, precis som jag inte ville äta någon enkel slags barnmat i dag även om vi inte åt någon vidare avancerad mat. Vanlig hederlig husmanskost liksom.

Jag är uppvuxen i en fattig familj. Hur fattig förstod jag inte ens förrän jag blev vuxen faktiskt. Att mamma inte ens hade mat så det räckte på riktigt, hur hon ens kunde få ihop något så att vi inte gick hungriga var en konst. Men det var inte tal om ekopasta, ekoägg eller dyrare alternativ, bara mat som mättade hela månaden. Men hon rökte och visst hade hon ju kunnat sluta med det? Men tja, hon har gjort nu, men under större delen av mitt liv när jag växte upp tillbringade hon ihop med min alkoholiserade pappa som misshandlade henne så att hon fick gömma sig på ställen så han inte hittade henne, om rökningen var det som fick henne att orka så kan jag i dag säga att jag förstår henne, även om det ju självklart är en dyr vana....

Böngryta har jag nog aldrig ätit... det är och var inte det min mamma lagade när jag var barn och det var inte vad vi fick lära oss på hemkunskapen och jag känner väldigt få människor som skulle göra en böngryta.:D
 
Ja, det är ju en rätt så skitdålig grej. Minst sagt. Bara idén med över- och medelklass som ska "rädda" låginkomsttagarnas "osunda" leverne med fettskatt. Samma målgrupp som i andra inlägg konstateras ha dåligt med både tidsåtgång och ekonomi.

*backar sakta ut ur tråden igen...*
Nej men ärligt. Ska du verkligen diskutera på det viset? Bara komma in i tråden för att påpeka när @Hyacinth, som du redan sågat i flera inlägg, skriver något ”skitdåligt”. Blir inte det väldigt jättetråkigt?
 
Ja, om man kan det här med matlagning så är det ju så lätt, så många dörrar öppnas!
Jag har aldrig haft intresset, det har alltid varit tråkigt och fullständigt ointressant. Ett növändigt ont för att överleva. Mammas matlagningsgener gick inte i arv! Senast i dag blev jag skitarg när brunsåsen kokade över och hällde då ut allt, jag hatar bränd sås! Bara att göra om. Och ja, jag tänkte genast på vilket ekonomiskt slöseri med såsen som ju i stort sett redan var klar, men bränd. Barnen, som ju är tonåringar, var ju genast där och var ekonomiska och sa att den går ju faktiskt att äta trots allt, onödigt att göra ny. Men för mig var det bara ett enda stort NEJ, jag ville inte äta bränd sås, precis som jag inte ville äta någon enkel slags barnmat i dag även om vi inte åt någon vidare avancerad mat. Vanlig hederlig husmanskost liksom.

Jag är uppvuxen i en fattig familj. Hur fattig förstod jag inte ens förrän jag blev vuxen faktiskt. Att mamma inte ens hade mat så det räckte på riktigt, hur hon ens kunde få ihop något så att vi inte gick hungriga var en konst. Men det var inte tal om ekopasta, ekoägg eller dyrare alternativ, bara mat som mättade hela månaden. Men hon rökte och visst hade hon ju kunnat sluta med det? Men tja, hon har gjort nu, men under större delen av mitt liv när jag växte upp tillbringade hon ihop med min alkoholiserade pappa som misshandlade henne så att hon fick gömma sig på ställen så han inte hittade henne, om rökningen var det som fick henne att orka så kan jag i dag säga att jag förstår henne, även om det ju självklart är en dyr vana....

Böngryta har jag nog aldrig ätit... det är och var inte det min mamma lagade när jag var barn och det var inte vad vi fick lära oss på hemkunskapen och jag känner väldigt få människor som skulle göra en böngryta.:D

Jag skulle säga att de flesta tonåringar inte skulle ha en ekonomisk aspekt på det. Det visar bara att dina barn förstår och vill underlätta för dig, för de vet att ni har ändliga resurser.
 
Fått vad ifrån? Det är bara titta på näringsinnehållet på frukter och se att det är vatten, kolhydrater, kostfiber, lite vitaminer (mest c) och ibland mineraler. Men det är inte något som man behöver äta och som inte grönsaker gör bättre. Oftast har frukter dessutom högre pris och större miljöpåverkan/sämre hållbarhet. Det är inget fel att äta frukt men det är i mitt tycke väldigt överskattat som "nyttigt" (vilket är en sorts kategoriskt uttryck jag ogillar i allmänhet), det är dålig bang for the buck både när det kommer till nytta/krona och nytta/kalori. Gott kan det vara däremot och det är bättre än godis såklart men att ersätta ett äpple med en morot är bättre näringsmässigt och att inte äta någon frukt så länge man äter grönsaker kommer inte göra någon hälskoskillnad.
Det innehåller massor av andra saker med en massa essentiella ämnen och en del väldigt nyttiga enzymer.
https://tyngre.se/artikel/ar-frukt-nyttigt-eller-onyttigt/
https://kurera.se/expertpanelen/ar-frukt-onyttigt/
http://www.nyttigt.eu/frukt-ar-nytt...g-fet-–-sju-frukter-som-du-bor-ata-mycket-av/
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/frukt-nyttigt-aven-for-diabetiker

Det kan ju vara bra att veta att tex avocado är en frukt, liksom tomaten är ett bär, rabarber är en grönsak och så vidare om man rent krasst ska titta på det. Det finns alltså ingen starksärskiljningslinje mellan vad som är en frukt och vad som är en grönsak.
 
Jag är definitivt inte lcfhivrare och det är ingen myt att frukt inte är något större nyttighetskälla. Du har helt rätt i att det innehåller kostfibrer och vitaminer (mest c) och det är inget större problem att äta det men det är inte heller något direkt måste och ingenting man inte får i sig i större utsträckning och bättre med grönsaker. Ett äpple är inte sådär jättespännande näringsmässigt, det är inga problem med att äta det men det är inte heller något som kommer tillföra något av värde till en kost som redan innehåller grönsaker.
Jag tycker du förenklar rejält. Att äta ett äpple kanske inte är det bästa näringsmässigt men det är mycket bättre än att äta en kexchoklad som mellanmål. Att äta äpplen kan även vara en väg in till att äta broccoli. Det är ett längre steg att ta från vitt bröd till broccoli än från äpplen.
Om vi bara ska titta på det som är allra allra nyttigast så blir det ett väldigt smalt och i många ögons tråkigt utbud som man minskar momsen på.
 
Nej men ärligt. Ska du verkligen diskutera på det viset? Bara komma in i tråden för att påpeka när @Hyacinth, som du redan sågat i flera inlägg, skriver något ”skitdåligt”. Blir inte det väldigt jättetråkigt?
Nej men ärligt. Ska du verkligen diskutera på det viset? Bara komma in i tråden för att påpeka när @Hyacinth, som du redan sågat i flera inlägg, skriver något ”skitdåligt”. Blir inte det väldigt jättetråkigt?

Det blir ju lite trist, men jag antar mitt priviligierade förhållningssätt är en brist. Jag när en liten förhoppning att jag i alla fall försöker, och att jag inte är allt för mycket elefant i porslinsbutik. Det blir ju svårt om man bara får diskutera det man har personlig dokumenterad erfarenhet av. Eller om man aldrig får ha en åsikt om någon som inte är på exakt samma steg på skalan som en själv ur ett socioekonomiskt perspektiv. Jag tycker det enormt mycket att man delar med sig av erfarenheter och tankar oavsett. Och att jag verkligen vill att alla ska våga yttra sig. Det är inte skamligt.
 
...och om fettskatt, kanske vi borde ha skattelättnad på frukt och grönt?
Sänka priserna på frukt och grönt kanske? I jämförelse med det som är direkt onyttigt- kakor, glass och godis, är ju grönsaker och frukt orimligt dyrt ibland. Man ska ha råd att köpa glass och godis till sina barn ibland samtidigt som grösnaker och frukt nog borde vara billigare. Jag tror det var på en ICA jag såg priset 44.90 för ett kg äpple av någon sort, andra låg på 30 kr och över, och så var det en sort under 30 kr precis, för 1 kg. Det känns ju som om det ÄR nyttigare att få barnen att äta äpplen än glass eller kakor. Men prismässigt är det billigare tvärtom. Jag vet att min 16 åriga son hellre köper ett paket Marie kex (trepack) och stoppar i sig till lunch än två äpplen. Kexen är billigare och han har råd med en dricka också säger han. Och är mätt längre.
 
Jag har inte läst alla inlägg men jag har svårt att förstå hur tidningsartikel relaterar till TS inlägg :confused:.
Bara att jämföra Danderyd som är en av Sveriges rikaste kommuner med många höginkomsttagare och högutbildade med Munkfors där folk har svårt att hitta jobb och få har mer än gymnasial utbildning, det är så oerhört mycket fler faktorer än kost inblandade såsom troligen bekvämt arbete med bra lön kontra arbetslöshet, skiftarbete, fysiskt tungt arbete med kass lön. Uppväxt miljö och vanor skiljer sig otroligt mycket åt.

Sen vill jag säga att myten att det skulle vara dyrt att äta nyttigt är dumheter. Köpa ett paket ärter och koka ärtsoppa på kostar nästan ingenting, köpa säsongens grönsaker och frukt likaså eller om man köper frukt och grönt med skönhetsfel. Kyckling är billigt, jag köper ofta kravmärkt på halva priset då det kort datum. Sen så tycker jag inte krav-märkt och nyttigt direkt hänger ihop, krav-märkningen är relativt ny och att folk lever olika länge beroende på social och ekonisk bakgrund är ju så det varit jämt. Förr i tiden när man kanske riskerade att svälta ihjäl på grund av dålig skörd eller så så var det ju mer konkret. Pratar vi idag om låginkomsttagare eller arbetarklass så är det ju mer vad man har råd med än att man riskerar svält.
Vi åt mycket nyttigare när vi hade ont om pengar och lagade mat från grunden än idag när vi är lata och köper mer snabbmat och halvfabrikat då vi har råd med det. De som är uppvuxna i en annan " klass" har ju andra vanor och utbildning hos föräldrarna och får en annan grund från barnsben.
 
Det blir ju lite trist, men jag antar mitt priviligierade förhållningssätt är en brist. Jag när en liten förhoppning att jag i alla fall försöker, och att jag inte är allt för mycket elefant i porslinsbutik. Det blir ju svårt om man bara får diskutera det man har personlig dokumenterad erfarenhet av. Eller om man aldrig får ha en åsikt om någon som inte är på exakt samma steg på skalan som en själv ur ett socioekonomiskt perspektiv. Jag tycker det enormt mycket att man delar med sig av erfarenheter och tankar oavsett. Och att jag verkligen vill att alla ska våga yttra sig. Det är inte skamligt.
Ämnet spelade ingen roll för mig där, det var sättet att diskutera jag reagerade på. Det var skittråkigt.
 
Det innehåller massor av andra saker med en massa essentiella ämnen och en del väldigt nyttiga enzymer.
https://tyngre.se/artikel/ar-frukt-nyttigt-eller-onyttigt/
https://kurera.se/expertpanelen/ar-frukt-onyttigt/
http://www.nyttigt.eu/frukt-ar-nytt...g-fet-–-sju-frukter-som-du-bor-ata-mycket-av/
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/frukt-nyttigt-aven-for-diabetiker

Det kan ju vara bra att veta att tex avocado är en frukt, liksom tomaten är ett bär, rabarber är en grönsak och så vidare om man rent krasst ska titta på det. Det finns alltså ingen starksärskiljningslinje mellan vad som är en frukt och vad som är en grönsak.
Fast nu ställer du mig att försvara en position jag inte har eller har uttalat. Jag säger inte att frukt är ONYTTIGT eller DÅLIGT jag säger att det är ganska överskattat och inte något man MÅSTE inkludera.
 
Allmän reflektion :

Det har gjorts en del demografiska studier på klass kopplad till snabbmat . Ffa utifrån USA s problem med fetma kopplat till folkhälsa och en stor uppfattning/teori om att låginkomsttagare skulle konsumera mer fast food pga det lägre priset osv.

Resultatet av de studierna har vad jag sett inte riktigt påvisat att detta stämmer i den utsträckning som påståtts.

Sen är ju ämnet tycker jag både intressant och viktigt .
 
Nej men ärligt. Ska du verkligen diskutera på det viset? Bara komma in i tråden för att påpeka när @Hyacinth, som du redan sågat i flera inlägg, skriver något ”skitdåligt”. Blir inte det väldigt jättetråkigt?

Ämnet spelade ingen roll för mig där, det var sättet att diskutera jag reagerade på. Det var skittråkigt.

Jag var ironisk men lämnar med fördel tråden återigen.
 
@Hyacinth

För mig som kommer från arbetarklass med helfabrikat, övervikt och överarbetade föräldrar/släkt i låginkomstyrken så bränner det i bröstet på mig när saker såsom "fettskatt" föreslås på sådant vis. Och @mandalaki får förstås tycka att det är "skittrist" att påpeka bristerna i argumentationen. Ändock, tycker jag att man bör iaktta försiktighet när man från övre klasser diskuterar hur man ska "lösa" problem som arbetarklassen ställs inför. Det är så mycket problematiskt i en sådan inställning. Lite white savior över det hela, fast klassmässigt istället. (Diskussionen i sig, alltså. Inte nödvändigtvis deltagarna)
 
Av ren nyfikenhet undrar jag varför det skulle vara arbetarklass att vara nyckelbarn? Jag missar nog någon viktig del här. Jag är också uppväxt som "nyckelbarn" men mina föräldrar är tjänstemän och medelklass men jobbade ju då. Vi åt inte mat klockan sex för då var det i stort sett ingen hemma då vi tagit oss iväg på aktiviteter och mina föräldrar antagligen var någonstans mellan jobbet, affären och upphämtning av diverse utströdda barn. Det har väll mera med att båda föräldrarna arbetar snarare än vilken klass man tillhör?

Jag tänker att det är ganska okontroversiellt att av de 7-8-åringar som på 70/80-talet kom hem helt ensamma efter skoldagen så var den absoluta majoriteten inte medelklassungar.
 
Jag tänker att det är ganska okontroversiellt att av de 7-8-åringar som på 70/80-talet kom hem helt ensamma efter skoldagen så var den absoluta majoriteten inte medelklassungar.
Är det så, jag är ju uppväxt precis då så vi är väll jämngamla min erfarenhet var att de flesta av mina vänner hade det på samma vis. Men jag har inte koll på om det var vi som var en ovanlighet eller när det där med hemma mammor slutade. Min uppfattning var att de flesta mammorna jobbade oavsett samhällsklass. Jag är uppväxt i en stockholmsförort och vi var en salig blandning som gick tillsammans i skolan, men det var väldigt olika vart man bodde. De flesta gick däremot på fritids upp till mellanstadiet oavsett samhällsklass (vi hade inte någon överklass).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp