Äta nyttigt är dyrt

Jag skulle säga att de flesta tonåringar inte skulle ha en ekonomisk aspekt på det. Det visar bara att dina barn förstår och vill underlätta för dig, för de vet att ni har ändliga resurser.
Jag tror det beror en hel del på att de också sett den andra sidan av myntet. Inte bara jag som varit ekonomisk och sparsam utan också bekanta/släktingar som har en ekonomi som jag på ett ungefär, i grunden, men som väljer att handla i en affär på ett helt annat vis och pengarna räcker absolut inte alls på samma vis som för mig. De har sett det så tydligt, om man handlar som jag så kan man ha mat för en hel månad + även en viss guldkant på tillvaron medan de andra de sett handlat "felaktigt" och varit utan mat och pengar efter halva månaden. De har sett att det jag säger inte bara är ord jag säger, det är något som fungerar i handling på riktigt också. Mycket värt. Tråkigt för släktingarna/ bekanta, men jag tackar för den omedvetna hjälpen i barnuppfostran! 👼
 
Jag tänker att det är ganska okontroversiellt att av de 7-8-åringar som på 70/80-talet kom hem helt ensamma efter skoldagen så var den absoluta majoriteten inte medelklassungar.

Var de inte? Vilken klass hörde de till då? Det fanns inte fritids så de flesta som inte var nyckelbarn tillhörde väl snarare isåfall överklassen endera med anlitad barnflicka, eller att en förälder var hemma ?
 
@Hyacinth

För mig som kommer från arbetarklass med helfabrikat, övervikt och överarbetade föräldrar/släkt i låginkomstyrken så bränner det i bröstet på mig när saker såsom "fettskatt" föreslås på sådant vis. Och @mandalaki får förstås tycka att det är "skittrist" att påpeka bristerna i argumentationen. Ändock, tycker jag att man bör iaktta försiktighet när man från övre klasser diskuterar hur man ska "lösa" problem som arbetarklassen ställs inför. Det är så mycket problematiskt i en sådan inställning. Lite white savior över det hela, fast klassmässigt istället. (Diskussionen i sig, alltså. Inte nödvändigtvis deltagarna)
Jag har inte tyckt att det är skittrist att påpeka bristerna i argumentation. Det som är trist är ditt sätt att kliva i och ur bara för att klappa till TS.
 
Nej det har jag inte sagt jag har sagt att det är lika nyttigt som grönsaker.
Som jag skrev så är grönsaker i allmänhet better bang for the buck såväl kalorimässigt som kostnadsmässigt och att det jag motsatte mig var stämpeln på frukt som ett måste att äta och som något väldigt nyttigt.

I kontext av trådens titel om att nyttig mat är dyrt så är svenska rotfrukter och andra liknande billiga basgrönsaker ett bättre val än i princip alla frukter näringsmässigt. En person med pressad ekonomi bör välja att fokusera på t.ex. Morötter och potatis snarare än t.ex. Äpple och banan. Det ger både mer näring per kg och är billigare men lämnar också större kaloriutrymme för övrig mat.
 
Jag har inte tyckt att det är skittrist att påpeka bristerna i argumentation. Det som är trist är ditt sätt att kliva i och ur bara för att klappa till TS.

Jag klev ur och in EN gång. Med typ en sida diskussion som mellanrum. Du behöver inte få det att låta som om det skulle vara ett upprepande mönster i mitt sätt att diskutera.
 
Som jag skrev så är grönsaker i allmänhet better bang for the buck såväl kalorimässigt som kostnadsmässigt och att det jag motsatte mig var stämpeln på frukt som ett måste att äta och som något väldigt nyttigt.

I kontext av trådens titel om att nyttig mat är dyrt så är svenska rotfrukter och andra liknande billiga basgrönsaker ett bättre val än i princip alla frukter näringsmässigt. En person med pressad ekonomi bör välja att fokusera på t.ex. Morötter och potatis snarare än t.ex. Äpple och banan. Det ger både mer näring per kg och är billigare men lämnar också större kaloriutrymme för övrig mat.

Fast så stor skillnad i kalorier skiljer det ju inte, då ska man allt vara petnoga och räkna hårt på kalorierna och det gör väl inte dom flesta?
Skiljer ju typ 20kcal mellan äpplen och morötter tex så det handlar inte om några mängder. Morötter är mest rikt på A-vitamin och äpplen mer rika på C-vitamin så jag skulle även säga att båda är lika viktiga.
 
Som jag skrev så är grönsaker i allmänhet better bang for the buck såväl kalorimässigt som kostnadsmässigt och att det jag motsatte mig var stämpeln på frukt som ett måste att äta och som något väldigt nyttigt.

I kontext av trådens titel om att nyttig mat är dyrt så är svenska rotfrukter och andra liknande billiga basgrönsaker ett bättre val än i princip alla frukter näringsmässigt. En person med pressad ekonomi bör välja att fokusera på t.ex. Morötter och potatis snarare än t.ex. Äpple och banan. Det ger både mer näring per kg och är billigare men lämnar också större kaloriutrymme för övrig mat.

Jo, men till skolan tar de flesta barn helst med just frukt till fruktstunden. Jag tycker också att frukt borde få rymmas i nästan vilken budget som helst. Att det kostar mer att skicka med äpplen än kex till skolan är ju idioti.
 
Fast så stor skillnad i kalorier skiljer det ju inte, då ska man allt vara petnoga och räkna hårt på kalorierna och det gör väl inte dom flesta?
Skiljer ju typ 20kcal mellan äpplen och morötter tex så det handlar inte om några mängder. Morötter är mest rikt på A-vitamin och äpplen mer rika på C-vitamin så jag skulle även säga att båda är lika viktiga.
Morot innehåller ungefär lika mycket c och mer av fiber och andra vitaminer och mineraler. Dvs allt äpple ger och mer i princip och därför ett bättre val.
 
Jo, men till skolan tar de flesta barn helst med just frukt till fruktstunden. Jag tycker också att frukt borde få rymmas i nästan vilken budget som helst. Att det kostar mer att skicka med äpplen än kex till skolan är ju idioti.
Som sagt om man vill och kan go ahead jag påpekar bara att man inte behöver stressa upp sig eller känna sig ohälsosam om man inte kan eller vill äta frukt.
 
Men man kan ju inte bara äta morötter istället för alla frukter och grönsaker eller hur tänker du nu?
Jag vet inte riktigt vad det är du inte förstår. Grönsaker kan göra allt frukt kan billigare kostnads och kalorimässigt. Frukt är inget måste och kan ofta vara ganska dyrt. Därför kan det vara bra att vara medveten om att det finns billigare och bättre alternativ näringsmässigt.
 
Är det så, jag är ju uppväxt precis då så vi är väll jämngamla min erfarenhet var att de flesta av mina vänner hade det på samma vis. Men jag har inte koll på om det var vi som var en ovanlighet eller när det där med hemma mammor slutade. Min uppfattning var att de flesta mammorna jobbade oavsett samhällsklass. Jag är uppväxt i en stockholmsförort och vi var en salig blandning som gick tillsammans i skolan, men det var väldigt olika vart man bodde. De flesta gick däremot på fritids upp till mellanstadiet oavsett samhällsklass (vi hade inte någon överklass).


Lite statistik ang fritids på 70 talet och framåt :


1975 var 5 % av alla barn 7–9 år och 1 % av alla barn 10–12 år inskrivna på fritidshem.

2006 var 78,3 % av alla barn 6–9 år och 11,3 % av alla barn 10–12 år inskrivna på fritidshem.

2012 var 82,8 % av alla barn 6–9 år och 18,0 % av alla barn 10–12 år inskrivna på fritidshem.[2]

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fritidshem
 
Jag vet inte riktigt vad det är du inte förstår. Grönsaker kan göra allt frukt kan billigare kostnads och kalorimässigt. Frukt är inget måste och kan ofta vara ganska dyrt. Därför kan det vara bra att vara medveten om att det finns billigare och bättre alternativ näringsmässigt.
Om det är svårt att fresta en unge med ett äpple i stället för en klubba, hur lätt tror du det är att fresta med en morot?
 
Om det är svårt att fresta en unge med ett äpple i stället för en klubba, hur lätt tror du det är att fresta med en morot?
Och det har jag redan klargjort att det är godare. Det jag syftade på är att man inte behöver stressa och fokusera på att få med frukt som en del av kosten om man i te annars har det.
 
Spelar ingen roll hur billig broccoli är.
Jag tycker den är vidrig.
Jag äter mest mat på jobbet med eleverna.
Hemma lagar jag mat med frysta grönsaker. För jag lagar inte mat i veckorna så färska grönsaker är ingen idé för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp