Äta nyttigt är dyrt

Det var lite detta jag var ute efter, men bättre lycka nästa gång;)
Jag vet inte om det är för att jag helt enkelt missade målet, att det var för att jag skapade tråden och @Fruentimber hade högre förväntningar (eller lägre, vad vet jag) eller om man måste ta ett större grepp. Jag ville ge tråden lite frihet att utvecklas åt valfritt håll, men jag ville inte lägga en för hög ribba som avskräcker. Inte för folk inte kan diskutera utan för att inkludera så många som möjligt.

Oavsett; jag tar till mig kritiken och får göra en tydligare trådstart nästa gång, det här blev jävligt pannkaka😂

Jag tycker att trådstarten är intressant, men jag skulle också vilja lyfta fram en annan mataspekt och det är att det inte bara är vad man äter, men också hur man äter (vilket iofs säkert hänger ihop). Jag tänker på sådant som lagad mat eller mackor och oboy. Jag är uppväxt i s.k. arbetarklass, som nyckelbarn. När jag tänker på hur jag och mina gelikar växte upp med mathållning så var t.ex. ofta det enda lagade målet mat skollunchen. Annars var det mackor när man kom hem från skolan. På fredagar och lördagar var det lagad middag, men då var det exempelvis mjölk och flingor till lunch. Jag har svårt att se att det inte skulle vara en relevant faktor för hälsa.
 
Det är klart det reflekteras i allt men någonting eko gör inte någon direkt hälsoskillnad. Om man anpassar mängderna och tar bort de sämsta matvarorna som folk äter så tror jag inte det vara någon märkbar skillnad i hälsoeffekt från maten i sig. Sedan är det såklart en samling av faktorer som bidrar till hälsa som stress, möjlighet till träning osv men just maten i sig behöver snarare anpassas än fördyras i första hand. Det är en kunskapsfråga och en vanefråga och det kan vara svårt eller nästintill omöjligt på sitt sätt men jag tycker att man lägger fokus fel när man gör det till en fråga om eko och exklusiva matvaror för då sätter man det utanför vad människor själva kan påverka när man med rätt val kan göra stor skillnad utan att behöva betala mycket pengar och utan att behöva förändra mycket.
Jag väljer eko dels för att slippa den värsta besättningen. Jag tror den varken är nyttig för mig eller arbetarna.
 
Jag tycker att trådstarten är intressant, men jag skulle också vilja lyfta fram en annan mataspekt och det är att det inte bara är vad man äter, men också hur man äter (vilket iofs säkert hänger ihop). Jag tänker på sådant som lagad mat eller mackor och oboy. Jag är uppväxt i s.k. arbetarklass, som nyckelbarn. När jag tänker på hur jag och mina gelikar växte upp med mathållning så var t.ex. ofta det enda lagade målet mat skollunchen. Annars var det mackor när man kom hem från skolan. På fredagar och lördagar var det lagad middag, men då var det exempelvis mjölk och flingor till lunch. Jag har svårt att se att det inte skulle vara en relevant faktor för hälsa.

Ja. Och äter man tillsammans, vid bordet eller vid tv:n? Allt det där tycker jag säger massor, och avslöjar mycket om oss. Vad vi prioriterar och vad vi kan prioritera. Är lyx att äta framför tv:n eller är lyx att sitta alla tillsammans?
 
Lägg till också bekymmer med t ex hur lönen ska räcka hela månaden, att barnen kanske inte går i bästa skolan osv så tror jag att du väldigt bra sätter fingret på det. När det finns socioekonomiska skillnader när det gäller mat, rökning, motion osv så beror det inte på att de som är lågutbildade osv inte fattar bättre, utan att deras vardag och hjärna är fyllda av annat än att sluta röka, om äggen kommer från näruppfödda frigående höns utomhus och om de ska lägga lite löpning till gymträningen.
För den som inte är fattig är VAD för mat en väldigt viktig sak att fundera på. För den som är fattig så funderar man mer på ATT köpa mat, inte lika mycket på rätt sort. Det är inte lika viktigt att äggen är eko eftersom ägg ÄR bra mat oavsett hur de producerats. Man tar ställning i det man kan, påverkar där man kan, medan man får blunda för så mycket. Man är inte en sämre människa för det, men man framstår lätt som det i trådar här på buke tex när folk diskuterar utifrån perspektivet att alla har råd att välja rätt mat. Det är faktiskt inte sant.
Mina barn är uppvuxna med lördagsgodis, ingen läsk förutom vid speciella tillfällen och mjölk och vatten varje dag, saft ibland. Det har varit mitt sätt att kompensera att jag även serverar mamma Scans köttbullar med Felix pulvermos (och sallad till) eller frysta fiskpinnar, falukorv, snabbmakaroner osv. Jag har försökt variera och självklart serverar även jag bättre mat än så, men det är så enkelt att ta till. Och varför inte? Framför allt när barnen var små, ensam med tre små, en massa problem som ska lösa, tid som aldrig fanns, räcka till för alla och för allt osv.

Äta måste man göra, men det har för mig alltid varit viktigare att lägga tid på att äta OCH allt annat som man måste hinna med än att handla och laga mat och att äta och så får resten strykas.....

Jag förstår absolut de som har problem med rökning, motion och annat. Det handlar om ork. för vissa människor är det "bara" om ork det handlar om, men för den det rör så är det där ordet "bara" oerhört jobbigt. Ibland har man bara ork för att leva. Orken ska ju tas någonstans ifrån. Det är lätt att se ner på andra människor och säga "det är bara...".
 
För den som inte är fattig är VAD för mat en väldigt viktig sak att fundera på. För den som är fattig så funderar man mer på ATT köpa mat, inte lika mycket på rätt sort. Det är inte lika viktigt att äggen är eko eftersom ägg ÄR bra mat oavsett hur de producerats. Man tar ställning i det man kan, påverkar där man kan, medan man får blunda för så mycket. Man är inte en sämre människa för det, men man framstår lätt som det i trådar här på buke tex när folk diskuterar utifrån perspektivet att alla har råd att välja rätt mat. Det är faktiskt inte sant.
Mina barn är uppvuxna med lördagsgodis, ingen läsk förutom vid speciella tillfällen och mjölk och vatten varje dag, saft ibland. Det har varit mitt sätt att kompensera att jag även serverar mamma Scans köttbullar med Felix pulvermos (och sallad till) eller frysta fiskpinnar, falukorv, snabbmakaroner osv. Jag har försökt variera och självklart serverar även jag bättre mat än så, men det är så enkelt att ta till. Och varför inte? Framför allt när barnen var små, ensam med tre små, en massa problem som ska lösa, tid som aldrig fanns, räcka till för alla och för allt osv.

Äta måste man göra, men det har för mig alltid varit viktigare att lägga tid på att äta OCH allt annat som man måste hinna med än att handla och laga mat och att äta och så får resten strykas.....

Jag förstår absolut de som har problem med rökning, motion och annat. Det handlar om ork. för vissa människor är det "bara" om ork det handlar om, men för den det rör så är det där ordet "bara" oerhört jobbigt. Ibland har man bara ork för att leva. Orken ska ju tas någonstans ifrån. Det är lätt att se ner på andra människor och säga "det är bara...".
Mycket bra uttryckt Enya!
 
För den som inte är fattig är VAD för mat en väldigt viktig sak att fundera på. För den som är fattig så funderar man mer på ATT köpa mat, inte lika mycket på rätt sort. Det är inte lika viktigt att äggen är eko eftersom ägg ÄR bra mat oavsett hur de producerats. Man tar ställning i det man kan, påverkar där man kan, medan man får blunda för så mycket. Man är inte en sämre människa för det, men man framstår lätt som det i trådar här på buke tex när folk diskuterar utifrån perspektivet att alla har råd att välja rätt mat. Det är faktiskt inte sant.
Mina barn är uppvuxna med lördagsgodis, ingen läsk förutom vid speciella tillfällen och mjölk och vatten varje dag, saft ibland. Det har varit mitt sätt att kompensera att jag även serverar mamma Scans köttbullar med Felix pulvermos (och sallad till) eller frysta fiskpinnar, falukorv, snabbmakaroner osv. Jag har försökt variera och självklart serverar även jag bättre mat än så, men det är så enkelt att ta till. Och varför inte? Framför allt när barnen var små, ensam med tre små, en massa problem som ska lösa, tid som aldrig fanns, räcka till för alla och för allt osv.

Äta måste man göra, men det har för mig alltid varit viktigare att lägga tid på att äta OCH allt annat som man måste hinna med än att handla och laga mat och att äta och så får resten strykas.....

Jag förstår absolut de som har problem med rökning, motion och annat. Det handlar om ork. för vissa människor är det "bara" om ork det handlar om, men för den det rör så är det där ordet "bara" oerhört jobbigt. Ibland har man bara ork för att leva. Orken ska ju tas någonstans ifrån. Det är lätt att se ner på andra människor och säga "det är bara...".

Jag tycker du sätter fingret på det på ett väldigt bra vis. Jag har bara haft det extremt snålt som ung, ensamstående singel och hela tiden med vetskap om att mamma och pappa kan rädda. Det är inte samma sak.
Det jag kan relatera till är bekanta med väldigt små medel, och det är fasen inte lätt. Jag kan ju från min sits se att: jomen, man man kan laga god mat på linser och bönor men faktum är att just de jag tänker på inte kan det. Nånstans har jag haft förmånen och intresse av att laga mat utöver normen, och då kan jag svänga ihop en god böngryta. Jag fattar varför man väljer fiskpinnarna istället.
Men jag funderar på hur vi kan minska skillnaderna i kvalitet på mat. Borde fettskatten på mat införas?
 
Vi har helt klart rätt avancerad skolmat, det är nog en inkörningsperiod. Men det du skriver om tid, pengar och det faktum att med en liten ekonomi är det faktiskt jäkligt viktigt att den mat som köps också äts upp är ju så spot on. Det ÄR dyrt med hälsosam mat många gånger. Och det tar tid att göra egen panerad fisk istället för fiskpinnar.
Jag tycker att det är bra med bra skolmat egentligen, men samtidigt, framför allt i tonåren är det lättare för dem att skippa lunchen och det i sin tur påverkar deras förmåga att orka med att lära sig och även också att uppföra sig under skoldagen.
Det vore så mycket bättre att tex ha dubbla rätter, dels den avancerade vettiga maten, men också något enklare som "alla" äter, så att man kan få barn och ungdomar att i alla fall äta. Min dotter säger tex som svar på varför hon inte äter sallad när det är något äckligt till skolmat att de blandar allt ihop med någon slags sås och kryddor och liknande och det är inte gott. Flera liknande saker beskriver hon och jag själv förstår inte varför en kommun väljer att servera skolmat på det viset. Att äta borde vara viktigare än att maten är oerhört näringsriktig, för är föräldrars mat verkligen så kass i dag, och dessutom, vad för effekt har den här maten när barnen ändå inte äter den för att den inte är god?

Jag är uppvuxe med en mamma som är duktig på matlagning och som panerade fisk och gjorde egna köttbullar osv. Samtidigt var hon heller inte helt närvarande alla gånger. Matlagning tog tid och matlagning tar fortfarande tid för henne. Men mammas mat är alltid godast! :love::D
 
Jag tycker att det är bra med bra skolmat egentligen, men samtidigt, framför allt i tonåren är det lättare för dem att skippa lunchen och det i sin tur påverkar deras förmåga att orka med att lära sig och även också att uppföra sig under skoldagen.
Det vore så mycket bättre att tex ha dubbla rätter, dels den avancerade vettiga maten, men också något enklare som "alla" äter, så att man kan få barn och ungdomar att i alla fall äta. Min dotter säger tex som svar på varför hon inte äter sallad när det är något äckligt till skolmat att de blandar allt ihop med någon slags sås och kryddor och liknande och det är inte gott. Flera liknande saker beskriver hon och jag själv förstår inte varför en kommun väljer att servera skolmat på det viset. Att äta borde vara viktigare än att maten är oerhört näringsriktig, för är föräldrars mat verkligen så kass i dag, och dessutom, vad för effekt har den här maten när barnen ändå inte äter den för att den inte är god?

Jag är uppvuxe med en mamma som är duktig på matlagning och som panerade fisk och gjorde egna köttbullar osv. Samtidigt var hon heller inte helt närvarande alla gånger. Matlagning tog tid och matlagning tar fortfarande tid för henne. Men mammas mat är alltid godast! :love::D

Jag tror att maten som sådan skulle vara godare om man inte hämtade från storkök. Varmhållning och transporter gör sällan att tillagad mat blir godare.
Mina barn går på en liten skola där man har eget kök, och menyerna skiljer sig inte mycket från andra skolor, däremot är maten fräschare. De gör egna hamburgare, potatisen är nykokt och det finns en stor salladsbuffé. Det är enkel men bra mat.
 
Jag tycker att trådstarten är intressant, men jag skulle också vilja lyfta fram en annan mataspekt och det är att det inte bara är vad man äter, men också hur man äter (vilket iofs säkert hänger ihop). Jag tänker på sådant som lagad mat eller mackor och oboy. Jag är uppväxt i s.k. arbetarklass, som nyckelbarn. När jag tänker på hur jag och mina gelikar växte upp med mathållning så var t.ex. ofta det enda lagade målet mat skollunchen. Annars var det mackor när man kom hem från skolan. På fredagar och lördagar var det lagad middag, men då var det exempelvis mjölk och flingor till lunch. Jag har svårt att se att det inte skulle vara en relevant faktor för hälsa.
Av ren nyfikenhet undrar jag varför det skulle vara arbetarklass att vara nyckelbarn? Jag missar nog någon viktig del här. Jag är också uppväxt som "nyckelbarn" men mina föräldrar är tjänstemän och medelklass men jobbade ju då. Vi åt inte mat klockan sex för då var det i stort sett ingen hemma då vi tagit oss iväg på aktiviteter och mina föräldrar antagligen var någonstans mellan jobbet, affären och upphämtning av diverse utströdda barn. Det har väll mera med att båda föräldrarna arbetar snarare än vilken klass man tillhör?
 
Vilka tror du drabbas av det, främst?

Självklart de som köper mest av det idag, dvs låginkomsttagare. Men jag tycker att vi då samtidigt borde införa lättnader på annan mat. Jag har inte facit, jag funderar.
Det kanske är en skitdålig grej. Jag lobbar hellre för höjda minimilöner, ökade bidrag (eller ännu hellre lön) till låginkomsttagare och arbetslösa men det är något som varit på tapeten under flera år. Ungefär som skatt på tobak och alkohol. Kan man införa straffskatt borde man kunna införa subventioner på mat.
 
Självklart de som köper mest av det idag, dvs låginkomsttagare. Men jag tycker att vi då samtidigt borde införa lättnader på annan mat. Jag har inte facit, jag funderar.
Det kanske är en skitdålig grej. Jag lobbar hellre för höjda minimilöner, ökade bidrag (eller ännu hellre lön) till låginkomsttagare och arbetslösa men det är något som varit på tapeten under flera år. Ungefär som skatt på tobak och alkohol. Kan man införa straffskatt borde man kunna införa subventioner på mat.

Ja, det är ju en rätt så skitdålig grej. Minst sagt. Bara idén med över- och medelklass som ska "rädda" låginkomsttagarnas "osunda" leverne med fettskatt. Samma målgrupp som i andra inlägg konstateras ha dåligt med både tidsåtgång och ekonomi.

*backar sakta ut ur tråden igen...*
 
Det är en myt odlad av lchf ivrare. Precis som grönsaker så innehåller frukt nyttiga kostfibrer, vitaminer, antioxidanter och mineraler.
Jag är definitivt inte lcfhivrare och det är ingen myt att frukt inte är något större nyttighetskälla. Du har helt rätt i att det innehåller kostfibrer och vitaminer (mest c) och det är inget större problem att äta det men det är inte heller något direkt måste och ingenting man inte får i sig i större utsträckning och bättre med grönsaker. Ett äpple är inte sådär jättespännande näringsmässigt, det är inga problem med att äta det men det är inte heller något som kommer tillföra något av värde till en kost som redan innehåller grönsaker.
 
Ja, det är ju en rätt så skitdålig grej. Minst sagt. Bara idén med över- och medelklass som ska "rädda" låginkomsttagarnas "osunda" leverne med fettskatt. Samma målgrupp som i andra inlägg konstateras ha dåligt med både tidsåtgång och ekonomi.

*backar sakta ut ur tråden igen...*

Stanna gärna.

Jag ser det nog som att dålig mat borde vara dyrare. Precis som alkohol, cigaretter och sånt.
Och att bra mat borde vara billigare. Att det borde vara billigare att köpa grönsaker än chips känns logiskt. Människor behöver grönsaker långt mer än chips. Att göra bra mat mer lättillgänglig för alla.
 
Ja, det är ju en rätt så skitdålig grej. Minst sagt. Bara idén med över- och medelklass som ska "rädda" låginkomsttagarnas "osunda" leverne med fettskatt. Samma målgrupp som i andra inlägg konstateras ha dåligt med både tidsåtgång och ekonomi.

*backar sakta ut ur tråden igen...*
Och ett tillägg. Jag är ganska övertygad om att fett inte är farligt. Det är många som äter tex LCHF och mår jättebra. Jag tror kombinationen för mycket kolhydrater + för mycket fett är det som är farligt.

Väldigt få sitter och äter smör med sked, lika få äter socker med sked. Men kombinationen i tex pizza är inte hälsosam. Så att beskatta en del tror jag bara blir tokig.

Men att lätta på skatten på tex grönsaker borde kunna medföra att fler har råd med grönsaker och i förlängningen ser jag ingen skada?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp