Äta nyttigt är dyrt

Det krävs verkligen att en har ett jobb som en inte blir trött och sliten av och hög lön så man har råd att belöna sig med årgångsvin efteråt, om man ska orka lära barnen att äta rå kålrot.
Definitivt inte, rent löjligt påstående, det räcker långt att precis som med allt annat man lär ungar att äta att man äter det själv. Jag tyckte rå kålrot var gott som barn, precis som råa morötter och tycker fortfarande att det är gott och äter en rå bit varje gång jag ska laga mat med rotfrukter. En av mina vänner är diplomatunge, gått på internat och flyttat runt internationellt under uppväxten och älskar rå blomkål som snacks. Hans mamma brukade ställa fram en skål blomkålsbuketter så fick de själva ta istället för popcorn.

Har man inställningen att det krävs dyra årgångsviner för att ge en unge goda matvanor från de är små förstår jag att det är svårt, annats inte.
 
Jo, det pratas friskt om kalorier och överätning i flertalet inlägg. Vikt har inte nämnts men liksom... 1+1.
I övrigt håller jag med. Jag vill inte ha hummer men jag vill gärna ha lite groddar på mackan även i slutet på månaden. Det svåra är ju även att även om jag skulle få en bättre ekonomi så skulle grönsaker vara svårt, för jag har inte det där kulturella kapitalet (tänker jag på rätt begrepp nu?) bakom mig. Jag är helt lost på grönsaksavdelningen. Jag vet inte vad man gör med en majrova eller en aubergine liksom. Jag är knappast den enda, utan det krävs nog en mer långsiktig utveckling för att bättra på där. Jämna ut klyftor så kommer förändringen med generationerna liksom.
Nej vet du, det talas inte friskt om kalorier i flertalet inlägg. EN person nämner kalorier, en annan bemöter det i TVÅ inlägg varav det ena är på temat ”men jag har inte nämnt kalorier”.

Fettskatt kom upp relaterat till kvalité på mat, inte till överätning.
 
Definitivt inte, rent löjligt påstående, det räcker långt att precis som med allt annat man lär ungar att äta att man äter det själv. Jag tyckte rå kålrot var gott som barn, precis som råa morötter och tycker fortfarande att det är gott och äter en rå bit varje gång jag ska laga mat med rotfrukter. En av mina vänner är diplomatunge, gått på internat och flyttat runt internationellt under uppväxten och älskar rå blomkål som snacks. Hans mamma brukade ställa fram en skål blomkålsbuketter så fick de själva ta istället för popcorn.

Har man inställningen att det krävs dyra årgångsviner för att ge en unge goda matvanor från de är små förstår jag att det är svårt, annats inte.

Och min arbetarklassunge ber lika gärna om broccoli som glass.

Men det säger inte så mycket om gruppen med samma kulturella kapital eller socioekonomiska status som vi har.

Eller så mycket om våra matvanor i övrigt. Eller min unge mer än att han gillar både broccoli och glass.

Diskussionen rör väl strukturer snarare än individer.
 
Jag har inte tagit upp kalorier och överskott som någon värdering av personer utan enbart hur det samverkar med kostnad och näringsintag. Ett problem med billigare mat är att näringstätheten är lägre dvs du får in mindre näring på samma mängd energi. Då blir det relevant att välja energifattigare alternativ av näringskällor (grönsaker vs frukt) där man kan välja så för att göra det bästa möjliga av kosten.
Oh det blir som på 1880-talet. De fina fruarna kommer ut i slummen och berättar för folk att det är bara.:love: Och alla arbetarna och immigranterna "Åh det visste vi inte goa frun, nu ska vi genast äta alla dessa alldeles grattis rotfrukter" Och alla lever lyckliga i minst 80-år.

(hint - det finns ett systemfel. Mat- och levnadsvanorna är i hög grad en följd. Ett fall framåt vore tillgång till samma vård som mer resursstarka grupper. Att folk fattade hur mycket stress det handlar om när pengarna aldrig räcker och när jobbet är osäker eller ersättningen kan ifrågsättas och bostadsbidraget som man så väl behöver kan behöva betalas tillbaka, och tandläkare inte är att drömma om... Folk skulle kunna äta sig gula på morötter utan att det gjorde någon större skillnad.

Stockholmsstad hade innan DN ifrågasatte, målet att 85% skulle känna sig trygga på Östermalm, 48% i Tensta-Rinkeby. Att mindre än hälften av människorna i en stadsdel känner sig trygga innebar inte att man släppte allt annat och satsade där. För det vore inte rättvist (Vilket en ojämnfördelning vad gäller julpynt och parkskötsel är - för då är den ojämn åt rätt håll. Och alla förortsbor kan ju åka in till innerstaden och gå i parkerna och se julpyntet - så det är ju för dem också! Hornsbergsstrand någon). )
 
Nej vet du, det talas inte friskt om kalorier i flertalet inlägg. EN person nämner kalorier, en annan bemöter det i TVÅ inlägg varav det ena är på temat ”men jag har inte nämnt kalorier”.

Fettskatt kom upp relaterat till kvalité på mat, inte till överätning.
Fast fettskatt kommer som ett sätt att tvinga de dumma fattiga att välja rätt - för om de får välja själva så väljer de fel. Nej, fram med den ekonomiska piskan och slå lite vett idem. Ett rejält nedlåtande tankesätt.
 
Fast fettskatt kommer som ett sätt att tvinga de dumma fattiga att välja rätt - för om de får välja själva så väljer de fel. Nej, fram med den ekonomiska piskan och slå lite vett idem. Ett rejält nedlåtande tankesätt.
Men har någon propagerat för fettskatt? Det kom upp såhär: ”Men jag funderar på hur vi kan minska skillnaderna i kvalitet på mat. Borde fettskatten på mat införas?” och följdes av ifall fettskatt isåfall skulle kombineras med skattelättnad på frukt och grönt. Det var allt.
 
Jag har inte tagit upp kalorier och överskott som någon värdering av personer utan enbart hur det samverkar med kostnad och näringsintag. Ett problem med billigare mat är att näringstätheten är lägre dvs du får in mindre näring på samma mängd energi. Då blir det relevant att välja energifattigare alternativ av näringskällor (grönsaker vs frukt) där man kan välja så för att göra det bästa möjliga av kosten.

Ok, skippa kalorier på ett sätt som gör att folk känner att det är vikthets som pågår är du snäll.
 
Men det var en TANKE. Jag har aldrig skrivit att jag rycker det är en suverän grej. En tanke eftersom det är något som debatterats friskt i många år.
Jag är totalt ointresserad av vad folk äter så länge de har ett val. Men väljer man kex istället för grönsaker av kostnadsskäl tycker jag det är ett systemfel.
 
Oh det blir som på 1880-talet. De fina fruarna kommer ut i slummen och berättar för folk att det är bara.:love: Och alla arbetarna och immigranterna "Åh det visste vi inte goa frun, nu ska vi genast äta alla dessa alldeles grattis rotfrukter" Och alla lever lyckliga i minst 80-år.

(hint - det finns ett systemfel. Mat- och levnadsvanorna är i hög grad en följd. Ett fall framåt vore tillgång till samma vård som mer resursstarka grupper. Att folk fattade hur mycket stress det handlar om när pengarna aldrig räcker och när jobbet är osäker eller ersättningen kan ifrågsättas och bostadsbidraget som man så väl behöver kan behöva betalas tillbaka, och tandläkare inte är att drömma om... Folk skulle kunna äta sig gula på morötter utan att det gjorde någon större skillnad.

Stockholmsstad hade innan DN ifrågasatte, målet att 85% skulle känna sig trygga på Östermalm, 48% i Tensta-Rinkeby. Att mindre än hälften av människorna i en stadsdel känner sig trygga innebar inte att man släppte allt annat och satsade där. För det vore inte rättvist (Vilket en ojämnfördelning vad gäller julpynt och parkskötsel är - för då är den ojämn åt rätt håll. Och alla förortsbor kan ju åka in till innerstaden och gå i parkerna och se julpyntet - så det är ju för dem också! Hornsbergsstrand någon). )

Man fattar. Men innebär det att alla sätt utom höjda löner är fel, ignorant och von oben?
Vi har höga skatter på alkohol, tobak, bensin. De drabbar också de som nyttjar dem mest. Jag är för ökat barnbidrag till låginkomsttagare, ökade bidrag till sjuka och pensionärer. Jag vill ha ett gigantiskt socialt skyddsnät. Jag vill att alla barn ska få ett så bra och rättvist liv som möjligt. Vi väljer ALLA gärna enklast möjligt, i alla lägen. Jag kan inte se att skattelättnader på frukt och grönt är så enormt fel?
 
Vanligtvis i diskussioner kring mat och vikt så slås sådana kommentarer ner blixtsnabbt av flertalet användare. Jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda denna gång bara för att det var @Hyacinth som föreslog det.

Ok, du anser att det är särbehandling och därför så ska jag sättas på plats?
 
Hur ska man få folk generellt att äta nyttigare då?
Är det hemkunskapen som ska få större utrymme??
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp