Äta nyttigt är dyrt

Jag tycker kritik är helt okej men att ditt sätt att framföra den är så vansinnigt långt från konstruktiv.
Det framstår som att ställs inte frågan helt rätt så ska den inte ställas alls. Och jag säger gång på gång att jag vet att det finns en större bild, men att jag är intresserad av matbiten.
Det går alltså inte?

Om du anser det så vansinnigt långt ifrån konstruktivt så får vi nog stoppa här ändå, trots allt. Jag håller verkligen inte med om det, om jag går tillbaka och läser inläggen igen. Jag tror nog snarare att du fortsätter ta det mer personligt än vad som behöver vara nödvändigt. Jag håller inte heller med om att frågan inte skulle ställas alls, vilket är märkligt att du påstår trots att jag precis påpekade till mandalaki att man måste se till kontext.
 
Jag äter kålrot. Ingen av mina barn äter det. Det är nog en av min favoritgrönsaker, barnen skyr den och har alltid gjort, alla tre sedan smakportionsstarten då de klöktes av att få det i munnen. De föredrar morot. jag älskar blomkål, de föredrar då palsternacka. Jag älskar ärtor, de älskar ärtor.

Svamp är otroligt gott, i mitt tycke! 1 av 3 äter svamp som jag, 1 av 3 äter kantareller bara och 1 av 3 avskyr svampsmak.

Sallad har vi alltid haft massor av. Min favorit är grön paprika och det vita krispiga på salladsbladen. 1 av 3 avskyr det vita krispiga på salladsbladen, men äter det gröna, 1 av 3 äter inte salladsblad alls, 1 av 3 tycker hela bladen är lika goda.
2 av 3 älskar tomater och 1 av 3 avskyr tomater sedan födseln.
3 av 3 gillar paprika, men alla föredrar röd framför grön.
Gurka försvinner i ett nafs. Potatis i olika former också, framför allt i chipsformen och där kan jag inte säga att de ens brås på mig för jag är inte speciellt förtjust i chips alls.

Det ÄR lätt att lägga skulden på föräldrarna när barn inte äter vissa saker eller är kräsna eller inte har goda matvanor, men vad jag själv ser på mina barn så är det inte alltid så lätt. De har egna smaklökar och de gillar olika smaker de också. Jag tycker att barnen ska få smaka det mesta och det tycker jag mina ungar har fått, vad gäller husmanskost och liknande, bönor och linser har jag inte serverat pga bristande kunskap om vad man ens kan göra för ätbart av det, men i övrigt så har de fått en genomtänkt kost sedan småbarnsåldern. Deras egna smaklökar har sedan sorterat ut vad de gillar och inte och där har jag inte velat tvinga i dem något de inte gillar. Det är inte min inställning till mat som format vad de inte gillar, det är deras egna inställning.
Jag har med all säkerhet blivit erbjuden massor av grönsaker i min uppväxt. Jag vägrade all frukt, utom bananer(som jag vägrade från typ mellanstadiet) och alla grönsaker tills jag säkert var 22-23. Inklusive salladsblad på en hamburgare eller en lökbit i köttfärsåsen. Absolut inte mina föräldrars fel, jag var kräsen och dödstjurig. Jag fick helt enkelt lära mig äta det mesta som vuxen. Jag har dock aldrig lärt mig uppskatta frukt, men äter de flesta grönsaker nu.
 
Men det här är ju framför allt en diskussion om arbetarklassens kosthållning, om jag nu inte missförstått TS återigen. Alltså inte en generell folkhälsodebatt. En skaplig skillnad, vill jag påstå.

Det handlar mer om hur vi ska se till att alla har råd med bra mat. Vad man väljer att äta struntar jag i.
 
Jag har med all säkerhet blivit erbjuden massor av grönsaker i min uppväxt. Jag vägrade all frukt, utom bananer(som jag vägrade från typ mellanstadiet) och alla grönsaker tills jag säkert var 22-23. Inklusive salladsblad på en hamburgare eller en lökbit i köttfärsåsen. Absolut inte mina föräldrars fel, jag var kräsen och dödstjurig. Jag fick helt enkelt lära mig äta det mesta som vuxen. Jag har dock aldrig lärt mig uppskatta frukt, men äter de flesta grönsaker nu.

Helt okej för mig. Men hade dina föräldrar inte haft råd att erbjuda dig frukt och grönt hade det varit ett systemfel. Och det felet vill jag komma åt.
 
I lågstadiet gick jag i en skola där det fanns möjlighet att äta frukost i matsalen i skolan innan skolan började. Jag var där ibland men pga extremt morgontrött var det inte så ofta men de gånger som det hände tror jag var bra, vettigt och nyttigt än att hemma försöka få i sig något. Det bästa med de frukostarna var nog att kunna äta tillsammans med andra. Hemma åt jag alltid frukost själv framför tv:n
I början av mellanstadiet i och med flytt bytte jag skola och där fanns inga sådana frukostar på skolan. Skolorna och området i sig skilde sig markant även om det i avstånd inte är superlångt ifrån varandra.
Den ena skolan i ett område med framförallt hyreshus i en förort till Stockholm och den andra också i en förort men med 99,9% elever som bodde i villor och med en annan ekonomisk standard, vanor och möjligheter.
 
Helt okej för mig. Men hade dina föräldrar inte haft råd att erbjuda dig frukt och grönt hade det varit ett systemfel. Och det felet vill jag komma åt.
Absolut! Det var mest ett sidospår, att man inte alltid kan få barn dit man vill, hur bra förutsättningar man än har.

Jag är extremt mycket för att alla "stödsystem" ska fungera, behöver man hjälp så ska den finnas! Man ska ha råd med "bra" mat till sig själv och sina barn, man ska få sjukpenning om man är sjuk, bostadsbidrag om man har rätt till det osv.
 
Absolut! Det var mest ett sidospår, att man inte alltid kan få barn dit man vill, hur bra förutsättningar man än har.

Jag är extremt mycket för att alla "stödsystem" ska fungera, behöver man hjälp så ska den finnas! Man ska ha råd med "bra" mat till sig själv och sina barn, man ska få sjukpenning om man är sjuk, bostadsbidrag om man har rätt till det osv.
Och dessa system behövs nu mer än på mycket länge!
Matcentralen gör tex ett enormt bra jobb!
 
Genom att se helheten och inte bara fokusera på mat, tex har @Enya varit inne på kloka tankar.
Sen måste man i debatten om övervikt, mat och hälsa börja lyssna på de grupper som det handlar om. Det blir lite nedlåtande ibland i debatten (nu menar jag inte bara på Buke) när man pratar om andra och tycker att de gör fel. Ett sånt exempel är socker och fettskatt. Jag tror inte att det egentligen kommer lösa något utan jag tror det är en väldigt förenklad syn på saken och det är en åtgärd som inte kommer hjälpa de grupper som behöver värre hälsa. Den som väljer alternativ med mer sött och fett kommer inte pga en skatt få mindre sug efter socker. Den som väljer vissa alternativ pga att den inte har energi utan är slutkörd kommer inte vara mindre slutkörd pga en skatt.
Så jag anser att man måste se mat ur ett större perspektiv.
Jag skulle precis som du skriver, inte köpa mindre sött bara för att det kostar mer, däremot skulle jag vilja ha lägre priser på sådant som är bra i relation till det som faktiskt inte är nyttigt. Det ska inte vara lätt för barn att gå in i en affär och köpa något onyttigt till lunch istället för nyttigt och som utarbetad småbarnsförälder ska det vara rimliga priser på tex frukt och grönt. Självklart ska även fattiga få guldkant på vardagen så att höja priser och beskatta varor som är onyttiga känns fel, men det ska vara lätt och billigt att göra god och nyttig mat.
Och precis som du skriver är det svårt att komma tillrätta med problemet om man bara fokuserar på en bit av problemet, mat är ju bara en del av ens liv, ofta har man ju en hel drös med problem som man måste ta om hand om också och då blir mat ett nödvändigt ont och inspirationen till att vara klok och vettig och göra långkok som är billigare, fylla frysen, och allt vad man nu kan tänka på, ja det försvinner.

Om jag slapp oroa mig för att bli arbetslös när min provanställning går ut i december (nu är det ju en "konflikt" på jobbet så oron är ungefär 10 gånger högre och dessutom är handikappade inte populära på arbetsmarknaden...), oroa mig för bostadsbidraget som ska förnyas i februari (har jag nu angivit rätt årsinkomst, blev det rätt till slut??), oroa mig för sjukersättningen på halvtid jag har sedan ett år (när kommer den att omprövas, kommer de att ångra sig då som de gör för många, när jag hörde talas om Försäkringskassanupproret i förrgår fick jag så ont i magen, föräldrar som tagit sitt liv för att de förlorat sin inkomst och därmed sitt hem för att de inte kan betala hyran...!), oroa mig för min syn (ögonläkare som inte kan ge svar på vad som är fel- genetiskt fel, läkemedelsbiverkning, beror det på min epilepsi, grön starr, vad som är fel påverkar ju min framtid!), oroa mig för hörseln som blir sämre (det är hörseln som gör att jag kan jobba med det jag gör, det är inte ok att den blir sämre, inte ok alls!) och så en sådan knäpp oro- kommer min gamla tandläkare snart gå i pension? Jag som är skiträdd för att gå till tandläkare!

Och så givet, oron för barnen, sönerna tex är inte speciellt drivande av sig och jag måste orka för att de ska orka. Det tar så mycket på krafterna!

I mitt fall löser inte pengar allt. Jag gillar inte pengar. Alltså själv grejen. Men däremot skulle jag vilja se förändrinigar på punkterna som oroar mig + kostnader för viss mat förstås. Då borde det blir lättare att komma tillrätta med ... mycket!
 
Jag skulle precis som du skriver, inte köpa mindre sött bara för att det kostar mer, däremot skulle jag vilja ha lägre priser på sådant som är bra i relation till det som faktiskt inte är nyttigt. Det ska inte vara lätt för barn att gå in i en affär och köpa något onyttigt till lunch istället för nyttigt och som utarbetad småbarnsförälder ska det vara rimliga priser på tex frukt och grönt. Självklart ska även fattiga få guldkant på vardagen så att höja priser och beskatta varor som är onyttiga känns fel, men det ska vara lätt och billigt att göra god och nyttig mat.
Och precis som du skriver är det svårt att komma tillrätta med problemet om man bara fokuserar på en bit av problemet, mat är ju bara en del av ens liv, ofta har man ju en hel drös med problem som man måste ta om hand om också och då blir mat ett nödvändigt ont och inspirationen till att vara klok och vettig och göra långkok som är billigare, fylla frysen, och allt vad man nu kan tänka på, ja det försvinner.

Om jag slapp oroa mig för att bli arbetslös när min provanställning går ut i december (nu är det ju en "konflikt" på jobbet så oron är ungefär 10 gånger högre och dessutom är handikappade inte populära på arbetsmarknaden...), oroa mig för bostadsbidraget som ska förnyas i februari (har jag nu angivit rätt årsinkomst, blev det rätt till slut??), oroa mig för sjukersättningen på halvtid jag har sedan ett år (när kommer den att omprövas, kommer de att ångra sig då som de gör för många, när jag hörde talas om Försäkringskassanupproret i förrgår fick jag så ont i magen, föräldrar som tagit sitt liv för att de förlorat sin inkomst och därmed sitt hem för att de inte kan betala hyran...!), oroa mig för min syn (ögonläkare som inte kan ge svar på vad som är fel- genetiskt fel, läkemedelsbiverkning, beror det på min epilepsi, grön starr, vad som är fel påverkar ju min framtid!), oroa mig för hörseln som blir sämre (det är hörseln som gör att jag kan jobba med det jag gör, det är inte ok att den blir sämre, inte ok alls!) och så en sådan knäpp oro- kommer min gamla tandläkare snart gå i pension? Jag som är skiträdd för att gå till tandläkare!

Och så givet, oron för barnen, sönerna tex är inte speciellt drivande av sig och jag måste orka för att de ska orka. Det tar så mycket på krafterna!

I mitt fall löser inte pengar allt. Jag gillar inte pengar. Alltså själv grejen. Men däremot skulle jag vilja se förändrinigar på punkterna som oroar mig + kostnader för viss mat förstås. Då borde det blir lättare att komma tillrätta med ... mycket!

Med en trygg ekonomi finns det ju utrymme för att orka mer än överleva.
 
Jag har med all säkerhet blivit erbjuden massor av grönsaker i min uppväxt. Jag vägrade all frukt, utom bananer(som jag vägrade från typ mellanstadiet) och alla grönsaker tills jag säkert var 22-23. Inklusive salladsblad på en hamburgare eller en lökbit i köttfärsåsen. Absolut inte mina föräldrars fel, jag var kräsen och dödstjurig. Jag fick helt enkelt lära mig äta det mesta som vuxen. Jag har dock aldrig lärt mig uppskatta frukt, men äter de flesta grönsaker nu.
Ja, jag känner igen mig själv i det du skriver. Visserligen inte direkt vad gäller grönsaker utan om en hel del annan mat som jag inte ville äta framför allt under tonårstiden och mellanstadietiden. Inget fel på maten, vet faktiskt inte om det finns någon mat jag i dag kan säga att jag direkt tycker är äcklig och rakt av inte kan äta alls. Men då var det lök, köttfärs gick totalbort och makaroner, ärter, majs, vit sås, och en massa annat jag inte ens minns i dag. Då äckligt och oätligt, men i dag är det inte nåt fel på det. Jag tror det hade mycket med dofter att göra också, minns att det påverkade vad jag tyckte om smaken.

Min mamma gjorde dock inte en massa extra utan det var "ät det som serveras eller gå hungrig". Hon gjorde ju faktiskt inte mat vi inte tyckte om, precis som att jag inte gör svampsås till mina ungar eller tvingar min unge som inte tycker om tomat att äta tomat.

I dag plockar jag bort rå lök och gurka på hamburgare. Inte för att det är äckligt utan för att det är mindre gott...... Framför allt rå lök. Gurkan är egentligen bara.... trams, fan vad tramsig jag är!!! :o
 
Med en trygg ekonomi finns det ju utrymme för att orka mer än överleva.
Visst är det så, men en trygg ekonomi innebär inte alltid en hög inkomst som sådan, utan just tryggheten att man har en inkomst. Även om man har en relativt låg inkomst, men man har så man liksom klarar sig ändå, så kan man orka mer just eftersom man vet att den är tryggad, den är fast, man har den. Men om det finns en massa orosmoment som hänger över en så påverkar det orken lika mycket som oron för ekonomin, tänker jag.
 
Visst är det så, men en trygg ekonomi innebär inte alltid en hög inkomst som sådan, utan just tryggheten att man har en inkomst. Även om man har en relativt låg inkomst, men man har så man liksom klarar sig ändå, så kan man orka mer just eftersom man vet att den är tryggad, den är fast, man har den. Men om det finns en massa orosmoment som hänger över en så påverkar det orken lika mycket som oron för ekonomin, tänker jag.

Jag satte inte likhetstecken mellan trygg och hög :)
 
Jag skulle precis som du skriver, inte köpa mindre sött bara för att det kostar mer, däremot skulle jag vilja ha lägre priser på sådant som är bra i relation till det som faktiskt inte är nyttigt. Det ska inte vara lätt för barn att gå in i en affär och köpa något onyttigt till lunch istället för nyttigt och som utarbetad småbarnsförälder ska det vara rimliga priser på tex frukt och grönt. Självklart ska även fattiga få guldkant på vardagen så att höja priser och beskatta varor som är onyttiga känns fel, men det ska vara lätt och billigt att göra god och nyttig mat.
Och precis som du skriver är det svårt att komma tillrätta med problemet om man bara fokuserar på en bit av problemet, mat är ju bara en del av ens liv, ofta har man ju en hel drös med problem som man måste ta om hand om också och då blir mat ett nödvändigt ont och inspirationen till att vara klok och vettig och göra långkok som är billigare, fylla frysen, och allt vad man nu kan tänka på, ja det försvinner.

Om jag slapp oroa mig för att bli arbetslös när min provanställning går ut i december (nu är det ju en "konflikt" på jobbet så oron är ungefär 10 gånger högre och dessutom är handikappade inte populära på arbetsmarknaden...), oroa mig för bostadsbidraget som ska förnyas i februari (har jag nu angivit rätt årsinkomst, blev det rätt till slut??), oroa mig för sjukersättningen på halvtid jag har sedan ett år (när kommer den att omprövas, kommer de att ångra sig då som de gör för många, när jag hörde talas om Försäkringskassanupproret i förrgår fick jag så ont i magen, föräldrar som tagit sitt liv för att de förlorat sin inkomst och därmed sitt hem för att de inte kan betala hyran...!), oroa mig för min syn (ögonläkare som inte kan ge svar på vad som är fel- genetiskt fel, läkemedelsbiverkning, beror det på min epilepsi, grön starr, vad som är fel påverkar ju min framtid!), oroa mig för hörseln som blir sämre (det är hörseln som gör att jag kan jobba med det jag gör, det är inte ok att den blir sämre, inte ok alls!) och så en sådan knäpp oro- kommer min gamla tandläkare snart gå i pension? Jag som är skiträdd för att gå till tandläkare!

Och så givet, oron för barnen, sönerna tex är inte speciellt drivande av sig och jag måste orka för att de ska orka. Det tar så mycket på krafterna!

I mitt fall löser inte pengar allt. Jag gillar inte pengar. Alltså själv grejen. Men däremot skulle jag vilja se förändrinigar på punkterna som oroar mig + kostnader för viss mat förstås. Då borde det blir lättare att komma tillrätta med ... mycket!

Jag tror jag föredrar sänkta priser framför bidrag, generellt. Nånting med bidrag skaver hur fantastiskt det än är. Som att jag får dåligt samvete när barnbidraget går till middagsmat, fast det är fullkomligt rimligt bara gör att jag vet att många sparar pengarna till barnet. Och då inte att jag tycker det är fel att ta emot på något sätt, mer att jag tycker alla borde ha en dräglig tillvaro utan bidrag. Det känns som det ger mer självbestämmanderätt.
 
Visst är det så, men en trygg ekonomi innebär inte alltid en hög inkomst som sådan, utan just tryggheten att man har en inkomst. Även om man har en relativt låg inkomst, men man har så man liksom klarar sig ändå, så kan man orka mer just eftersom man vet att den är tryggad, den är fast, man har den. Men om det finns en massa orosmoment som hänger över en så påverkar det orken lika mycket som oron för ekonomin, tänker jag.

Det är fullkomligt sant för mig i alla fall. En trygg inkomst är jätteviktigt, så jag vet vad vi kan röra oss med eller inte.
 
Ja, jag känner igen mig själv i det du skriver. Visserligen inte direkt vad gäller grönsaker utan om en hel del annan mat som jag inte ville äta framför allt under tonårstiden och mellanstadietiden. Inget fel på maten, vet faktiskt inte om det finns någon mat jag i dag kan säga att jag direkt tycker är äcklig och rakt av inte kan äta alls. Men då var det lök, köttfärs gick totalbort och makaroner, ärter, majs, vit sås, och en massa annat jag inte ens minns i dag. Då äckligt och oätligt, men i dag är det inte nåt fel på det. Jag tror det hade mycket med dofter att göra också, minns att det påverkade vad jag tyckte om smaken.

Min mamma gjorde dock inte en massa extra utan det var "ät det som serveras eller gå hungrig". Hon gjorde ju faktiskt inte mat vi inte tyckte om, precis som att jag inte gör svampsås till mina ungar eller tvingar min unge som inte tycker om tomat att äta tomat.

I dag plockar jag bort rå lök och gurka på hamburgare. Inte för att det är äckligt utan för att det är mindre gott...... Framför allt rå lök. Gurkan är egentligen bara.... trams, fan vad tramsig jag är!!! :o
Man får vara tramsig. Jag brukar alltid be om att få slippa tomat. Jag gillar smaken men inte konsistensen.
Min mamma lagade bara mat jag gillade. Det blev lökpulver i köttfärsen och väldigt mycket makaroner. Jag åt inte ens pizza när jag var liten. :rofl:
 
I lågstadiet gick jag i en skola där det fanns möjlighet att äta frukost i matsalen i skolan innan skolan började. Jag var där ibland men pga extremt morgontrött var det inte så ofta men de gånger som det hände tror jag var bra, vettigt och nyttigt än att hemma försöka få i sig något. Det bästa med de frukostarna var nog att kunna äta tillsammans med andra. Hemma åt jag alltid frukost själv framför tv:n
I början av mellanstadiet i och med flytt bytte jag skola och där fanns inga sådana frukostar på skolan. Skolorna och området i sig skilde sig markant även om det i avstånd inte är superlångt ifrån varandra.
Den ena skolan i ett område med framförallt hyreshus i en förort till Stockholm och den andra också i en förort men med 99,9% elever som bodde i villor och med en annan ekonomisk standard, vanor och möjligheter.
Det här fanns där mina barn gick i skolan tidigare. I Sörmland. På ett annat ställe i Sörmland läste jag för några månader sedan att de skulle dra in på det. Det gjorde mig så arg.
Detta är en superbra grej för barnen! Detta borde varje skola i varje kommun tvärtom satsa på. Det är inte ekonomiskt kanske, MEN när det kommer till detta så är det inte ekonomin som ska styra alls, det är vad som är bra för barnen som ska styra.
 
Jag satte inte likhetstecken mellan trygg och hög :)
Nej, du gjorde visserligen inte det, jag tänkte mer på att förtydliga eftersom det annars är lätt att faktiskt tänka att pengar löser "allt". :) Men jag tänker att det handlar ganska lite om pengar i sig och ganska mycket om trygghet istället. En del saker kan komma tillrätta med pengar, som tex sänkta priser på en del varor, men en del problem kommer man tillrätta med genom helt andra lösningar.
ibland kan jag tycka att sådana här diskussioner fokuserar en del på pengar, alltså överlag, inte bara på buke. Kanske en felaktig känsla jag får.
 
Definitivt inte, rent löjligt påstående, det räcker långt att precis som med allt annat man lär ungar att äta att man äter det själv. Jag tyckte rå kålrot var gott som barn, precis som råa morötter och tycker fortfarande att det är gott och äter en rå bit varje gång jag ska laga mat med rotfrukter. En av mina vänner är diplomatunge, gått på internat och flyttat runt internationellt under uppväxten och älskar rå blomkål som snacks. Hans mamma brukade ställa fram en skål blomkålsbuketter så fick de själva ta istället för popcorn.

Har man inställningen att det krävs dyra årgångsviner för att ge en unge goda matvanor från de är små förstår jag att det är svårt, annats inte.
Men jösses. Hur allvarligt tog du det där?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp