Äta nyttigt är dyrt

Det är rätt stor skillnad, vet du. Rätt stor skillnad på att någon skriver något och att någon föreslår något. Jag skulle kalla det en fråga. Fick den alltså inte ställas?

Det ändrar inte min inställning till frågan, nej. Speciellt inte när man redan slagit fast att gruppen i fråga är utsatt vad gäller socioekonomiska aspekter.
 
Ok, du anser att det är särbehandling och därför så ska jag sättas på plats?

"Sättas på plats"? Jag särbehandlar inte någon, vilket var poängen med mitt inlägg. Det spelar alltså ingen roll vilken användare som kommer med frågan, mitt svar kommer att vara likadant.
 
Det ändrar inte min inställning till frågan, nej. Speciellt inte när man redan slagit fast att gruppen i fråga är utsatt vad gäller socioekonomiska aspekter.
I folkhälsodebatten generellt diskuteras både fett- och socker- (och kött)skatt. Men på buke får man alltså inte ens ställa frågan, utifrån den debatten? Ni hade ju enkelt kunnat argumentera emot som svar på frågan i stället för en massa spydigheter om att den faktiskt ställdes.
 
"Sättas på plats"? Jag särbehandlar inte någon, vilket var poängen med mitt inlägg. Det spelar alltså ingen roll vilken användare som kommer med frågan, mitt svar kommer att vara likadant.

Du anser ju att fler borde reagerat som du men inte gör det?

Jag tycker att ditt resonemang riskerar att döda diskussioner som för all del inte är felfria, men ändå kan leda till bra grejer. Kan man inte ett ämne utan och innan ska man hålla klaffen.
Jag köper lätt dina argument, men du framför dem som om jag är dum i huvudet vilket känns lite halvtrist.
 
I folkhälsodebatten generellt diskuteras både fett- och socker- (och kött)skatt. Men på buke får man alltså inte ens ställa frågan, utifrån den debatten? Ni hade ju enkelt kunnat argumentera emot som svar på frågan i stället för en massa spydigheter om att den faktiskt ställdes.

Men det här är ju framför allt en diskussion om arbetarklassens kosthållning, om jag nu inte missförstått TS återigen. Alltså inte en generell folkhälsodebatt. En skaplig skillnad, vill jag påstå.
 
Du anser ju att fler borde reagerat som du men inte gör det?

Jag tycker att ditt resonemang riskerar att döda diskussioner som för all del inte är felfria, men ändå kan leda till bra grejer. Kan man inte ett ämne utan och innan ska man hålla klaffen.
Jag köper lätt dina argument, men du framför dem som om jag är dum i huvudet vilket känns lite halvtrist.

Nej, jag har faktiskt aldrig påstått att man bör hålla klaffen. Jag förstår att du tar illa upp av min argumentation, men jag tycker inte heller du är särskilt rättvis tillbaka som så lättvindigt viftar bort kritiken utan reflektion och istället tar det personligt.
 
Men det här är ju framför allt en diskussion om arbetarklassens kosthållning, om jag nu inte missförstått TS återigen. Alltså inte en generell folkhälsodebatt. En skaplig skillnad, vill jag påstå.
Jag sa ”utifrån den debatten”. Alltså folkhälsodebatten. Fettskatt diskuteras där men får tydligen inte ens komma upp som en fråga på buke. En fråga, inget förslag, inget förespråkande.
 
Jag sa ”utifrån den debatten”. Alltså folkhälsodebatten. Fettskatt diskuteras där men får tydligen inte ens komma upp som en fråga på buke. En fråga, inget förslag, inget förespråkande.

Men du måste ju se i vilken kontext som frågan ställdes i? Kontexten är knappast så neutral som du verkar vilja få det till. Hursom så ser jag ingen anledning till att diskutera detta vidare.
 
Hur ska man få folk generellt att äta nyttigare då?
Är det hemkunskapen som ska få större utrymme??
Genom att se helheten och inte bara fokusera på mat, tex har @Enya varit inne på kloka tankar.
Sen måste man i debatten om övervikt, mat och hälsa börja lyssna på de grupper som det handlar om. Det blir lite nedlåtande ibland i debatten (nu menar jag inte bara på Buke) när man pratar om andra och tycker att de gör fel. Ett sånt exempel är socker och fettskatt. Jag tror inte att det egentligen kommer lösa något utan jag tror det är en väldigt förenklad syn på saken och det är en åtgärd som inte kommer hjälpa de grupper som behöver värre hälsa. Den som väljer alternativ med mer sött och fett kommer inte pga en skatt få mindre sug efter socker. Den som väljer vissa alternativ pga att den inte har energi utan är slutkörd kommer inte vara mindre slutkörd pga en skatt.
Så jag anser att man måste se mat ur ett större perspektiv.
 
Senast ändrad:
Men du måste ju se i vilken kontext som frågan ställdes i? Kontexten är knappast så neutral som du verkar vilja få det till. Hursom så ser jag ingen anledning till att diskutera detta vidare.
Kontexten är heller inte så snäv som du vill ha den till. Kontexten är folkhälsa där livslängden visar en jätteklyfta mellan Danderyd och Munkfors. Då måste det vara tillåtet att diskutera Munkfors, inte bara Danderyd. Det är ju knappast så att klyftan bör minskas genom att förkorta medellivslängden i Danderyd.

Medellivslängden påverkas dessutom på andra sätt än vikt, men ni är några som kämpar för att begränsa perspektivet till just (över)vikt och i det får frågan om fettskatt inte ställas.
 
Medellivslängden påverkas dessutom på andra sätt än vikt, men ni är några som kämpar för att begränsa perspektivet till just (över)vikt och i det får frågan om fettskatt inte ställas.

Men skämtar du nu? Missade du mina första inlägg i tråden som sågade TS just för att snöa in på en faktor av många vad gäller medellivslängd? :confused: Och nu vill du alltså få det till att jag skulle hetsa om att minska perspektivet till endast övervikt, för att allt jag gjorde var att kritisera frågan om fettskatt?

Näe, det här tänker jag inte ägna min söndag åt.
 
Men det var en TANKE. Jag har aldrig skrivit att jag rycker det är en suverän grej. En tanke eftersom det är något som debatterats friskt i många år.
Jag är totalt ointresserad av vad folk äter så länge de har ett val. Men väljer man kex istället för grönsaker av kostnadsskäl tycker jag det är ett systemfel.
Ibland är kex det bättre valet, tro det eller ej! En åldring ska hellre äta de där kexen istället för råa grönsaker, likaså de som har adhd och medicinerar bort sin aptit. Med andra ord är det inte så enkelt att skilja på bra och dålig mat som vissa mindre insatta medelklassmänniskor tror.

Många helfabrikat är helt ok val, så varför ge folk dåligt samvete? Oboy och smörgås kan vara lika bra näringsmässigt som ett hemlagat mål.

Är det någon som tror att majoriteten av mänskligheten ätit ekologiska livsmedel enligt kostcirkeln varje dag under historien, så kan jag tala om att det är en felaktig uppfattning. En av mina totalt oneurotiska kompisar bröt ihop en dag för att hennes man givit barnen middagsmat UTAN grönsaker en hel vecka i rad. Tala om medelklassprövningar!

Själv minns inte jag att jag fick några grönsaker när jag växte upp utom tinade frysta ärtor och kronärtskocka under säsong, och jag blev frisk och välbegåvad ändå.
 
Genom att se helheten och inte bara fokusera på mat, tex har @Enya varit inne på kloka tankar.
Sen måste man i debatten om övervikt, mat och hälsa börja lyssna på de grupper som det handlar om. Det blir lite nedlåtande ibland i debatten (nu menar jag inte bara på Buke) när man pratar om andra och tycker att de gör fel. Ett sånt exempel är socker och fettskatt. Jag tror inte att det egentligen kommer lösa något utan jag tror det är en väldigt förenklad syn på saken och det är en åtgärd som inte kommer hjälpa de grupper som behöver värre hälsa. Den som väljer alternativ med mer sött och fett kommer inte pga en skatt få mindre sug efter socker. Den som väljer vissa alternativ pga att den inte har energi utan är slutkörd kommer inte vara mindre slutkörd pga en skatt.
Så jag anser att man måste se mat ur ett större perspektiv.

Så man kan inte titta på en del av ett större problem, trots att man påpekar att man är medveten om att det är en del av ett större problem?
 
Nej, jag har faktiskt aldrig påstått att man bör hålla klaffen. Jag förstår att du tar illa upp av min argumentation, men jag tycker inte heller du är särskilt rättvis tillbaka som så lättvindigt viftar bort kritiken utan reflektion och istället tar det personligt.

Jag tycker kritik är helt okej men att ditt sätt att framföra den är så vansinnigt långt från konstruktiv.
Det framstår som att ställs inte frågan helt rätt så ska den inte ställas alls. Och jag säger gång på gång att jag vet att det finns en större bild, men att jag är intresserad av matbiten.
Det går alltså inte?
 
Så man kan inte titta på en del av ett större problem, trots att man påpekar att man är medveten om att det är en del av ett större problem?
Jag tror att mat är en konsekvens av många andra saker. Då tror jag det är effektivare att se orsaken och vad som är bakomliggande anledningen.
Sen var mitt inlägg bara ett svar på din fråga "hur ska man göra för att få folk att äta nyttigt." Jag tror att svaret på den frågan är att se helheten så då svarade jag ju det.
 
Senast ändrad:
Definitivt inte, rent löjligt påstående, det räcker långt att precis som med allt annat man lär ungar att äta att man äter det själv. Jag tyckte rå kålrot var gott som barn, precis som råa morötter och tycker fortfarande att det är gott och äter en rå bit varje gång jag ska laga mat med rotfrukter. En av mina vänner är diplomatunge, gått på internat och flyttat runt internationellt under uppväxten och älskar rå blomkål som snacks. Hans mamma brukade ställa fram en skål blomkålsbuketter så fick de själva ta istället för popcorn.

Har man inställningen att det krävs dyra årgångsviner för att ge en unge goda matvanor från de är små förstår jag att det är svårt, annats inte.
Jag äter kålrot. Ingen av mina barn äter det. Det är nog en av min favoritgrönsaker, barnen skyr den och har alltid gjort, alla tre sedan smakportionsstarten då de klöktes av att få det i munnen. De föredrar morot. jag älskar blomkål, de föredrar då palsternacka. Jag älskar ärtor, de älskar ärtor.

Svamp är otroligt gott, i mitt tycke! 1 av 3 äter svamp som jag, 1 av 3 äter kantareller bara och 1 av 3 avskyr svampsmak.

Sallad har vi alltid haft massor av. Min favorit är grön paprika och det vita krispiga på salladsbladen. 1 av 3 avskyr det vita krispiga på salladsbladen, men äter det gröna, 1 av 3 äter inte salladsblad alls, 1 av 3 tycker hela bladen är lika goda.
2 av 3 älskar tomater och 1 av 3 avskyr tomater sedan födseln.
3 av 3 gillar paprika, men alla föredrar röd framför grön.
Gurka försvinner i ett nafs. Potatis i olika former också, framför allt i chipsformen och där kan jag inte säga att de ens brås på mig för jag är inte speciellt förtjust i chips alls.

Det ÄR lätt att lägga skulden på föräldrarna när barn inte äter vissa saker eller är kräsna eller inte har goda matvanor, men vad jag själv ser på mina barn så är det inte alltid så lätt. De har egna smaklökar och de gillar olika smaker de också. Jag tycker att barnen ska få smaka det mesta och det tycker jag mina ungar har fått, vad gäller husmanskost och liknande, bönor och linser har jag inte serverat pga bristande kunskap om vad man ens kan göra för ätbart av det, men i övrigt så har de fått en genomtänkt kost sedan småbarnsåldern. Deras egna smaklökar har sedan sorterat ut vad de gillar och inte och där har jag inte velat tvinga i dem något de inte gillar. Det är inte min inställning till mat som format vad de inte gillar, det är deras egna inställning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp