Äta nyttigt är dyrt

Verkligen? Jag har länge tänkt precis tvärtom. Att de flesta inte alls äter mycket grönsaker. Lite rivna morötter på din höjd.
Nej herregud, i stavform ska det vara ju! :p
Sallad med salladsblad, majs, gurka, tomat, paprika, ibland rädisa.
Morot i stavar, nu när vi bakar eget bröd så har vi morot i bröden.
Kokta grönsaksblandningar, typ sommargrönsaker eller de godaste- herrgårdsgrönsaker.
Ärter.
Blomkål och ibland broccoli.
(Svamp)

Det blir något litet i grönsaksväg varje dag även om vi inte har någon salladsrätt eller rätt där man har mycket grönsaker till, men halva rätten? Nej.
 
MEN det behövs en sänkning på priset på frukt och grönt. Det är inte rimligt att man kan köpa svensk kyckling för 19,90 när svenska äpplen kostar det dubbla. Eller att löken kostar nästan lika mycket som kyckling. Något är för dyrt eller för billigt, beroende på hur man ser på det.
Det är inte rimligt, det håller jag med och det kan nog ses från båda hållen. Men för mig är det låga priset på främst kyckling och griskött en spegling av hur uppfödningen och slakten går till det värsta. En industriell produktion utan hänsyn till djuretiska värden där man i stort sett helt tappat perspektivet att det faktiskt är levande, högt stående, varelser det handlar om.
 
Det är inte rimligt, det håller jag med och det kan nog ses från båda hållen. Men för mig är det låga priset på främst kyckling och griskött en spegling av hur uppfödningen och slakten går till det värsta. En industriell produktion utan hänsyn till djuretiska värden där man i stort sett helt tappat perspektivet att det faktiskt är levande, högt stående, varelser det handlar om.

Absolut, men att kunna göra det valet är ett privilegie. På samma sätt som att det är ett privilegie att kunna tjafsa med grannarna om sopsortering. Man har det så pass bra att man har råd att göra etiska val. Vi kan ju inte mena att fattiga barn av hänsyn till hönsen ska leva på vitkål och potatis. Det blir nån absurd återgång till 1800-talet och det som gjorde att folk migrerade- usla levnadsvillkor.
 
Jag äter grönsaker, men insåg när jag fick B-vitamin-/folsyra-brist att jag äter nog inte ens i närheten av vad jag borde. En granskning av vad jag äter så....nej. Jag äter nog inte tillräckligt många måltider för det. Sallad och kokta grönsaker är det vanligaste jag äter. Det blir nog inte tillräckligt varierat. Frukt äter jag i stort sett inte alls. Juice dricker jag visserligen ibland, men inte dagligen.

Eller så har du svårt att ta upp det. Vissa matvaror motarbetar dessutom varandra.
 
Eller så har du svårt att ta upp det. Vissa matvaror motarbetar dessutom varandra.
Jo så kan det också vara. Men jag tänker att en bättre kost hade kanske gjort skillnad. Vet bara inte hur jag ska få till det eftersom det finns så mycket bakom som gör att min egen personliga kost ser ut som den gör.
 
Japp. Jag undrar när gränsen för att det blir överskott skulle gå för oss.

Jag vet En Person som inte ökar utgifterna, mitt syskon i Danmark. Hen lever banne mig på bröd och vatten och avskyr alla former av konsumtion.
Så duktigt och modigt att orka stå emot konsumtionssamhället! Själv upptäckte jag att jag nog fan ändå stod på Dollar store och köpte skit till Halloween. Till barnen som uppenbarligen inte kunde leva utan plastskelett. Hur jag än gör så handlar jag ändå.
 
Så duktigt och modigt att orka stå emot konsumtionssamhället! Själv upptäckte jag att jag nog fan ändå stod på Dollar store och köpte skit till Halloween. Till barnen som uppenbarligen inte kunde leva utan plastskelett. Hur jag än gör så handlar jag ändå.

Hen är rätt speciell så det är nog ingen ansträngning;)
 
Jo så kan det också vara. Men jag tänker att en bättre kost hade kanske gjort skillnad. Vet bara inte hur jag ska få till det eftersom det finns så mycket bakom som gör att min egen personliga kost ser ut som den gör.

Eller ät tillskott och gör det du kan.
 
Hen är rätt speciell så det är nog ingen ansträngning;)

Det är ändå sjukt inspirerande! Jag har några exempel också bland mina bekanta. Själv var jag grym på att leva så snålt jag behövde som student (har alltid velat lägga och lagt massor med pengar på hästen men främst relevanta grejer som träningar, veterinär o friskvård, bra sadlar mm) men har aldrig fått till att lära mig spara. Har jobbat snart 7 år nu men fortfarande har jag bara lån (och äger endast en bil, ingen bostad).
 
Det är ändå sjukt inspirerande! Jag har några exempel också bland mina bekanta. Själv var jag grym på att leva så snålt jag behövde som student (har alltid velat lägga och lagt massor med pengar på hästen men främst relevanta grejer som träningar, veterinär o friskvård, bra sadlar mm) men har aldrig fått till att lära mig spara. Har jobbat snart 7 år nu men fortfarande har jag bara lån (och äger endast en bil, ingen bostad).
Ett tips. Varje gång du får löneökning lägger du en månadsvis direktöverföring på summan till ett konto du inte får röra. Pengarna ska gå från ditt lönekonto samma dag som de kommer in så att du aldrig har dem spenderbara.
 
Ett tips. Varje gång du får löneökning lägger du en månadsvis direktöverföring på summan till ett konto du inte får röra. Pengarna ska gå från ditt lönekonto samma dag som de kommer in så att du aldrig har dem spenderbara.
Det är så jag sparar. Ser jag aldrig pengarna så märker jag inte att jag sparar något. Skulle jag aktivt behöva föra över pengar så skulle jag nog ha väldigt lite på sparkontot. Dessutom "syns" inte mitt sparkonto på förstasidan, utan jag måste klicka in mig på "sparande". Så jag ser inte dom pengarna, alltså är jag inte där och tjuvar pengar. Går in någon gång om året och blir alltid förvånad, jaha, är det såhär mycket pengar jag har sparat! :D
 
Ett tips. Varje gång du får löneökning lägger du en månadsvis direktöverföring på summan till ett konto du inte får röra. Pengarna ska gå från ditt lönekonto samma dag som de kommer in så att du aldrig har dem spenderbara.

Jag bosparar (till hyres dock) så för att kunna byta lägenhet i framtiden. Är så dålig på det där med konton bara. Har ett sparkonto som dras 2000 kr direkt vid löning till. Det hinner precis fyllas tillräckligt årsvis för hästens vinterfoder. Men det är ju lättåtkomligt i min app o jag har inte hittat hur man kan öppna fler/andra konton. Gissar man behöver gå till banken då? 😅 Mina löner varierar kraftigt pga skiftjobb och löneökningarna har strulat några år, de har varit en bra bit under inflationen. Men det är ändå helt klart en bra grej, tydligt. Tack för tips!
 
Jag bosparar (till hyres dock) så för att kunna byta lägenhet i framtiden. Är så dålig på det där med konton bara. Har ett sparkonto som dras 2000 kr direkt vid löning till. Det hinner precis fyllas tillräckligt årsvis för hästens vinterfoder. Men det är ju lättåtkomligt i min app o jag har inte hittat hur man kan öppna fler/andra konton. Gissar man behöver gå till banken då? 😅 Mina löner varierar kraftigt pga skiftjobb och löneökningarna har strulat några år, de har varit en bra bit under inflationen. Men det är ändå helt klart en bra grej, tydligt. Tack för tips!
(Jag kan göra mer saker (tex ordna ett nytt sparkonto o så) om jag loggar in via webben än via appen. ☺️ )
 
Det är så jag sparar. Ser jag aldrig pengarna så märker jag inte att jag sparar något. Skulle jag aktivt behöva föra över pengar så skulle jag nog ha väldigt lite på sparkontot. Dessutom "syns" inte mitt sparkonto på förstasidan, utan jag måste klicka in mig på "sparande". Så jag ser inte dom pengarna, alltså är jag inte där och tjuvar pengar. Går in någon gång om året och blir alltid förvånad, jaha, är det såhär mycket pengar jag har sparat! :D
Ja jag trodde i min enfald att alla som sparar sparade genom direktöverföring på löningsdagen men det vet jag numera tack vare buke att så inte är fallet. Men, att lägga upp ett sparande på "nya" pengar, dvs. när summan in ökar kan vara ett bra sätt att börja spara om alternativet annars är att öka sin onödiga konsumtion.
 
Jag bosparar (till hyres dock) så för att kunna byta lägenhet i framtiden. Är så dålig på det där med konton bara. Har ett sparkonto som dras 2000 kr direkt vid löning till. Det hinner precis fyllas tillräckligt årsvis för hästens vinterfoder. Men det är ju lättåtkomligt i min app o jag har inte hittat hur man kan öppna fler/andra konton. Gissar man behöver gå till banken då? 😅 Mina löner varierar kraftigt pga skiftjobb och löneökningarna har strulat några år, de har varit en bra bit under inflationen. Men det är ändå helt klart en bra grej, tydligt. Tack för tips!
Surfa in på din banks webbsida. Där brukar det finnas fler alternativ. Många banker har sparanden för sig.

Om din lön varierar blir det såklart svårare men kanske kan ett alternativ då vara att du för över din månadsbudget till ett annat konto än lönen kommer in på (som du då kopplar kort till istället för till lönekontot) och sedan när du har tid och lust för du över resten av lönen till ett sparkonto. Då varierar ju summan du sparar men det spelar ju egentligen mindre roll.
 
Ja jag trodde i min enfald att alla som sparar sparade genom direktöverföring på löningsdagen men det vet jag numera tack vare buke att så inte är fallet. Men, att lägga upp ett sparande på "nya" pengar, dvs. när summan in ökar kan vara ett bra sätt att börja spara om alternativet annars är att öka sin onödiga konsumtion.
Jag blev hästlös i somras och märker helt klart ett annat köpbeteende. Jag kanske inte köper så extremt mycket mer egentligen, men jag köper absolut dyrare grejer och behöver inte tänka "om jag beställer den här klänningen som kostar x kronor, kommer jag ha råd med hovslagare/halm/veterinärräkningar då?". Jag försöker dock att låta bli att konsumera i onödan, men är det något på "att köpa listan" så handlar jag utan att tänka på priset på ett helt annat sätt. Jag borde egentligen föra över det hästarna kostade automatiskt. Dock är vi mitt i en renovering, så pengarna går till mycket tråkigt. Som en köksfläkt för 3500kr förra veckan. Inte lika kul som en ny jacka. :rofl:
 
Men vad händer med hens pengar? Blir de liksom bara över?

Pengar är ju helt meningslösa om man inte använder dem, tänker jag.

De ligger på ett bankkonto i väntan på gud vet vad. Sparar ca 60%-70% av sin lön varje månad, och försörjer även sin partner sen 2 år då hen slutade arbeta (sade upp sig, går på nån intervju då och då men har egentligen ingen lust att jobba).
Jag gissar att hen har nån plan på att lösa alla lån och kunna leva på extremt lite jobb.
De gör nån resa ibland, men inget som avviker från ”normalt”.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp