Äta nyttigt är dyrt

De ligger på ett bankkonto i väntan på gud vet vad. Sparar ca 60%-70% av sin lön varje månad, och försörjer även sin partner sen 2 år då hen slutade arbeta (sade upp sig, går på nån intervju då och då men har egentligen ingen lust att jobba).
Jag gissar att hen har nån plan på att lösa alla lån och kunna leva på extremt lite jobb.
De gör nån resa ibland, men inget som avviker från ”normalt”.

Det är oändligt fascinerande faktiskt.
 
De ligger på ett bankkonto i väntan på gud vet vad. Sparar ca 60%-70% av sin lön varje månad, och försörjer även sin partner sen 2 år då hen slutade arbeta (sade upp sig, går på nån intervju då och då men har egentligen ingen lust att jobba).
Jag gissar att hen har nån plan på att lösa alla lån och kunna leva på extremt lite jobb.
De gör nån resa ibland, men inget som avviker från ”normalt”.
Att spara kan ju vara just att skjuta upp konsumtionen.

För mig vore det enda som skulle kunna motivera mig att leva så, just att jag antingen skulle kunna jobba betydligt mindre nu (men det är ju långt ifrån alla jobb som funkar om man jobbar tex 25%) eller att jag skulle kunna gå i "pension" decennier i förväg. I det senare fallet kommer jag ju att konsumera för pengarna, fast inte i omedelbar anslutning till att jag tjänat dem.
 
Att spara kan ju vara just att skjuta upp konsumtionen.

För mig vore det enda som skulle kunna motivera mig att leva så, just att jag antingen skulle kunna jobba betydligt mindre nu (men det är ju långt ifrån alla jobb som funkar om man jobbar tex 25%) eller att jag skulle kunna gå i "pension" decennier i förväg. I det senare fallet kommer jag ju att konsumera för pengarna, fast inte i omedelbar anslutning till att jag tjänat dem.

Hen har alltid haft läggningen så att säga. Sparade veckopeng, lördagsgodis osv. Gillar att lägga på hög.
 
Hen har alltid haft läggningen så att säga. Sparade veckopeng, lördagsgodis osv. Gillar att lägga på hög.
Jag förstår. Själv gillar jag ledighet. Men ett liv med ganska lite jobb och ännu mindre pengar har jag provat i en vända, och jag lär få rika tillfällen igen efter min pensionering. Jag är ganska bra på att leva på liten budget, men den helt avgörande skillnaden mellan mig och personer som lever i fattigdom är att det för mig alltid har funnits ett tydligt moment av frivillighet. Liten budget som en sorts livsstilsprojekt är givetvis något helt annat än att vara fattig, även om man har samma summa pengar att röra sig med.

(Liten budget att röra sig på och massor av pengar undanstoppat, som ditt syskon, är ytterligare en helt annan sak.)
 
Jag bosparar (till hyres dock) så för att kunna byta lägenhet i framtiden. Är så dålig på det där med konton bara. Har ett sparkonto som dras 2000 kr direkt vid löning till. Det hinner precis fyllas tillräckligt årsvis för hästens vinterfoder. Men det är ju lättåtkomligt i min app o jag har inte hittat hur man kan öppna fler/andra konton. Gissar man behöver gå till banken då? 😅 Mina löner varierar kraftigt pga skiftjobb och löneökningarna har strulat några år, de har varit en bra bit under inflationen. Men det är ändå helt klart en bra grej, tydligt. Tack för tips!
Jag har min buffert på en annan bank, så pengarna inte syns och tar en bankdag att föra över
 
De ligger på ett bankkonto i väntan på gud vet vad. Sparar ca 60%-70% av sin lön varje månad, och försörjer även sin partner sen 2 år då hen slutade arbeta (sade upp sig, går på nån intervju då och då men har egentligen ingen lust att jobba).
Jag gissar att hen har nån plan på att lösa alla lån och kunna leva på extremt lite jobb.
De gör nån resa ibland, men inget som avviker från ”normalt”.

Mitt ex sparade nog typ hela sin lön nästan. Gör verkligen pengar av allt och har otroligt låga utgifter. En anledning till att det inte höll tror jag, vi var för olika där 😅 men @Petruska det kan ju också leda till att man kan leva helt utan lån, hus och bil hade han lån på som mest 1 år för safety reasons (renoveringsobjekt) för att inte lägga ut nästan alla pengar.

Pengar på hög ger ju den friheten att det är billigt att vara rik, precis som det är dyrt att vara fattig.
 
Mitt ex sparade nog typ hela sin lön nästan. Gör verkligen pengar av allt och har otroligt låga utgifter. En anledning till att det inte höll tror jag, vi var för olika där 😅 men @Petruska det kan ju också leda till att man kan leva helt utan lån, hus och bil hade han lån på som mest 1 år för safety reasons (renoveringsobjekt) för att inte lägga ut nästan alla pengar.

Pengar på hög ger ju den friheten att det är billigt att vara rik, precis som det är dyrt att vara fattig.
Det sista stämmer så bra.
Allt kostar extra när man är fattig
Jag kan inte ta abonnemang på bredband vilket då leder till dyra kontantkort.
Samma på Tv:n om jag vill ha kanaler.
Köpa ny mobil är omöjligt då jag måste köpa den kontant.
Jag försöker spara men tyvärr är existensminimum inte gjort för att spara.
Och jag måste i så fall spara kontant.
Kan inte ha extra pensionssparande osv
 
Mitt ex sparade nog typ hela sin lön nästan. Gör verkligen pengar av allt och har otroligt låga utgifter. En anledning till att det inte höll tror jag, vi var för olika där 😅 men @Petruska det kan ju också leda till att man kan leva helt utan lån, hus och bil hade han lån på som mest 1 år för safety reasons (renoveringsobjekt) för att inte lägga ut nästan alla pengar.

Pengar på hög ger ju den friheten att det är billigt att vara rik, precis som det är dyrt att vara fattig.
Absolut. Men även att köpa ett hus är ju konsumtion.
 
Det sista stämmer så bra.
Allt kostar extra när man är fattig
Jag kan inte ta abonnemang på bredband vilket då leder till dyra kontantkort.
Samma på Tv:n om jag vill ha kanaler.
Köpa ny mobil är omöjligt då jag måste köpa den kontant.
Jag försöker spara men tyvärr är existensminimum inte gjort för att spara.
Och jag måste i så fall spara kontant.
Kan inte ha extra pensionssparande osv
Fast jag har tagit nytt mobilabonnemang med ny mobil när jag haft nästan ingen inkomst alls :confused:. Bredband och ja, alla abonnemang har aldrig varit problem. Lån däremot blir väl svårare.
 
Jag blev hästlös i somras och märker helt klart ett annat köpbeteende. Jag kanske inte köper så extremt mycket mer egentligen, men jag köper absolut dyrare grejer och behöver inte tänka "om jag beställer den här klänningen som kostar x kronor, kommer jag ha råd med hovslagare/halm/veterinärräkningar då?". Jag försöker dock att låta bli att konsumera i onödan, men är det något på "att köpa listan" så handlar jag utan att tänka på priset på ett helt annat sätt. Jag borde egentligen föra över det hästarna kostade automatiskt. Dock är vi mitt i en renovering, så pengarna går till mycket tråkigt. Som en köksfläkt för 3500kr förra veckan. Inte lika kul som en ny jacka. :rofl:
Det tror jag är mycket svårare att göra till sparande! När mina barn flyttade hemifrån fick jag den största ökningen ekonomiskt någonsin. Samma pengar men två personer mindre att försörja gör en enorm skillnad. Jag sparade inte de pengarna de första månaderna. Jag köpte kläder till mig själv. Något jag inte hade gjort på många många år och mer än jag någonsin har gjort i mitt liv. Hela garderoben byttes ut. Noga med priset var jag ändå men jag kunde köpa mer än just det absolut nödvändigaste.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp