Äta nyttigt är dyrt

Skuldsanering?

Nu är det ju ett sidospår, men skuldsanering verkar ärligt talat omöjligt att få. Jag har hjälpt en närstående med ansökningar, och trots att hen med heltidsarbete (vilket hen troligen inte kommer kunna fortsätta med pga kronisk sjukdom, vilket också omöjliggör vidareutbildning och ev högre lön) och full utmätning inte ens kan betala räntan, vilket innebär att skulden bara växer, blir det avslag på avslag eftersom hen anses kunna betala av "inom överskådlig tid". Jag får intrycket att de inte ens kollar på siffrorna utan bara avslår per automatik. Och varje gång går min närstående sönder lite mer.

Att sätta mig in i hens situation och hopplösheten den innebär har gett mig en helt ny förståelse för fattigdom, trots att jag själv är långtidssjukskriven och lever nånstans strax under existensminimum sedan flera år tillbaka. Jag kan ändå ha hopp om en bättre framtid. För hen är det hoppet snart helt krossat.
 
Nu är det ju ett sidospår, men skuldsanering verkar ärligt talat omöjligt att få. Jag har hjälpt en närstående med ansökningar, och trots att hen med heltidsarbete (vilket hen troligen inte kommer kunna fortsätta med pga kronisk sjukdom, vilket också omöjliggör vidareutbildning och ev högre lön) och full utmätning inte ens kan betala räntan, vilket innebär att skulden bara växer, blir det avslag på avslag eftersom hen anses kunna betala av "inom överskådlig tid". Jag får intrycket att de inte ens kollar på siffrorna utan bara avslår per automatik. Och varje gång går min närstående sönder lite mer.

Att sätta mig in i hens situation och hopplösheten den innebär har gett mig en helt ny förståelse för fattigdom, trots att jag själv är långtidssjukskriven och lever nånstans strax under existensminimum sedan flera år tillbaka. Jag kan ändå ha hopp om en bättre framtid. För hen är det hoppet snart helt krossat.
Precis så är det...
 
Det är ju tyvärr inget ovanligt att en som fattig blir skuldsatt och då får såna problem. Been there, socialbidrag och tv-licens did not match. Är jävligt glad över att det går på skatten nu.
Du kan sluta försöka föreläsa för mig nu. Jag missförstod inlägget (vilket redan var utrett), jag är inte idiot. Du behöver inte ta varje möjlighet att försöka trycka till mig.
 
Jag har också levt på havregrynsgröt, inte hade jag råd med chips då. Bara gröt några gånger om dagen en period..... Däremot anser jag att du är helt oförstående mot att det inte riktigt fungerar med höjda chipspriser. Det slår bara mot fel människor.
Vet du, även JAG som fattig äter grönsaker, men eftersom du läst tråden borde du ju ha kunnat snappa upp det. Jag har också skrivit att det lilla man sparar in på sänkt pris på grönsaker skulle gå till fler grönsaker, inte till chips. För man VILL ju äta mer grönsaker om man har barn. Många i alla fall. Så vad fasen är meningen med att höja priset på chipsen då? Det blir ju inte mer grönsaker om man höjer priset på något för att sänka priset på något.

Jag är emot rökning överhuvudtaget och ser inte tobaksskatt som något negativt. Rökning påverkar inte bara den som utför det. Men jag gnäller inte på rökare för att de köper cigaretter istället för grönsaker åt sina barn. Det finns kanske en anledning?
Det man sparar in på billigare grönsaker kan man ju lägga på både mer grönsaker och chips. Valfritt. Meningen är att man ska kunna välja att äta hälsosamt, om man vill.
 
Du kan sluta försöka föreläsa för mig nu. Jag missförstod inlägget (vilket redan var utrett), jag är inte idiot. Du behöver inte ta varje möjlighet att försöka trycka till mig.
Nu läser du in rätt rejält mycket mer än jag skriver. Att jag deltar med mina erfarenheter i en diskussion betyder inte att jag försöker föreläsa, trycka till dig eller idiotförklara dig, det betyder bara att jag deltar med mina erfarenheter i en diskussion. Mitt deltagande i den här tråden kretsar inte på något vis kring dig. Om du tycker att min närvaro i tråden är jobbig så står det dig fritt att blockera mig.
 
Man skulle redan äta ganska mycket grönsaker för att spara hundra kronor i månaden. Jag har skrivit det tidigare i tråden att jag, som har barn,skulle inte ta från matkassan och lägga på godiskassan om något blev billigare i matkassan. Det skulle bara vara POSITIVT i matkassan om något blev billigare där! Det skulle betyda mer av något i det facket!

Någon skrev att man kunde ju ta bort tex falukorv och ersätta med någon grönsak, var det broccoli? om grönsaker blev billigare. Varför? Är falukorv dålig mat? Är det inte falukorv, makaroner och ketchup utan grönsaker som egentligen borde få tillägg av grönsaker istället för borttagning av något?

Ett exempel:

Min dotter älskar de små pärltomaterna. De billigaste går väl att få för 30 kr för en burk. Min ena son älskar dem nästan lika mycket och tja, samma här!! Jag har dock fått begränsa det en del så att vi får dela på en burk i veckan och ibland köpa andra tomater också som kostar långt mycket mindre.
Det är 120 kr i månaden. Om de plötsligt skulle kosta 15 kr i stället för 30, skulle jag ta de pengarna och lägga i godiskassan? Nej jag skulle köpa sådana tomater för 120 kr i månaden, det blir ju dubbelt så många burkar vi skulle äta, det skulle vi lätt göra!

Om priset höjs på chips, är det ENBART chips vi pratar om eller är det allt som förståsigpåare anser vara onyttigt? Saft, läsk, chips, godis, glass? Varför ska andra få bestämma att priserna måste höjas där, det kommer inte att lösa grönsaksproblemet för många, bara ta bort den lilla guldkant många familjer har.

Sänker man däremot priset på en del varor så kan man dels börja köpa av dem tex skulle jag köpa mer frukt om det var billigare, och dels skulle man köpa mer av sådant man redan köper.
Broccoli är mycket nyttigare än falukorv. Chark över lag bör man inte äta så stora mängder av.
 
Broccoli är mycket nyttigare än falukorv. Chark över lag bör man inte äta så stora mängder av.
Jag ska hälsa barnen det nästa gång de vill ha falukorv.... :D Tror inte det går hem, lättare att ha grönsaker som tillägg istället för att ta bort korven liksom. Ingen av dem gillar "gröna träd", de "vita träden" äter nog två i alla fall, med motstånd, så utbytbarheten fungerar nog tyvärr inte här. :o
 
Jag ska hälsa barnen det nästa gång de vill ha falukorv.... :D Tror inte det går hem, lättare att ha grönsaker som tillägg istället för att ta bort korven liksom. Ingen av dem gillar "gröna träd", de "vita träden" äter nog två i alla fall, med motstånd, så utbytbarheten fungerar nog tyvärr inte här. :o
Du har två ungar med potential iaf!
#teamvitaträd
 
Broccoli är mycket nyttigare än falukorv. Chark över lag bör man inte äta så stora mängder av.
Sådär kan du inte säga det beror på sammanhang och jag skulle säga att om man är på nivån att man måste välja falukorv ELLER brocoli pga ekonomi så kommer falukorven i de allra flesta fall vara det bättre valet. Det är alldeles för svartvitt att definiera saker som "nyttigare" när det handlar om matvaror med helt olika egenskaper.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp